Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Jag har kommit över lite (mycket) Threebond 1281 som är samma klet som Toyotas 00295-01281. Denna "Form In Place Gasket" är speciellt till för tätning av transmissionsdetaljer, axlar etc. Skicka DM om ni behöver, finns i Göteborgsområdet.
  3. Yesterday
  4. Robert

    Land cruiser 200

    Då vart sista klarlacken lagd på centrum kåporna, kåporna har en halv svår plast i sig 🤨 men med 3 lager plastgrund så fäste metalliclack en ordentligt 😅
  5. Det har varit mycket spacklande och slipande denna vecka som gick.
  6. jag hade missat att någon svarat i min tråd. Tackar för tipsen. skall absolut kollas upp. Nä någon resa utomlands blev det inte 2020 pga samma skäl som många andra. Jag hoppas att vacinationspass skall kunna möjliggöra resor under 2021.
  7. Last week
  8. Söker en HDJ 80 i hyfsat skick.
  9. Larsson

    Bj42 i garaget

    Nytt försök på höjningsfronten! Nu är det tyska grejer på ingång, trailmaster är beställt och skall levereras på en vecka eller två, schacklar ingår inte så det måste jag skaka fram från annat håll. nån som provat trailmasters grejer?
  10. Hej, Inte bilexpert heller, även om jag tycker bilar är grymt roligt Min känsla för Toyota LC är att service är viktigt, som för alla bilar, men akilleshälen är rost. Motorer och annat verkar hålla för evigt med rätt underhåll, men karosser och annat rostar. Så var noga med rostkontrollen! Bakluckan, underkant dörrar, motorhuv, dörrtröskel osv även framför bakhjulet (i hjulhuset) så har många/några varianter av LC ett "fack" som har en tendens att samla skit och därmed börja rosta. De har ju ett välförtjänt rykte om att vara "outslitliga" men det finns några typf
  11. Hej Jag anser mig inte vara "kunnig" om bilar eller motorer men är förtjust i just Land Cruiser. Som rubriken antyder är jag intresserad av att lära mig för att kunna leta mig fram till "min" LC. Jag förstår att det säkert är olika saker man ska kolla på olika modeller men jag tänker att det borde finnas generella saker att titta på? Ex - Vad är ett ok Km antal? - Finns det några årsmodeller man bör undvika? - Kända fel? Jag vänder mig till experterna för kunskap och hoppas att få lite guidning. Er Ödmjuke lärjung
  12. JAK

    JAKs LC90

    Får erkänna att karossen är ny den som fans hade gjort sitt. Motorn är original sidventil som jag renoverade, det var den som gjorde att jag började bygget.
  13. Mecki

    JAKs LC90

    Fräck 😊👍 Det är inte dåligt vad man kan få ihop av lite överblivna delar 😉 Är det orginal drivlina i den ? / Mecki
  14. JAK

    JAKs LC90

    Händer inte så mycket med Toyota bilarna så får i alla fall uppdatera innehållet i garaget. Har blivit en Willys till 😜 hade lite delar över så jag byggde en.
  15. Mina turbostolar från en Hj61 -88 passar inte direkt i min FJ60 från -82
  16. De enda som passar 'bolt on' är lite finare och bekvämare stolar från HJ61 VX, i stort sett omöjliga att hitta... Hade framstolar från en Citroen BX i min HJ60. Finns massor att välja på annars, bara att köra till returbilen och kolla. Stolarna ska inte vara alltför breda så jag tror japanska och koreanska bilar duger bäst som donatorer
  17. Gjort om dragkroken och fästet för att kunna ta bort den när man ska på lite mer utmanande körning.
  18. Saabstolar i min. Längdjusteringen till Saabstolarna är bultat på Toyotas orginaljustering. Sitter några cm högre och har väldigt lång justermån framåt_bakåt.
  19. Märkligt skulle kunna vara armarnas leder som är utslitna ( är av stål och aluminium ingen bra kombo) jag har på min bil ca 15mm gänga kvar ovanför den övre M6 muttern vid handbroms spaken, och bra med spak reserv kvar.
  20. Ja, jag tyckte jag gjorde detta enligt konstens alla regler: Justerade bak vajern vid handbromsspaken maximalt innan jag började vid hjulen. Sedan bytte jag ut hundbenen på båda sidor, och justerade därefter stjärnmuttern. Jag lyckades skruva ut stjärnmuttern helt (tills backarna låste hjulen), men även då gick handbromsspaken upp i ändläget, vilket indikerar att felet inte ligger ute i backarna. Armarna och stoppskruvarna är rostiga, men skulle de verkligen "förlänga" vajerns färdväg och således bidra till att bromsen nyper tidigare? Jag hade svårt att förstå det mekaniskt när jag
  21. Jag formulerade mig lite slarvigt, undrade eg hur det var kopplat. Om generatorn var kopplat enbart till ett batteri eller till bägge. Men som du skriver så borde det ju inte spela någon roll när batterierna är parallellkopplade, dubbla laddare = en laddare med dubbelt så hög laddström. Bytte bägge batterier i somras då det ena dog efter att läslampan bak dragit ur det fullständigt. Men det var sannolikt orginal batterierna som satt. Måste få verkstan att ställa in så att all belysning stängs av efter viss tid. Verkar inte gå att göra själv, även om manualen säger så...
  22. Generatorn laddar båda batterierna eftersom batterierna är kopplade parallellt och används parallellt så blir förbrukningen lika även laddningen lika, men blir ett av batterierna dåligt så kommer det även att påverka det andra batteriet. Jag byter alltid båda batterierna när det är dags men det behöver man inte. Bäst är ju att testa varje batteri för sig och bara byta det dåliga, är dom lika gamla så kommer även det det andra att lägga ner så småningom. Det går alla tiders att ladda båda batterierna med en laddare så länge batterierna är i samma kondition. Detta gäller då bila
  23. Lite märkligt grundregeln är att man alltid frigör vajer justeringen först vid handbromsspaken, innan man justerar in backarna vid montering av nya backar, då brukar det inte bli så mycket vajer kvar inne vid handbromsspaken. Sedan vart efter backarna slits så ska man bara justera backarna inte vajern. Inte för att anmärka men det verkar som om du inte har justerat ut backarna tillräckligt. Om det inte är så att armarna som vajern är fäst i ute vid broms sköldarna är totalt utslitna.
  24. Bra grävt JAK! (I mitt fall visade sig dock, efter en fullständig dissekering av handbromsen, att det inte var hundbenen som var problemet. Slacket i vajern löstes istället inifrån kupen med en extra distans på stoppskruven.)
  25. Lagt aluminiumplåt med farthållare på sidostegen. Mindre lera som stänker upp på sidorna plus att det blev mindre halt när jag ska jobba med tältet 👍🏻
  26. Hej Magnus! Såg att du har en 1988. Kul! Har en HJ61 1988 med lite oljud/glapp i transfern. Tänkte byta drevet (till extra långa splines) på inkommande axel då den troligtvis är sliten. Det är samma som på din bild men utan drev för kraftuttag. Fick du ordning på ljudet?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.