Gå till innehåll

Adventuras BJ40

adventura

Rekommendera Poster

8 timmar sedan, adventura säger:

Kina tillverkare har jag dock missat, har du några tips?

De säljer inte enstaka delar utan endast större partier 

www.junchengauto.com 
www.jsjccy.en.alibaba.com

• Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det mätning, mätning och mätning… I.O.M att jag inte hunnit med att åka till Kumla och mäta ännu så fick det bli lite frihandel till att börja med, tog en bild från FJ Companys bildarkiv på en renoverad bi och sen blev till att försöka skala upp mått utifrån sånt som jag kunde kontrollmäta, som exempelvis tankluckan…. Sen blev det miniräknare och massor av tuschsträck…. Om och om och om……

Här är resultatet, (jag har inte gjort några kantvik änn så plåten är 2 cm i övermått runt hjulhus och nederkant bak), i nederkant fram så ska det förstås göras ytterligare en bit för möta tröskelkanten…

Ser det rätt ut? Eller åtminstone skapligt :)

Bifogar bild på vad jag utgått från samt hur första skapliga formen ser ut

CC139D60-85D2-40B4-9C0C-2E7FD5284AB7.png

9D312727-9C31-444C-A588-EB1E92323C16.jpeg

08E1401F-CC7A-41C9-AB0D-864FD8127B14.jpeg

• Like 3
Länk till kommentar

30 minuter sedan, Jah säger:

Snyggt! Tyvärr kan du inte mäta på min då hjulhusen är uppkapade :)

Men denna kanske hjälper något. OBS! inte jag som gjort den utan hittat på nätet för länge sedan..rrccf15010.jpg.861dd25d53772e58afe324e0c020f872.jpg

Men jäklar vad fint, tackar!!!

den där kommer kunna hjälpa mig ordentligt… nu återstår bara att se hur mycket jag få göra om 😂😂😂

• Haha 1
Länk till kommentar

Var tvungen att gå ut å mäta direkt, kollade allt förutom radierna och fasen det stämmer :), så när som på några millimeter och att jag hade 118 grader istället för 120…. Men det känns definitivt som att jag kan leva med det. Nu kan jag sova gott….

• Like 3
Länk till kommentar

• 1 year later...
  • 1 year later...

Låååångt mellan uppdateringarna från mig på tag nu….😃

Blev som Mecki skrev för många år sedan, att river du så mycket så kan det ta lång tid innan bilen kommer ut på gatan igen…. Och gissa vem som hade rätt…

Blir lite som det blir ibland, livet får nya utmaningar och stundvis nya prioriteringar och intressen. Fick en fråga för länge sen om när jag planerar att vara helt klar med bilen och det ett enkelt svar, jag vill nog att den aldrig ska bli helt klar…. Men förhoppningsvis körbar…

Jag tog upp karosssvetsning igen för ett tag sen men tröttnade på att det fanns för få original linjer att gå på… så sagt och gjort så köpte jag en ny kaross :) leverans imorse…. Nu blir det direkt lite mer låga i renoveringselden igen…

IMG_0236.jpeg

• Like 9
Länk till kommentar

5 timmar sedan, Mecki säger:

Det är som en vis man en gång sade "Långsamt är också frammåt" 

Det kommer att bli riktigt fint när det är färdigt 🙂👍

Haha, jag får ta det citatet med mig… 😁

Jag kan tillägga att just med detta projekt så har inte färdigställandet på något vis varit målet, det har rakt av handlat om att ha mental stimulans och avkoppling och resan är själva målet….

• Like 4
Länk till kommentar

Temadur 20 som rostskydd och grund, sen blev det en ytterligare en 2k Bedliner ovanpå detta. Underredet är klart och snart åker karossen på ramen igen.

Så fruktansvärt trångt i mitt lilla garage just nu…. 2 karosser, ramen, extra motor och 300 cyklar

tar upp den yta som finns…

Väldigt många goda råd från @PSS angående ytbehandling. Väldig stora tack för rådgivning, lån av utrustning och gott kaffe 😁👍

IMG_0313.jpeg

IMG_0318.jpeg

IMG_0314.jpeg

• Like 2
Länk till kommentar

• 8 months later...
  • 2 months later...

Länge sen jag la upp något så det är väl dags att göra en liten uppdatering….

Projektet rullar sakta framåt, allt som monteras är nu antingen blästrat och 100% rostlagat alternativt nytt…

Väntar på ny rutram, nya framskärma och halvdörrar som bör anlända vilken dag som helst nu. Har även införskaffat nya stolar och lite annat smått och gott…

Räknar med att vara klar vilket år som helst nu :)

Börjar bli lite körsugen igen….  

IMG_3538.jpeg

IMG_3480.jpeg

• Like 7
Länk till kommentar

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Blev lite ofrivilligt stopp igen efter provmontaget …. 
Lackfirman firman gick omkull och prylarna var bara halvfärdiga, så vad gör man, jo hederligt garagearbete med färgsprutan förstås😂

Kanske blir lite montage till helgen 👍IMG_3966.thumb.jpeg.39c78763c70f840d55aa9316daae5590.jpeg

• Like 5
Länk till kommentar

Helgen var förvisso lite blockerad av sjukdom, men med lite Ipren och Alvedon så gick det att börja få ihop lite igen… 

Nu är ju prylarna på bilen åtminstone men inser att det blir till att släppa på en del skruv och justera in plåtarna lite bättre….

IMG_3983.jpeg

IMG_3985.jpeg

• Like 4
Länk till kommentar