Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Det blev BFG MT 255/85x16 enligt rek från en person, undrar vem ... rolleyes.gif

Frågan e nu vilka fälgar man skall ha till dessa, lutar åt Blackspoke ... någon som kan rekommendera något annat ? ( Budgeten är inte oändlig så rekommendationer får gärna hålla sig kring Blackspoke i kost wink.gif )

Snälla - bara inte Blackspoke (måhända fungera på en Landrover - men inte på Landcruiser). Blackspoke köpar man till Epatraktorer och Suzuki-jeepar ;-)

Förutom att de är gräsligt fula så blir de skeva och rostar med tiden.

Kolla med bildemonteringarna om de inte har originalfälgar till en billig penning. Jag skall kolla om jag inte har ett gäng 5-bult fälgar liggande.

Jag tror att jag har men måste även kolla inpressningen då jag har för mig att man måste ha skärmbreddare - och detta skall vi undvika. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du skall ha fälgar som har ett Negativt et på ca 15-20. för även 100' ans orginal fälgar är väll et 0?

Annars finns det ju spacers till orginal fälgarna.

Tx performance, Compomotive, braid är märken som har bra fälgar till expeditio/raid bilar

Dock kostar dessa några kronor.

Länk till kommentar

Ok, Blackspoke-spåret läggs på is så länge ...

Hoppas ditt fälg-sökande ger resultat Peder :rolleyes:

Som reservplan har jag ju som Klydd mkt riktigt påpekar 4st originalfälgar extra som kan användas, den 5e fälgen får jag försöka hitta samma modell till.

Reservhjulet skall ju upp baktill och jag vill gärna ha samma modell på fälg där som på bilen i övrigt, lite fåfängd är man :P

Länk till kommentar

Bilen fick lite omtanke igår ...

IMG00223-20110315-1741.jpg

Ganska fula bilmattor från Biltema, men förhoppningsvis gör de sitt jobb (samla smuts) tills jag hittat nått bättre mellow.gif

Imon skall det bli tonade rutor, återkommer med bilder när jobbet är klart.

Länk till kommentar

Så var bilen tonad ...

Kan säga att jag inte är lika nöjd som med förra bilen, men jag får väl ge mig till tåls 1-2 veckor till filmen satt sig innan jag ger mitt slutgiltliga omdömme ...sad.gif

Här kommer bilder iaf, det ser alltid bra ut på bild laugh.gif

IMG00235-20110317-1701.jpg

IMG00234-20110317-1701.jpg

IMG00233-20110317-1701.jpg

IMG00236-20110317-1701.jpg

För den riktigt intresserade kan jag meddela att jag använt 5% (alt 95%) på rutorna till bagageutrymmet och 15% (alt 85%) till bakre sidorutorna.

Imon skall den bli tvättad tongue.gif

Länk till kommentar

Dags att byta stereo, frågan är bara hur ?rolleyes.gif

För att få loss originalstereon så behöver man lossa hela frontpanelen, frågan är var den sitter fast, är det någon som har erfarenhet?

Var hos Toyota och frågade, de var 95% säkra på att man bara behövde bända ungefär där pilarna är på bilden, vred och annat kunde sitta kvar, någon som kan konfirmera de sista 5% ? unsure.gif

IMG00240-20110319-1248.jpg

Länk till kommentar

De säger att däcken gör halva bilen ... rolleyes.gif

Nåväl, med lite höjning och annat så kommer den bli sjukt fet!

Konstigt nog tog inte framdäcken i någonstans vad jag hörde iaf, det ser väldigt tight ut (tycker jag).

IMG00245-20110322-1754.jpg

På däckverkstan, Däckpoolen, kan rekommenderas, väldigt trevliga att ha att göra med.

IMG00246-20110322-1823.jpg

Hemma, solen höll på att gå ner så det blev några snabbkort med mobilen.

IMG00247-20110322-1824.jpg

IMG00248-20110322-1824.jpg

Saknad navkapsel ... Om någon har en till övers så mottages den tacksamt rolleyes.gif

Kan även meddela att ljudnivån gick upp märktbart många dB ...

Stereon får vänta, hittar ingen som riktigt uppfyller min kravspec.

* Skall ha USB interface, alltså att man kan bläddra i filer och mappar på inpluggad HHD. Och det skall vara överskådligt var man är i mappsystemet.

* Skall ha AUX ingång , simpelt men ändå saknas det på en del ...

Tja, det var det hela, kan tyckas lite, bara två punkter men jag hittar som sagt ingen.

Alla tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

...

Det där med värmen på passagerarsidan hade jag också, i mitt fall fick jag vika ner mattan lite som täckte varmluftutblåset under instrumentpanelen vid kardantunneln.

Tack Ralston för tipset.

Har inte haft tiden att kika på det innan, men det var precis som du skrev. Någon har installerat mobiltel låda där och lagt upp mattan över utblåset ... Men nu skall ingen passagerare behöva frysa om fötterna mera laugh.gif

Ipad2 inköpt som navigator och nöjesmaskin (musik under färd och filmer/surf/böcker på kvällarna).

Väldigt spänd på hur det skall fungera, bra hoppas jag rolleyes.gif

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Snyggt

Dom där däcken förpliktigar, det brukar komma lite repor o bucklor på köpet;-)

Kom gärna med ett utlåtande om dom när du hunnit testa dom lite mer

Tackar!

Köpt dem mest för utseendets skull wink.gif

Lovar att återkomma efter lite testande, antar att det blir efter Vårträffen, innan dess kommer nog inte bilen få se så mycket terräng.

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

En kort sammanfattnig med bilder om hur man monterar snorkel ...

1.

Plocka bort hjul, innerskärmar, gamla luftsystemet mm så att arbetsområdet är rent.

2.

Maskera bilen där du skall borra hålen, lägg sen på mallen som följer med snorkeln så du vet var du skall borra ...

IMG_1803.JPG

3.

Håll tungan rätt i mun och borra hålen, om jag kommer ihåg rätt 16mm.

IMG_1804.JPG

Med lite tur ser det ut ungefär så här

IMG_1809.JPG

4.

Med hjälp av cirkelborr(hålsåg) och sticksåg tas det stora hålet upp och efter lite rostskyddsmålning (det orangea runt hålen) så det ut såhär.

IMG_1811.JPG

5.

Rostskydd innanför innerskärmar (när man ändå har allt nere).

IMG_1813.JPG

6.

Montera snorkeln! Glömde ta kort på fästet på A-stolpen som oxå behövs monteras med hjälp av 3 skruvar. Popnit-tång och gängade popnitar (blindnit) rekommenderas.

IMG_1816.JPG

7.

Sätt tillbaka allt och vips så är man klar laugh.gif

IMG_1821.JPG

Skall tilläggas att jag inte gjorde något vettigt alls utom att montera tillbaka innerskärmen blush.gif och tog lite kort då ...

All cred till Jens som gjorde allt och gjorde det bra dessutom! Mats skall inte glömmas bort heller, han bidrog bla med att min snorkel fick så fin passform som den har.

Var är alla djupa vattenpölar nu då?

Nästa vecka skall det monteras:

Tank 160L

OME Dämpare runt om

ARB Bullbar

Reservhjulshållare till kofångaren bak

Ev kompressor, men den är så stor att jag ev behöver släp till den laugh.gif

Sen återstår bara:

Lådsystem

Batterisystem med 220V uttag

Hållare till Ipaden (som skall agera navigator bla)

och småsaker som:

Montera kylen

Byta stereo

Redigerad av Globecruiser
  • Like 1
Länk till kommentar

Även handlat en:

IMG_1791.JPG

Så kör gärna ner i en grop så kommer jag å drar loss er wink.gif

Skall bara montera riktiga "recovery points" fram och bak först, så ha inte för bråttom ner i hålet ...

Thats all for now.

Länk till kommentar

Skall tilläggas att jag inte gjorde något vettigt alls utom att montera tillbaka innerskärmen blush.gif och tog lite kort då ...

All cred till Jens som gjorde allt och gjorde det bra dessutom! Mats skall inte glömmas bort heller, han bidrog bla med att min snorkel fick så fin passform som den har.

Oskar, du har fattat det här med arbetsledning och arbetare :-D

Länk till kommentar

Bra att tänk på:

Nu är din bil förhoppningsvis tät från snorkel till luftrenare. Luftrenaren samt dräneringen till luftburken måste tätas. Locket tätas bäst med Sika Marine. Dräneringen skall borras ur för att fästa en slanggenomföring (skall skruvas fast och tätas ordentligt. På slanggenomföringen monteras en ca 0,5 meter slang för att kunna dra den upp och förbi luftburken. Fästes med ett snoffsigt fäste. För att slangen skall bli tät så kan den vikas och låsas fast med ett bredare buntband.

Om ovanstående inte görs så får du ändå vatten i motorn då den hamnar under vattnet. När allt är klart startar du motorn. När den går på tomgång (gärna förhöjd tomgång) så trär du en plastpåse över snorkeln och motorn skall stanna omedelbums. Tar det någon tid innan den stannar (>4 sek) så är inte snorkeln och luftintag tätt. Ovanstående ett ganska viktigt tips.

Länk till kommentar

Bra att tänk på:

Nu är din bil förhoppningsvis tät från snorkel till luftrenare. Luftrenaren samt dräneringen till luftburken måste tätas. Locket tätas bäst med Sika Marine. Dräneringen skall borras ur för att fästa en slanggenomföring (skall skruvas fast och tätas ordentligt. På slanggenomföringen monteras en ca 0,5 meter slang för att kunna dra den upp och förbi luftburken. Fästes med ett snoffsigt fäste. För att slangen skall bli tät så kan den vikas och låsas fast med ett bredare buntband.

Om ovanstående inte görs så får du ändå vatten i motorn då den hamnar under vattnet. När allt är klart startar du motorn. När den går på tomgång (gärna förhöjd tomgång) så trär du en plastpåse över snorkeln och motorn skall stanna omedelbums. Tar det någon tid innan den stannar (>4 sek) så är inte snorkeln och luftintag tätt. Ovanstående ett ganska viktigt tips.

Tackar för tipset.

Motorn dog iaf med en gång när vi testade, så snorkel-installationen är tät. Det där med dräneringen var lurigt, skall titta på det och locket vid tillfälle. Bara byta filter först, det var ganska smutsigt rolleyes.gif

Men varför inte bara plugga dräneringen, varför ha 0.5 m slang på?

Länk till kommentar

Tackar för tipset.

Motorn dog iaf med en gång när vi testade, så snorkel-installationen är tät. Det där med dräneringen var lurigt, skall titta på det och locket vid tillfälle. Bara byta filter först, det var ganska smutsigt rolleyes.gif

Men varför inte bara plugga dräneringen, varför ha 0.5 m slang på?

När du kör normalt kommer det alltid vatten/snö/is in genom snorkeln (kraftigt regn och snöfall etc) då skall du ha dräneringen öppen så att vatten kan rinna ur. När du skall ner i vattenpölarna och leka fäster du upp slangen och viker den och får då tätt. slangen används således som en "kran". Du måste alltid ha en fungerande dränering. Slangen är bra att ha därför du når inte ner under luftburken för att vrida en traditionell kran.

Redigerad av Peder
  • Thanks 1
Länk till kommentar