Gå till innehåll

Adventuras BJ40

adventura

Rekommendera Poster

Lite tips och råd om stötdämpare och fjädring önskas....

Lite tidigt kanske men bättre att vara ute i rätt tid :).... 

Börjat kika på vad man ska ha för fjädrar och dämpare och det finns ju en del fabrikat att välja på....

Min erfarenhet av bladfjädrar är ju tyvärr helt klart begränsad, har mest haft trötta paket som slår i stoppklossarna vid minsta fartbula :).  

Så om man värderar ett fabrikat som ska erbjuda så mycket komfort som möjligt, samt givetvis med mycket bra köregenskaper, (men igen fokus på komfort) vilka fabrikat är att föredra?

Upplever man stora skillnader mellan orginal paket och exempelvis OME?

ytterligare saker att tänka på, har förstått att smörjbara schakal och nya bussningar är ett måste för en trevlig upplevelse??.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har OME +2" med polybussningar och smörjbara shaklar+gasdämpare från samma tillverkare på min BJ75:a runt om. Kör man utan last/passagerare så komforten är bara att glömma :)  Visst är bilen stabilare och svajar inte lika mycket jämfört med original men men...

Problemet med just bladfjädrar är att själva blad på sätt och vis fungerar som stötdämpare, ju mera blad i paketet och rost på dom, destå högre friktion uppstår mellan dom...Minskad antal blad ger bättre komfort men samtidigt bidrar till axelvridning, speciellt om man har större hjul än original. 

Länk till kommentar

Så knepet är att köra tunglastat som bara den :) ???

Had ju hoppats på att någon skulle säga att det blev gudomligt komfortabelt med något visst märke :) 

Ja man ser att prismässigt sås skiljer det ju en del mellan olika tillverkare....

Länk till kommentar

3 timmar sedan, adventura säger:

Så knepet är att köra tunglastat som bara den :) ???

Had ju hoppats på att någon skulle säga att det blev gudomligt komfortabelt med något visst märke :) 

Ja man ser att prismässigt sås skiljer det ju en del mellan olika tillverkare....

Jo faktiskt är det så,  köra med någorlunda konstant vikt som bladfjädrar är anpassade för, eller prova olika antal blad i paketet. Testa också olika stötdämpare (olja vs. gas) om möjligheten finns. Polybussningar bidrar inte heller till extra fjädringskomfort men de flesta fjädersatser levereras med just dom. 

Har en Hyundai H1 2WD skåpbil med något förstärkta bladfjädrar bak som jag kör dagligen och den börjar kännas någorlunda komfortabel när man har lastat typ 400-500 kg i den, dvs. ungefär en tredjedel av den maximala lastvikten :) Provade samma bil fast 4WD som har spiraler bak och ja, det ÄR en skillnad, inte att säga enorm, men mycket kännbar... 

Redigerad av valdas-76
Länk till kommentar

Finns ju en väg till att gå det är ju att ta bort några blad ur orginal paketen och montera luftbälgar samt stingers för att motverka axel flex nu blir det lite mera lik en bil med spiralfjädrar och då behövs lite styvare dämpare...

Länk till kommentar

Det absolut viktigaste till din bil.

Min erfarenhet är att bladfjädrar är mycket känsliga i set up. För att få till det riktigt bra är det helt klart värt att modifiera paketen efter din bil och hur du kör. 

OME ger mycket bra komfort men väldigt mjuka blad. Plockade isär ett paket och ställde mig på det längsta bladet och det är så mjukt att det inte återtar sin form själv. Gjorde samma sak på Dobinsons och det är stenhårt. Byggde paket i från både nya och begagnade från olika tillverkare. Du vill få till ett paket där alla bladen jobbar. De två längsta bladen är med fördel hårda blad, övriga kortare mjukare... Desto fler blad desto bättre.. ta bort genomslags bladen..

Har sett att det finns matematiska formler för hur paketen ska byggas men det är bara att testa sig fram till vad som funkar. Tror jag byggde om paketen på min Hzj73 minst fem gånger innan jag fick till bra komfort och flex utan att tappa höjd.  På min Bj40 SOA är det få och raka blad för mycket flex :) 

Länk till kommentar

35 minuter sedan, Gaup säger:

Finns ju en väg till att gå det är ju att ta bort några blad ur orginal paketen och montera luftbälgar samt stingers för att motverka axel flex nu blir det lite mera lik en bil med spiralfjädrar och då behövs lite styvare dämpare...

Luftbälgar och minska antal blad har jag haft en fundering på...   men vad är ”stingers”?

Jag instämmer även med dig @Jah om att det är en av dom kanske viktigaste komponenterna...

Vad tror ni om att köra ett eftermarknads paket för 0kg extralast och sen justera +vikt med luftbälgar? Då måste man ju kunna få lite mer valfrihet,. och kunna komfortåka som bara den ????

Länk till kommentar

Traction bar är inget man skall ge sig på att bygga själv om man inte till hundra procent vet vad man gör. Jag trodde jag hade koll på hur man skulle bygga efter att ha läst på, men det sket sig, det slutade med ett krokigt axelrör på en Suzuki som jag hade.

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

Hemligheten ligger i att ha en väl artikulerad främre infästning..  har testat diverse allt från riktiga dragracers till bergsklättrare..  på dragracers funkar det bäst att ha fullflytande axel i förhållande till bladfjädern... för 4X4 så är det den främre infästningen som måste ha möjlighet att flexa... va en fin modell på tuben..   Har man sen klena axelrör så kan det va värt att förstärka lite..... 

• Like 1
Länk till kommentar

Otrevlig körupplevelse igårkväll, min gaswire gick av och kabeln fastnade så att det blev gashäng.....

Lite utmanande att köra hem bilen med fullgas, du var man rättsånöjd att man har en tämligen orkeslös kärra :) :)

Hur som helst... Toyota kan inte fixa fram någon ny,  så är det någon som känner till någon firma inom Europa som kan ha dessa på lager? 

• Sad 1
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Lite uppdatering...

Då var reg bes klart! Det blev till slut godkänt med 5 passagerare, (saknades 5kg för 6 personer)....

Besiktningsmannen var dock mycket tveksam till Vinsch montaget, men jag hävda bestämt att det var en fullgod Vinsch.... Samt att alla i södra Sverige, framförallt i trakterna runt Lund har detta montage på sin bilar och till slut var saken biff!!!

sen blev det hem och bytte hjul samt att jag plockade av hardtoppen eftersom jag lockad mina pojkar att dom sjua få åka några vändor utan tak innan vi ska skruva ner bilen helt. Så nu hoppas vi på fint väder så att den stora nedskrivningen kan komma igång på söndag....

452619DA-E9B7-4FD0-8935-5EA120AD6CA0.jpeg

D8E26033-C68B-4C55-8F17-2A225538291D.jpeg

• Like 5
  • Haha 2
Länk till kommentar

Ja tackar, skönt att det är klart... Körde en sväng idag och det var underbart utan tak :) Var faktiskt behagligare ljudnivå utan taket på....

Dock så startade jag rivningen ikväll.... Familjeschemet i helgen tillät ändå ingen vidare åkning... :( 

Länk till kommentar