Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/30/21 in all areas

  1. Då är KD-bil, eller BKD-bil som de kallar sig numera igång igen. https://www.blocket.se/vi/97489490.htm Skärmdump för framtiden, när annonsen är borta Och från car.info Och som den såg ut när den var till salu för 25.000 sek Förvisso en del nya delar samt lack, men det är troligen massor med spackel som vanligt.
    6 points
  2. Villkorlig dom, ett år för Stora Brun idag. Besiktningsmannen tittade knappt undertill, rosthammaren låg oanvänd. Jag blev nästan besviken. Tyvärr, eller hur man ska säga, kunde han inte lokalisera var oljuden som kommer när man kör över ojämnheter/svänger kom ifrån. Känns som att klonket kommer från torsionsstavarnas bakre infästning. Jag har intr dykt ner i det ordentligt, men det börjar bli irriterande..
    4 points
  3. Yes, jag kittar på. Dock, svetsar blir erbarmligt dåliga, en combo av dålig svets och dålig färdighet. Sen blir jag inte klok på Toyotaplåten…säkert inbillning, men även när jag svetsar i bra plåt på bilen så tycker jag svetsen spottar och fräser. Helt tätt blir det inte, å sndra sidan lite hål att få in slangen för rostskyddet… Men med bra färg så tror jag mig i alla fall stoppa rosten ett tag. Om jag hade kunnat haft bilen stående en vinter- oj vad skönt det vore. Nåja, hoppas på besiktning av svagsynt besiktningsman, så ska väl bilen få jobba lite till.
    4 points
  4. …..helt plötsligt närmade sig sistadagen för besiktning. Och med klappslut trösklar…. Så, i sommarhettan, ägna sig åt det som är absolut värst av allt med att ha bilen. Det visade sig att undre delen av hjulhusen var dåliga….och på passagerarsidan ett kvadratdecimeter stort hål i golvet. Fortsättning (och ny svetsgas) imorrn.
    4 points
  5. Dags att låsa in 90an börjar bli hårdvaluta 🤔
    4 points
  6. Det måste ju innebära att nån Jeepägare har tagit sitt förnuft till fånga och köpt en Toyota 😁 / Mecki
    4 points
  7. https://www.carscoops.com/2021/06/this-1k-mile-1994-toyota-land-cruiser-just-sold-for-a-hefty-136000
    3 points
  8. Då har man monterat, kört och justerat de nya stötdämparna. kändes som om de behövde ca100 mil innan det var dax att börja justera inställningarna från leverantören (proyect4x4) nu börjar allt att falla på plats och om jag jämför med AHC systemet som jag var jättenöjd med så är det mycket bättre nu faktist. Det krävs lite finjusteringar för att få ut det bästa av dämparna men väl värt det 👍
    3 points
  9. Spärrar spelar ingen större roll, även om det blir någon mer detalj att hantera. Du kan låta axelhusen sitta kvar, drivaxlarna måste ut så bilen får stå på pallbockar. Du måste plocka ut klumparna (diffarna) och sen kan du göra själva bytet på en bänk. Du behöver märkfärg, momentnyckel samt indikatorklocka. Och naturligtvis normala verktyg som spärrskaftsats, ring nycklar mm. Rekommenderar varmt att du byter lager och packboxar när du ändå är inne och rotar.
    3 points
  10. Nu skakar den inte längre😁 med rätt öppnings tryck på alla spridarna så går den som en vanlig diesel igen!
    3 points
  11. Tack för tipset! Jag kom på att jag bytt lite grejer, men inte inre bussningar, var skraj för att dra av skruvarna. Jag får ge på dem om nån vecka eller så, nu väntar ännu en fjälltripp, fullastad och med släp med virke.
    2 points
  12. hej! Vanligast är nog låsbar mitt-diff med spak. Tror det andra alternativet fanns på senare (sista?) årsmodeller med automat. Dvs, ja, båda alternativen finns. Låsbar bakre differential är vanligast på importerade bilar och övriga har LSD vad jag vet (kan dock ha tveksam funktion med åren) Det har förekommit att kylare för automat (som sitter inne i vanliga kylaren) börjar läcka och vatten & olja blandas och det blir haveri. Kan kanske vara idé att i förebyggande syfte byta kylare? Annars hade jag kollat efter rost undertill, särskilt bakaxel och infästn
    2 points
  13. Det är 4.11 för att vara exakt. 4.10 fanns på dom nyare 80- och 100 serie. Jag har både lösa delar och kompletta 3.73 diffar.
    2 points
  14. Får kanske köpa 35:or istället
    2 points
  15. Ute och testar den nya fjädringen BP51 OME
    2 points
  16. Kolla länkarna till krängningshämmaren, inte ovanligt med glapp där.
    1 point
  17. Hej, har en BJ75 som jag visserligen själv ska plocka en hel del ifrån inom sinom tid. Om någon behöver något särskilt får man gärna höra av sig så vet jag om intresse finns. 🙂☀️ Mvh Magnus
    1 point
  18. Ja, har fått kontakt med en som eventuellt vill byta.
    1 point
  19. Det är inte så mycket drev och prylar i en fördelningslåda. Det är rätt lätt att byta utväxling om du får tag på nya drev.
    1 point
  20. På en FB-grupp kom följande häromdagen: Ni som söker taktält utan att finna i dessa tider. Expeditionstoresweden har på lager för omgående leverans.
    1 point
  21. Ett annat sätt = axelavstånd. HZJ79 = 3180 mm HZJ75 = 2980 mm
    1 point
  22. Nu är den hemma, nya firmabilen! Skulle dock behöva en bakläm då den som sitter är rejält bucklig.... Vad är kan den här färgen heta?
    1 point
  23. En trevlig midsommarfestival för alla medlemmar. Vi kommer att besöka ditt land från nästa vecka och ser fram emot Sverige. Jämfört med Jana och Thomas
    1 point
  24. Lite bilder från helgens tripp genom ett sommarvarmt Dalsland
    1 point
  25. Hej, Jag har en TLC 150-16 med TPMS som standard. Köpte dubbade vinterdäck som Toyota fick montera på fälg med TPMSventiler och kalibrera. Vid byte av däck så är det bara att ha tändningen på och trycka in en knapp tre gången så känner den av dom nya ventilerna, sedan bara att köra utan varningslampa. Knappen som man trycker in sitter precis ovanför bromspedalen. OBS! se till att tändningen är på hela tiden tills avkänningen är klar, kan ta 3-5 minuter max. Om strömmen bryts under avkänning så måste Toyota kalibrera om TPMS. Hälsningar Claes
    1 point
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.