Gå till innehåll

Traktorns HJ60

traktorn

Rekommendera Poster

15 timmar sedan, traktorn säger:

Här går det undan!!! Men inte fan vill den krypa på hela vägen, 5cm  kvar..

20231102_202915.jpg

20231102_203018.jpg

Har du centrerat lamellen när du spände tryckplattan? Lätt att det blir lite snett och sedan är det svårt att få lådan på plats. Ner med lådan och centrera på nytt så brukar det lösa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo plattan är centrerad,  men fortsätter det att krångla så blir det nog som du säger.  

Det är en ganska stor klump som ska på plats så det är inte helt enkelt när man är själv och bara har enkla hjälpmedel. 

Länk till kommentar

3 timmar sedan, traktorn säger:

Jo plattan är centrerad,  men fortsätter det att krångla så blir det nog som du säger.  

Det är en ganska stor klump som ska på plats så det är inte helt enkelt när man är själv och bara har enkla hjälpmedel. 

Har du provat att lamellen passar på splinesaxeln, bara något som jag tänkte på här i soffan.

• Like 1
Länk till kommentar

4 timmar sedan, JAK säger:

Har du provat att lamellen passar på splinesaxeln, bara något som jag tänkte på här i soffan.

Du den tanken har slagit mig mer än en gång. Glömsk som jag är kunde jag inte komma ihåg om jag provade lamellen på växellådan eller inte.   Lagret i svänghjulet vet jag att jag trädde på.

Men nu är lamellen på axeln och axeln i Lagret.  Kaffesuget tog över när jag hade knappt  en cm kvar mellan motor och sprängkåpa/växellådan men troligen åker jag till verkstan ikväll och skruvar vidare. 

• Like 2
Länk till kommentar

Och nu sitter växellådan fast mot motorn😊

Knepet med den trilskande lamellen var att peta i en växel och vrida på kardanfästet samtidigt som jag pressade växellådan framåt. Då kröp grejerna ihop som tänkt. 

Det som återstår är bägge kardanaxlarna, balken som håller växellådan samt lite småfix.

• Like 4
Länk till kommentar

10 timmar sedan, traktorn säger:

Och nu sitter växellådan fast mot motorn😊

Knepet med den trilskande lamellen var att peta i en växel och vrida på kardanfästet samtidigt som jag pressade växellådan framåt. Då kröp grejerna ihop som tänkt. 

Det som återstår är bägge kardanaxlarna, balken som håller växellådan samt lite småfix.

Trevligt att det löste sig 👍😃

• Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar

Nu är landcruisern ute ur verkstaden 😊

Ska väl inte påstå att jag är klar än, men nu ikväll kom jag så långt så jag kunde ta den hem. Lite småfix både under bilen och inne i kupén återstår. 

Den nya Kopplingen är silkeslen och växlarna smög i utan minsta problem. 

• Like 5
Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Japp det var vacumbrist.

Undertrycket nådde inte ända fram till växellådan. Längs med höger rambalk går det två små tunna rör för transport av undertryck. Tidens tand hade gjort att dom inte klarade sin uppgift.

Med två bromsrör och två nipplar samt värme och lödtenn lyckades jag få till en lösning.  Sen hur länge det håller det är en annan sak. 

20231202_183744.jpg

20231202_183810.jpg

20231202_190847.jpg

20231202_190855.jpg

• Like 7
Länk till kommentar

• 2 months later...

Vad händer här då? Inte så mycket. 

Kör bilen dagligen men bara här hemomkting. Har den till och i jobbet +  att det är min jaktbil. Klarade mig igenom vintern utan att använda vinschen,  till mig själv alltså. Några andra bilar har jag bärgat. I denna vecka har jag åkt in på skogsvägarna och sågat loss vindfällen,  det rasade ner en hel del träd  förra fredagen. 

Vi fick besök av våra Holländska vänner förra veckan. Han är något mer noggrann när han håller på med sina LC. Han hade köpt en pickup till, den ska fraktas hem från Sydafrika i April. 

IMG-20240224-WA0000.jpg

20240226_140027.jpg

20240107_124715.jpg

20231230_113626.jpg

• Like 5
Länk till kommentar

• 9 months later...

Bilen rullar på 😊

Senaste lite lustiga påhitt från bilen är att avstängningen hänger sig. Motorn stannar som sig bör när jag vrider av nyckeln, när jag ska starta nästa gång så får den ingen diesel vid första försöket. Men vrider jag bara tillbaka nyckeln och börjar om direkt så är allt ok och bilen hoppar igång. 

Igår fick jag hem mina "nya" sommarhjul som jag köpte i Falun i september. Har jägare här därifrån som hjälpte mig med logistiken 👍

Nu har jag högsta stapeln av däck på gården😊

20241213_083442.jpg

Redigerad av traktorn
  • Like 4
Länk till kommentar

Hmmmm,  var det rätt beslut att köpa feta sommarhjul??

Pärlan håller sakta men säkert på att döda sig själv. Till och från så läcker kylarvattnet ut i rask takt, till exempel var det så när vi träffades i tiveden. När jag väl bestämmer mig för undersöka saken närmare så är det tätt igen och är så i några månader.  Tänkte titta på det i höstas så jag slog bara i vatten och Tänkte angripa problemet när den tömt sig på vatten.  Var ju självklart tätt ända fram tills nu när jag slått i glykol🥴

Och det senaste bekymret är åt andra hållet vad det gäller att döda sig själv. Mockapären som ska stänga av bilen när jag vrider på nyckeln har lämnat in. Visserligen i avstängt läge men det var enkelt löst genom att ta bort staget mellan mockapär och dieselpump. Så just nu stänger jag av bilen med ett klassiskt kärringstopp.

Funderar på att sänka tomgången så lågt att den dör och sedan höja upp den till lämpligt varv med handgasen. Då är det bara att trycka in handgasen när jag vill att bilen ska stanna. 

Borde hitta lite tid nu i jul mellan husrenovering och jakten där jag kan skita ner mig under motorhuven 😊

Redigerad av traktorn
  • Like 1
Länk till kommentar

• 1 month later...

Hade inne pärlan i verkstaden igår. Nu var det renovering light av  förardörr. För drygt en vecka sedan gick öppnarhandtaget på insidan sönder så för att komma ut fick jag veva ner rutan och öppna med yttre handtag.

Lösningen blev att byta plats på två handtag.  Det trasiga hamnade i en bakdörr och därifrån tog jag ett friskt handtag. 

Passade på att ge mekanismen till rutan lite kärlek när jag ändå hade dörrsidan borta. Svetsade upp en tand och gjorde rent plus ny olja. Fixade lite med glappet mellan dreven också. 

20250127_182011.jpg

20250127_183022.jpg

20250127_190833.jpg

20250127_190848.jpg

20250127_192804.jpg

20250127_192901.jpg

• Like 4
Länk till kommentar

Länk till kommentar

Även denna helgen fick bilen komma in i värmen för lite omvårdnad. 

Började med att fixa en pyspunka på bilen. Bra grejer som Biltema säljer, funkar kanon.

20250201_105647.thumb.jpg.e26f06fedbae20867773c2bb00c6e1d7.jpg20250201_105824.thumb.jpg.f93df72c258696eef16c3150de111e84.jpg20250201_105918.thumb.jpg.bb720d4fdc917890412233f6e94ee07f.jpg20250201_110724.thumb.jpg.23124e0e8583196b1267d93dab9bc292.jpg

Sen gav jag mig på inkontinensen. Misstänkte slangen under termostaten, den som går till underkant kylare. Och mycket riktigt så var det kraftig rostbildning på anslutningen mot motorn och även lite knas med själva slangen. Vibrationer och rosten hade nog nött sönder slangen. Tog först  roterande stålborste i skruvdragaren, sen avslutade jag med smärgelduk. Slangen tätades med något kletigt jox som vi använde när vi byggde en stålburk för spannmål. Bägge ingreppen lyckades, luften stannar i hjulet och kylarvätskan är kvar isystemet👍

20250201_153640.jpg

20250201_162907.jpg

20250201_162916.jpg

• Like 7
Länk till kommentar

• 1 month later...