Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Snyggt Oskar! Ja, det tar en evinnerlig tid med all el-pill, paneler och liknande.

Har du kopplat så det tänds med backen, eller är det helt manuellt?

Hur löste du säkringsfrågan? En central, eller hängsäkring på varje förbrukare?

Glad påsk

Glad Påsk :)

Ja pille pill pill e det ...

Helt separat e den, tyckte det var enklast/bäst så. Vill kunna dra på den när vi slår läger och det e mörkt.

En säkring till hela klabbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men! Vad var det för roligt paket som kom hem idag ... ? Tur att äldsta sonen har påsklov och kan ta emot "alla" roliga paket som kommer ;)

Inte lätt att avgöra på formen eller avsändaren, eller?

IMG_0383.JPG

Men det e ju en jätteballong! :D

IMG_0386.JPG

Den var man tvungen att testköra med en gång ...

IMG_0389.JPG

Kan säga att det där med att den skall placeras rätt under och sen lyfta sig rakt utan veck osv är ett jävla hittepå, det går f-n inte. Eller så är jag noob, eller det är jag ju, men ändå.

Det gick inte hur jag än flyttade och vek och vek ut ...

Men skam den som ger sig, med skyddsglasögon och hörselskydd applicerade, för säkerhets skull, så lyckades det :D

IMG_0396.JPG

Stor succé!

Och det var inte för djävligt att packa ihop den heller, gick galant ner i den medföljande bagen.

Och ja som ni ser på bilderna använde jag mig av kompressor för att pumpa upp den, mindre äckligt och bättre kontroll, funkade kanon.

IMG_0395.JPG

Fyra tjäcka skyddsdukar i något hållbart material följde med oxå, kanon.

Nu hoppas jag slippa använda den eftersom jag har en, är det inte så det funkar? :unsure:

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Kommer ihåg när Ralstons exploderade.Kom i kontakt med hett avgasrör vill jag minnas.

Det står omnämnt i nån tråd här på forumet ja, därför extra säkerhetsskydd på mig :)

I verkliga livet får man väl skydda sig så gott det går, highlifts e oxå livsfarliga om de inte används rätt ...

Länk till kommentar

...och vad du än gör - kryp eller jobba inte under bilen!

Nä du, det skulle jag faktiskt inte ens drömma om att göra :) Plast/gummi-ballong som lyfter bil litar jag inte direkt 100% på ...

Länk till kommentar

Dagens paket ... :D

Paket.JPG

Lite avslöjande bild på vad den innehåller ...

Inneh%25C3%25A5llf%25C3%25B6rteck.JPG

Tadaaaa :)

%25C3%25B6ppnad.JPG

Tyckte att det Jula-kit jag har sedan innan kändes lite klent att dra igenom MT-däcken med, men detta ser sjukt bastant och dugligt ut.

Nu lyckades iof min bror att laga ett BFG MT 37" med Jula-kitet, hur lätt som helst dessutom, så jag tar väl med bägge.

Detta är stort som en resväska, medan Jula-kitet får plats i bakfickan på jeansen typ :)

Nya framdäck imorgon och sen är bilen nästan 100% färdig för avfärd mot det stora okända ...

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Ett under har skett!?

Var och monterade de nya däcken fram idag, vilket medförde att jag blev lite sugen på att montera nya bak oxå, mest för estetiken med nya däck runt om då :)

Tur var att jag köpte nya däck iaf, de gamla hade en spricka som var litt djupare än vad jag först trodde tom, skönt att det är löst och man slipper oroa sig för det.

Nu till undret ... Ända sedan jag höjde bilen har den haft en svag svag dragning åt höger, inte så man måste hålla emot i ratten, men släppte man så gick den ganska raskt över till höger.

Ingen jättegrej, men irriterande när man ligger och pressar mil på autobahn osv.

När jag kollade på höger däck häromdagen så såg jag ganska tydlig slitning på höger sida på höger däck, tyckte jag iaf.

Så jag bad däckverkstaden hålla tid för ev hjulinställning (vilket även gjordes direkt efter höjningen av bilen 2011).

Men när de bytt däcken och kollat de gamla såg de helt ok ut (förutom skadan på sidan då), ingen snedslitning eller nått alls, "jätte fin slityta" var omdömet. Tänk vad man kan inbilla sig att se nått när man tror ... :unsure:

Och när jag körde därifrån ... ingen mer dragning åt höger! :) Bilen ligger hur fint som helst där man placerar den (förutom i spåriga vägar då).

Fan va gött att det löste sig så enkelt :D

Blev så uppspelt så bilen skall få prova de nya däcken i Skövde imorgon, inget hardcore, bara prova så inget lossar ;)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Inga bilder eller nått, men kan iaf konstatera att även efter (iof mycket lätt) terrängkörning så ligger bilen numera som ett lok på vägen!

Autobahn, here I come! :)

Eftersom den skött sig så bra nu och vi skall besöka den här mässan på väg söder ut i sommar, kanske man kan belöna bilen med något fint, så den håller hela semestern ;)

Med 228 utställare för äventyr borde det inte vara direkt svårt att hitta något "bra att ha" ...

Länk till kommentar

Eftersom den skött sig så bra nu och vi skall besöka den här mässan på väg söder ut i sommar, kanske man kan belöna bilen med något fint, så den håller hela semestern ;)

Med 228 utställare för äventyr borde det inte vara direkt svårt att hitta något "bra att ha" ...

Hej Oskar, Ja den mässan är värd ett besök. Jag har varit där två gånger och hade tänkt att åka i år igen men så hade de denna gång den dåliga smaken att lägga mässan över midsommar och det är ingen helg som lämpar sig för bilkörning...

/Anders

Länk till kommentar

Hej Oskar, Ja den mässan är värd ett besök. Jag har varit där två gånger och hade tänkt att åka i år igen men så hade de denna gång den dåliga smaken att lägga mässan över midsommar och det är ingen helg som lämpar sig för bilkörning...

/Anders

Låter lovande :)

Ja midsommar var lite miss i planeringen, men vad göra man när vissa (inga fruar nämnda ;) ) bara får semester vissa bestämda veckor och semestern skall firas ihop, då får även midsommar stryka på foten.

Några tips på att göra och att undvika?

Länk till kommentar

Vi syns där Oskar!

Sill potatis o rätt dryck kan vi väl arrangera!

Sen får tyskarba dansa!

Absolut! :)

Sill å potäter är ju både enkelt och gott, riktig campingmat om man tänker efter ...

Så kan du få några sista goda Albanien-råd ;)

Satt o kikade på er marocko-karta tidigare idag, finns många fina vägar att köra där, blir svårt att välja vilka.

Länk till kommentar

Några tips på att göra och att undvika?

På mässan finns det väl inget att undvika. Fet plånbok i fickan och plats reserverat i bilen för nyinköpta prylar så går det säkert bra.

Men missa inte att gå runt en runda på campingen. Inte många ställen i världen man kan se så många bebodda expeditionsutrustade bilar på en gång. På huvudcampingen, om ni inte har otur och hamnar på någon av de mindre, har det funnits hundratals ekipage av alla sorter när jag varit där.

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Jaha, då har man ökensäkrat sitt fordon :)

IMG_0510.JPG

Passade även på att tömma ut 1.3kg getingar och andra flygfän från luftburken.

Tror det kommer bli mindre av den varan nu när snabeln är rättvänd.

Nu till dagens frågaor

Gjorde en optisk besiktning av motorutrymmet, ryckte och klämde i slangar och annat för att kolla att inget sitter löst. Bättre att det lossar på uppfarten än i ett berg någonstans :P

Nu till (första) frågan, kollade även oljan och bilen står nästan 100% plant, lutandes lite "bakåt". Jag tyckte oljenivåerna var extremt höga, de var över översta markeringen på "hot/varm" (kommer inte ihåg exakt vad det står, men det skall väl indikera varmmotornivå) och det verkar lite häftigt på en kall motor?

Jag servar alltid bilen innan jag ställer av den inför vinterförvaring så har inte tänkt på att kolla sådant förrän nu. Är det något man bör åtgärda, dvs tömma ut till rätt nivå?

Det är ju Toyota som fyllt på och de lär väl inte slösa på sådana dyra saker som olja ...

Noterade även väldigt höga nivåer på servovätskor, bromsvätskor mm, men det är kanske i sin ordning?

Länk till kommentar

Hej, det finns ju inget samband mellan de olika oljemängderna (behållarna) så utan att utge mig för att vara någon expert så tänker jag att den som utförde servicen var så att säga generös. För säkerhets skull kan du ju kolla vilken nivå du får vid varm bil. Byttes även bromsbelägg vid servicen så gör det att bromsvätskenivån ökar då kolvarna i oken trycks in. Byttes bromsvätskan så fylldes den nya troligen i efter bytet av belägg.

Länk till kommentar

Hej, det finns ju inget samband mellan de olika oljemängderna (behållarna) så utan att utge mig för att vara någon expert så tänker jag att den som utförde servicen var så att säga generös. För säkerhets skull kan du ju kolla vilken nivå du får vid varm bil. Byttes även bromsbelägg vid servicen så gör det att bromsvätskenivån ökar då kolvarna i oken trycks in. Byttes bromsvätskan så fylldes den nya troligen i efter bytet av belägg.

Hej,

Jo det stämmer, de bytte både belägg och skivor förra året, kanske kommer därifrån då ...

Jag får väl varmköra bilen och se vad som händer.

Jag tänker mest på att om det finns för mycket media i någon av alla dessa behållare, kan den då tränga ut på fel ställe och ställa till det när bilen/motorn blir varm?

Länk till kommentar

Motoroljenivån "bör" man inte ha särskilt mycket över max men däremot skiljer den inte så mycket mellan kall och varm. Dock lättare att avläsa vid kall motor. Extrem oljenivå kan göra att den trycks ut främst genom vevhusventilation eller i värsta fallet genom packboxar. Servooljenivån kan väl variera en del mellan varm kall så den kan du väl vara uppmärksam på. Bromsvätskan tror jag inte du behöver fundera mycket på såvida du har lite space över. I övrigt är väl alla oljorna förutom motoroljan lätt att tömma uppifrån med en liten och ren sug eller typ spruta.

Länk till kommentar

Inget direkt till bilen kanske, men det är med bilen de skall användas iaf :)

IMG_0523.JPG

Tre olika kartor över Marocko inköpta, inte helt förvånande var de inte 100% överensstämmande med varandra :)

Tillsammans med tre olika GPSer kan förvirringen bli total, det är då det är bra med en gammal hederlig kompass och bara köra i rätt riktning ^^

Länk till kommentar

• 1 month later...

Bilen har gjort det igen!

Tagit familjen runt på sommarsemester, denna gången med lite mindre missöden (se resetråden Marocko 2014) men inget allvarligt.

Har använt ledrampen både framåt och bakåt och de gör sitt jobb väl kan man säga :)

Framåt är det så ljust att när jag slog av helljuset/extraljusen trodde jag att ett (minst) halvljus var trasigt eftersom jag såg så dåligt ^^

Annars är bilen väldigt optimerad för familjen som den är just nu, det enda som jag skall fixa är en DC-DC-laddare eftersom relä-laddningens varianten inte fungerat 100%igt denna resan och relät är numera bortkopplat helt.

Sen ev komplettera med solceller, det är ju hur smidigt som helst om man vill stå still några dagar.

MEN! Innan något görs så är det dags att ta en funderare på vart framtida resor skall gå osv.

Nere på Allrader mässan (Bad Kissingen) så stötte vi på Mr Tom och blev sjukt sugna på att lämna in bilen för ombyggnad till honom, eller sälja denna och köpa en annan av honom, eller eller ... mycket att tänka på, tur man har semester :)

Länk till kommentar

Tråkigt med några missöden, men de verkar ju löst sig förhållandevis bra ändå.

Vad var det som strulade med reläet?

Kan instämma i att det är väldigt praktiskt med solcell. Har själv en hopvikbar variant på 50w som vi lägger på huven när vi står stilla ett tag.

Köpte även en ctek laddare inför vår resa, och den har varit väldigt bra när vi står på camping och har otur med vädret.

Jag tycker INTE du ska bygga om din bil hos Tom. Då kommer jag bli sjuuuukt avundsjuk ;)

Var och hälsade på och spanade hos honom för något år sedan :)

Länk till kommentar

Jodå, missödena var ju av det mindre slagen och inget att hänga upp sig på :)

Relät i sig är det nog inte som strular, men något med laddspänningen och annat gör att generatorn inte alltid matar ut 13.7V och då kopplar inte relät in extrabatteriet och så blir det inte laddat.

Hade hört om dessa problem innan, men tänkte att det gäller nog inte mig, men det gjorde det tydligen ;)

Detta började förra året och var orsaken till att jag bytte generator då, eftersom Toyota trodde det var den som strulade när inte laddningen gick över 13.7V, men så är det tydligen inte.

Men ny generator är väl aldrig fel ...

DC-DC laddare skall ju hur som helst ladda batteriet bättre osv osv, allt är bättre med den så why not.

Och som sagt inte fel att kunna koppla på lite solceller när så önskas.

Prepare att bli avundsjuk ;)

Men det återstår en del först, se till att den kommer igenom besiktningar osv, inga problem enligt Tom (som hänvisade till EUs fordonsgodkännande).

Men jag vill nog ha det på papper först, det är ingen billig ombyggnad och då vill man vara säker på att bilen "går" att använda sen ...

Länk till kommentar

Hej! Imponerande arbete du lägger ner på bilen. Vad gäller att få EU-godkända bilar registrerade här så fick jag följande svar från bilprovningen för ett par år sedan: är den kraftigt avvikande från sitt ursprungliga utförande godkänns den kanske ej, tror det kallas helfordonsgodkännande, oavsett om den rullat som godkänd i EU innan. Detta rörde i mitt fall förfrågningar om Defender 130 Stationsvagn (pickup från fabrik), Defender 130 Azalai (husbil) samt Land Cruiser 105 och LC76, där bara motorn anpassats till EU-godkännande. Enligt Bilprovningen blir det besiktningsmannens omdöme/kunskap den dagen som avgör om inregistreringen godkänns eller ej. Lite för lösa grunder för att jag ska ha vågat gå vidare. Vilken av Toms byggen är det du tittat på? Lycka till hur som helst, följer detta med spänning!

Länk till kommentar

Hej Höök,

Tackar, både för beröm och input :)

I dagsläget är det nog i första hand att lämna in min egen befintliga bil för ombyggnad.

Den har jag i stort sett 100% koll på och enligt Tom var 100a serien en av de bästa bilarna att bygga om. Även min automatlåda fick tummen upp, den äldre fyrstegade som sitter i min, är tydligen hållbarare än den moderna femstegade, skönt att höra det :)

Ombyggnaden skulle bli så att den fortfarande har 4 sittplatser, med stor kyl/förvaringslåda mellan de två bakre. Sen popup-tak med två bäddar uppe och två nere (för kidsen).

Och så en massa smått å gott extra då, spis, kyl, webastovärmare, solpaneler mm.

Denna 100an var det som fick mig på fall :)

DSC00502.JPG

DSC00503.JPG

Inte inredningen från ovan (den glömde jag fota :( ) men de går ju att anpassa helt efter önskemål/behov.

DSC00495.JPG

Men mycket återstår ännu, måste fundera lite osv osv och först och främst få något förhands-OK från någon myndighet eller liknande, kan som sagt inte lita på dagsformen hos någon besiktningsman.

Fast det är sjukt grymma bilar så man vill gärna göra något oöverlagt ;)

Länk till kommentar

Titta på Azalai, franskt företag med mycket hög kvalitet på grejerna, påminner om den typ av ombyggnad du tänker. Azalais bilar tog jag med div. bilder på och åkte upp till regbesiktningen här i Västberga och dom sa efter lite googlande på produkten att "det nog skulle gå". En familj i Skåne har reggat in en Defender 130 stationsvagn som är ombyggd från pickup i England. Tvärnit när jag frågade Bilprovningen om detta men tydligen var det en oliktänkande besiktningsman i Skåne där och då.

Rullar även runt en övercool Iveco i norra Sverige med intergrerad påbyggd bodel, togs in via privat importfirma.

Finns också en LC76 (på Blocket nu) som bevisligen rullat igenom med ombyggd avgasrening, något som egentligen ej skall godkännas.

Popup-tak är suveränt, var och tittade på en sån Defender nyligen. Han hade fått den ombyggd i Tyskland på en redan svenskreggad bil och det lär inte vara ngr problem vid besiktningar för det är ett mindre ingrepp på den popnitade Defendern, originaltaket behålls, och håller hög kvalitet (högre än landrovern i övrigt). Otroligt smidigt att slippa tältet. Står högt på önskelistan! Ca 70-90tkr beroende på firma, utan inredning.

Utsäkta allt defenderprat här nu.. :)

Länk till kommentar