Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Jag skulle nog försöka byta recovery kroken. Efter några ordentliga fastgörningar med bärgning som följd, brukar kroken peka framåt.

Det enligt min mening bästa alternativet är att försöka få tag på en ögla från 105 serien. Passar utan modifiering. Jag vet dock inte hur lätt det är att få din lokala toyotahandlare att beställa ett par sådana till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog försöka byta recovery kroken. Efter några ordentliga fastgörningar med bärgning som följd, brukar kroken peka framåt.

Det enligt min mening bästa alternativet är att försöka få tag på en ögla från 105 serien. Passar utan modifiering. Jag vet dock inte hur lätt det är att få din lokala toyotahandlare att beställa ett par sådana till dig.

Tack för tipset, får väl ringa Toyota å kolla.

Det är ingen som har artnr på en sån ögla? :)

Länk till kommentar

Mange tack, kollar med Toyota imon!

Delar beställda av Toyota, inkl montering biggrin.gif bara två bult, jag vet, men de skall ändå serva bilen lite granna så de får göra det samtidigt.

Nu hopppas vi bara att de passar oxå. Killarna på Toyota var ganska osäkra minst sagt ang de där tongue.gif och sen hoppas vi ännu mera att de håller om man mot all förmodan behöver dras loss någon gång wink.gif

Förövrigt håller jag på med att montera extralampor, batteri där bak och bygga låda till bagaget, damn vad jobbigt!

Jag lär mig sakta men säkert, och än har inga katastrofer inträffat, peppar peppar ... Men det svenska vädret gör inte det hela lättare, när man som mig är utan ett tjäckt garage att hålla till i dry.gif .

Taktält och awning har anlänt, tyvärr lider jag brist på takräcken så inget montage än tongue.gif

Länk till kommentar

Sååååååå ...

Då var de monterade, extraljusen som skall ta mig igenom bilprovningen med blanka papper dry.gif

IMG00455-20110717-1905.jpg

Biltema all da way rolleyes.gif men de stora har fått väldans bra kritik ( http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-10-extraljus-3603 ), får väl uppgradera om dessa inte funkar så bra som jag hoppas.

Resten av elen (batterimontage mm) är för tillfället lagt på is, det jäv-a vädret är inte på min sida.

På måndag kanske jag får flytta in i ett garage några timmar och slutföra ...

En mini"expedition" väntar runt hörnet för att få testa allt innan the big one i höst, känns jobbigt om inte allt är testat lite granna iaf unsure.gif

Länk till kommentar

Nu blir jag nyfiken! Vad är det för miniexpedition som planeras? :-)

Mja, det skulle mest vara att åka till nån camping inte allt för långt hemifrån och "testa" så min el-dragning funkar som den skall blush.gif men det har inte blivit av, så ev tar jag med ungarna å åker till Skövde 5 Aug för lite test av bil oxå :)

Länk till kommentar

Så, ännu ett hinder överkommet på vägen mot den ultimata expeditionsbilen rolleyes.gif

Bagageskåp och elen är näst intill färdig, det är bara ett lastgaller som fattas på toppen, men det skall nog lösas den närmsta veckan hoppas jag.

Nå, hur blev det då ...

Testmontage av extra-batteriet i lådan utanför bilen, det är enklast så ... Kabeldragning och annat kan ev få den mest härdade elektriker att börja gråta, men jag hoppas det skall funka, allt är lätt att dra om och ändra om så skulle behövas. Montagebandet som följde med batterilådan var så bedrövligt att jag fick sy mig ett nytt, men nu jäv-ar så sitter låddan fast dry.gif

IMG00483-20110726-2025.jpg

Låddan sedd framifrån, dvs det som synes när man öppnar bagageluckan. Fack för kylen till höger och tjäcka fack för lådor till vänster.

IMG00484-20110726-2026.jpg

Campingbordet tjäckt monterat på sidan av låddan.

IMG00485-20110726-2026.jpg¨

All el till laddrelät för extrabatteriet inkopplad, jag vågade knappt, men efter att ha övertygat mig själv att det var rätt ungefär 100ggr så skruvade jag fast den sista kabeln rolleyes.gif tro det eller ej, men bilen brann inte upp utan allt verkade funka. Efter att spänningsmätaren gått upp till ca 13.5V eller vad den visar så hoppade relät in och vad jag hoppas började ladda extrabatteriet. Det e väl så det skall funka iaf blush.gif

IMG00497-20110728-2101.jpg

Vy bakifrån när allt e på plats. Gud var god så plastlådorna från IKEA passar bättre än handen i handsken, ibland skall man ha tur biggrin.gif Meget smidigt och allt blir väldigt lättåtkomligt. Det som jag inte hade tänkt på var att hade jag placerat kylen på en 25-30cm hög låda så hade jag inte kunnat öppna kylen helt, det är på det berömda håret att den går att öppna fullt nu. Tur igen ...

IMG00498-20110728-2102.jpg

Länk till kommentar

Tjiggit nät för småkrafs ...

IMG00499-20110728-2102.jpg

Extra kontakter för ... ??? Har förstått att många 12V uttag är coolt att ha iaf tongue.gif Precis bakom/framför så skall lastgallret sitta, så man skall komma åt uttagen från baksätet.

IMG00501-20110728-2117.jpg

Lucka i bakre(främre?) väggen. För att ...

IMG00504-20110728-2118.jpg

Komma åt baken på kylen givetvis, annars blir det svårt att spänna fast den iaf wink.gif

IMG00505-20110728-2118.jpg

Med luckan nedfälld kan man lägga dit en massa saker man hoppas att man aldrig behöver wink.gif

IMG00506-20110728-2119.jpg

Nu skall det monteras världens största kompressor bredvid motorn, kommer bli svårt att avgöra vad som är motor och vad som är kompressor sen tongue.gif återkommer med lite bilder när det är klart ...

Länk till kommentar

Kul att följa bygget, det suger kraftigt i tarmen efter en ersättare till silverpilen när bilder som dessa publiceras!

Lycka till med fortsatta byggnationer.

Det är aldrig försent att köpa sig en ny biggrin.gif

Och tack, det kan behövas ...

Länk till kommentar

Köra fast ...

Det kan andra få göra nu och bli lossdragen av mig tongue.gif

IMG00529-20110805-1607.jpg

Hoppas jag kan få bli lossdragen oxå wink.gif

IMG00527-20110803-1743.jpg

Tyvärr passade inte de krokar som jag beställt av Toyota, skall dit på kontroll på måndag så får vi se vad det kan leda till ... Under tiden får shacklrna mest vara bling rolleyes.gif

Vissa hävdar att LC original "tiedown" öglor håller gott att dras i men jag vet inte om jag vill chansa, det är svårt att få ett "riktig svar ang det".

• Like 1
Länk till kommentar

Varför skall du ha drag grejer fram... Du kör först och jag lovar dra dig baklänges om du fastnar..

Okej då ... sad.gif

Men med mina fina däck kommer jag nog inte fastna nånstans, eller hur!? biggrin.gif

Länk till kommentar

I brist på annat så tittade jag lite i lådorna här hemma och hittade en konverter jag köpt, men varit lite skeptisk till att montera. Jag menar, hur mycket 220V behöver man i skogen? Men en kamera eller dator kan behöva laddas ibland, så den fick monteras.

Blev ett "eftermontage", så inte helt 100a men ganska nöjd ändå. Den kommer nog inte användas under färd pga att den sitter tight mot ryggstödet bak och jag har hört att de kan bli väldans varma.

IMG00534-20110806-1837.jpg

Proffsiga lufthål för att inte sätta eld på bilen med en gång

IMG00535-20110806-1837.jpg

Länk till kommentar

En kort kommentar ang taktältet Eezi Awn Family, som tyvärr ännu inte är på plats på taket, men som packades upp och gicks igenom så allt var med och helt osv idag.

Efter att ha haft ett "kina-tält" tidigare så ser och känner man tydligt var prisskillnaden är :)

Allt är förstärkt där det skall vara och det finns en massa tjäcka finesser och remmar kors och tvärs. Dragkedjor mm känns väldigt välgjort.

Återkommer med bilder när allt är monterat och utförligare rapport när allt är testat, jag hoppas kunna vara lika positiv då ...blush.gif

Länk till kommentar

Den som väntar på nått gott ...

Efter massa väntan och nervositet så kom äntligen mitt takräcke!

Nu kan det ev bli tältmontage redan i helgen biggrin.gif

IMG00559-20110812-1839.jpg

IMG00564-20110812-1907.jpg

Tyvärr hittade jag lite feta repor på taket efter div grenar eller nått, men det man inte ser finns ju inte, eller hur? rolleyes.gif

Länk till kommentar

Hurra hurra!! Nästan klar ... laugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.gif

Sjukt snyggt och stort tält och proffsig markis biggrin.gif

IMG00567-20110814-1642.jpg

Allt ihoppackat på "bara" 30min, hoppas det går snabbare med lite träning tongue.gif

IMG00569-20110814-1743.jpg

Stort tack till Jens för all hjälp!!!!

Dagens gjorda saker:

Fixa extratank-mätaren, check!

Sätta på tältet å markisen på bilen, check!

Montera extralampor bak, halvcheck ...

Köra slut på batterierna, check! Blir till att köpa två nya, vem vill stå i vildmarken med taskiga startbatterier unsure.gif

Inte långt kvar innan bilen e klar nu, bara ett lastgaller oxå, sen så ... wub.gif

• Like 1
Länk till kommentar

Snyggt Oskar, men ser det inte ut som tältet hamnat lite snett? ;)

Äsch, skall vara så på den modellen ... wacko.gif

Får parera lite i kurvor å så ... kan säga att med taktält, markis, kyl och full extratank så var bilen lite annorlunda att köra jämfört med innan. Får se hur det blir när all annan packning plus 3 pers till skall in, oj oj oj ...

Blir till att lägga i lite mer luft i däcken iaf blink.gif

Länk till kommentar

Well alltid är det nått som skiter sig ...

Håller på att göra mig bekväm med tältet, men efter att jag fällt upp det för andra gången efter montage på taket så såg jag detta sad.gif

IMG00580-20110820-1333.jpg

Träsargen runt golvet på tältet har fått sig en knäck, hur det har gått till har jag ingen aning om. Såg inget första gången jag fällde upp det, men jag tittade inte jättenoga då heller ...

Well, nu får vi se vad EA säger om saken.

Ett tält måste jag ha om mindre än 2 veckor, så då får det bära eller brista.

Jag har inte märkt eller känt någon försvagning i själva bygget, så jag hoppas det håller. Jag får väl sova på andra sidan bara ... blush.gif

Men visst ser det fint ut i sin "rätta" omgivning.

IMG00587-20110821-1310.jpg

Frugan å jag har fått ganska bra koll på upp och nerfällning nu, så allt känns ok, förutom att det är lite trasigt då sad.gif

Barnen har funnit sig till rätta, lägg märke till de proffsiga extra diodbakljusen :) och ja, imon får reservhjulet ett riktigt däck oxå tongue.gif

IMG00588-20110821-1413.jpg

Markisen är svårt att bemästra, men hjälps man åt räcker det om man är två och inte har för lågt blodsocker biggrin.gif

Länk till kommentar

Ännu ett litet steg ...

Custom Made Limited Edition Design By Mecki Lastnät ... Tadaaaaaa

IMG00590-20110824-1847.jpg

Annan vy

IMG00591-20110824-1848.jpg

Oj oj oj så fint och bra det blev biggrin.gif Stort tack Mecki!

Trodde jag var 100% klar med bilen, men så kom CB-radion å ställde till det tongue.gif får monteras i helgen.

Man kanske aldrig blir klar ...

Länk till kommentar