Jump to content

valdas-76

Members
  • Content Count

    358
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    23

valdas-76 last won the day on July 26

valdas-76 had the most liked content!

Community Reputation

177 Excellent

Profile Information

  • Location
    Kristianstad
  • I drive
    Allt möjligt men helst 4x4

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är 4.11 för att vara exakt. 4.10 fanns på dom nyare 80- och 100 serie. Jag har både lösa delar och kompletta 3.73 diffar.
  2. HJ60 jag hade en gång i tiden gick lätt 120-130 enligt hastighetsmätaren, hjulen var 31x10,5. Tror att HZJ70 kan det bättre...
  3. Det som gör en hypoidolja icke-lämplig för användning i växellådan är svavelhaltiga EP- tillsatser som har negativ påverkan på bronssynkringar. Hypoidolja innehåller EP-tillsatser i princip alltid. Så man ska leta efter en transmissionsolja utan dessa tillsatser, och det kvittar om den är GL-4 eller GL-5. Lukta på oljan: om den luktar fränt så inehåller den EP-tillsatser och ska användas för hypoid drev. Växellådsolja är däremot nästan luktfri. Jag har köpt denna https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=4502&gclid=Cj0KCQjwlMaGBhD3ARIsAPvWd6hBU3x1-1R
  4. Har 2 st helt nya drivknutar till 80 serien, utan ABS. Pris: 500 kr för båda + ev. frakt. Mobil 0762-21 18 nitton
  5. Det hade nog varit bättre om du hade inte försökt att koppla ur på asfalten utan stannade på grusvägen och backade ett par meter istället...
  6. På vilket underlag bilen befinner sig när du försöker att koppla ur 4WD?
  7. valdas-76

    LC90 delar

    Allt som syns på bilderna. Baklampor, höger blinkers/positionsljus, en bakdörr (komplett utom rutan, lite rost vid rutetorkaren, annars ok). Säljer helst allt i en klump för 200 kr. Har inget mer till denna modell. Hämtas i Kristianstad. mobil 0762-21 18 nitton
  8. Oftast brukar det stå ''ET'' och siffror som anger offseten, detta är tillverkningsdatum
  9. Din HZJ70 (vad jag kan se) är -99 eller nyare, och dom hade spiraler fram, bladfjädrar bak. Betydligt bekvämare att åka med. Äldre bilar hade bladfjädrar runt om.
  10. Stefan_P Är det spelet i framdiffen eller i framaxeln? Det är två olika saker. Drivaxlar+ drivknutar+ frihjulsnav och vips har vi en medbringare som roterar fritt minst en kvarts varv... Du kommer inte åt diffen när den sitter på plats för att det finns ingen lucka på axelröret som på t ex semi floating bakaxel. Och det är väldigt sällan om aldrig en framdiff på heavy duty axlar behöver justeras, den slits ju inte lika mycket som bakdiff. Och om diffen trots allt måste justeras så är det säkrast att lämna iväg den till någon som har gjort det förr...
  11. Förr i tiden rekommenderades att ladda ett batteri med strömstyrka som är 1/10 av batteriets kapacitet, dvs. om vi har ett batteri på 75 A.h så börjar vi med 7.5 A laddningsström. Detta gäller EJ kontinuerlig laddning. De flesta dagens 'smarta' batteriladdare har ett separat läge för just underhållsladdning ('Supply' på CTEK t.ex.) så det borde såklart finnas en elektroniskt styrd regulator inbyggd.
  12. Det fanns två utväxlingar till HJ60, 3.70 och 4.11, varav den första är vanligast i Europa åtminstone. Vill man vara 100% säker på vilken utväxling man har så kan man antingen plocka ur diffen (på full floater) eller skruva loss banjokåpan (eller vad kallas den, gäller semi-floating axel). Då är det bara att räkna antal kuggar på kronhjulet resp. pinjongen, eller kolla siffrorna som är instansade på kronhjulet.
  13. Land Cruiser involved
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.