Gå till innehåll

Traktorns HJ60

traktorn

Rekommendera Poster

• 2 weeks later...

Har fått lite tid med min bil. Främre kofångare har fått färg och lite annat småpyssel har hunnits med.

Det som återstår (om man nu blir färdig med en sån här bil) är, klistra på några emblem, hänga på vinschen och extraljusen, bocka ny kofångare bak och rostskydda under och i hjulhusen.

post-2520-0-59814300-1440948263_thumb.jpg

post-2520-0-43814400-1440948279_thumb.jpg

post-2520-0-84489600-1440948294_thumb.jpg

post-2520-0-47685800-1440948308_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 1 month later...
  • 4 weeks later...

Och idag bytte jag till vänster sida.Då jag är förkyld så in i bengen tog arbetslusten slut ungefär samtidigt som jag låste upp till verkstan. Tvingade mig kvar länge nog till att slipa lite plåtrent och tillverka ersättningsplåtar och måla dom med rostkyddsfärg.

hoppas jag orkar täta detta hål plus två mindre i morgon.

post-2520-0-82784500-1446065538_thumb.jpg

Länk till kommentar

jag följde doktorns råd och tog en dansk pilsner till kvällsmaten. Jösses vad den bettade när man är förkyld. Visserligen på 9,5% men ändå, en öl och lagom snurrig :-P

Får väl gå ned till verkstan och se om jag orkar göra klart vänster hjulhus

Redigerad av traktorn
Länk till kommentar

får väl tacka förkylningen för timmarna i verkstan istället för i skogen med hund och bössa.

Har legat/suttit under bilen hela helgen. Känns rätt bra i ljumskarna. Har fortsatt med ramen och även lagat rost under bilen. Åkte till Biltema igår och köpte lite avgasdelar så nu kan man köra med takluckan öppen utan att det kommer in avgaser i bilen. Senaste halvåret har röret slutat 35 cm framför bakaxeln

post-2520-0-85854100-1446415830_thumb.jpg

post-2520-0-24868600-1446415850_thumb.jpg

post-2520-0-69859300-1446415876_thumb.jpg

Länk till kommentar

Är inte riktigt klar med bilen än men idag tog jag ut den ur verkstan. Jag ska jaga i morgon och då behöver jag bilen. det som fortfarande återstår är ett hål insida höger rambalk, börjar där stödbalken till växellådan fäster och går ca 15 cm bakåt. sen är insida tröskellådor på bägge sidor inte åtgärdade än.

Länk till kommentar

Nu börjar jag närma mig slutet på rostresan. Sista ruttna biten på ramen är under behandling. Har konstaterat att en liten billhammare är bra grejjer när man vill hitta rostmasken på balkarna. Är balken frisk händer inget men där den är sämre lossar allt rostigt, plus att där ramen är för tunn åker billhammaren igenom plåten.

Det som ska göras i morgon är att svetsa dit den undre remsan. Sen kan jag börja spruta olja/underredsmassa inne i balkarna.

post-2520-0-56046200-1447536013_thumb.jpg

post-2520-0-65357400-1447536036_thumb.jpg

post-2520-0-04470300-1447536061_thumb.jpg

post-2520-0-77703900-1447536090_thumb.jpg

post-2520-0-99123700-1447536109_thumb.jpg

Länk till kommentar

nu så har jag gett upp rostlagandet (för ett tag) Igår sprutade jag på underredsmassa på ramen och även lite mer lättflytande i balkarna. Blåste även på där jag bytt plåt i trösklar och dyligt. Ska väl blåsa på hela underredet men den var inte ren nog igår. Låg under bilen till 23.30 igår och idag ställde jag den utanför bilprovningen (upp kl 05.00 för att köra dit innan jobbet) Vid åtta ringer killen på besiktningen och meddelar att nu är det bara att åka igen (lagligt)

Blankt papper. riktigt gött efter allt slit!

Länk till kommentar

Då var man hemma igen efter en jakthelg i Danmark. Gårdagens jakt blev något speciell 15-17 sekundmeter och mängder med snö. var riktigt roligt och se alla Danskar som for hit och dit på vägarna. Kopplade faktiskt in fyrhjulsdriften en stund.

bilen drog 1,2/mil vilket jag är helt nöjd med, körde ca 110 på motorvägen

Länk till kommentar

• 2 months later...

Nu har jag använt winchen för att dra loss mig själv för första gången. i helgen när vi jagade körde jag fast i snön (som är borta nu). Det var mellan 20-30 cm med fem cm hård skare längst upp och strösocker under skaren. Insåg lite för sent att snötäcket blev tjockare. Släppte gasen och drog i diffspärrarna men det var för sent. Bladfjädrarna och underredet nöp fast i snön. Bilen blev hängande i snön, då är det gött med 70 meter vajer och stabila träd. Bara att dra ut vajer och börja wincha. Efter 20 meter gick bilen på hjulen igen.

Länk till kommentar

• 5 weeks later...

Nu har jag använt winchen för att dra loss mig själv för första gången. i helgen när vi jagade körde jag fast i snön (som är borta nu). Det var mellan 20-30 cm med fem cm hård skare längst upp och strösocker under skaren. Insåg lite för sent att snötäcket blev tjockare. Släppte gasen och drog i diffspärrarna men det var för sent. Bladfjädrarna och underredet nöp fast i snön. Bilen blev hängande i snön, då är det gött med 70 meter vajer och stabila träd. Bara att dra ut vajer och börja wincha. Efter 20 meter gick bilen på hjulen igen.

8-)

Länk till kommentar

• 2 months later...