Gå till innehåll

Traktorns HJ60

traktorn

Rekommendera Poster

Bilen har fått lite service igen. Har märkt att bromsvätskan har dunstat eller nått det senaste och när jag satte på sommardäcken såg jag att det var blött vid vänster bakhjul. Röret var obra precis vid nippeln så det var bara att göra ett nytt. Nu verkar det som att jag kanske måste byta bromskolven, luftnippeln sitter fast. Kände när jag började ta i att metallen började sträcka sig. 

Kollade oljemängd i axlar och lådor. Fattades lite i framaxeln, annars såg det bra ut.

• Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...
  • 4 months later...

Hmmm,  är bilen död nu tro? 

Idag när jag åkte hem för lunch försvann oljetrycket. Körde några km innan jag upptäckte att mätaren stod alldeles för lågt. Stannade på första lämpliga ställe och lyfte på huven. Väldigt svart höger om motorn och sedan hela vägen under bilen och även på släpet som är påhängt. Ingen olja på själva motorn.  Jag kunde inte se varifrån oljan sprutat ut men oljefiltret eller dess fäste verkar troligt vid första snabbkollen. 

Ikväll ska jag tvätta och se om jag blir klokare på varför oljan lämnade motorn under färd.

20250902_120342.jpg

20250902_120404.jpg

Redigerad av traktorn
  • Sad 2
Länk till kommentar

Jo nog är bilen rostskyddad lite varstans..

Men nu rullar den igen😊 Visade sig att oljefiltret hade separerat,  nått jag aldrig varit med om tidigare. Och jag byter olja och filter med ungefär 1000mil intervall så det var inte jättegammalt. När jag kröp under bilen för att lossa filtret syntes inga konstigheter men när jag tog tag i det ramlade det isär. Sen hade jag lite bekymmer med att få loss toppen på filtret som satt fast på gänggången. Till slut fick jag lossat locket och då var det bara att sätta dit ett nytt filter och fylla på med olja. 

Det verkar som att Motorn klarade sig trots att jag körde några km utan oljetryck. Trycket går upp ganska direkt när jag startar och stiger när jag höjer varvtalet. 

20250902_190623.jpg

20250902_193925.jpg

20250902_201236.jpg

20250902_205452.jpg

• Like 4
  • Confused 3
Länk till kommentar

.Kollade igenom min egna tråd här och jag har varit med om det en gång tidigare.

Men den gången höll filtret ihop fram till oljebytet. När skulle lossa filtret snurrade ytterhöljet utan att få med toppen med gängorna.

Redigerad av traktorn
Länk till kommentar

Kanske en möjlighet. 

Mätaren går aldrig i topp men vid kall motor med segare olja står nålen mellan översta och näst översta strecket i mätaren. Tror inte den nuddar översta strecket men jag ska kolla noga nu när jag åker till jobbet. 

Jag hade inte fått upp någon värme i motorn när filtret sprack under högt varvtal.

Länk till kommentar

13 timmar sedan, traktorn säger:

Kanske en möjlighet. 

Mätaren går aldrig i topp men vid kall motor med segare olja står nålen mellan översta och näst översta strecket i mätaren. Tror inte den nuddar översta strecket men jag ska kolla noga nu när jag åker till jobbet. 

Jag hade inte fått upp någon värme i motorn när filtret sprack under högt varvtal.

Vad jag vet så tenderar dessa mätare att visa betydligt lägre värden ju äldre dom blir, säkrast vore nog att testa med en extern kalibrerad mätare.  

P.S. Tycker ändå det är konstigt med ett ORIGINAL filter som separerar, borde vara o-ringen som trycks ut i värsta fall..

Redigerad av valdas-76
  • Like 1
Länk till kommentar

19 timmar sedan, valdas-76 säger:

Vad jag vet så tenderar dessa mätare att visa betydligt lägre värden ju äldre dom blir, säkrast vore nog att testa med en extern kalibrerad mätare.  

P.S. Tycker ändå det är konstigt med ett ORIGINAL filter som separerar, borde vara o-ringen som trycks ut i värsta fall..

Jag hade ett sådant problem på min HJ60 att oljetrycket var lågt, bytte tryckgivaren sedan var allt okej igen.

Kommer ihåg att jag tog isär den gamla givaren och den var utsliten (givaren är mekanisk bygd som en tankmätare ungefär)

Skulle kunna vara så att som Valdas nämner att bypas ventilen som har till uppgift att reglera att inte oljetrycket blir för högt kärvar av någon anledning.

Redigerad av JAK
Länk till kommentar

Krävs högt tryck för att blåsa isär ett originalfilter. Såg det svullet ut?
Använder du kanske 20W-50?
https://bobistheoilguy.com/forums/threads/deformed-bulging-oil-filter.188558/
http://i.imgur.com/D9ySi.jpg

D9ySi.jpeg

Redigerad av priffe
  • Confused 1
Länk till kommentar

9 timmar sedan, priffe säger:

Krävs högt tryck för att blåsa isär ett originalfilter. Såg det svullet ut?
Använder du kanske 20W-50?

Inget konstigt oljepumpen fungerar som vilken hydraulpump som helst (= höga tryck) det är pypas ventilen eller som det kanske heter "pressure relief valve" som styr att trycket inte blir för högt. Däremot är det högst ovanligt att dom inte öppnar, har varit med om att en inte stängde på en fabriksny industrimotor vilket resulterade i för lågt tryck.

Så om det är ett orginal filter vad det nu skulle innebära eller eller något annat eftermarknadsfilter av rang.

Redigerad av JAK
Länk till kommentar

På 2025-09-09 på 15:16, JAK säger:

Jag hade ett sådant problem på min HJ60 att oljetrycket var lågt, bytte tryckgivaren sedan var allt okej igen.

Kommer ihåg att jag tog isär den gamla givaren och den var utsliten (givaren är mekanisk bygd som en tankmätare ungefär)

Skulle kunna vara så att som Valdas nämner att bypas ventilen som har till uppgift att reglera att inte oljetrycket blir för högt kärvar av någon anledning.

Ja givaren är lite annorlunda än på en vanlig bil. Jag har också bytt givaren för ett antal år sedan pga för lågt mätvärd vilket gjorde att den lilla automatik som finns på bilen stängde av motorn.  Det skulle den gjort nu med om bara avstängningen fungerat.....

Kan inte påstå att jag upplevde filtret eller rättare sagt att delarna såg svullna ut. Ska kolla vad för olja jag slår I, men det är samma som hamnar i gårdens traktorer.

• Like 3
Länk till kommentar

• 3 months later...

Bilen rullar på,  men jag får nog ge den lite kärlek snart. Höger  P-ände är glapp så man får hela tiden vara med. Nya dämpare skulle sitta fint också,  och lita annat småfix finns allt. 

Fick en liten skada på backvarnaren. Inte totalt haveri men ändå så mycket att lite handpåläggning behövdes. 

20251211_184316.jpg

20251212_115758.jpg

• Like 6
Länk till kommentar