Jump to content

valdas-76

Members
  • Content Count

    344
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

valdas-76 last won the day on February 12

valdas-76 had the most liked content!

Community Reputation

162 Excellent

Profile Information

  • Location
    Kristianstad
  • I drive
    Allt möjligt men helst 4x4

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Japp, så säger både instruktionsboken och Bibeln åtminstone, men jag personligen skulle nog föredra GL-4. Har funderat lite på att det finns en del originala oljor som t ex https://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-FORD-GEARBOX-TRANSMISSION-OIL-75W-90-BO-1L-/253683005814, speciellt avsedda just för klassiska växellådor. Dom finns fortfarande att få tag på, enda nackdelen är priset. Tänkte testa någon gång.
  2. Man kan knappast tro att ingenjörerna på Toyota var dumma eller så när dom konstruerade dessa bilar Visst är semi-float axel inte lika 'bulletproof' som full-floater men det har inget med pinnbultar att göra. Drivaxelns lager (som iofs är ganska väldimensionerat) har ingen inre lagerbana utan själva drivaxelns yta utgör detta. Slits den ytan så måste man byta allt. reparera drivaxeln. Men det är mycket till innan man behöver göra det. Att det saknas nav som skulle centera fälgen har ingen större betydelse, 6 st pinnbultar räcker gott och väl. Spacers har inget nav heller.. Det ska finn
  3. Eftermarknads fjädrar, eller åtminstone schacklar fram på den 1.25 l/mil är lagom förbrukning för en sådan, visst går det att justera soppamängden och laddtrycket något. Min standart HJ60 utan turbo med 33x12.5 däck drog 1.1-1.2 l/mil men gick ganska tungt också, större och bredare hjul förändrar mycket..
  4. GL-4 eller GL-5 ska det vara, viskositet SAE90 eller liknande. Både i växellådan och fördelningslådan. Tänk på att oljan ska vara avsedd just för växellådor, eftersom differentialolja (GL-5) oftast innehåller EP-tillsatser som är skadliga för brons synkringar.
  5. Men det är ju faktiskt så. Sugdieslar, vare sig 2H, 3B eller 1HZ, räcker helt enkelt inte till för bilar som oftast är tyngre än 2 ton. Turbomotorer (12H-T, 13B-T osv.) har inte bara mera hk och Nm, dom har annorlunda insprutningsystem (direktinsprutning)också, medan sugdieslar har förkammare och mindre verkningsgrad som följd.
  6. Visst är det konstigt, men det ska aldrig komma någon olja ur avgasröret, det är ingen tvåtaktare ju Lite olja i insuget är däremot helt ok på en turbomatad bil. Blårök vid kallstarten kan även tyda på oförbränd bränsle (antingen någon spridare eller glödstift som är defekta) men som sagt det ska inte ryka blått när motor blir varm.
  7. Att det ryker blått vid kallstart ibland samt dryper olja från avgasröret är knappast ett bra tecken. Då måste motor dra en hel del olja också. Allt tyder på att turbon är slut. En gång i tiden var jag också väldigt förtjust i att sätta på en turbo på 2H men det är jag inte längre. Visst kan man krama ur mer hk pga högre kompression men påfrestningarna på inre motordelar blir också högre. Tyvärr kan man aldrig 'synka' turbon och dieselpumpen till 100% på denna motor eftersom dieselpumpen är inte anpassad för det. För övrigt så är 2H motorer alltid lackade i blått från fabriken, ku
  8. Tja, att komma under litern med HJ60 är nästintill omöjligt, visst puttrar man fram i 60-70 km/tim så kanske, kanske
  9. Det är många faktorer som påverkar bränsleförbrukningen. 1,7 l/mil är alldeles för mycket. För att börja med- vad har du för hjul på 60:an? Lufttryck i däcken? Ryker bilen svart vid gaspådrag/omkörningar? Är bromsarna i bra kondition, ingen anliggning? När bytes luftfiltret som senast? Är det original 2H motor med eftermonterad turbo? En standart HJ60 drar ungefär 1l/milen. Jag hade 1,4 l/mil som högst med då var biltrailer på över 2 ton påkopplad på bilen.
  10. Möjligen framruta (ny) men bara i mitten på april som tidigast..
  11. Hur pålitliga Landcruisers än är men uteslut inte andra saker, som t ex själva varvräknaren. Det var just den som var defekt på en av HJ60 jag hade. Skulle byta några lampor på instrumentpanelen ändå så provade att byta varvräknaren i samma veva, och vips funkade det
  12. Jag tror den klarar lika många mil till Gällande saken, jag skulle nog rekommendera att se över fjädringen. Hur ser bladfjädrarnas bussningar ut?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.