Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/28/20 in all areas

  1. 13 points
    Då var våran resa tvärs genom Finland avklarad! Utgångspunkten var att köra från vårt hem så rakt österut som möjligt till ryska gränsen och att köra så mycket grusväg som möjligt. Jag drog upp en rutt i Gaia, funkade väldigt smidigt. Använde samtidigt Google Earths satellitbilder för att kontrollera framkomlighet + en finsk sida som visar vägbeläggningen 😅 Rutten till gränsen blev 62 mil med typ 90% grus/skogsväg. Hemfärden blev på större huvudvägar, 45 mil tråkig asfalt 😵 Körde halva sträckan till gränsen på fredagen, resten på lördagen o sen hem på söndagen. Blev ett riktigt lyckat upplägg med fina vyer o härlig camping, alltid intressantare att ta ”the road less traveled “.
  2. 8 points
    Styrningen har varit lite ostabil, det har väl kommit smygandes så man har vant sig med att pendla mellan mittlinjen och vägrenen när man kör👀. Hittade glapp i parallellstaget när jag höll på att byta frihjulsnaven så idag var det dags att byta p-ändar på staget. Fick elda lite för att det skulle gå att lossa dom gamla p-ändarna. Så där ja, nya delar på plats. Samtidigt blev det rengöring och lackrenovering, det gjorde susen på topphastig och väghållning.
  3. 7 points
    Trots att vi går mot kallare tider så är det inte mot kylan som jag tilläggsisolerar, jag försöker få det lite tystare i bilen. Bakstammen på bilen var oisolerad, även golvet har fått lite extra isolering.
  4. 6 points
    Det sägs att blixten aldrig slår ned två gånger på samma ställe. Men vad vet jag? Strandvägen fick blixtvisit idag iaf.
  5. 5 points
    Servat med nya packboxar och för mig ny låda:) Hade läckage på packboxen vid vevaxeln mot lådan. Även läckage mellan lådorna. Och vibrationer på momentomvandlaren vid lock-up så passade på att byta momentomvandlare, låda och fördelningslåda mot paket som rullat 22.000mil. Installerade även en tempgivare på lådan för att ha koll i framtiden. Några tips som inte står med i FSM. Jag delade på f-låda och lådan. Två st pinnbultar gör det mycket lättare att få tillbaka lådorna. Svåraste momentet var den övre bulten på startmotorn och rörklämma som sitter bredvid, då det är sjukt tajt att komma åt. Annars en väldigt straightforward operation på ca 2 dagars jobb.
  6. 5 points
    Tack 😊 Vi hade hoppats på att campa precis på gränsen, men det finns en gränszon som man inte får beträda utan tillstånd. Just där vi var så var det ca 500m till faktiska gränsen....bevakat av en viltkamera så vi vågade inte flytta bommen o köra hela vägen. Svårt att skylla på att ”vi inte visste att vi inte fick vara där” när det var så tydligt skyltat 😅 Ved samlade vi ihop vi varje campingplats.
  7. 5 points
    Känns det för långt kan jag upprätta en camp för övernattning hemma hos mig på lite styvt halva vägen 😉 / Mecki
  8. 5 points
    Häftig resa och kul idé att åka rakt österut mot ryska gränsen. Hade inte varigt lika spännande om jag skulle gjort något liknande, jag hade hamnat i Västervik /Thomas
  9. 4 points
  10. 4 points
    Det sägs att blixten aldrig slår ned två gånger på samma ställe. Men vad vet jag? Strandvägen fick blixtvisit idag iaf.
  11. 4 points
    Härliga bilder 😍 Nu blev jag grymt sugen på att dra på tur. / Mecki
  12. 4 points
    Den är EMP säker........... Inge dator tjafs på denna...... Byggd för en Islands resa som ej blev av.... Spärrar på båda axlarna......
  13. 4 points
    I går kom det ett nytt paket från Euro4x4. Det är dags för uppgradering av frihjulsnaven till AVM Heavy Duty. Inga konstigheter att montera, det stod att dom sex torx skruven skulle dras med 4-5 Nm. Har inget verktyg som klarar så litet moment så det blir att införskaffa ett sådant.
  14. 4 points
    Klart det finns massa vägar som kräver fordon med lite högre markfrigång och fyrhjulsdrift. TET är ju ett exempel, TST ett annat... det finns massa liknande spår och även om dessa två är avsedda för mc så är många av de svesnak sektionerna breda nog för bil och de är bara ett smakprov på alla spår och vägar som finns. Och visst stämmer logiken med att det byggs väg dit det behövs, men... många vägar hamnar i glömska och växer igen, vissa körs sönder vid avverkning och så vidare... generellt gäller dock lokalkännedom för att veta vart de finns. ...och lokalkännedom får man inte vid datorn... ut och kör!
  15. 4 points
    Hej! Ny på forumet sedan någon vecka. Men redan fått mycket värdefull hjälp med vår TLC 2013. Upplevt att den är orimligt mycket törstigare än spec. redan efter köpet i förra hösten. Men det är ju svårt att ta ställning till innan man kört ett tag. Sen vinterväg och dubbat. Ja ni förstår. Så började akustiska slitagvarnaren påminna om att nu var det dags. I samband med det hade jag hittat detta forum och och ägna igenom 150-tråden. Började kolla på bromsarna och fick känslan att den nog ligger på. Efter en kortare tur med lugn körning var nog bromsarna ovanligt varma, framför allt vänster fram där jag faktiskt brände mig på skivans nav. Jag var övertygad! Beställde skivor fram och klossar runt om, samt repsats med pinnar etc. I väntan på att de skulle komma tog jag lös alla hjul och motionerade bromsarna. Bak gled oken lätt över glidpinnarna, det kan man inte säga om klossarna. Inte så illa som Hannu visar, men fick bryta med en så skruvmejsel. Fram är det ju dubbla kolvar så svårt att säga hur lätt de gled, men pinnarna var väldigt rostiga vänster sida. Inte kunnat utvärdera om det gett nått för än igår när vi körde ca 12,6 mil delvis på en väg vi rullar frekvent. Redan på mätaren för momentana förbrukningen fick jag känslan att förbrukningen gått ner, mätaren gick ner under 10 (liter / 100km) vilket den aldrig gjort. Jag hade tankat fullt kvällen innan så mätaren "avarage after ful" var "nollad" med bara bara förbrukningen på den km vi har hem från macken, säkert 15-20 l/100k 😀 Nå väl mätaren tickade snabbt neråt och när jag parkerade på gården stannade den på 1,06. Sammantaget skulle jag kalla sträckan mer blandad körning än landsvägen ca 2 av milen blev ren stadskörning. Det motsvarar ganska väl min körsträcka till jobbet. Förbrukningen har på gått ner närmare 2 dl / mil på min lilla manöver med bromsarna. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Bara kört SAAB innan och detta var inte ett problem. Nåväl långt inlägg så här på morgonkvisten, uppe och matar småttingarna. Skivor och klossar ligger och väntar på "tid" att bli bytta. De kommer gradas, slipas och kopparpastas 😀 och vid varje säsongsbyte kommer de motioneras och få ny pasta. Fn det kommer dra ner däcksbytestiden rejält 🤔
  16. 4 points
    Har inte hänt mycket, mest suttit och pendlat till jobbet. Har beställt Vindavvisare till huv och sidorutor.. Svängde förbi en firma idag och köpte en snutt vinyl och provade foliera ena backspegeln, Det var lite knepigt, när jag nästan var klar och redan fått en del luftbubblor kändes det som jag fick in snitsen lite, ska göra den vänstra spegeln imorgon, blir den bättre så gör jag nog om den högra också, jag tycker det blev snyggare med svarta speglar! Ska bli kul att se hur det blir med vinddavisaren på huven, för att se vilka fler detaljer jag vill ändra! Önskelistan nu: 2" Höjning Grövre däck, det blir förmodligen BF A/T ko2, tänkte köra på befintliga gatdäck tills det är dags för vinterdäck och sko om till nästa säsong. Svarta fälgar. Trevlig helg!
  17. 3 points
    Jag brukar komplettera med kedjesprej efter behandlingen med WD40 jag inbillar mej att kedjesprejet har lite längre verkan i fjäderpaketen. Har några willys jeppar med fjäderblad.
  18. 3 points
    Jag har kört med en 2 tums OME-höjning i ca 10,000 mil och den fungerar fortfarande lika bra men det gäller att "motionera" alla bilar med bladfjädrar om dom inte skall bli stumma och stötiga. Börja med att köra fram och tillbaka tvärs över ett dike så att axlarna får rotera och hjulen flexa ut. När du skaft bort den värsta rosten mellan fjäderbladen kan du lyfta upp bilen i ramen så att du avlastar fjädringen , spreja sedan WD40 eller liknande mellan bladen och ge dig på diket igen. Nu kommer du att få uppleva en betydligt mjukare fjädring. / Mecki
  19. 3 points
    Med lite dåligt samvete över bilddokumentationen från min sida i "broms tråden" slänger jag upp denna tråd. Stoppade in galler bakom grillen som skydd för stenskott och på så vis förhoppningsvis klara AC kondensorn. Det började med att jag upptäckte att lexanglaset i extraljuset på 9-3an var helt spräckt. Tur stenen tog där istället för fronten, den hade nog lämnat ett hål efter sig... Stod och kikade ner i fronten på LCn för att klura hur en ev ny LED bar skulle fästas in då den gamla börjar sjunga på sista versen. Inser att grillen är rätt "luftig" och efter lite påtryckningar från far så satte jag in ett enkelt galler. Biltemas "Grillnät". Mycket smidigt, funkar med rektangulära bitar. Bitarna till stora grillen. Två bitar med samma mått. Bara spegelvänd uttaget för stagen as om håller grillen. Till den nedre grillen klipper man till en bit som är 10,5cm bred och 100cm lång. Jag blev tvungen att göra min i två delar med uttag för stagen till LED baren och lite överlapp. Näten drog jag bara fast med buntband. Lätt smidig och billig "fix" som förhoppningsvis gör att man slipper en sten i nått dyrt. /Wille
  20. 3 points
    Hej Måste ju skriva en avslutning av detta spektakel till bromsrenovering. Beställde ett nytt ok och när det väl var levererat och det blev läge att börja byta så var jag klok nog att avbryta när jag inte fick loss bromsröret från gamla oket med rimligt med våld. Beställde hem ett nytt bromsrör (sista lilla krokiga biten) från lokala Toyota för rimliga 110:- inkl nya bläck som håller bromsslangen. När jag väl hade den hemma skred jag till verket. 1h35min tog det från att ha suttit i soffan till att jag låste bilen. Ny skiva, nytt ok, ny bromsrör, nya backar och luftat. Mycket smidigt, inget krångel. Glömde dock i min iver att ta bilder på succén =( //Wille
  21. 3 points
    När man letar orginaldelar kan jag rekommendera www.partsouq.com skriv in chassienumret så kommer man till rätt reservdelskatalog. Där får man förutom bild och pris även reservdelsnumret på delen man söker och då kan man söka vidare på tex www.amayama.com . Skulle det inte finnas några orginaldelar kvar är det bara att "Googla" numret så kommer alla "piratdelarna" upp. Lycka till! / Mecki
  22. 3 points
    Min LC150 2016 med KDSS kan du följa här: (Många sidor före och efter kring bilens ombyggnad där i forumet) https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/502-smulan-cervos-lc150/page/16/ Detta Ironman höjningskit skulle ge 2" men resulterade i aningen mer. Kanske sätter det sig med tiden. Det är INGEN risk att du uppfattar dämparna som för mjuka... Valde +300kg load för fjädrarna bak. Ser du bor i Göteborg. Kom förbi o kolla på min utanför Lerum ngn dag. Kaffe ingår
  23. 3 points
    Hej igen, Ser att jag borde ha skrivit hur det gick med mitt värmeproblem. Var egentligen bara ett pinsamt fel. Jag hade läckage där motorvärmaren sitter. Är ju jag som monterat och klamret höll inte tätt så när kylarvätskenivån blev för låg så sluta det cirkulera varmvatten till det bakre värmepaketet. Efter påfyllnad och luftning blev det värme igen. Dock inte helt enkelt att lufta men jag körde värmarens cirkulationspump och klämde på dom grova kylarslangarna och då fick jag bort luften. Till vänster om motorn går kylarslangarna och där har slangen som går bak en hög punkt där luft kan samlas. Willes problem kanske inte är detta men. På min LC150 blåser det varm luft bak när motorn blivit varm. Mvh
  24. 3 points
    Nu har jag börjat med sidostegen/rock sliders. Stabila 50mm rör från lokala rörmokaren 😅 Nu är frågan...ska man försöka täppa till alla öppningar till 100% eller lämna öppet så det får luftas för att undvika rost?
  25. 2 points
    Det är frågan hur mycket är "en hel del" Olja i laddluftslangar och intercooler finns i princip alltid men mängden kan variera. Om det kommer in tillräckligt mycket olja i motorns förbränningsrum kan hända att motor skenar iväg helt okontrolerat och det går inte att stoppa den förrän man stryper lufttillförseln helt. Att turbon kan bli något sliten vid högre miltal är däremot helt naturligt. Kolla axiala spelet på den, det ska inte finnas något. Den går att renovera och det ska finnas några sådana specialister i landet. Säkert billigare än att köpa en ny turbo.
  26. 2 points
    Här har du en länk på en kille som flushar växellådan på sin 150. https://youtu.be/WDrpTkMKi3Q Inte samma låda som du har. Men principen är densamma om du vill byta maximalt med olja
  27. 2 points
    Snyggt! Skickligt också att ta en bild, utan att få med hela folkmassan, som måste varit där och tittat 😃😃
  28. 2 points
    snyggt jobbat 👍 Gäller att inte ha för mycket down-force om man siktar på topphastighet 😬
  29. 2 points
    Stort tack för tipsen! Tror jag tar och beställer från UK.
  30. 2 points
  31. 2 points
    Ser att de har uppdaterat TET sedan jag laddade ner det. Det med bron norr om Strömsund gäller inte längre. Rutten ligger mer östligt nu.
  32. 2 points
    Jag köpte ett par eftermarknadshandtag på Ebay eftersom dom gamla var dåliga och fula i kromet men dom höll inte många veckor. Godset i handtaget var mycket tunnare än orginal och går av där det går in i dörren till öppningsmekanismen. Efter att jag köpte orginal har det inte varit några problem, dom har hållt i många år. Anledningen att motorn inte stänger av sig kan vara att relät till edic-motorn klibbar fast. Ge instrumentbrädan under handskfacksluckan ett välriktat slag eller två, det brukar göra susen 😁 Alternativt tar man loss relät och justerar det men så långt har jag inte kommit ännu 😉 / Mecki
  33. 2 points
    https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/1402-dunderklumpen-hzj75/
  34. 2 points
    Hej, Jag är ny på forumet och har sedan ungdomen drömt om en LC. Numera medelålders och med återvunnen fritid. Söker en lämplig bil för grus och skogs-vägarna i Härjedalen, där jag spenderar mycket tid. Har grävt ner mig i många av alla trevliga sidor på detta forum och landat i att jag söker en HDJ80 (Diesel) av årsmodell 96/97. Den behöver inte utseendemässigt vara "på topp" men maskinellt välunderhållen och i gott skick. Om någon känner till en liknande till salu, hör gärna av er! /Niklas
  35. 2 points
    Var ut och botaniserade lite mer kring värmen igår. Pluggade i elvärmaren och klämde lite pliktskyldigt på de gummislang är jag kom åt. Slog på tändningen så att fläktarna började gå och visst levererades det värme bak. Kylvatten tempen var lite mer än halvvägs till drifttemp (sedan senaste körningen). Passade även på att krypa in under bilen. För övrigt mycket praktiskt med en hög bil, ut med en masonitbit på gruset och bara rulla in under bilen 😀 Följde de stålrör som försörjer bakre värmepaketet. De går i högra "rännan" mellan balken och kardan. Dvs tillsammans med avgasröret, delvis täckt av värmesköldar. Jag ser inte att man skulle komma åt att isolera dem annat än när man byter avgassystemet. Men det är kanske så klokt uttänkt att strålingsvärmen från avgasröret ändå minskar/tar bort av kylningen? Men det är nog så att jag kanske inte har nått problem med värmen 🤔 Men det får kung Bore utvisa i januari...
  36. 2 points
    Kom på att jag tog lite bilder i samband med bromsbytet. Dels hur fint "glidbläcken" gick att återställa med lite elbow grease. Sen var jag filade på bromsbeläggen för att få till en "lagom" passform.
  37. 2 points
    Hej. Det låter precis som ett fel jag hade på en Opel Frontera en gång i tiden innan jag upptäckte att Land Cruisern var världens bästa bilmodell . Svängde jag kom ett kort gnissel, körde jag på en dålig grusväg med "tvättbräda" gnisslade det hela tiden. Jag var övertygad att det kom nån stans ifrån fjädringen men hur mycket jag än gungade och ruskade i bilen när den stod still kunde jag inte återskapa ljudet. Men som av en händelse råkade jag trycka till motorhuvens framkant i sidled och då hördes det välbekanta ljudet. Det var huven som satt lite lös och då gled bygeln på huven i låsningen så att ett gnisslande ljud uppstod. Eftersom all felsökning hade skett med huven uppfälld för att bättre kunna lokalisera vart ljudet kom ifrån uppstod så klart inget ljud. Så det var enkelt att åtgärda det irriterande ljudet genom att skruva upp gummistoppen som huven låg emot så att bygeln spännde i låset och huven låg still. Det är ju inte säkert att du har exakt samma fel men det är ju i alla fall lätt att undersöka. Lycka till ! / Mecki
  38. 2 points
    Inser att allt jag skrev inte var så klart som jag tyckte där på småtimmarna. Har testat för någon vecka sedan och på tomgång så är det på sin höjd ljumen luft som kommer ut bak. Lägger man på lite varv på motorn så får man varmluft även bak. Sen har jag tittat i verkstadsmanualen och ffa på Trodo.se som har originalkatalog online med fina översikts och detaljbilder på ja allt. Följt vattnets väg och det är ju dels en 90 graders T-stycke som går till bakre packetet, en Y-koppling hade väl varit bättre ur flödessynpunkt. Men det kan ju vara uträknat vad vet jag. Sen ser det ut som att vattnet gå i metallrör huvuddelen av vägen till bakre paketet och går de utanför kupén så förstår jag att det inte ger så mycket värme när det kryper under -15 grader. Min plan är att köpa rörisolering och där det är möjligt eller inte kommer brännas sönder klä rören. Men att det krävs lite högre varv för att få tillräckligt flöde dit bak kanske inte är så konstigt. Vi har en Viscos värmare (Power heat), DEFA elvärmareoch pump, samt Webasto värmare. När ingen av dem går så är de ju bara motstånd (även om Webasto hävdar att det är noll i deras grejer ) Ovan på det en 90 grades avstickare för att kunna ta sig dit bak. Men jag tänkte ändå ta och klämma på alla slangar etc för att säkerställa att det inte är någon luftficka som stör.
  39. 2 points
    Har precis köpt 265/65-18 på Black Rhino Dugger fälgar med ET 0. Har en utbytbar kantskyddslist. Köpte även ett 5e hjul till reservhjul, så får det bli ett reservhjul med vinterdäck på av orgi fälgen. De ligger väll på flyget från USA nu. Bestämde mig för att inte öka rullomkretsen och därmed slututväxlingen alltför mycket då det ofta gör att auto lådan växlar oftare och vid sämre tillfällen, med sämre körbarhet som följd. Hade bla en VW Amarok som i stor sett fördubblade antalet växlingar med 285/50-20. Stannade kvar på 18" för att ha kvar någon form av aimining och respons i styrningen. Ville egentligen ha Bedlock men finns få i 18 tum plus att det kan bli bekymmer med obalans.
  40. 2 points
    Nästa ”äventyr” som är inbokat är att köra så rakt österut som möjligt till vi kommer till ryska gränsen. Rutten är dragen på skogsvägar o grusvägar så långt det är möjligt, typ 90% av de 64 mil enkel väg som rutten är. Ska bli grymt kul 😁
  41. 1 point
    Hej alla jag har en hj100 som jag vill sälja lite fakta: årsmodell 2000 ca33000mil mörkgrön bra däck Ett nytt däck till reservhjulet medföljer Samma mönster som övriga hjul. ahc bortkopplat o ersatt med prylar från old man. ljus helskinn säten till tredje rad medföljer taktält med ”nedervåning” samt markis med väggar. alla bromsar skivor,belägg,ok och olja bytta för något år sen. jag bytte även lite remmar vid samma tillfälle dock ej kamrem men det följer med en ny. Bilen är ju inte helt ny så det har börjat komma en del rost här o var på karossen ac är ur funktion skall besiktigas senast 01/10 detta kan jag ordna vid intresse. obs tält o markis säljes inte separat innan bilen är såld Priside 65000:- Tel 0705084821 Bilen finns mellan Göteborg och Borås skicka nått om ni är intresserade.., Med vänlig hälsning, Ola
  42. 1 point
    Stort tack för hjälpen, hade aldrig kommit på att det var en annan arm till generator om inte du sagt något! Det blev en generator från HC Cargo vilket inhandlades på min lokala Mekonomen butik. Ska kolla igen om det kan finnas något sätt... paketet bilr ganska stort ca 130x60x20cm och väger 10kg vilket gjorde att det inte gick att skicka med exempelvis Australian post.
  43. 1 point
    Snart hjul igen, finns de kvar?
  44. 1 point
    Ok....tror jag testar ”svetsa” , har ju inte så mycket att förlora på ett redan trasigt handtag 😅
  45. 1 point
    Vi var oxå några som körde en del av TET spåret i somras. Karlskoga - Sälen. Grusvägar känns inte så unikt eller svårt att hitta i Sverige dvs inte jätte imponerad av TET. Men det är en tillgång och bra grund. Vi utökade med en del egna kortare 4x4 spår. La upp några på wikiloc.com
  46. 1 point
    Men största grejen som hänt är nog ändå att vi äntligen skaffat oss ett taktält! Har blivit några övernattningar på en del av de fina stränder vi har här på östra sidan bottenviken.
  47. 1 point
    Hej, Var på ett finansiellt informationsmöte i mitten på februari i år där bland annat en representant för Toyotas ledning presenterade företaget och deras strategier samt alternativa drivlinelösningar. Efter presentationen tog jag tillfället i akt och frågade om TLCs framtidsplaner. Det svar jag fick var att jag skulle vara tålmodig och vänta till 2020 då dom har för avsikt att presentera en ny modell. Vad jag förstod så är deras strategi att ha hybridlösningar till större och tyngre bilar, det var allt han ville säga, men det kan ju indikera på att något är på G för framtiden.
  48. 1 point
    Så här kan det se ut 👍
  49. 1 point
    Garnolle, 270 hästar i en 70a, det måste vara något det. Hoppas vi får ihop det att ses någon gång, skulle vara kul att få känna på skillnaden.
  50. 1 point
    Hej igen! här kommer fortsättningen. Gjorde en ”brygga” som jag bultade fast i den inre konstruktionen, på den monterades två xenon och en rigid led ramp. Var även tvungen att kapa lite i grillen så lykthusen kunde ta vägen någonstans, det går att montera xenonlamporna längre in mot grillen, blir kanske en uppdaterad ”brygga” framöver, en lite mer förfinad, kanske lackad i bilens färg. Blev en del såga och håltagning i stötfångare samt grill men vad gör man inte för att få lite ljus.... hela tanken med denna manöver var att få okej ljus utan att skymma kameran i grillen för mycket.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.