Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/18/21 in all areas

  1. Då jag bytte lager i bakaxeln satt original pinbultarna så hårt att nästan alla tog skada. Ersatte först med ett eftermarknads kit men de pinbultarna klarade inte av angivet moment. Så nu har jag uppgraderat till 12,9 insexbultar i stället 🤓
    8 points
  2. Det är långt mellan uppdateringarna i garagetråden men det har inte hänt så mycket dom senaste åren utan 42:an har tuffat på utan några missöden. Mest kan det väl bero på avsaknaden utav några längre resor. Faktum är att den knappt har lämnat tomten då den fått agera dragbil åt både grus och jord mestadels med yngste sonen bakom ratten. I dag däremot var det dax att byta glödstift. 42:an har varit lite tjurig att vilja starta, särskillt när kvicksilvret börjar att närma sig nollan. Inte så konstig när det visade sig att det bara var 2 st glödstift som fungerade
    6 points
  3. Hej på er. En liten uppdatering, eller upprepning kanske man ska säga. Men som experiment så bearbetade jag bara bromsbeläggen på höger bak, inte på vänster, när jag bytte mina. Den vänstra sidan fick bara lite normal "putsning". Nu i helgen bytte jag till vintedäck, så efter 1500mil var vänster sidas belägg helt slut. Bilden visar ett nytt belägg till höger, i mitten det beabetade och till vänster det som jag inte filade ner. Tjockleken på ett nytt var 13,6mm, det bearbetade var 13,1mm, och det som jag inte hade bearbetat var 9,6mm. Det verkar finnas ett spå
    6 points
  4. Gäller att köra också!
    6 points
  5. https://global.toyota/en/detail/7837458
    6 points
  6. Igår fick jaktbilen lite mer kärlek. Så fort jag öppnade ett fönster eller takluckan kom det in avgaser i bilen. Åkte till Biltema och plockade till mig lämpliga rör och dämpare. Bakre dämparen var redan borta och med en sticksåg fick jag enkelt bort mellandämparen, demonteringen tog max 10 minuter. Lite längre tid behövdes för montering. Passade även på att byta trasiga glödlampor i instrumentbrädan. Tyvärr såg jag att bilen behöver mer kärlek när jag kom under den, rostangrepp på rambalk framför höger bakhjul.
    5 points
  7. Bytte kolen och nu har man en väl fungerande fläkt igen 😁
    5 points
  8. Oj oj du har en heldel svetsjobb framför dig. I dag finns det ju massor av leverantörer av både plåtdelar och hela och halva baljor. Även fabrik i Kina har börjat pressa plåtdelar till 40 serien. Den Franska fabriken är oxå igång igen, finns även flera små producenter av plåtdelar i landet. Finns några gubbar i NL som bygger dörrar osv. Tror du gör det mycket enklare för dig om du köper en del av plåtarna i alla fall! Min BJ40 stå i Kumla om du vill kolla. Den är original i sidoplåt och hjulhus men golv och syllen bak är utbytt.
    5 points
  9. Långt emellan gångerna Höger bakljus försvann för några månader sedan och även belysningen på släpkärran om den var kopplad. Antagligen kabelbrott eller glapp i någon kontakt/koppling. Tog tag i problemet idag och försökte bli klok på kabeldragningen, det blev jag inte. Men så mycket förstod jag att när draget monterades sattes även en 24/12volts omformare in i bilen. Ett mindre ormbo med kabeltjuvar högt och lågt låg gömt i ramen framför draget. Jag lyckades aldrig reda ut vilken sladd som skulle förse höger bakljus (och draget) med ström. Bytte taktik och foku
    5 points
  10. Hej, Jag gjorde en rostskyddsbehandling när bilen var sprillans ny. Toyota Vällingby körde den till Rostskyddsmetoder i Vällingby som rekommenderades av Toyota innan den levererades till mig. Bilen hade alltså inte gått något på väg innan behandlingen. Behandlingen påverkar inte Toyotas rostskyddsgaranti. Det tog ca en vecka och genomfördes mycket grundligt i t.ex alla hålrum som balkar, dörrar, trösklar mm. Kostade 10 800:- med 10% rabatt 2016-08-31. Jag har efter tre år gjort en uppföljande behandling där alla utrymmen kollades med kamera och det som behövdes kompletterades. Jag
    4 points
  11. Kvällens jobb! nya strålkastare och det blir xenon i helljuset 💡
    4 points
  12. Så ser det ut nu använde den svarta ramen från ett tidigare inköp från Milners.
    4 points
  13. Snyggt! Tyvärr kan du inte mäta på min då hjulhusen är uppkapade Men denna kanske hjälper något. OBS! inte jag som gjort den utan hittat på nätet för länge sedan..
    4 points
  14. Ut med det gamla och in med nytt! rostfritt system ersätter det gamla som i det närmaste var helt slut
    4 points
  15. Liten uppdatering! nytt taktält inhandlats, Alu-Cab 3.1 blev det denna gång (har kört med ikamper några år) micky har fixat lite mer grejer till bilen så att jag inte blir arbetslös 😁 (micky på euro4x4 har en suverän service 👌)
    4 points
  16. Vore jag du skulle jag kolla vad kablaget kostar hos Toyota. Jag beställde drag från dragkrokslagret Detta drag https://www.dragkrokslagret.se/fast-dragkrok-svanhals-toyota-landcruiser-150-j150-155-thule-brink-526000 Lätt att montera. Men till vänster i skuffen (i facket där domkraften finns) där är det ett färdigt kablage med kontakt. Det borde finnas ett färdigt kablage att köpa av Toyota att koppla på den kontakten. Jag kopplade in mig på trådarna i det kablaget. - Vilket inte blir lika fint som ett kablage med färdig kontakt. Sparar ju lite tid också förstås.
    3 points
  17. Vi tänkte rullar ner från Göteborg. Självklart vill vi gärna att fler rullar med för ÄN trevligare samvaro https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/1610-2021-lussefika-412-gemensam-tur-till-limmared-radio-i-gislaved/
    3 points
  18. Kul att följa hur du fixar till detaljerna, som så ofta annars bara lever kvar👍🏼 Om ingen har fixat det sen jag ägde bilen, så är reläet för förvärmning av insugsluften kass. Det brann upp en gång, men den var trots det aldrig svårstartat i kyla
    3 points
  19. Bah! Vilket skitår 2021 varit än så länge, speciellt när det kommer till bilar och äventyr. Började bra med rena papper som vanligt på årskontrollen Men det var också typ allt som hände Sen kördes den hem och stod stadigt på sin plats tills jag ställde in den på vinterförvaring idag, suck! 2022 måste göras till något episkt, fast med sådana planerna så kan det ju bara gå åt helvete, så jag planerar inget storstilat ännu Inställd i tryggt förvar ... Tills nästa år då
    3 points
  20. Uppgradering av baklyse på 90an i dag, nu med led-belysning två baklyktor till ett släp fick det bli. Försökte att få in en bild men lyckades inte, kanske kommer senare.
    3 points
  21. Efter att ha fått igång difflockmotorn bak och (den såg bedrövlig ut) tvivlar på funktionen beställdes en ny från Japan 😊 3000kr + 150kr i frakt så har man en ny på bakaxeln. den gamla får nog genomgå en riktig renovering = reserv
    3 points
  22. Var tvungen att gå ut å mäta direkt, kollade allt förutom radierna och fasen det stämmer , så när som på några millimeter och att jag hade 118 grader istället för 120…. Men det känns definitivt som att jag kan leva med det. Nu kan jag sova gott….
    3 points
  23. Idag blev det mätning, mätning och mätning… I.O.M att jag inte hunnit med att åka till Kumla och mäta ännu så fick det bli lite frihandel till att börja med, tog en bild från FJ Companys bildarkiv på en renoverad bi och sen blev till att försöka skala upp mått utifrån sånt som jag kunde kontrollmäta, som exempelvis tankluckan…. Sen blev det miniräknare och massor av tuschsträck…. Om och om och om…… Här är resultatet, (jag har inte gjort några kantvik änn så plåten är 2 cm i övermått runt hjulhus och nederkant bak), i nederkant fram så ska det förstås göras ytterligare en bit för möta trös
    3 points
  24. Har den stått ute i dryga 20 år har nog även det mesta i drivlinan också tagit stryk. Motor, lådor, axlar,bromsar osv. Är den inte körbar i dagsläget får du räkna med en fet plånbok och mycket tid för att få den i ett presentatabelt skick. / Mecki
    3 points
  25. Karossen, eller rättare sagt baljan är inte i något vidare rolig skick och det blir till att forma mycket plåt själv, kommer att byte ut det mesta som syns från utsidan med egenformad plåt, invändigt så blir det till att beställa golv och hjulhus…. I.O.M att 40 serien är tämligen enkel i formerna så går ju det mesta forma enkelt själv å under alla ditsvetsad plåt så går det att hitta lite linjer så att det kommer att fungera att återställa den. Men på grund av mina icke original utformade hjulhus så kommer här en fråga om hjälp, finns det någon som har en 40a/42a i närh
    3 points
  26. Lite mer inredningsarbeten. ville ha lite med funktionellt bak, köpte 3mm gummi matta med durkmönster. Efter lite jobb med kniven blev det så här.
    3 points
  27. ...och jag undrar varför jag köpte den. Har fyra barn, bor mitt i stan och bilen kommer att ta stryk. Rullat i Skåne och Halmstad. Korrekt miltal är strax 11000 mil.
    3 points
  28. Då vart kofångaren monterad, inga större problem med montaget och blev rätt bra
    2 points
  29. Elkabeln och reläet till värmaren på insuget kan du plocka bort. Har ingenting med start av bilen att göra. Den gör att motorn blir varmare snabbare och är en miljögrej.
    2 points
  30. Då börjar man med lite praktiska grejer 😊 montering av bak-kofångaren
    2 points
  31. Av Toyotaverkstaden har jag fått veta att de de rekommenderar Dinitrol Center för att de "gör detta ordentligt enligt Toyotas rekommendationer så att rostskyddsgaranti inte påverkas". En koll på Dinitrol Centers hemsidor visade att en användare på detta forum med en likadan bil som min var nöjd med dem i Göteborg. De är inte billiga, snarare tvärt om. Dessutom vill de ha bilen i 5 dagar för jobbet. Man hoppas på ett samband där. När man talar med dem på telefon verkar de veta vad en LC är och vad som är annorlunda mot att rostskydda en HiLux. Kunskapen hos andra variera
    2 points
  32. Börjar bli jobbigt med allt detta mekande hela tiden 😅 fick byta stötdämpare bak eftersom den ena har gått av (har hänt tidigare också). Men nu är den ok igen.
    2 points
  33. tror inte den är till salu 😉
    2 points
  34. Hej . Isblästring skall tydligen vara väldigt effektivt för att ta bort underedsmassa. http://www.is-ab.net/metod/
    2 points
  35. Lite små plock! bytt oljetrycksgivare efter kontroll med manometer så att trycket var rätt, nu visar även instrumentet rätt börjar renovera bakre värmefläkten, kolen var helt slut (hittade nya på tradera, 5x5-15mm) så nu väntar jag bara på paketet återkommer!
    2 points
  36. Bra samling nu bror 😄. Du vet ju vart jag ska, bara å hänga på 😉.
    2 points
  37. Ebay och säljaren "jpanime2014", du får bevaka hans sida för det kommer erbjudande ibland
    2 points
  38. javisst är det 2,5” ville inte bråka in ett 3”. Nu var det bara att montera utan krångel 😁
    2 points
  39. Puh, det verkar bara beröra den amerikanska marknaden……
    2 points
  40. De säljer inte enstaka delar utan endast större partier www.junchengauto.com www.jsjccy.en.alibaba.com
    2 points
  41. Snyggt jobbat. Den kammen hade jag inte monterat i en maskin där så mycket annat blir nytt eller renoverat. Lätt att bli lite snål men jag tror att du ångrar dig senare om du inte byter.
    2 points
  42. Wow vilket som görs! JA visst är det lite repig yta….
    2 points
  43. Ja det var ändå några tomtar som ringde. Den bästa tomten menade att bilen bara var värd 25 000kr då han skulle exportera den 😆 Ja den är saknad. Kanske det blir en i framtiden, vem vet.
    2 points
  44. Nu var det länge sen jag la upp något…. Men nu är det dags igen… Tempot har inte varit jättehögt med detta projekt men nu finns det lite tid, ork, vilja igen. Ramen blev bra och är undanrullad i väntan på karossen som står på tur nu…. Min tanke var dock att fuska lite (å komma ikapp lite förlorad garage tid) genom att beställa en ersättningskaross, men ack det tyckte inte frun alls om att höra 🤔…. Tydligen så låg den ekonomiska prioriteringen på 40an långt ner…. riktigt långt ner….. ”Har du köpt en gammal rosthög så får du väl se till att laga den blev svaret”…. Och efter två kvälla
    2 points
  45. Jag säger som Kakmonstret i Sesam sa en gång i tiden "alla" 😉 Hur som helst, tyckte att det var en läckert gjord reklamfilm. / Mecki
    2 points
  46. Hmmm.......... Vill ha
    2 points
  47. Här är lite bilder på det jag lagat och bytt ut.
    2 points
  48. Var det din som låg på Blocket och försvann i går? Bra pris brukar ge snabb affär och det kan vara värt en del att slippa alla tomtar... 😳 Du kommer att sakna den 😍
    2 points
  49. Jag har en liggandes.
    1 point
  50. Tack för bra svar! Jag har varit i kontakt med både Transportstyrelsen och Bilprovningen. Det ska inte vara några problem för mig att få den klassad som "flyttsaksfordon" med mina förutsättningar. Enligt Bilprovningen så är undantagen dessutom väldigt generösa och det ska inte vara några större svårigheter att få bilen registreringsbesiktigad. Så när jag flytta tillbaka till Sverige om några år så kommer det att bli ytterligare en Land Cruiser 76 på de svenska vägarna ;-)
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.