Jump to content

JAK

Members
  • Content Count

    428
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

JAK last won the day on February 14

JAK had the most liked content!

Community Reputation

136 Excellent

Profile Information

  • Location
    Huskvarna
  • I drive
    Land Cruiser90, LC150, CJ2 -47 CJ2 -46 MB38A1 -65
  • Occupation
    Pensjonist

Recent Profile Visitors

1496 profile views
  1. Det som sliter däck mest är nog dåliga hjulinställningar. Sedan tror jag utan att veta med säkerhet, så skulle jag gissa på höger fram och även i viss mån höger bak. Det grundar jag på att vi kör högervarv i rondellerna. Jag har inte märkt någon uppenbar skillnad på slitaget mellan bak o fram axel utan vanligast har varit snedslitna framdäck, man bör kolla hjulinställningen oftare än vad man gör, och framförallt om man byter offset på fälgar eller byter till andra däcksbredder.
  2. Det går inte att ta isär meningen är att det ska bytas, men för att testa så spola det med bromsrengöring. Kolla även så att det inte finns några sprickor i kapslingen, eller i slangarna.
  3. Kan vara värt att kolla enkelt o billigt se länk har fungerat bra på min D4D 163hk
  4. JAK

    JAKs LC90

    Får erkänna att karossen är ny den som fans hade gjort sitt. Motorn är original sidventil som jag renoverade, det var den som gjorde att jag började bygget.
  5. JAK

    JAKs LC90

    Händer inte så mycket med Toyota bilarna så får i alla fall uppdatera innehållet i garaget. Har blivit en Willys till 😜 hade lite delar över så jag byggde en.
  6. Märkligt skulle kunna vara armarnas leder som är utslitna ( är av stål och aluminium ingen bra kombo) jag har på min bil ca 15mm gänga kvar ovanför den övre M6 muttern vid handbroms spaken, och bra med spak reserv kvar.
  7. Generatorn laddar båda batterierna eftersom batterierna är kopplade parallellt och används parallellt så blir förbrukningen lika även laddningen lika, men blir ett av batterierna dåligt så kommer det även att påverka det andra batteriet. Jag byter alltid båda batterierna när det är dags men det behöver man inte. Bäst är ju att testa varje batteri för sig och bara byta det dåliga, är dom lika gamla så kommer även det det andra att lägga ner så småningom. Det går alla tiders att ladda båda batterierna med en laddare så länge batterierna är i samma kondition. Detta gäller då bila
  8. Lite märkligt grundregeln är att man alltid frigör vajer justeringen först vid handbromsspaken, innan man justerar in backarna vid montering av nya backar, då brukar det inte bli så mycket vajer kvar inne vid handbromsspaken. Sedan vart efter backarna slits så ska man bara justera backarna inte vajern. Inte för att anmärka men det verkar som om du inte har justerat ut backarna tillräckligt. Om det inte är så att armarna som vajern är fäst i ute vid broms sköldarna är totalt utslitna.
  9. Hittade tillverkaren här http://www.boss4wd.com.au/downloads/BOSS4TBS_Flyer.pdf
  10. JAK

    Bj42 i garaget

    Jag brukar komplettera med kedjesprej efter behandlingen med WD40 jag inbillar mej att kedjesprejet har lite längre verkan i fjäderpaketen. Har några willys jeppar med fjäderblad.
  11. Hej Daniel Jag kör med 275/75-16 på min som jag höjt 2" och dom tar lite i stänkskydden vid uppfjädring och sväng fram. Så det blir nog trångt om du inte moddar hjulhuset lite. Kom gärna o kika på min i Huskvarna inte så långt bort från Habo,så ska jag visa var det tar i. JanOve
  12. 👍 Grattis till en trevlig bil
  13. Jaha där ser man hur det kan bli, schyst svarv! Handbromsen är ett bekymmer för sig, men går att fixa med lite svets se mitt garage. Så kan du se hur jag löser det. Samma system på 90an 120 och 150
  14. Helt rätt kopparpasta använder jag alltid även till alla bultar och på glidpinnarna så att oket löper lätt. Kommer att fungera kanon nu ! Bytte du oken också ?
  15. Klossarna ska gå lätt i, se till att skrapa bort rosten i oket sedan använder jag vinkelslipen på klossarnas stålplattor hellre att dom glappar lite. Så gjorde vi på bilverkstaden där ja jobbade på 70-talet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.