Jump to content

Jah

Members
  • Content Count

    429
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Jah last won the day on August 23

Jah had the most liked content!

Community Reputation

93 Excellent

Profile Information

  • Location
    Sthlm
  • I drive
    トヨタ
    BJ40 & HDJ80
    instagram.com/jonhertov

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kolla med https://cruiserworld.eu/
  2. De korta svaren Det blir olja kvar. Spola är en bra lösning
  3. Jah

    Henkes BJ40

    Inga jätte bra bilder! Själva handtaget är i 4mm plattjärn. Skulle kunna vara lite högre. dvs så det täckt fjäder och pinne bättre. Men det funkar lika bra som originalet och kommer inte gå sönder
  4. Jah

    Henkes BJ40

    Jag byggde ett eget handtag till min BJ40. Ta bara bort all aluminium och bygg ny del i riktigt stål. Använd pinne, fjäder och den vinklade plåtbiten från originalet . Ska se om jag hittar en bild på hur min blev...
  5. Vi var oxå några som körde en del av TET spåret i somras. Karlskoga - Sälen. Grusvägar känns inte så unikt eller svårt att hitta i Sverige dvs inte jätte imponerad av TET. Men det är en tillgång och bra grund. Vi utökade med en del egna kortare 4x4 spår. La upp några på wikiloc.com
  6. Du kommer inte få ut alla olja på detta sättet. Läs i manualen hur mycket olja som låda och momentomvandlare rymmer. Men du kan göra ett par täta byten efter varandra. För att byta största delen av oljan i alla fall. Tips är att mäta upp hur mycket du får ut innan du fyller på med samma mängd.
  7. Däckstorleken bör inte vara något som helst problem. 285/75R16 eller 315/75R16 är annars de vanligaste valen av däck på en 80 Kör 12v vinsch på höger bat. Absolut inte 24v. Turbon kan du renovera. Om du inte av någon anledning vill byta storlek eller modell av turbo.
  8. Frågan är om den är inkopplad överhuvudtaget!?
  9. Jah

    JAHs HDJ80

    Jag var faktiskt väldigt nöjd med japanska OBK som jag hade innan. Det är ca 20% starkare än original och väldigt bra komfort fjäder och bilen var helt rak utan last. Men pga av mycket last bak och att bilen började luta bakåt bytte jag till King Spring kraftigaste, variant nu lutar bilen lite framåt. De klarar utan problem av extra lasten i bilen på ca +450kg men de är betydligt mycket hårdare känsla. Tycker ändå att de väldigt följsamma offroad och håller upp bilen bra. Skulle inte rekommendera dem om du inte har mycket extra vikt i bilen. Se även
  10. Jah

    Bj42 i garaget

    Har haft liknade symtom på 3B motorer. Upplever att original mätaren inte är så tillförlitlig. Mätt upp med extern mätare så du ser vad det verkliga trycket är.
  11. Jah

    JAHs HDJ80

    Steg för steg så hittar jag inställningarna för pumpen. Det är mycket prova sig fram då jag inte har någon AFR mätare utan kollar på rök och temp. utvecklingen vid varje ändring och testkörning. Rökskruven max upp och fjädern så den möter precis. Justeringspinnen (något moddad) på max. Ställt ned huvud bränsleskruven något mot tidigare. Vet inte original inställningarna då det har skruvats på pumpen av tidigare ägare oxå. Gjorde verklig skillnad med manuell turbosmart boost controller till WG. Finns många beskrivningar på nätat men bästa manualen jag hittat är GTurbos. Bara höra av sig om någon annan vill ha. Före och efter bild på puffar
  12. Det blev King Spring efter rekommendation från både Micky på euro4x4parts och Bj42 Daniel. HHD och EHHD fjädrar som ska lyfta 2" men de motsvarar mer ca 3" fram och 3,5" bak. Bilen blev betydligt känsligare och hårdare för gupp och gropar osv. men även samtidigt stabilare. Ska köra in dem ett tag men blir ev en spacer fram så bilen inte lutar så mycket framåt. Och så ser ju mina 295or rätt så ut...
  13. Jah

    Erik´s HZJ105

    Bra jobbat. Himla fin bil du har!
  14. Jah

    45 troopie kaross

    Kul idé! Jag har vart inne på samma vid tillfälle, men det är en massa jobb stora utmaningen är bredden och placeringen på motorn vilket om jag mins rätt behöver flyttas bakåt något. Kolla in https://www.hardbody4x4.com/ de har färdiga karosser för 40 serien till 80 ram. Fabriken i Frankrike brann ju i våras så tar nog ett tag innan du kan köpa ny kaross därifrån. Vet vart det finns ett gäng 45or i Sverige men tyvärr dyra för massa med rost.
  15. Jah

    The beast is back!

    Det finns annars rätt smidiga färdiga lådor att montera. kolla https://plastomer.se/lastbilar/produkter-lastbil/daken-brandslackarbox/
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.