Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/25/20 in all areas

  1. Det blir lite gjort när man kan gå och pilla i garaget flera timmar om dagen. Bilen är ihopmonterad, snart dags att ta sig an flaket. Och som vanligt blir det en bytta med saker över när man har skruvat ihop en bil.
    10 points
  2. I dag fick resten av bilen färg på sig och även jag fick en ”släng av sleven”.
    9 points
  3. Nu har det hänt lite saker i garaget Kofångaren fram har fått sig en uppfräschning. Även frontbågen har fått lite 2-komponents färg på sig. Eftersom jag inte får svetsa så fick en kompis hjälpa mig med att lägga igen ett antennhål i den nya skärmen. Spacklat och grundat. Och här har skärmarna fått färg på sig. Det här var ett prov som föll väl ut. Har lagt på färgen med hjälp av den här sprutan. Provade att lägga på färgen utan att tunna den som dom sa till m
    9 points
  4. Det har varit mycket spacklande och slipande denna vecka som gick.
    7 points
  5. I dag fick jag hjälp med att flytta in flaket i garaget. Det hela avslutades med korvgrillning i strålande solsken och 6-8 minusgrader.
    6 points
  6. Händer inte så mycket med Toyota bilarna så får i alla fall uppdatera innehållet i garaget. Har blivit en Willys till 😜 hade lite delar över så jag byggde en.
    5 points
  7. Gjort om dragkroken och fästet för att kunna ta bort den när man ska på lite mer utmanande körning.
    4 points
  8. Lagt aluminiumplåt med farthållare på sidostegen. Mindre lera som stänker upp på sidorna plus att det blev mindre halt när jag ska jobba med tältet 👍🏻
    4 points
  9. Fint på turen idag
    4 points
  10. Ipadhållare och hörlutat åt barnen... Oslagbart det mest komforthöjande för hela familjen!
    4 points
  11. Även en kall vinterkväll är det rätt skönt att ta 200’an och laga kvällsmaten över öppen eld
    4 points
  12. Först och främst, god jul! Har börjat volontärarbeta på ett sjukhusfartyg. Det visar sig att organisationen har dryga 20-talet olika Land Cruisers, detta var vad jag skådade nere på kajen härom kvällen; Och det är inte ens alla av dem. De är spartanskt utrustade komfortmässigt, men har andra bra saker som snorkel, winsch m.m.
    4 points
  13. Hittade ett gäng bilar till på kajen. Största problemet här är att Toyotorna inte är gjorda för att vara i närheten av saltvatten...
    4 points
  14. Får erkänna att karossen är ny den som fans hade gjort sitt. Motorn är original sidventil som jag renoverade, det var den som gjorde att jag började bygget.
    3 points
  15. Lite info om min lösning på drag. Besiktning blev godkänd med klassad kula och 24v-12v konverterare som jag kopplade till bakre höger ljus. Draget är från AFSA Sweden AB
    3 points
  16. Renovering av fälgar, fick och hade några fula märken efter stenskott o terräng 😊, lika bra att fixa det nu när de inte används!
    3 points
  17. Körde du med mittdiffen låst på vägen ? Big No No Well. Jag har noterat några saker som säger mig Toyota prioriterade ökenkörning före vinterväg. Styrningen: Eftersom styrväxeln sitter upphängd i gummikuddar så försvinner en stor del av den lågfrekventa feedbacken. Det är alltså svårt att känna när hjulen tappar greppet. Är här man prioriterat komfort och hållfastighet. Det ska gå att köra relativt hårt på en dålig väg / offroad. Jag har noterat att min LC 150 också är relativt plöstligt tail happy. Jag har testat lite och det går relativt enkelt att sn
    3 points
  18. Generatorn laddar båda batterierna eftersom batterierna är kopplade parallellt och används parallellt så blir förbrukningen lika även laddningen lika, men blir ett av batterierna dåligt så kommer det även att påverka det andra batteriet. Jag byter alltid båda batterierna när det är dags men det behöver man inte. Bäst är ju att testa varje batteri för sig och bara byta det dåliga, är dom lika gamla så kommer även det det andra att lägga ner så småningom. Det går alla tiders att ladda båda batterierna med en laddare så länge batterierna är i samma kondition. Detta gäller då bila
    2 points
  19. Har inte en LC150 utan en hilux och där har jag 1st calixladdare som jag laddar mina 2 separerade batterier via en CTEK250 laddfördelare, men laddade båda med samma laddare innan CTEK’n monterades. Har laddat 2 paralellkopplade batterier med 1 laddare på tidigare fordon också. Men som ovan talare så ska batterierna vara i samma kondition. Jag testar baterierna separat med batteritestare hyfsat regelbundet och byter dem båda om 1 visar sig vara sämre.
    2 points
  20. Då har jag kommit ett steg närmare och bilen står återigen på egna ben. Dags att ta itu med fronten och motor.
    2 points
  21. Resultatet är helt okey med tanke på förutsättningarna. Det är enkomponentsfärg som jag har använt, står att färgen passar utmärkt till bl.a. lantbruksredskap, så färgen gör sig bra på en gammal Toyota
    2 points
  22. Det blev riktigt bra, lite damm på taket och huven. Skall jag prova att våtslipa och polera detta, men det får jag vänta med tills lacken har torkat ordentligt.
    2 points
  23. Blev det nån resa? Jag har besökt det du räknat upp och vill även tipsa om tex Skrunda-1 som påminner en hel del om spökstaden Prypjat... men mindre. I LItauen finns dels Cold War museum med missiltuber under jord kvar, men även en övergiven bas utanför Karmelava... om man kanske gillar den vinklingen bättre. Skall man neråt saltgruva och Auschwitz är det inte jättelångt till Atommuseumet i Misov i Tjeckien... om man väljer ta den vägen hemåt....
    2 points
  24. Hej alla. Det har nu gått ca ett år, så tänker att det är dags att skriva en liten rapport. Summering. Direkt efter inköp märker jag att kupévärmen fungerar svagt och ser även att temp mätaren fladdrar till vid ett par tillfällen. Jag anar oråd och lämnar in bilen hos min old school mekaniker. Dom upptäcker att kompressionen kommer ut i kylvattnet, dvs luftbubblor i kylvattnet. Dom menar på att motorn mår riktig dåligt, är typ körd! (topplockspackning, spricka i topplock etc.) och att dom inte har utrustning för att undersöka/reparera. Jag lämnar då in bilen på Toyotas st
    2 points
  25. Det visar sig att det är livsfarligt att vara ledig längre än en helg! Vanvettesaffärerna haglar! Slog till på en uppsättning däck och fälg, 33/12.50 R15 Bfg. Har suttit på en silverado tidigare och dom passar rakt av utan att ta i, sticker dock ut lite väl mycket men det går nog till sig. kommer bilder! lite väl mycket däck och skit i garaget, rensning kommer i köp och sälj eller helst bytes😁
    2 points
  26. Då vart sista klarlacken lagd på centrum kåporna, kåporna har en halv svår plast i sig 🤨 men med 3 lager plastgrund så fäste metalliclack en ordentligt 😅
    1 point
  27. Mina turbostolar från en Hj61 -88 passar inte direkt i min FJ60 från -82
    1 point
  28. Märkligt skulle kunna vara armarnas leder som är utslitna ( är av stål och aluminium ingen bra kombo) jag har på min bil ca 15mm gänga kvar ovanför den övre M6 muttern vid handbroms spaken, och bra med spak reserv kvar.
    1 point
  29. Är det någon som har en fiffig lösning på att ladda två 12v batterier som är parallellkopplade som i en J150 från -13? När jag frågat DEFA så tycker de två laddare. När jag pratar med kompis som jobbar med bla elsystem och batterier så är det självklart att man kopplar isär och laddar varje batteri för sig, detta för att undvika att det balanserar sig (om nu ett råkar vara i dåligt skick) Jag har hört att man kan dra ur batterierna om man lämnar lampan i baksätet tänd, trots att det i manualen står att den skall stängas av efter 15-20min. Tonade rutor i vintermörkret är inte b
    1 point
  30. Tack för alla svar. Någon som på rak arm vet hur generatorn laddar batterierna? Är det kopplat bara till ett batteri eller finns det någon smart elektronik bakom? Laddar det bara på ena batteriet så känns det ju som slutgiltiga beviset för vad som krävs. Inte för att jag misstror er 😁 Men som vi redan sagt batterier som är någorlunda lika fräscha krävs... /Wille
    1 point
  31. Siälvklart 👌🏻
    1 point
  32. Hela Afrika är extremt dammigt. Men det större problemet med turbo är nog att få dom att förstå att man behöver lämna bilen på tomgång en stund efter hård körning så att turbon kan svalna. Annars koksar oljereturen igen och då e de kört.
    1 point
  33. Snyggt! Följer tråden med glädje och väntar spänt på att få se den nya
    1 point
  34. Snackade med mekaniker på Arctic Trucks om detta då min bils antisladd varnar och bromsar om jag kör kreativt i hårnålskurvor - typ serpentinväg. De nämnde att de ställer om parametrar på bilarna de bygger om grunnat större hjul som då påverkar sensorer till antisladdsystemet. Hade dessvärre inte tid att fördjupa mig mer i ärendet där och då samtidigt som jag har vant mig vid att det är stor och tung traktor som måste köras efter underlaget som gäller. Men som svar på din fråga - ja, det ska nog gå att justera parametrarna till antisladdsystemet. Har du Tech Stream och en OBD läsare så kanske
    1 point
  35. Har lagt många timmar på att söka lösningar för både paraboliska och "vanliga" bladfjädrar till både 70 och 40 serien. Tyvärr är det Heystee som gäller i eu! Jag skrev upp mig på blad till 73a för över 10år sedan... Alt finns det större utbud till LR, Jip osv. 🤣 Kanske finns modell som passar på en LC alt går att anpassa. dvs flyttar på axelpositionen något vilket inte är helt fel på en 40 serie... Det gå går ju att plocka blad från olika modeller och bygga som man vill. Jag har "typ" paraboliska bak på min BJ40. dvs 2 paraboliska blad med ett extra "vanligt" genomslag blad för att hålla emo
    1 point
  36. Så för att svara på frågan, ja du kan även köra sjökort på en 276Cx…
    1 point
  37. Original 276 har ju några år på nacken och ganska så begränsat minne. Garmins egna specialminneskort och batterier kan också vara svåra att få tag på. Men hittar du gamla sjökort så visst fungerar det. Har använt min gamla enhet många gånger i båten. Den nya GPSMAP 276Cx är en personlig favorit för allround enhet i bilen. Lagom stor skärm för att ha i fönstret, samma enkla användargränssnitt som på gamla 276 och olika lägen där man enkelt kan byta mellan vanlig vägnavigation och navigation i terräng något som inte finns i andra GPS:er jag provat. Du kan köpa och ladda ner satellitbilder o
    1 point
  38. Nu är det inte samma bil, så kanske skiljer något, men jag har min 100a på underhållsladdning april - oktober inkopplad på endast ett (av två) batteri, det har funkat bra i snart 10 år nu. Men skall du ladda upp urladdade batterier rekommenderar jag att du laddar dem individuellt, då fungerar nog laddarens "intelligens" bäst.
    1 point
  39. Ska bara komma ihåg det
    1 point
  40. Hej. Har samma upplevelse som tidigare talare. Min sambo körde i diket förra året. Dåliga däck, och ishalka, men lite märkligt beteende från bilen, utan att ESP har jobbat. Har även själv fått några plötsliga kast med den. Så jag funderar mer på om det är så att man medvetet gjort ett system som inte ska gripa in för tidigt, eftersom det egentligen är en "riktig" terrängbil? Och då kanske följden blir att det är värdelöst på riktigt halt underlag? Tänker som så att antispinn och antisladd är ju inte det bästa på en terrängbil, eller när man håller på att köra
    1 point
  41. Jag har en exakt samma bil och samma problem. Det visar sig att gaveln på kylaren läcker. Den är av plast. Fyller på vätska så får jag värme. Beställde en kylare från bildemontering och fick fel. Jag trodde också på topparna men blev lite gladare då jag såg det var kylaren.
    1 point
  42. Vi får inte meka med/serva bilarna nere på kajen. Om någonting behöver fixas lyfter vi upp bilen i en container och skruvar med den ute på däck. Krångligt, men det fungerar. Skriver mer på torstigtiger.com framöver, då fokus inte kommer ligga på Land Cruisers... 😁
    1 point
  43. toyota4x4.se vill passa på att önska alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År
    1 point
  44. Jag har tydligen varit snäll i år då tomten kom på dörren idag Så med detta önskar jag er alla en God Jul och ett Gott Nytt!!
    1 point
  45. Det börjar bli fax att göra klart flaket så här kan det inte se ut till sommarn.
    1 point
  46. Hej Sensonic. Jag har monterat Ironman 2" fram, och behållit bälgarna bak. Bilen fick ett "kaxigt" utseende då den blev väldigt hög i fronten. Tycker att LC 150 med några år på nacken, ser ut som dom står på näsan, precis som Hilux. Köpte ett komplett set fram/bak, och tänker att bälgar och bakre dämpare får sitta där till dom ger upp. Har varit suveränt bra med nivåreglering med tung last, och vid camping. Det var ett helvete att få ur dom gamla reglerdonen till stötdämparna fram, slutade med huggmejsel/tigersåg/brytjärn. Gammalt talesätt från min branch är " if it doesn't work,
    1 point
  47. Oljeservice på automaten, biltemas oljepump funkar suveränt och det blir ca 4st byten ink spolning av kylen
    1 point
  48. Jag försökte allt för att byta ut stereon mot en modern anläggning med bluetooth så att man kan spela musik från telefonen. Problemet är att stereon är funktionsintegrerad med resten av komfortanläggningen för värme/kyla etc, så därför är det ingen enkel manöver att byta ut stereon på en LC120. Min utväg var att riva ut CD-växlaren från handsfacket och i stället koppla in en Dension GBL3TO1 Adapter på utgången som tidigare gick till CD-växlaren. Kostade 2495 kr och funkar bra. Några gången per år är det som om systemet inte hittar adaptern men efter att man har startat om bilen en gång eller t
    1 point
  49. Efter som det inte finns något att göra på 200”an fick jag byta till en ”bling” grill och montera ett gammalt emblem 😊
    1 point
  50. Trist att bilen inte beter sig som förväntat på vinterväg. Jag har haft ett par otrevliga nästan incidenter med min på vintern och jag tyckte den blev bättre när jag satte på samma typ av däck du kör. Bredden är antagligen bidragande till att den vandrar så väldigt och det kan du kanske avhjälpa med lite lägre lufttryck eller byta till smalare däck. Elektroniken önskar jag att jag kunde koppla bort helt då jag anser den vara en smula underutvecklad på min 120a. Det är i vart fall inget jag litar på what so ever i halkigt väglag. Bygg om den till AT 35/37, då slipper du problem med däck
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.