Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Bah!

Tänkte att det skulle vara hemligt, men bättre att berätta det här så kanske det håller någon "spekulant" borta ;)

Har investerat i en RedKnows Minifinder (25% rabatt på Mekonomen när jag slog till) för att hålla reda på bilen :)

Fungerar precis som utlovat.

Vibrationslarmet funkar, geofence-larmet funkar och man får upp en ganska (+/- 20m) exakt position när man spårar den. Räcker iaf för att få reda på vart bilen är.

Den har även en funktion att tappar den extern-laddning larmar den, interna batteriet håller ca 3-4 dagar.

Så kan rekommenderas för den som vill hålla extra mycket koll på sin bil eller annan värdefull sak man har.

P.S Den sitter så sjukt hemligt monterad att man måste plocka ner bilen i smådelar för att hitta den, gps signalen går genom plåt och annat ... B) D.S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Oskar. Det finns en firma i Göteborg som blandar och fyller riktig bil-lack på sprayburk. Minns inte vad den heter men kollar upp och återkommer.

Sweet, då sitter jag och väntar :)

Länk till kommentar

Kul att se hur du fixar upp bilen. Är du säker på att Feltema inte har din kulör? Tänk på att det ska klarlack på oxå och då kommer en helt annan lyster fram.

Men om Klydd kan fixa fram firman så blir det ju 100% och det vore ju perfekt.

Länk till kommentar

Klart jag fixar ;)

Lackman heter firman och ligger vid Stigs Center.

http://www.lackman.se/

Tackar :)

Men har bara solidfärger vad jag kan se på hemsidan?

Ett alternativ till Klyddens lackfirma. Här köpte jag färg http://www.hitta.se/...ad=henrikson ab

Tackar

Biltema kanske har din färg? Ruskigt många toyota kulörer i alla fall

http://biltema.se/sv...ngsfarg-Toyota/

Mmmm men nu vill jag inte ha "good enough" färg, nu vill jag ha "da shit" färg! :)

Har hittat denna sidan http://www.bilfarg.se/c_534/billack-pa-sprayburk.aspx bra med lite val, fast lokalt är ju alltid att föredra.

Nu e 10 000kr frågan, var hittar man färgkoden på 100an? :unsure: verkar ju inte helt självklart var de sitter ... Har googlat fram en färgkod, men känns inte bra att chansa.

Länk till kommentar

Dög inte denna då till Mr Wiberg?

http://www.lackman.s...re-fill-in.html

/Henrik

Klart den gör, har tydligen svårt att hitta bara :P

"Billig" var den oxå :)

Gäller att förbereda alla ställen och sen lacka på. De håller ju bara i några dagar efter aktivering ...

Länk till kommentar

Nu e 10 000kr frågan, var hittar man färgkoden på 100an? :unsure: verkar ju inte helt självklart var de sitter ... Har googlat fram en färgkod, men känns inte bra att chansa.

Svarar mig själv http://www.toyotareference.com/landcruiser/1998-2007

Jag ringde Toyota och frågade ...

1B1 har jag tydligen, Champange Pearl, fint skall det vara ;)

Beställde en flaska oxå, 166kr, som hittat.

Länk till kommentar

Svarar mig själv http://www.toyotaref...uiser/1998-2007

Det var billig Champagne. Du borde höja ribban lite. Billigt vin får man bara huvudvärk av.

Länk till kommentar

Svarar mig själv http://www.toyotareference.com/landcruiser/1998-2007

Här finns der också lite hjälp : http://remarkpen.com/files/documents/colorCode/toyota.pdf

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Annars är det vanligt att även Autoexperten blandar den kulört man vill ha.

Missade att tacka för det tipset oxå :)

Nu får vi se vad Toyota kan leverera, annars får jag väl höra runt bland alla tipsen vad som känns bäst.

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Toyota har levererat.

Den i mitten är metallicfärgen och den längst till höger är grundfärgen. Vänster är klarlacken.

H%25C3%25A4rryda-20130524-01346.jpg

Fördelen med dessa är att de inte är tvåkomponent som måste användas inom 3 dagar, utan man kan ta det i sin egen takt.

Har inte testat ännu då den däringa trädgården kom ivägen, men i helgen kanske det smäller, beror lite på väder och lust.

Efter att ha blivit halvt ihjälskrämd av Jes öden och äventyr med remmar, så slog jag till och bunkrade upp div innan den långa resan söder ut tar vid.

Beställde på millner och det skickades därifrån innan jag hann reagera och var hemma på några dagar, meget bra!

H%25C3%25A4rryda-20130524-01345.jpg

Kollade inte priser och sånt, men de hade så smidig sida så jag bara beställde. Lite fläktremmar och kamrem + spännare. Plus div filter, men det lämnar jag hemma.

Nu byttes kamremmen för dryga 1000mil sedan och jag har garderat och köpt bättre skydd än Asfir ;) så det borde gå bra :D

Länk till kommentar

2-komp är stor skillnad på hållbarhet. Jag tror att jag på forumet redogjort för att det finns färdigblandad färg i originalfärg. Det du kan aktivera härdaren genom att tryck in en knapp i botten på burken - du kan då alltid välja tillfälle när du vill lacka. Dessa finns i olika storlekar och kolören blandas och säljs av industriella färghandlare.

Länk till kommentar

2-komp är stor skillnad på hållbarhet. Jag tror att jag på forumet redogjort för att det finns färdigblandad färg i originalfärg. Det du kan aktivera härdaren genom att tryck in en knapp i botten på burken - du kan då alltid välja tillfälle när du vill lacka. Dessa finns i olika storlekar och kolören blandas och säljs av industriella färghandlare.

Jo 2-komp färger har kanske lite (eller tom mycket?) bättre hållbarhet, men eftersom de bara har några dagars hållbarhet efter aktivering och jag har "massor" av olika små ställen där det behöver rostlagas, så tänkte jag att det kunde vara bra att inte behöva ha stressen att få allt gjort på två tre dagar. Jag känner mig själv nämligen :)

Men jag testar så här, blir inte det bra då e det bara att kasta in handduken och satsa på 2-komp färg. Eller lämna in bilen till proffs ... fast det får bli innan "till salu" annonsen kommer ut ;)

Länk till kommentar

Toyota har levererat.

Den i mitten är metallicfärgen och den längst till höger är grundfärgen. Vänster är klarlacken.

H%25C3%25A4rryda-20130524-01346.jpg

Fördelen med dessa är att de inte är tvåkomponent som måste användas inom 3 dagar, utan man kan ta det i sin egen takt.

Har inte testat ännu då den däringa trädgården kom ivägen, men i helgen kanske det smäller, beror lite på väder och lust.

Efter att ha blivit halvt ihjälskrämd av Jes öden och äventyr med remmar, så slog jag till och bunkrade upp div innan den långa resan söder ut tar vid.

Beställde på millner och det skickades därifrån innan jag hann reagera och var hemma på några dagar, meget bra!

H%25C3%25A4rryda-20130524-01345.jpg

Kollade inte priser och sånt, men de hade så smidig sida så jag bara beställde. Lite fläktremmar och kamrem + spännare. Plus div filter, men det lämnar jag hemma.

Nu byttes kamremmen för dryga 1000mil sedan och jag har garderat och köpt bättre skydd än Asfir ;) så det borde gå bra :D

He he he . Ja extra remmar har också blivet en fast utrustning i min bil .. Hmm dina skid plåter , var de ikke köpt i Frankrike ? Sidan när har dom kunna göra annat än vin och lite ost? ;-) näh du asfir , made in Israel , de er vana med att få kastat allt möjligt i huvudet , så de vet vad som fungera :-) . Kom ihåg testeren , utan den hade jag värt strandsatt. Den känns lite billig jämfört med den orginale , men kan det samma.

Hmm jag har samma färg kit till min lc 100 ,fungera bra tycker jag , men färgen matchar inte 100% på min bil.

Mvh

Jes

Länk till kommentar

He he he . Ja extra remmar har också blivet en fast utrustning i min bil .. Hmm dina skid plåter , var de ikke köpt i Frankrike ? Sidan när har dom kunna göra annat än vin och lite ost? ;-) näh du asfir , made in Israel , de er vana med att få kastat allt möjligt i huvudet , så de vet vad som fungera :-) . Kom ihåg testeren , utan den hade jag värt strandsatt. Den känns lite billig jämfört med den orginale , men kan det samma.

Hmm jag har samma färg kit till min lc 100 ,fungera bra tycker jag , men färgen matchar inte 100% på min bil.

Mvh

Jes

Ha ha ha ja vi får se om grodätarna har lyckats bättre än Israelerna ;)

Vad jag kan se så är sannolikheten att en sten skall komma upp till mina remmar extremt liten, men det kanske är samma med Asfir?

Gott att höra att färgen funkar iaf, alltid något.

Och så var det den där testern oxå, hade jag helt förträngt ... well, får väl beställa en då :P skall bara leta upp tråden där de länkades.

Var och skulle köpa ny färskvatten pump till bilen och "varsel-flagga" till pojkens cykel idag på B-tema. När vi gick förbi verktygen påpekade han med barns självklarhet att: Där är ju en sån där som du alltid önskat dig ...

Vad annat att göra än att köpa ;)

H%25C3%25A4rryda-20130525-01351.jpg

Så i fortsättningen så även om jag inte klarar av att byta remmar osv så skall jag iaf ha alla sakerna med för att KUNNA göra det :)

Väldigt nöjd med placeringen i bilen oxå

H%25C3%25A4rryda-20130525-01352.jpg

Länge tvekat mellan denna och Kamasa-tools sats, men efter att ha googlat i åtskilliga timmar hittade jag lika många plus som minus för denna (samma med Kamasa) så va fan. 10års garanti är ju helt ok.

Passade även på att sätta fast min fantastiska ficklampa på ett bra sätt, förra året fick den bara följa med i sin väska och där gjorde den ingen glad ...

Lite kardborreband och vips

H%25C3%25A4rryda-20130525-01350.jpg

Sitter väldigt bra där och lättåtkomlig om den behövs.

Efter att ha kokat både pasta och potatis i oljesmakande vatten i tre veckor förra sommaren hade vi fått nog.

Men för att säkerhetsställa att det verkligen var pumpen så bytte jag först slangar, munstycken mm ett väldans jobb.

Men det var tyvärr bara att konstatera att det var pumpen som var orsaken till den taskiga smaken.

Dessa pumpar verkar ha utgått från sortiment på B-tema så det kanske finns en orsak ...

Nå en ny modell blev inköpt, denna gången kugghjulspump, den förra var membran.

Det positiva med den nya är att den varvar upp när man öppnar ventilen så man får ett lugnt och fint flöde, den förra lite mer exploderade igång = mycket skvätt om man inte är beredd.

Bara att klippa trådar och skruva upp den nya pumpen. Ganska fort gjort när man väl fick tummen ur.

Lägg märke till att den är ganska mycket 2013, med en grön diod som visar att den är i drift :D

H%25C3%25A4rryda-20130525-01354.jpg

Länk till kommentar

Jag har god erfarenhet av Biltemas "bättre" verktyg. Men självklart är Kamasa, Bacho eller Teng Tools osv ofta smidigare, jämnare och förstås dyrare... ;) Jag har en Kamasasats från början av 1980-talet, inget har fallerat. Å andra sidan har jag en OK-sats som är över 20 år med bilhobby, inget har fallerat där heller utom en liten fjäder till bitshållaren. Däremot skulle jag aldrig köpa billiga blocknycklar, där är skillnaden stor. Fast man behöver ju bara några stycken.

Länk till kommentar

Detta ser bra ut bror. Har du kommit ihåg luftnippel/ hål till vattendunken nu då? ;).

Det j-vligaste med Biltema är att man vet aldrig vad man får kvalitétsmässigt - ibland är grejorna gjorda av papper och ibland är de av superkvalitét. Men med 10 års garanti är det väl bara att köra. Samtidigt - vad hjälper det när du står uppallad i Albanien och svär över en trillskandes spärrnyckel :evil: .

Har gripits av manisk apati och tittar bara på vad andra gör om dagen. Har en lista som är jättelång med grejor som måste fixas innan alla expeditioner avklaras i år, stora som små, men jag klarar inte att mana mig till verks. För bra väder, för dåligt väder, lite ont här, lite trött där. Det enda jag har klarat av är att lufta ur/ torka mitt taktält igår efter Pingsthelgens laxtur till Karlskrona. Det var på tiden...

Var ute och tuffade runt i mitt lokala grustag igår och bilen funkar i alla fall fantastiskt som vagga åt lillkillen som inte ville sova - 2 minuter av offroadande så sov han som en sten :).

Så fortsätt inspirera Oskar, så kanske jag klarar av att få gjort något jag med.

Länk till kommentar

Måste bara berömma mig själv lite och ge mig själv iaf en oljig tumme upp, vilket ger mig rätt att använda min nyinköpta verktygssats ;)

Bytte ut en trasig ABS-sensor på BMWn idag, med lyckat resultat ... awesome!

Tog 3ggr så lång tid som vi trodde och var dubbelt så krångligt, men vilken känsla när skiten äntligen gav med sig och man kunde starta upp bilen utan att ABS-varningslampan tändes.

Nu kan den få överleva sommaren innan det blir dags för uppgradering ...

Nej inte en till LC100, den köpte Höök nämligen ;)

Använde dremmels billiga kusin väldigt mycket, det kanske är ännu en grej att packa ner, kan både slipa, borra, kapa mm ... :?:

Toyotan fick vila idag, men snart e det dags för årets första campingtrip, så det blir lite mer jobb i veckan ...

Länk till kommentar