Gå till innehåll

Traktorns HJ60


traktorn

Rekommendera Poster

Hejsan.

Relativt ny här men har haft min landcruiser i 6-7 år. Den hade gått 43000 när jag köpte den och nu är den strax uppe i 49000.

Fick växellåderas vid ca 45000. hittade en växellåda som bara hade gått 18500.

post-2520-0-72117100-1405283067_thumb.jpg

 

Jag kör med bilen dagligen i mitt jobb på ett lantbruk och det är våran andrabil som jag använder till det mesta. Någon tidigare ägare har monterat saabstolar fram och lät orginal skjutskena sitta kvar och satte saab,s skena ovanför vilket gör att man sitter något högre än orginal.

 

Jag rostlagade lite provisoriskt för tre år sen och blåste på en liter färg. Det är väl dags för en ny rostlagning.

 

Jag köpte orginal fulldiffade axlar förra året. när jag skulle hämta dom låg fint på en pall med framaxeln under bakaxeln. Jag såg att det kom ut lite olja vid pinjongen och säljaren sa att det är nog läge att byta packbox. Om jag lyckas att lägga med bilder kan ni se hur slitet det bakre lagret var.

post-2520-0-60226600-1405283107_thumb.jpgpost-2520-0-51415400-1405283115_thumb.jpgpost-2520-0-24508300-1405283125_thumb.jpg

 

 

jag har fixat lite med bilen så den passar mig. Och just nu håller jag på med dom diffade axlarna som jag hoppas få på nu i sommar

post-2520-0-41716700-1405283162_thumb.jpgpost-2520-0-82135500-1405283168_thumb.jpgpost-2520-0-00261500-1405283177_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag blev riktigt nöjd när jag fick till Vapenfacket. Näst intill omöjligt att se att det är vapen i bilen och som sagts, dom ligger väldigt skyddade där. Nu lägger man vapnen på 4 cm skummgummi och det sitter lika mycket skummgummi över vapnen så dom kläms fast i skummgummit ( har tillkommit sen bilden togs).

fick även göra en egen viltkorg till dragkorken. Den är lite lägre än andra och själva kulfästet sitter på gångjärn och fälls in i korgen när man stoppar in den mellan golven.

 

Igår fick jag äntligen loss dom gamla lagren på pinjongen till framdiffen. Det bakre satt så in helvete. Fick först skära av lite på ytterdiametern på innerringen. Och jo jag hade försökt att värma loss det innan utan att lyckas. sen gick det att trä ut pinjongaxeln genom ytterringen.

skar sen av lagret längs med axeln på en sida (med vinkelslip), Satt fortfarande fast. Fick även skära på andra sidan och då kunde jag slå loss bägge halvorna som satt som svetsade på axeln. Måste gått riktigt varmt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hmmm. värst vad tiden går fort. Har fått hem lagren till pinjongaxeln men sen har det inte hänt något mer. Jobbat mest hela tiden då skörden drog igång samtidigt som min semester tog slut.

 

Hoppas på att jag hinner börja plocka ihop framaxeln snart så jag kan sätta på axlarna på bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 1 month later...

verkar vara något fel på klockorna här på Kinnekulle. Dagarna går väldigt fort utan att jag får bytt mina axlar. hade varit kul att kolla framkomligheten nu när vi har snö. Men men, tids nog så blir det väl axelbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu står bilen i verkstaden med den gamla axeln framför bilen. gick ganska enkelt att skruva, alla bultar har lossnat utan problem. Den vänstra P-änden på styrstaget gjorde lite motstånd så jag fick ta hjälp av en granne som trycke ned styrstaget när jag slog med lillsläggan.

I morgon ska jag flytta över bromsarna till den nya axeln och förhoppningsvis även få den på plats.(efter jakten)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om jag får in lite bilder från helgen.

 

börjar med att röja en liten yta i verkstaden och hissar upp framänden och sprutar 556 på allt so ska lossas.

 

Sen pluggar jag bromsledningen. Använder en kula från ett kullager som plugg.

 

Höger P-ände släppte hyffsat lätt men vänster gav motstånd. En granne hjälpte till och med några kraftiga slag lossnade även den.

 

Efter några timmar såg det ut så här.

 

Monteringen av den "nya" axeln tog från 13 till 20.30 på söndagen, Och då var jag hemma en timme för mat. Det som var bökigt var att få axeln rätt läge med bladfjädrarna och att göra nya bromsrör.

Idag har jag kört lite i jobbet. Lite oljud kommer det från pinjong/kronhjul när jag kommer upp i fart men jag tyckte det minskade efter ett tag.

post-2520-0-10839300-1424728266_thumb.jpg

post-2520-0-10853500-1424728307_thumb.jpg

post-2520-0-25110400-1424728326_thumb.jpg

post-2520-0-89847500-1424728337_thumb.jpg

post-2520-0-78275700-1424728346_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget "lätt" jobb det där , man får ta i så det luktar björn när dom skall flyttas.

 

Glöm inte att kolla så att axlarna kommer parallelt i förhållande till varandra.

Jag hade lite lustiga vibrationer på 42:an och det visade sig till slut när jag mätte upp det att axelavståndet var 15mm kortare på ena sidan än den andra pga hålen i fjäderfästerna på axlarna var större än bultskallen på bladfjädrarna så det gick att justera dom och i "sämsta" läget diffade det upp till 20 mm vilket resulterade i att ratten skakade duktigt i vissa hastigheter.

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo nog väger dom några kilo. under bilen flyttade jag axeln med hjulen på. Anpassade höjden med domkraften. Utanför bilen använde jag gårdens lastmaskin. Gjorde allt själv förutom vänster P-ände där en granne fick hänga i spettet när jag drog lillsläggan.

 

Kom fram till att det är mest oljud när jag kopplar in 4-hjulsdriften från växellådan och fram till axeln. Kör jag med naven låsta men ingen 4-hjulsdrift är det riktigt tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag börjat med bakaxeln. Ställde in bilen lördag kväll och började skruva igår (söndag) Trots att jag är kraftigt förkyld gick det riktigt bra. Det enda större motståndet kom när jag skulle lossa bladfjädrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter att skriva lite idag ( blev avbruten igår)

Jag ville släppa ner bladfjädrarna i bakkant för att kunna få ut axeln. Men det ville inte dom :mad:. Skaklarna satt fast i gummit. Med hjälp av koniska huggmejslar fick jag till slut liv i grejerna. När jag till slut fick ner fjädrarna visade det sig att domkraften lyfte några cm för lite. Helt plötsligt luktade det björn och smakade blod men ut kom axeln.

Nu har jag lagt in den nya axeln på bladfjädrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter att skriva lite idag ( blev avbruten igår)

Jag ville släppa ner bladfjädrarna i bakkant för att kunna få ut axeln. Men det ville inte dom :mad:. Skaklarna satt fast i gummit. Med hjälp av koniska huggmejslar fick jag till slut liv i grejerna. När jag till slut fick ner fjädrarna visade det sig att domkraften lyfte några cm för lite. Helt plötsligt luktade det björn och smakade blod men ut kom axeln.

Nu har jag lagt in den nya axeln på bladfjädrarna.

 

Bytte axlar på en HJ61 innan jul. I ett par minusgrader hehe. Härligt jobb, utan Jon H. hade det nog inte gått. Lyckades få sonen att hjälpa till, första gången :)

I vilket fall, det kan vara knepigt att få loss schacklarna när det är rostigt, vi pressade ner bladfjäderpaketet med originaldomkraften mot ramen, tog bort islagsgummit och kunde lirka ut bakaxeln. Fram var det lättare efter jag tog bort krängningshämmarna-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice ! :-)

Den kommer att bli ett monster med spärrarna :-D

 

Fick du med fungerande wirar när du köpte axlarna ? Annars har jag ett bra tips på hur man löser det för en billig penning.

 

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice ! :-)

Den kommer att bli ett monster med spärrarna :-D

Fick du med fungerande wirar när du köpte axlarna ? Annars har jag ett bra tips på hur man löser det för en billig penning.

/Mecki

Vore intressant att veta. Har ett par lösa axlar med spärrar och komplett medkablar och allt. Men spakarna sitter i en låda mitt i golvet och det funkar inte när man har mittkonsol. Funderar på hur man bäst löser placering och dragning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag fick med allt, även ALL rost som letat sig in överallt. Tror jag fått liv nog i alla leder. På bakaxeln satt allt på utsidan bomfast när jag började titta på grejerna, framaxeln fanns det lite liv i.

får jag det inte att fungera hör jag av mig om ditt tips Mecki.

 

Priffe

min "spakkonsoll" ska sitta precis bakom handbromsen (tror jag) Jag har mittkonsoll med en litet hyllplan på vänster sida. Vad jag har kommit fram till är att konsollen kan sitta kvar om jag tar bort den lilla hyllan. Bilder kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vore intressant att veta. Har ett par lösa axlar med spärrar och komplett medkablar och allt. Men spakarna sitter i en låda mitt i golvet och det funkar inte när man har mittkonsol. Funderar på hur man bäst löser placering och dragning.

 

Trodde att jag hade tagit bilder och lagt upp det i min garagetråd men icke! :-(

 

61:ans spakar och reglage tar mycket plats så jag fick tillverka ett eget . Då stämde inte längden på wiren så det blev till att skaffa en ny. Hittade en lämplig dubbelverkande reglage "wire" i båtaffären för några hundralappar och satte det nya reglaget brevid växelspaken . "Wirarna" finns i olika längder så du kan nog hitta en lösning som passar :-)

 

Nånstans har jag bilder och uppgifter på delarna , skall bara leta fram dom :-)

 

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi se , "wiren" eller rättare sagt reglagekabeln hittade jag hos Hjertmans Båttillbehör i lite olika längder. http://www.hjertmans.se/produkter/styrning-reglage/styrning-reglage-1/reglagekablar/reglagekabel-33c-152cm-5fot

 

Den är betydligt tunnare än 61:ans orginal men det har funkat bra för mig än så länge och den hade ett överkommligt pris för att testa med.

 

Först hade jag tänkt sätta en knopp att dra i i änden på wiren men det blev för tungt så jag fick tillverka en spak så att det blev lite utväxling på kraften.

Om/när spärren i framaxeln kommer på plats kommer den spaken brevid den nuvarande.

 

Spak och kabel innan målning och montage.

post-917-0-97437200-1426404830_thumb.jpeg

 

Artikelnummer på kabeln.

post-917-0-52921800-1426404875_thumb.jpeg

 

Det kommer en bild på var den är monterad i bilen om jag kommer ihåg att ta en bild sen när jag är och mekar ;-)

 

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra tänkt, man ska alltid tänka på bekvämligheten :rolleyes:

 

Igår blev det några timmar med bilen. Flyttade över bakbromsarna till axeln på bilen. Det som fattas nu är att montera diffspakarna inne i bilen och vajern till framaxeln ska skruvas dit.

Jag tog några bilder på spakarna och vart jag har tänkt att dom ska sitta. Jag tar bort den lilla hyllan med tomhylsor och sätter spakarna där, precis bakom handbromsen.

post-2520-0-81125200-1426526515_thumb.jpg

post-2520-0-27939400-1426526529_thumb.jpg

post-2520-0-15712000-1426526539_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.