Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Är det därför dekalen sitter snett ?

Den sitter sjukt rakt, kom inte här å kom ... Linjal, passare och lasermätare användes för att justera in den, inget kan va fel angry.gifwink.gif

Du kommer att få se imon serrö!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, vår-dammsugit bilen och lagt in skyddsmattorna på golvet.

Har bara några "tillfälliga" från Biltema, någon som vet var man kan köpa mer LC (100a) anpassade med lite högre kvalite?

La in brandsläckaren oxå, men e inte riktigt nöjd med att den bara ligger löst. Skulle vilja ha den där den ligger, men fastsatt, frågan är hur man får fast den där? Skruva i plåten? Känns sådär ... Några andra tips på var kan placera den på lämpligt sätt/ställe?

H%25C3%25A4rryda-20120311-00352.jpg

Målade även winchen, se så den blänker wink.gif Nästa steg, täta eländet ... dry.gif

H%25C3%25A4rryda-20120311-00356.jpg

Tog även loss det gamla trasiga draget, skadan är tydligen "bara" att slå rätt, med rätt kraft och precisionunsure.gif och sen slipa lite. Hoppas få hjälp med detta i veckan rolleyes.gif skall inte ge SBP mer än nödvändigt att klanka ner på när man rullar in ...

H%25C3%25A4rryda-20120311-00353.jpg

Skulle ju satt in winchen denna helgen, men det kom en diskbänk i mellan huh.gif gäller att hålla frun nöjd så kan man få leka i fred sen laugh.gif

Länk till kommentar

Så, vår-dammsugit bilen och lagt in skyddsmattorna på golvet.

Har bara några "tillfälliga" från Biltema, någon som vet var man kan köpa mer LC (100a) anpassade med lite högre kvalite?

La in brandsläckaren oxå, men e inte riktigt nöjd med att den bara ligger löst. Skulle vilja ha den där den ligger, men fastsatt, frågan är hur man får fast den där? Skruva i plåten? Känns sådär ... Några andra tips på var kan placera den på lämpligt sätt/ställe?

H%25C3%25A4rryda-20120311-00352.jpg

Jag brukar förpassa en av de bakre handtagen i taket och montera släckare där!

Länk till kommentar

Jag brukar förpassa en av de bakre handtagen i taket och montera släckare där!

Jag ju "fullsatt" i bilen, kommer inte brandsläckaren sitta väldigt mycket i vägen där bak då?

Funderar på att montera en i lastgallret ovanför mittenplatsen (enda lediga platsen för tillfället), men om man krockar eller liknande är jag rädd att den kommer projektila iväg ganska bra ... blink.gif

Länk till kommentar

Sätt den med avsett fäste precis där du har den, alt på tvären på golvet precis framför förarstolen. Möjligen går det att fästa den i stolen till och med så den följer med när man flyttar stolen.

Fördelen är att du lätt kommer åt den och att den är lättare att sätta fast. Ett litet band runt säkrar den mot ofrivillig användning.

Länk till kommentar

Har du inte elstolar i din bil (vilket jag i och for sig gissar att du har efter som den är av europeisk specifikation) kan du enkelt fästa har sätesjusteringen i framkant av stolen. 3 buntband och ett litet gummiband. Fungerar utmärkt även om det hoppar och skakar i riktigt dålig terräng. Passar de flesta toyota och jag hade det på samma sätt i min tidigare 100 series så väl som i min nuvarande IQ och 200 series.

Roma-20120219-00004.jpg

Länk till kommentar

Det där är en direkt farlig montering, eftersom den riskerar att lossa stolsjusteringen vid gupp och/eller terrängkörning. Men fäst den i stolsunderredet eller bultarna till stolen istället, platsen är utmärkt så länge den sitter fast (och absolut inte i justeringsspaken).

Länk till kommentar

Oavsett placering brukar jag ha en vanlig spännrem runt fästet och flaskan som extra säkerhet! Dom där små flaskorna gör inte så mycket nytta vid en ev. motorbrand (Jag fick tömma en hel 20kg kolsyresläckare för att släcka en motorbrand i garaget för massa år sedan, så de där på 2kg är ju ett skämt egentligen). Därav att jag har mina bak (och 2st) där matlagning sker och största risken för användande uppstår när jag är iväg :rolleyes:

Länk till kommentar

Det där är en direkt farlig montering, eftersom den riskerar att lossa stolsjusteringen vid gupp och/eller terrängkörning. Men fäst den i stolsunderredet eller bultarna till stolen istället, platsen är utmärkt så länge den sitter fast (och absolut inte i justeringsspaken).

Efter 8 år med Land Cruiser körning i öknen nästan varje helg kan jag försäkra dig att flaskan inte rör sig tillräckligt för att sätet skall flytta sig. Jag har svårt att tänka mig någon terräng som har fler gupp än vad som finns i öknen. Jag kan dessutom försäkra dig om att mina bilar inte har varit speciella i detta avseende. Att fästa släckaren på detta vis är snarast en standard inom de klubbar som regelbundet åker i öknen. Du har kanske annan egen erfarenhet som du kan dela med dig av?

Länk till kommentar

Tack för input ang placering av släckare, jag tar det som att det finns olika alt och att folk tycker olika rolleyes.gif

Jag skall fundera på var det passar bäst för mig, återkommer när jag monterat klart ...

Nått som blev klart idag var återmontering av draget, denna gången inte Kina-kopia av Nato-drag utan ett ganska 100%igt begagnat fint ex direkt från the US of A ...

Med lite färg på kommer SBP tro att det är original laugh.gif

H%25C3%25A4rryda-20120314-00359.jpg

Har bytt ut de rostfria bultarna till galvade och testslagit med slägga (lite lagom) på draget på att säkerhetsställa att det iaf inte kommer gå sönder med en gång.

I vanlig ordning tackar jag Jens för all hjälp och lån av verkstad biggrin.gif

Till helgen blir det Winchmontering om vädergudarna vill, håll tummarna!

Länk till kommentar

Ser bra ut Wib, den där Jens är ju en hedersknyffel av stora mått :) Vad tänker du dra med det draget? Är det tänkt till ett specifikt släp eller mer som recovery point?

Länk till kommentar

Ser bra ut Wib, den där Jens är ju en hedersknyffel av stora mått :) Vad tänker du dra med det draget? Är det tänkt till ett specifikt släp eller mer som recovery point?

Kan bara hålla med, "Hedersknyffel" är dessutom ett av svenskans bästa ord laugh.gif

Det är bara tänkt som recovery point, åt andra blush.gif

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

....åt andra..

Vill minnas att det var du som skulle räddades från Vita Havets djup o inte tvärt om. Bildbevis finn ju..!

Hälsningar "badbilen"!

Mmmm jag vet, men jag tänkte att hädanefter så skall den användas av andra :lol: Snart har man ju snöre med motor där fram, som man kan använda vid sådana situationer ... ;)

Edit: Du menar denna lilla incidenten? dry.gif

IMG_2550.JPG

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Efter 8 år med Land Cruiser körning i öknen nästan varje helg kan jag försäkra dig att flaskan inte rör sig tillräckligt för att sätet skall flytta sig. Jag har svårt att tänka mig någon terräng som har fler gupp än vad som finns i öknen. Jag kan dessutom försäkra dig om att mina bilar inte har varit speciella i detta avseende. Att fästa släckaren på detta vis är snarast en standard inom de klubbar som regelbundet åker i öknen. Du har kanske annan egen erfarenhet som du kan dela med dig av?

Det handlar inte om erfarenhet - det blir som att säga att "vi åker alltid utan säkerhetsbälte och det har inte hänt något på trettio år". Att fästa saker just i justeringsreglaget är bara dumt. Men alla gör ju som de vill, självklart.

Länk till kommentar

Det var F-N att allt skall ta sån tid och krångla så mkt dry.gif

Men men men, nu sitter winchen nästan fast iaf, givetvis hade jag inte förlängare å annat för att kunna dra fast den riktigt, men den är på plats rolleyes.gif skall åka en sväng till lämplig affär och inhandla lite verktyg imon.

Det e inte direkt gott om plats och mycket pill, inget blir lättare av att dessutom behöva använda pannlampa och med en temp som snabbt närmade sig fel sida om 0-strecket ...

H%25C3%25A4rryda-20120320-00366.jpg

Linhållaren, som jag just insåg att jag kommer behöva ta loss för att få tillbaka sidrullarna som man behöver plocka loss för att kunna få dit bultarna ... Life is sweet laugh.gif

H%25C3%25A4rryda-20120320-00367.jpg

För er som inte vet är de två undre hålen i linhållaren borrade av mig för att kunna få dit winchen, smidigt ...

Imon är min kontrollbox-konsol tillverkad och det blir inkoppling av el och pårullning av linan, stor dag rolleyes.gif

Som en extra bonus så har jag inte vridit lin-låsflärpen tillräckligt långt, så det blir nog till att lossa hela skiten imon och "gör om gör rätt" sad.gif arrrrggghhh!!!!

Gonatt! tongue.gif

Länk till kommentar

Ursäkta.... men skulle du inte ha syntetlina? Du har en fairlead för wire. Fairlead för syntetlina ser helt annorlunda ut och har inga roterande delar. Om du kör syntetlina i en fairlead för wire kommer du på sikt att förstöra linan. Behöver du en för syntet så har jag en liggande du kan få gratis.

Länk till kommentar

Ursäkta.... men skulle du inte ha syntetlina? Du har en fairlead för wire. Fairlead för syntetlina ser helt annorlunda ut och har inga roterande delar. Om du kör syntetlina i en fairlead för wire kommer du på sikt att förstöra linan. Behöver du en för syntet så har jag en liggande du kan få gratis.

Jopp syntetlina,men vad jag har hört/läst så skall det funka fint med med rullar, så länge de inte har använts tillsammans med wire, vilket ju mina inte har.

Eller har du en annan uppfattning angående det? All input välkommnas :rolleyes:

Länk till kommentar

Du har delvis rätt. Men kör du linan med sand och smågrus så har du rejäla grader på spolarna. Optimalt är att använda en fairlead i aluminium (ett fint sandpapper så är den som ny igen samt att den väger en bråkdel av vad wire-dito gör samt kostar rejält mindre). Wire-dito är inte av rostfritt (den är förnicklad) och efter något år så kommer rosten och då är det kört för din dyra syntetlina. Efter bara en säsong så börjar den förnicklade ytan att bubbla och du får riktigt skarpa noppar som river gott i din lina.

Nej - du skall ha en riktig för syntetlina och i aluminium.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Ett stort steg för mig! inte så jätteviktigt för resten av världen, men nu jä-lar sitter den där, monterad och inkopplad biggrin.gif

H%25C3%25A4rryda-20120322-00369.jpg

Tuff röd krok ...

H%25C3%25A4rryda-20120322-00371.jpg

Fotad underifrån innan plåten åkte tebax

H%25C3%25A4rryda-20120322-00372.jpg

Elkabel måste fan imig vara svindyrt i US of A med tanke på att det inte var 1mm tillgodo, snarare så sitter allt i spänn nu, känns sådär ... Men tyckte jag fick till det ganska bra, kabeldragningen upp till batteriet har nog en del möjliga förbättringar.

Måste nog byta batterier oxå sad.gif lyssnade på musik i låg nivå i nån timme och sen körde jag in linan på winchen, helt obelastad (skall göra det spännt å riktigt nån annan dag), sen gick bilen inte att starta, suck ...

Vill visa min nya proffsiga montering av reggplåtshållaren oxå, alla skruvhål innebar att man var tvungen att skruva fast skruvarna innan man satte dit hållaren, och det går ju inte. Så vad gör man då?

Jo man plockar fram sina just för sånt här tillfälle nyss inköpta jättedyra (men värda sina pengar!) buntband! laugh.gif

IMG-20120322-00373.jpg

Jag hoppas skylten sitter kvar till efter besiktningen imorgon iaftongue.gif

Går den igenom skall jag fira med lite inköp till bilen, om den inte går igenom blir det fosterställning å gråt hela helgen ...

Håll tummarna!! cool.gif

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

....Jag hoppas skylten sitter kvar till efter besiktningen imorgon iaf

Går den igenom skall jag fira med lite inköp till bilen, om den inte går igenom blir det fosterställning å gråt hela helgen...

Hmmm återstå att höra vad dom säger. Jag var nere och pratade med stationschefen här hos oss och ville boka tid för reg. bes. av Sleebullbaren och winchen när jag iaf skulle dit och besiktiga, men fick nobben! Gör en vanlig en vanlig besiktning och få ett föreläggande om reg.bes. sa han. Sagt och gjort, men fick inget föreläggande av hans undersåtar!?!? Blankt papper och tack och adjö blev det bara :wacko:

Så "skit besiktning" på Dej! :rolleyes:

Länk till kommentar

Avråder också bestämt att inte åka till bilprovningen för reg bes!!!

Under åren har jag byggt om ett antal bilar och aldrig behövt gör en ny regbes förutom vid ett tillfälle då de upptäckte att jag tagit bort en dragkrok. Har aldrig gjort nya regbes på varken extratankar (trots ökad vikt på bilen), vinschar, stötfångare eller andra gadgets.

Länk till kommentar

Hmmm återstå att höra vad dom säger. Jag var nere och pratade med stationschefen här hos oss och ville boka tid för reg. bes. av Sleebullbaren och winchen när jag iaf skulle dit och besiktiga, men fick nobben! Gör en vanlig en vanlig besiktning och få ett föreläggande om reg.bes. sa han. Sagt och gjort, men fick inget föreläggande av hans undersåtar!?!? Blankt papper och tack och adjö blev det bara :wacko:

Så "skit besiktning" på Dej! :rolleyes:

Avråder också bestämt att inte åka till bilprovningen för reg bes!!!

Under åren har jag byggt om ett antal bilar och aldrig behövt gör en ny regbes förutom vid ett tillfälle då de upptäckte att jag tagit bort en dragkrok. Har aldrig gjort nya regbes på varken extratankar (trots ökad vikt på bilen), vinschar, stötfångare eller andra gadgets.

Nästan blanka papper blev det :lol: :lol:

Trots anliggande broms, felställd ljusbild och läckande avgasrör, fick jag ett "lycka till i Afrika":D och kunde köra därifrån med godkänd bil.

Bullbar, winch, extratank och det faktum att jag inte har någon dragkrok kvar noterades inte öht! :D LYCKA!

Jag behövde inte ens visa min varningstriangel:o

Det måste väl vara det att man har en Toyota ... ? :wub:

Nu skall här shoppas :D

• Like 1
Länk till kommentar