Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Ännu ett litet steg ...

Custom Made Limited Edition Design By Mecki Lastnät ... Tadaaaaaa

IMG00590-20110824-1847.jpg

Annan vy

IMG00591-20110824-1848.jpg

Oj oj oj så fint och bra det blev biggrin.gif Stort tack Mecki!

Trodde jag var 100% klar med bilen, men så kom CB-radion å ställde till det tongue.gif får monteras i helgen.

Man kanske aldrig blir klar ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klar!! laugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.giflaugh.gif

Fy sån tid allt tar, men nu jä-lar är den "klar".

Iaf inför kommande resa, sen får vi väl se vad som behöver läggas till / dras ifrån när man kommer hem.

Det sista som monterades var CB radio, men jag var så matt att jag inte orkade/glömde ta några bilder, får uppdatera sen.

Återkommer efter trippen och ger omdöme hur allt funkat, bra hoppas jag rolleyes.gif

Ännu en gång, stort tack till Jens! utan vars hjälp bilen fortfarande hade sett ut ungefär så här ...

IMG00158-20110216-1546.jpg

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Hemma igen efter första testet och kan meddela att bilen skötte sig klanderfritt!

Allt har funkat som det var tänkt, utom draget .

Det enda som skall inköpas nu är en vinsch, utan en sådan känner man sig så hjälplös i situationer som denna ...

IMG_2550.JPG

Se så fint det funkade ute i skogen :)

IMG_2641.JPG

Saker att ändra/förbättra är:

- köpa en vattenkokare, sjukt smidigt att ha istället för att värma vatten med gasolköket.

- fällbara trefotspallar ist för fåtöljer, sparar en del plats och är smidigare att handskas med.

- coola ledljus i bakluckan för att få ljus när man lagar mat etc på kvällen.

Thats it, mer eller mindre iaf.

Ganska bra resultat tycker jag :)

Och så en sista sak, leta ALLTID efter hundskit INNAN ni lägger er under bilen angry.gifblush.gif

• Haha 1
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Inte mycket att rapportera, men har köpt min vattenkokare, den funkar kanon laugh.gif

Skall bara ordna en snygg kontakt nånstans på lämpligt ställe och samtidigt koppla in min kompressor som ligger å skräpar. Har tänkt ett varv till och bestämt mig för att behålla den. Blir att montera på lämpligt ställe i bagageutrymmet, det finns ju trots allt plats kvar där.

Eftersom bilen skötte sig så bra på Kola så får den en komplett Dinitrolbehandlig så den klarar sig sin första svenska vinter, känns bra att ordna så iaf inte rosten är det som gör den okörbar biggrin.gif

Dessutom är vinsch (Warn 8000) och lina utsett och skall inhandlas inom det närmsta.

Känns skönt att veta vad man skall göra denna vintern på "lediga" dagar iaf ...

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Så, då var det dags att vintra till bilen.

Torrbollar inhandlade och satta i bilen, Ctek-laddare inkopplad för underhållsladdning av batterier, presenning inköpt och monterad på bilen (för att spara tält och markis i brist på lagringsplats), Dinotrolbehandling utförd!

Tror det var allt som behövs göras, ev skulle man byta till vinterdäck oxå, mest för att spara de man har på lite men det får nog vänta lite, till våren antagligen.

Alla övriga installationer mm får vänta till dess oxå, la ner hela våren och semestern på bilen så nu får det vara bra ett tag rolleyes.gif

H%2525C3%2525A4rryda-20111023-00209.jpg

H%2525C3%2525A4rryda-20111023-00211.jpg

H%2525C3%2525A4rryda-20111023-00212.jpg

• Like 1
Länk till kommentar

Glöm inte att toppa upp bränsletanken. Dieseln du tankar på macken är skräp - så fyll upp tanken så slipper du - förhoppningsvis - odlingar i dieseln under vintern.

Tack, det är gjort :)

Med dieseltillsats för att förhindra sån tillväxt, vi hoppas det funkar.

Länk till kommentar

• 2 months later...

Julklapp till bilen beställd: en Winch med syntetlina. Det blev den lite "klena" winchen pga av att det finns ett så fint fäste i bullbaren till denna, så varför krångla till det i onödan ... drar jag tyngre än så får man väl schackla/blocka upp.

Pga av den extremt milda vintern börjar det klia lite i fingrarna att fixa bilen lite smått. Den har ett hårt schema 2012-2013 (förhoppningsvis iaf), och det är alltid skönt att vara klar i god tid.

Men jag ger mig f-n på att i samma stund jag drar kapellet av bilen faller det ner 50cm snö och blir -30°C kallt :P

Länk till kommentar

men du har ju en jättebra bil som klarar en ruggig vinter med bravur!

Jo tack :)

Det är mest ägaren jag tänker på, utan garage blir det änna lite kallt att meka om det blir minusgrader ... sad.gif

Fin bild btw, inte utan att man saknar snön lite ...

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Så, då börjar det trilla in lite roliga saker igen biggrin.gif

H%2525C3%2525A4rryda-20120112-00293.jpg

Lagom till min födelsedag kommer nog syntetlinan, sen måste jag nog ut å skruva fast allt, oavsett väder å vind.

Kommer bli så coooool, vem har inte drömt om en bil med Winch lixom wink.gif biggrin.gif

Länk till kommentar

Lite mer godis att pigga upp det regnruskiga januari, förskottsfödelsedagspresent till ägaren laugh.gif

H%2525C3%2525A4rryda-20120118-00299.jpg

Bilen kommer oxå bli glad för den får ett så fint gult snöre längst fram ...

Och sen kom ÄNNU ett paket, inte till bilen direkt men avsedd att dokumentera kommande resor mm

IMG-20120119-00301.jpg

Rykande hett från USA (kamera) och Tyskland (minne), sparade många sköna pengar jämfört med svenska priser. Fort gick det oxå, posten Sverige har mycket att lära tongue.gif

Har testfilmat lite hemma och e meget nöjd med resultatet, ännu bättre kommer det bli utomhus dagtid!

Länk till kommentar

Hahaha kul med lite "leksaker" och lite att göra. Vi hade en GoPro på tripen till Kola, Skit kul att leka med :lol: Ett tips är att köpa många små SD-kort, gör det lättare att hantera!

Själv går jag likt barnen på julafton och väntar på att fraktbolaget skall ringa och vilja lämna mina "leksaker" till HDJ80 som jag beställt från USA (Slee ShortBus Bullbar, Warn XP 9,5 med syntetlina och trådlös styrning) så jag har något att göra i helgen :rolleyes:

Länk till kommentar

Själv går jag likt barnen på julafton och väntar på att fraktbolaget skall ringa och vilja lämna mina "leksaker" till HDJ80 som jag beställt från USA (Slee ShortBus Bullbar, Warn XP 9,5 med syntetlina och trådlös styrning) så jag har något att göra i helgen :rolleyes:

Hmm ...

Bortsett om det fastnar i tullen, tjänar man mycket på wincharna från USA?

De är tokigt mycket billigare där, men sen kom frakten på och jag hade svårt att hitta nån som ville skicka till Sverige. Letade kanske dåligt, länka gärna vart du köpte nånstans :)

Länk till kommentar

Hmm ...

Bortsett om det fastnar i tullen, tjänar man mycket på wincharna från USA?

De är tokigt mycket billigare där, men sen kom frakten på och jag hade svårt att hitta nån som ville skicka till Sverige. Letade kanske dåligt, länka gärna vart du köpte nånstans :)

Köpte allt från sleeoffroad.com! Det var deras shortbus bumper jag ville åt, men tog en winch oxå:)

Har hört att wichar är riktigt billigt i Danmark! Kolla där!

Grejerna kom för övrigt 14:00 idag, och 16:00 satt allt redan på bilen:)

Länk till kommentar

Köpte allt från sleeoffroad.com! Det var deras shortbus bumper jag ville åt, men tog en winch oxå:)

Har hört att wichar är riktigt billigt i Danmark! Kolla där!

Grejerna kom för övrigt 14:00 idag, och 16:00 satt allt redan på bilen:)

Daniel, är det inte dags att starta en egen garagetråd? Du har ju lagt ner din andra...

Länk till kommentar

Daniel, är det inte dags att starta en egen garagetråd? Du har ju lagt ner din andra...

Varför då??? mycket roligare att sabba MrWIBs garage ;-)

Nääää men jag ska dra igång ett eget garage på min "nya" 80ia oxå, tänkte ta genvägen och bara lägga ut inköps bilden när den var helt original och bilden på när den är färdig byggd, men man blir ju aldrig färdig:)

Snygg 100 i detta garage förövrigt :rolleyes:

Länk till kommentar

• 1 month later...

Det blev ju vinter till slut även här i Gbg området, så bilen fick stanna i sitt vinter-ide.

Men 1 Mars är ju officiell vårdag så då åkte kapellet av och motorn startades! Gick så fint som den aldrig stannats rolleyes.gif vinteråtgärderna funkade mao.

Tömdes på lite vatten

H%25C3%25A4rryda-20120301-00342.jpg

Dessa avfuktare var i minsta laget, nästa vinter blir det bigsize!

Har dekaltrimmat

H%25C3%25A4rryda-20120303-00345.jpg

H%25C3%25A4rryda-20120303-00346.jpg

Plockade även fram winchen och kikade lite på hur montera den. Det finns färdiga hål för winchen i bullbaren, men till kontrollboxen blir det till att fixa nått hemmasnickrat fäste sad.gif

Passade på att rulla av wiren från winchen iaf, det skall ju på syntetlina sen (se säljes annons om ni är i behov av wire).

Nästa helg blir det nog lite mer seriöst mekande, har haft bakrus idag, det är aldrig bra att kombinera med mekanisernade där man skall tänka ... wink.gif

Länk till kommentar

.....

Har dekaltrimmat

H%25C3%25A4rryda-20120303-00345.jpg

H%25C3%25A4rryda-20120303-00346.jpg

Oj hur har Du lyckats att få tag i dom? Jag har varit betalande medlem i 4-5år och ännu inte fått mina :rolleyes:

Tror dekaler är bra om man är några som åker och har likvärdiga, och dessa från SWES ger ju lite "statligt" intryck för nitiska gränsvakter. Alltid skrämmer dom någon ;-)

Du börjar få riktigt fin "ordning" på bilen!

Länk till kommentar

Skippa styrboxen som följde med, montera ett sådant här relä. Litet och smidigt, finns säker

plats under huven på en fullvuxen LC för ett sådant.

990373501846.png

Ser bra ut, var köper man sådana?

Länk till kommentar