Gå till innehåll

Adventuras BJ40

adventura

Rekommendera Poster

På 2019-02-10 på 22:35, adventura säger:

burken {som jag inte tagit reda på vad den gör) som har soppa slangar in/ur och sitter på ramen under vänster dörr,

...är inte det vakuumbehållaren..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Jah säger:

...är inte det vakuumbehållaren..?

Någon av er  @Mecki eller @Jah har säkert rätt, jag plockade av burken ikväll över hink och tänkte hälla ur eventuellt innehåll, dock så kom det inget ur slangarna, burken var igensvetsad och när jag ruskade på den så rasslade det lite härligt i den och så ramlade det ut lite rost :)... spänningen är olidlig tills jag får tid att öppna upp den för närmare undersökning....

Hur som helst så är ramen helt rensad nu, förutom axlarna, och småhjulen är på.... På torsdag siktar jag att få iväg ramen på blästring, och i samband med det så ska jag ta hem den andra motorn och börja med rengöring och lite förberedelser av den.

Jag har lite längre fram, planer på en helrenovering av motorn (kanske blir vinterjobb 2019/2020, antar att jag inte hinner med att göra den nu), men har någon erfarenhet av de ”overhaulsataer” som man sett när man googlat runt lite, alltså bättre/sämre satser, annat som är viktigt att satsa på, hur mycket är det värt att göra?

Länk till kommentar

Både vacumtanken och vattenavskiljaren sitter på ramen under förardörren. Vatten avskiljaren ser ut som ett ägg och är ca 15cm hög och 10 cm i diameter. Där går in en slang från tanken och sen vidare fram till motorn.

Vacumtanken är betydligt större och ser mer ut som en tillplattad tunna och har en skyddsplåt under. Till den går en slang från vacumpumpen på generatorn och sen vidare upp till bromsservot.

Är det renoveringssats till B-motorn eller 2H motorn som du eftersöker ?

/ Mecki

• Like 2
Länk till kommentar

En 2H behöver man sällan renovera :)

Jag tog hem ett renoveringskit till en 12HT från Australien en gång, bästa priset när frakten kom ner till 1500 SEK

Bara japanska delar

Redigerad av priffe
  • Like 1
Länk till kommentar

:) Det låter ju helt fantastiskt om den inte behöver genomgå en renovering.... Men om jag känner mig själv så kan det nog bli så att jag vill renovera :) 

18 timmar sedan, priffe säger:

En 2H behöver man sällan renovera :)

Jag tog hem ett renoveringskit till en 12HT från Australien en gång, bästa priset när frakten kom ner till 1500 SEK

Bara japanska delar

@priffe Vad ingick i satsen du tog hem?

Länk till kommentar

Ko

1 timme sedan, adventura säger:

:) Det låter ju helt fantastiskt om den inte behöver genomgå en renovering.... Men om jag känner mig själv så kan det nog bli så att jag vill renovera :) 

entusiast då :) har haft 2H gå 60000 mil utan renovering kan nog gå ännu längre

Citat

@priffe Vad ingick i satsen du tog hem?

kolvar, ringar lager foder packningar etc, detta kit

s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/Toyota-Landcruiser-Coaster-12HT-Full-Engine-Rebuild-Kit-Sleeves-HJ61-HB31-TD/192000127342?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649
det kostade runt 13000 hemma med frakt, tull och moms tror jag

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

10 timmar sedan, Mecki säger:

Däremot så har växel & fördelningslåda samt axlarna större behov utav en översyn/renovering . 

/ Mecki

Ja dom ska få sig en runda dom också :).... Vet dock inte hur mycket av växel och fördelningslåda som jag vågar gå på själv.....

Redigerad av adventura
  • Like 1
Länk till kommentar

Tror inte att du får några problem så länge som du har tillgång till en bra mekhandbok samt möjlighet att tillverka lite enklare verktyg / avdragare.

Hojta till ifall du saknar något.

Jag köpte hela satser från Australienska Terrain Tamer , då får man allt man behöver såsom Japanska Koyo lager, packboxar och packningar osv. Då behöver man inte fundera på om man glömt något.

/ Mecki

• Like 2
Länk till kommentar

@MFI9 Ok säger du det så får jag väl göra ett försök :). Vad är det för v-låda du jobbar på?

@Mecki Jag har hunnit bunkra upp lite olika verkstadshandböcker... Tror jag har Så att det täcker in de delar jag har att jobba med.

Jag ska kika påmden sidan, tackar för tipset :)

Känns som det är en bit kvar, spenderade några timmar i garaget nu på morgonen och började ”tvätta fram” motorn ur 30 år gammalt smuts... men visst sakta men säkert går det framåt....

CC7912A9-F105-4382-AE14-FCBEAADD6671.jpeg

8FA9DA39-5F22-4D7A-93F9-A657228CE744.jpeg

08B5135F-B7A1-4B8F-B9B3-78AD212BF28B.jpeg

• Like 5
Länk till kommentar

Lite uppdatering efter många timmars putsande, tvättande, borstande, kraftavfettning, nån liter aceton om och om igen :) och lite färg.... resultatet blir ju åtminstone trevligare och trevligare..... många timmar kvar dock :) 

C700A9AE-14AF-4F26-9874-90A00F26D4B9.jpeg

• Like 10
Länk till kommentar

Satan va fin den motorn var under smutsen, du ska nog va glad ingen tvättat den förut.. Normalt så är ju allt rostigt och äckligt men den där var ju superfräsch!

Det är inga problem att plocka ner en växellåda, ta lite kort och ha en sprängskiss.. Min H55f var den första jag plocka ner och den kom ju ihop igen ?

Redigerad av ewoldern
  • Like 4
Länk till kommentar

13 timmar sedan, ewoldern säger:

Satan va fin den motorn var under smutsen, du ska nog va glad ingen tvättat den förut.. Normalt så är ju allt rostigt och äckligt men den där var ju superfräsch!

Det är inga problem att plocka ner en växellåda, ta lite kort och ha en sprängskiss.. Min H55f var den första jag plocka ner och den kom ju ihop igen ?

Jodå visst finns det fördelar med oljeimpregnerade motorer ;) 

Ja då blir det till att plocka ner lådan lite längre fram då, jag skyller på dig @ewoldern,  @MFI9 och @Mecki om jag misslyckas ??...

Nejdå, jag har kikat på lite skisser och det ska nog kunna gå bra...

• Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar