Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Så då har man varit duktig igen ... rolleyes.gif

Först höjning!

Från början ....

IMG00265-20110402-1527.jpg

Addera:

IMG00277-20110409-0758.jpg

Är lika med laugh.gif:

IMG00280-20110409-1048.jpg

Tokigt hög där bak, lite mer lagom där fram. Men det kommer förändras lite med en extratank och dagens andra montage, nämligen Kaymar reservhjulshållare.

Meget nöjd med den hållaren, förutom en sak ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Montage Kaymar reservhjulshållare.

1. Plocka ner bakre kofångare och häpna över hur rostigt det är. Sen plocka bort lite stödplåt och borra upp 2 hål lite större.

IMG00281-20110409-1253.jpg

2. I mitt fall, ta bort dragkroken huh.gif Bulta fast en del i ramen.

IMG00285-20110409-1503.jpg

3. Borra lite mer hål och montera fast en till del.

IMG00288-20110409-1609.jpg

4. Borra 2 st hål i kofångaren, montera tillbaka kofångaren och montera den fasta delen av reservhjulshållaren.

IMG00289-20110409-1724.jpg

So far ett tokigt "cleant" montage som är stabilt och välgjort så det räcker.

Det tråkiga var att de skickat med fel "svingarm" så montaget kom aldrig längre än så här sad.gif

Nåväl, på det igen imon. Då blir det extratank montage! Vi håller tummarna att de skickat med allt, det följde iaf med en proffsigt avbockad innehållslista, som dessutom var dubbelkollad.

Något som Kaymar borde ta efter kanske ...

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Så, då har vi varit duktiga igen ... rolleyes.gif

Även idag var det lite medgång lite motgång.

Montering av extratank gick fint förutom att tankmätaren (till extratanken) funkar inte, inte hela världen men lite irriterande.

Lite bilder kan pigga upp dagen kanske.

Snajsig installation av nya påfyllningsröret och dieselpumpen.

IMG00290-20110410-1246.jpg

Extratanken monterad, det syns inte på bilden men den sitter mycket högt och fint, man kan knappt se att den sitter där bakifrån.

IMG00294-20110410-1247.jpg

Även höjt avluftarna till växellåda och diffar, glömde att ta bild men det kommer senare.

Så nu väntar jag bara på att Kaymar skall skicka rätt baksving till reservhjulshållaren och att ARB Bullbaren skall hitta till Sverige, så börjar jag känna mig sjukt nöjd biggrin.gif

Sen återstår bara småplocket, men det kan man ta lite när man har tid och lust.

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Så, då har vi varit....Sen återstår bara småplocket, men det kan man ta lite när man har tid och lust.

Ser ut som en tank från LRA!?!? Ett tips är att ta ner den igen, måla den med tex hammarlack och sedan underedsmassa, dom rostar nämligen rätt lätt!

Jag monterade en sådan på min HDJ80 mk2, och lyckades tydligen även spräcka den mot en sten på Island :| (Holländaren som köpte bilen märkte det tydligen, jag märkte bara en bubbel under, men sprack tydligen i en infästning i överkant)

Oavsett så är dom dåligt ytbehandlade!

Snyggt blir Ditt bygge!!!

• Like 1
Länk till kommentar

Ser ut som en tank från LRA!?!? Ett tips är att ta ner den igen, måla den med tex hammarlack och sedan underedsmassa, dom rostar nämligen rätt lätt!

Jag monterade en sådan på min HDJ80 mk2, och lyckades tydligen även spräcka den mot en sten på Island :| (Holländaren som köpte bilen märkte det tydligen, jag märkte bara en bubbel under, men sprack tydligen i en infästning i överkant)

Oavsett så är dom dåligt ytbehandlade!

Snyggt blir Ditt bygge!!!

Yes, det är en LRA tank.

Det är sjukt stabilt inbyggd, tror inte hållfastigheten är nått problem, men den som lever får se :unsure:

Den är väldigt fint rostskyddsbehandlad med två lager klet, men jag var så matt efter (att ha tittat på) allt arbete att jag glömde ta kort på den när allt var klart.:lol:

Tack, jag är väldans nöjd själv!

P.S. Tanken sitter så till att den aldrig kommer att åka ner igen, om inte bilen trillar isär av sig själv :wacko: D.S.

Länk till kommentar

Yes, det är en LRA tank.

Det är sjukt stabilt inbyggd, tror inte hållfastigheten är nått problem, men den som lever får se :unsure:

.....P.S. Tanken sitter så till att den aldrig kommer att åka ner igen, om inte bilen trillar isär av sig själv :wacko: D.S.

Tyckte min satt bra den med, men slog nog i den när vi tog oss över en fors där bron var bortspolad. 3500kg bil som dunkar till på en stor sten stoppar tydligen inte tanken för;)

Du får kryssa lite bättre än jag mellan stenarna :) (svårt bara i en fors när man inte ser dom)

• Like 1
Länk till kommentar

Du kör ju som en biltjyv, så det är inte svårt att förstå att bilarna går sönder. :lol:

Nu skall min herre inte kasta sten i sitt eget glashus;)

Det är väll ännu ingen som lyckats köra ifrån Dej:)

Så har vi kommit lite från ämnet igen, så snygg bil, och den blir säkert snabb också:)

Länk till kommentar

Inte för att det hänt nått sedan sist, men tänkte lite bilder är alltid kul att se.

Så här ser tanken ut med rostskydd på

IMG00297-20110414-1705.jpg

De tjusigt flyttade luftningarna till diffarna å växellådan.

IMG00299-20110414-1709.jpg

Nu har den nya bilstereon anlänt oxå, så i väntan på bättre saker att göra så får man väl montera in den och samtidigt fundera på bästa Ipad fäste (de skall ju länkas ihop).

Även kylens placering bak och ev lådsystem skall det funderas på i helgen, blir intensivt känner jag ... rolleyes.gif

Länk till kommentar

• 3 weeks later...
Postad (redigerade)

Tja, nu är "oskulden" tagen på bilen (träffen 30/4), jag måste säga att jag är grymt imponerad av dess framkomlighet!

Inte lika imponerad av min egen körning, men nästa gång sitter kompressorn monterad och då luftar jag däcken, kommer göra hela skillnaden rolleyes.gif

Innan träffen lyckades jag iaf montera in min nya stereo och göra en "quickfix" montering av Ipaden, vilket blev riktigt bra, om än inte så snyggt. Nu är frågan bara om man vågar lägga paddan i handskfacket när man inte sitter i bilen ...unsure.gif

Sånt här blänk brukar det inte vara, det gick fint att se Ipaden hela tiden. Däremot suger stereon när det gäller synbarhet i sol ... Men satan vad gott det är att ha spotify inkopplat istället för 1 repig CD

IMG_1978.JPG

Closeup på montaget av Ipadhållaren, skall snyggas till lite (göras stabilare), men annars är jag nöjd med både hållare och placeringen

IMG_1977.JPG

Edit:

Gjorde ju även en snabbmontering av kylen, funkar kanon! Tyvärr inga bilder på det ännu, men det kommer väl så småningom.

Funderar just nu på hela lådkonceptet till lastutrymmet, i dagsläget funderar jag på att skippa det helt och bara köra typ Pelicases all da way där bak ...

Eftersom bilen skötte sig så bra på lördagen så fick den en rejäl tvätt (inkl taket)och vaxning på söndagen, slog t o m till på en skinntvätt av sätena laugh.gif Så nu hoppas jag att den sköter sig lika fint nästa gång jag behöver det ...

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Gjorde ju även en snabbmontering av kylen, funkar kanon! Tyvärr inga bilder på det ännu, men det kommer väl så småningom.

Funderar just nu på hela lådkonceptet till lastutrymmet, i dagsläget funderar jag på att skippa det helt och bara köra typ Pelicases all da way där bak ...

Mitt tips är att tänka om, en gång till :-) . OM jag bara fick välja en av modifikationerna på min bil skulle det utan tvekan vara lådsystemet i bagaget. Det är ruskigt praktiskt att kunna stuva undan saker i dessa, både till vardags och när man varit ute på semesterturer.

Såg häromdagen att det finns IKEA-varianter (färdiga byggsatser) att köpa i Australien, har dock ingen koll på om de är dyra eller tokdyra. Kolla www.offroadsystems.com.au Kan det kanske vara ett alternativ?

Länk till kommentar

Mitt tips är att tänka om, en gång till :-) . OM jag bara fick välja en av modifikationerna på min bil skulle det utan tvekan vara lådsystemet i bagaget. Det är ruskigt praktiskt att kunna stuva undan saker i dessa, både till vardags och när man varit ute på semesterturer.

Såg häromdagen att det finns IKEA-varianter (färdiga byggsatser) att köpa i Australien, har dock ingen koll på om de är dyra eller tokdyra. Kolla www.offroadsystems.com.au Kan det kanske vara ett alternativ?

Mmmm det ligger nått i det ... men jag bara tänker än så länge :) De däringa byggsatserna har jag tittat på men de jag har hittat hamnar i kategorin strax över tokdyr.

Många hundra (några tusen?) dollars har de kostat, och då e inte frakt, tull och moms inkluderat. Så jag får använda snickartummen själv rolleyes.gif

Har däremot investerat en del i det mest värefulla en förälder kan tänka sig, lugn och ro ... blush.gif

Skärm med Dvd och kortläsare

IMG00353-20110508-1623.jpg

Riktig bra bild e det, trots tokigt mycket sol å annat (nej det är ingen som visas på bilden, skärmen är svart :) )

IMG00352-20110508-1623.jpg

Länk till kommentar

Så var ännu en bit på plats ...

IMG00359-20110515-0946.jpg

Nu saknas bara själva reservhjulet (och lite fler lampor osv som kommer döljas av detta hjul).

Bullbaren har anlänt och är ett riktigt monster! Skall bli najs när den är på plats rolleyes.gif Bilder kommer givetvis sen ...

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Såååååå ...

OME Torsionstavar ditsatta och så givetvis bullbaren biggrin.gif

Frukta ej, den har deformations-zoner ...

IMG00396-20110603-1226.jpg

Tufft motljus

IMG00406-20110603-1959.jpg

IMG00407-20110603-1959.jpg

Hur tuff som helst tongue.gif

IMG00405-20110603-1959.jpg

• Like 1
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Så var fyrhjulsinställningen gjord.

Tur var väl det för framhjulen hade väldans mycket "toe in", annars blev det inte mycket ändrat.

Bakhjulen lämnades som de var, antagligen för att de inte vet hur man ändrar dem tongue.gif men det var inte så mycket "felvinklar" å annat, så det skall nog gå bra.

Tänkte lägga in protokollet här, men glömde scanna det på jobbet. får bli en annan dag. Tänkte det kunde va kul att ha nått att jämföra med om fler gör det, men det är kanske inte så vanligt?

Dagens tips (för Göteborgare iaf) är att använda Toyotas egen däckkrängare -"Däckspecialen", de tar 595kr istället för Toyotas 1500kr för fyrhjulinställning, de använder ju samma utrustning rolleyes.gif

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Så var den första "långturen", Dalarna ToR avklarad.

Bilen funkade som den skulle, inget annat var väntat iof. :rolleyes:

Fick även svar på den vanligaste frågan: Hur mycket drar den ... ?

Svaret är 1.2 l/milen (snabb)landsvägskörning, "halvlastad" (familj med semesterpackning, men utan taktält osv) Antar att det kommer upp till 1.4-1.5 fullastad ... Teoretisk räckvidd 180 mil. Sen måste man väl ändå stanna för att kissa? ;)

Högerarmen är uppfuckad efter en fall från cykel, det är farligt med motion, så lådbygget till bagaget får vänta till aremn e bättre.

Men börjar fundera på att låta ett företag bygga ett system åt mig, så blir det som jag vill ha det. För det kommer det nog inte bli om jag skall bygga det själv ... :blush:

Länk till kommentar

Fint!

Är det något med problem med besiktningen när man har en bullbar monterad? Jag har för mig att den går igenom som winchfäste, eller?

Tack! :)

Hmmm ... det återstår att se. Men med tanke på hur många som kör omkring med sådana så måste det finnas vissa som blir igenomsläppta.

Blir man det inte får man väl åka till en annan station och försöka där.

Hade vart bättre om det var som i Tyskland och allt man hade på bilen var tvunget att vara godkänt av någon myndighet (så som TÜV i Tyskland) och inskrivet i bilens papper. Som det är nu känns det lite lotto att köra till bilprovningen, kan gå hur som helst.

Länk till kommentar

Kollade med besiktningen här hemma där jag bor innan jag åkte och köpte min bullbar i tyskland (se Garaget - Min nya hilux) och de sa att endast en bullbar var förbjudet däremot är det helt ok att ha ett extraljusfäste.

/Erik

Redigerad av Erik
Länk till kommentar

Kollade med besiktningen här hemma där jag bor innan jag åkte och köpte min bullbar i tyskland (se Garaget - Min nya hilux) och de sa att endast en bullbar var förbjudet däremot är det helt ok att ha ett extraljusfäste.

/Erik

Vill inte förstöra min egen garage tråd med OT, men du menar att de sa (ungefär): - "Det är ok att montera en bullbar, men glöm inte att sätta dit extraljus oxå för annars går den inte igenom" ?

Länk till kommentar

Vill inte förstöra min egen garage tråd med OT, men du menar att de sa (ungefär): - "Det är ok att montera en bullbar, men glöm inte att sätta dit extraljus oxå för annars går den inte igenom" ?

Helt rätt

Länk till kommentar

Sådärja, var ett fint skydd för intercooler(?)rören gjort och fastsatt.

Tyvärr lite öppet på sidan fortfarande, men det skall väl mycket till innan en pinne åker in sidledes dit. Men med min tur så ...:rolleyes:

Framifrån:

IMG00452-20110711-1337.jpg

Sidan:

IMG00450-20110711-1337.jpg

Lite tryggare känns det iaf. och en liten liten bit till på vägen mot en fulländad bil :P

Länk till kommentar