Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Nästan blanka papper blev det :lol: :lol:

Trots anliggande broms, felställd ljusbild och läckande avgasrör, fick jag ett "lycka till i Afrika":D och kunde köra därifrån med godkänd bil.

Bullbar, winch, extratank och det faktum att jag inte har någon dragkrok kvar noterades inte öht! :D LYCKA!

Jag behövde inte ens visa min varningstriangel:o

Det måste väl vara det att man har en Toyota ... ? :wub:

Nu skall här shoppas :D

Föreslår att du då köper nytt avgassystem, fixa bromsarna, justera ljuset och köpa varningstriangel. Riktigt skämma bort bilen liksom :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan blanka papper blev det :lol: :lol:

Trots anliggande broms, felställd ljusbild och läckande avgasrör, fick jag ett "lycka till i Afrika":D och kunde köra därifrån med godkänd bil.

Bullbar, winch, extratank och det faktum att jag inte har någon dragkrok kvar noterades inte öht! :D LYCKA!

Jag behövde inte ens visa min varningstriangel:o

Det måste väl vara det att man har en Toyota ... ? :wub:

Nu skall här shoppas :D

Gött, grattis! Alltid lite lurigt med årliga Bilprovningslotteriet :D

Länk till kommentar

Föreslår att du då köper nytt avgassystem, fixa bromsarna, justera ljuset och köpa varningstriangel. Riktigt skämma bort bilen liksom :rolleyes:

Det var lite tråkiga förslag dry.gif

Ljuddämparen skall bytas ut till ett rakt rör, föreslaget av dig, varningstriangeln finns (givetvis) redan, ljuset fixar jag själv (hoppas jag iaf, det såg ut som det bara var glödlampan som satt snett).

Bromsen får tittas på ja, men det ger ändå utrymme till lite glädjeshopping, nog så viktig för att orka med det hårda LC-livet.

Länk till kommentar

Gött, grattis! Alltid lite lurigt med årliga Bilprovningslotteriet :D

Grattis !!

Det är alltid skönt när man har passerat nålsögat.

Mecki

Tackar laugh.gif

Länk till kommentar

Hann inte så långt i helgen, men nedanstående skall göra att vi får "rinnande vatten" längst bak i bilen, perfekt vid matlagning, disk och tandborstning .

Tack "JeepJens" för inspiration :)

IMG-20120325-00376.jpg

Återkommer med fler bilder när det är installerat å klart.

Skall även handla nya batterier, hasplåtar och avgasrör (kan iof vänta till efter Island så kan man köra sönder det man har... ) det närmaste, skönt å veta att man alltid har någonstans att investera sina pengar wink.gif

Länk till kommentar

Orkar Du inte lyfta dunkarna längre ;-)

Nope tongue.gif

Nä sanningen är att vattendunken står på golvet i mitten vid baksätet, och är ganska krånglig att plocka fram varenda gång man behöver lite vatten.

Inspirerad av JeepJens och hans vattensystem så tänkte jag att varför inte. Krånglar det är det bara att återgå till att släpa dunk, men så länge det funkar, sweet laugh.gif

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Inte mycket, men förhoppningsvis en lösning på lite småproblem jag haft, spökande larm, snabburladdande batterier osv

H%25C3%25A4rryda-20120329-00379.jpg

Brand new Tudor High Tech 100A skall väl hålla bilen nöjd å glad de närmaste åren :)

Hur vet man hur gamla batterier är? Finns det ingen stämpel nånstans eller så? Mina gamla var märkta (inbrända siffror) med vad som skulle kunna vara ett datum som slutade på 2000 1 (ja det skall vara 3 nollor mellanrum 1), men 12 år gamla batterier känns lite väl eller?

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Man hinner inte mkt med en arbetande fru och en febrig Bula hemma, men lite inköp gjorda och (el)kopplingar påbörjade ...

Vad som även sinkar en är avsaknad av garage, så man måste plocka fram å tillbaka allt varefter man använder det sad.gif

H%25C3%25A4rryda-20120331-00380.jpg

Lägg märke till den proffsiga knappen på uttaget (som förövrigt är mest avsedd till vattenkokaren) som styr vattenpumpen av/på.

Jädrar vad bra det kommer bli när allt e klart rolleyes.gif

Länk till kommentar

Hepp!

Hann med lite idag oxå trots meget trevlig skogstur, tack H&H för lysande arrangemang! biggrin.gif

Vattenkokaren testkörd! Bilen brann inte upp och vattnet kokade ...

IMG-20120401-00382.jpg

Vattenpumpen provkörd, det syns dåligt på bilden, men knappen lyser fint rött när den är aktiverad :)

H%25C3%25A4rryda-20120401-00383.jpg

Montage av vattenpumpen i mitt "elskåp", man får hoppas att den inte exploderar helt plötsligt, då blir bakre sektionen utan ström ... Men Biltema gör fina saker, den kommer hålla för evigt tongue.gif

H%25C3%25A4rryda-20120401-00384.jpg

Nu blir det till att koppla in vattnet oxå, väldans spännande!

Men det får bli en annan dag, mörkret föll och med med det kom kylan, känner knappt fingrarna ännu .... wink.gif

Länk till kommentar

Men du 00poke.gifhur tänkte du här?

En minuskabel och en pluskabel till batteriavskiljaren.

Snålvargen inom mig tog över och använde lite gammal kabel jag hade liggandes :blush:

Igår när jag rotade runt där så kändes det inte riktigt 100a ...

Men projektet lever vidare, en dag kanske jag har kraften till att byta ...

Länk till kommentar

Succé!

Nästan iaf, har provkört vattensystemet idag och det vart tryck nog till att tvätta bilen med wink.gif

Sen slog mig vissa saker, som när jag skall fylla på dunken med nytt vatten, hur gör jag då med vattnet i slangarna som vill rinna tillbaka ... Började riva mig i huvudet och kom på att det e väl bara att köra pumpen så suger den iväg vattnet när jag lossar kopplingen till dunken.

Sagt och gjort, så gjorde jag och det funkade, men smidigt och säkert? Nej, det var det inte!

Så slog det mig som blixten, Gardena kopplingar! Taadaa laugh.gif slet fram trädgårdsslangar å annat och det funkade juh kanon. Men för att slippa få magsjuka redan första dagen så tänkte jag köpa lite nytt å fräscht blush.gif det blir morgondagens projekt, baby steps e det som gäller här.

Ännu en gång, garage är inte överskattat när det gäller mekande av bilar å annat, står som kravlista på nästa hus (med 4m port så man får in bileländet oxådry.gif).

Länk till kommentar

Succé!

Nästan iaf, har provkört vattensystemet idag och det vart tryck nog till att tvätta bilen med wink.gif

Sen slog mig vissa saker, som när jag skall fylla på dunken med nytt vatten, hur gör jag då med vattnet i slangarna som vill rinna tillbaka ... Började riva mig i huvudet och kom på att det e väl bara att köra pumpen så suger den iväg vattnet när jag lossar kopplingen till dunken.

Sagt och gjort, så gjorde jag och det funkade, men smidigt och säkert? Nej, det var det inte!

Så slog det mig som blixten, Gardena kopplingar! Taadaa laugh.gif slet fram trädgårdsslangar å annat och det funkade juh kanon. Men för att slippa få magsjuka redan första dagen så tänkte jag köpa lite nytt å fräscht blush.gif det blir morgondagens projekt, baby steps e det som gäller här.

Ännu en gång, garage är inte överskattat när det gäller mekande av bilar å annat, står som kravlista på nästa hus (med 4m port så man får in bileländet oxådry.gif).

En livsmedelgodkänd backventil från campia Sisjön kanske blir för lyxigt??

Länk till kommentar

Konverter är kanon, sparar massa gas och gör att man kan njuta av kaffet fortare än sina "gasgrannar" :lol:

Men vattnet!?!? Varför? Mycket skrik för lite ull, som kärringen sa när hon klippte grisen. Smidigt och enkelt brukar hålla bäst i längden! Less is more osv.... ;-) Inte risk för alger och annat härligt med ett platsbyggt "vattensystem" i en bil? Och mer som kan strula!

Vad är det för fel på vattendunkar? Man kan ju ev. "styla" till det lite med att byta ut standard korken mot en tappkran ;-) Skulle jag ha något för vatten till bilen hade jag satsat på en vattenrenare och ev. en dusch :rolleyes:

Sorry att jag leker "pesso", men vågar sticka ut hakan nu när jag är i Afrika och inte kan nås av Er alla ;-)

Länk till kommentar

En livsmedelgodkänd backventil från campia Sisjön kanske blir för lyxigt??

Absolut för lyxigt! Vem vill ha livsmedelsgodkänt, bläää ... Lite hardcore får det väl vara dry.gif

Nädå, jag e väldigt soft, så jag åkte dit och frågade runt, men de hade tyvärr inte det jag behövde. Men väldigt trevlig personal, så nästa gång jag behöver nått "campigt" så tittar jag nog dit.

Länk till kommentar

Konverter är kanon, sparar massa gas och gör att man kan njuta av kaffet fortare än sina "gasgrannar" :lol:

Men vattnet!?!? Varför? Mycket skrik för lite ull, som kärringen sa när hon klippte grisen. Smidigt och enkelt brukar hålla bäst i längden! Less is more osv.... ;-) Inte risk för alger och annat härligt med ett platsbyggt "vattensystem" i en bil? Och mer som kan strula!

Vad är det för fel på vattendunkar? Man kan ju ev. "styla" till det lite med att byta ut standard korken mot en tappkran ;-) Skulle jag ha något för vatten till bilen hade jag satsat på en vattenrenare och ev. en dusch :rolleyes:

Sorry att jag leker "pesso", men vågar sticka ut hakan nu när jag är i Afrika och inte kan nås av Er alla ;-)

Här rakas det grisar för fulla muggar, more is less, å hela kittet tongue.gif

Jag ser dina poänger, men att släpa dunk-h-vetet ut å in ur bilen å surra fast den varenda gång blir lite tröttsamt till slut.

Som sagt (skrivet), detta e ett test. Funkar det så funkar det och kommer vara till stor glädje för mig, funkar det inte så e det bara att fortsätta släpa dunk-h-vetet ut å in ur bilen igen, no big deal.

Kan tillägga att med detta systemet så funkar det hur bra som helst att duscha oxå, det e bra tryck på grejerna biggrin.gif

Hade jag inte varit en sån 100% amatör när det gäller allt mek så hade denna installationen tagit en timme, så det e inte så mycket skrik, jag bara får det att verka så blush.gif

Du e välkommen förbi och duscha av dig afrika-dammet när du e tebax, så kan du avgöra själv om det e bra eller anus wink.gif

Köpt gardena kopplingar å annat för en smärre förmögenhet, imon blir inkoppling, test dusch och allmän firning av projektet ...

Länk till kommentar

En lite bild som kanske sammanfattar det bäst, lyckan för yngsta sonen biggrin.gif

H%25C3%25A4rryda-20120404-00388.jpg

Gardena kopplingar FTW, enkelt att tömma hela systemet oxå så här i -10C tider ...

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Snart 100% klar (?) med inköp men har saknat nått viktigt ... Körde omkring en vecka på Kola med vänster framdäck som hade ca 1 Bar högre tryck än de andra tre ... Tyckte bilen kändes lite konstigt i mellanåt blush.gif

Då är en sån här bra (valde ryska för att få det lite mer exotiskt), så ser man väldigt lätt om man ligger rätt eller inte :)

http://youtu.be/7tjdnSuiJuI

Sen kanske man behöver pumpa lite oxå, då kan en sån häringa va bra att ha:

http://www.viaircorp.com/Industrial/400PA-RV.html

Jobbigt att ha en löst, men det finns packutrymme så det räcker hoppas jag.

De ligger på posten så återkommer med utlåtande när de är här och testade, förhoppningsvis till Skövde-träffen.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Stor dag idag ... rolleyes.gif

Damp ner på posten ...

IMG-20120423-00402.jpg

Innehöll:

H%25C3%25A4rryda-20120423-00403.jpg

H%25C3%25A4rryda-20120423-00404.jpg

Skall användas efter att man använt denna:

H%25C3%25A4rryda-20120423-00405.jpg

Kompressorn e inte lika Hardcore som den jag sålde till en ny lycklig (?) ägare, men jag hoppas den skall funka till det lilla jag behöver den till.

Kitet ser väldigt bra ut iaf och har bra känsla, så vi hoppas det håller vad det ser ut som :)

NU, e det bara ASFIR hasplåtar (e på väg enligt uppgift rolleyes.gif ) och "home made" lossdragnings öglor (skall bara få tid och tummen ur att åka å hämta dem ... ) kvar, sen är den klar för denna gången och för alltid (med ev mindre justeringar) hoppas jag. laugh.gif

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
Postad (redigerade)

Lite utlåtande om mina senast inköpta grejer till bilen då ...

Viair kompressor, klockren! Tyst och gör sitt jobb utan knot. Tog inte tiden men nån (ca2?) minut att pumpa mina (255x85x16) däck från 2 till 3Bar. Helt ok tycker jag, så bråttom har man ju inte. Rekommenderas!

ARB E-Z Deflator, helt ok. Pös ner däcken meget snabbt! Men det behövs lite känsla för att veta när man e klar, annars blir det mycket pys, kolla, pys, kolla osv tills man e nere på det trycket man vill ha. Men lite övning så e det nog lättare. Vet inte om den kan rekommenderas, men direkt missnöjd e jag ju inte. Bästa alternativet på marknaden?

Warn M8000 Winch, so far so good. Har egentligen bara spännt upp linan genom att wincha mig upp för en grässlänt dry.gif men det funkade iaf fint och winchen, tro det eller ej, klarade detta Herkules prov, utan knot laugh.gif vet inte om jag har nån större lust att ut och hårdtesta winchen, vet inte ens hur det skulle gå till. Att sätta bilen i ett dyhål för skojs skull har har jag ingen lust med alls. Det räckte med att försöka få rent den stackarn efter skövde, oj oj oj så lerig den blev stackars bilen ...

Tyvärr kom en sak till på inköpslistan, stropp(ar) att fästa runt träd å dyligt den dagen man behöver wincha, tack Mats för lånet av din :)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Hur har du dragit elen till bagageutrymmet?

Hej,

Den (matningen till bakre extra batteriet) går genom torpedväggen och sen via tröskel-listen (e tjäckt kabelfack där) till baksätet, under sätet (mattan) och voila så e man framme :)

Känns som den ligger väldigt säkert där den ligger, ingen risk för skav eller annan yttre påverkan.

Tror det skall finnas bilder på det i tråden, annars jag kan fixa det vid tillfälle.

Länk till kommentar