Gå till innehåll

Adventuras BJ40

adventura

Rekommendera Poster

Jo då nu har jag rattlås igen, hade kärvat ihop..... men nu funkar det igen.....

Blir till att skruva av taket och åka tillbaka :) Bilen är ju inskriven som kabriolett 

@Mecki Ja det gått bra, visserligen en 43a men där är dom ju tom 9 pers, eller 8 + hund :) 

image.jpg

• Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Gaup säger:

Skruva lös winchen och montera en liten handvevad båtwinch fram...  huvudsaken är att det sitter nått där framme med lite wire på...  :)

Var det inte någon på forumet som gjorde precis så....?? 

??

• Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentar

Plockar jag av vinsch, slänger på lättare hjul och tar av hardtoppen så måste jag ju få plats med både lastvikt och passagerare.....

kan tillägga att jag fick motsvarande 33” hjul med på protokollet....

Redigerad av adventura
  • Like 3
Länk till kommentar

Är det inte så man har gjort med bla husvagnar och husbilar tidigare, väga in dom innan dom är fullt utrustade för att få så hög lastvikt som möjligt.

Kommer inte ide'n med att lätta bilen bara fungera så länge winch , hardtop osv inte återmonteras? För när dessa saker åter monterats på bilen och bilen är lastad med max lastvikt så kommer totalvikten (den som dom kan mäta utmed vägen vid en ev kontroll) överskridas och böter för överlast utfärdas ?

Nu är det ju extremt sällan som dessa kontroller utförs så risken att åka dit är väl inte så stor så länge man inte uppehåller sig i närheten av landets gränser och kör ett fordon som ser överlastat ut med en sackande fjädring.

En poäng med att lätta bilen är ju i så fall bara för att få upp antalet passagerare , vid en kontroll kan ju polisen lätt se om du kör med 6 passagerare i stället för 3 st om nu det behovet finns.

Eller har jag tänkt helt fel ? ?

/Mecki

• Like 2
Länk till kommentar

2 minuter sedan, Mecki säger:

Är det inte så man har gjort med bla husvagnar och husbilar tidigare, väga in dom innan dom är fullt utrustade för att få så hög lastvikt som möjligt.

Kommer inte ide'n med att lätta bilen bara fungera så länge winch , hardtop osv inte återmonteras? För när dessa saker åter monterats på bilen och bilen är lastad med max lastvikt så kommer totalvikten (den som dom kan mäta utmed vägen vid en ev kontroll) överskridas och böter för överlast utfärdas ?

Nu är det ju extremt sällan som dessa kontroller utförs så risken att åka dit är väl inte så stor så länge man inte uppehåller sig i närheten av landets gränser och kör ett fordon som ser överlastat ut med en sackande fjädring.

En poäng med att lätta bilen är ju i så fall bara för att få upp antalet passagerare , vid en kontroll kan ju polisen lätt se om du kör med 6 passagerare i stället för 3 st om nu det behovet finns.

Eller har jag tänkt helt fel ? ?

/Mecki

Nej jag tror att du tänker rätt, och jag jag tänker likadant :)....

Anledning till att jag vill 6 passagerare är för att bilarna faktiska har sålts med plats för 6 personer.... sen att det kanske aldrig kommer att utnyttjas är ju en helt annan sak.... Och om det blir utnyttjat så blir det ju knappast på en långresa utan säkerligen endast för någon kortare resa...

Men ja vikten går ju upp igen om slänger på all utrustning men det är ju troligen ingen som kommer att uppmärksamma det.... och det är ju lättare att räkna antal passagerare

• Like 3
Länk till kommentar

Bilen var tankad med 25% enligt mätaren och det blev en utökning på hu mycket bränslet vägde....

Jag har tyvärr glömt papperna på jobbet med vikterna men bilen var typ 220 kilo tyngre än vad den var på de finska papperna.... men är det ju tyngre hjul, ganska mycket påsvetsad plåt runt hela nedre bakre baljan.... baksäten, så visst går det att hitta kilona....

Jag planerar ju att byta ut en hel del plåt mot nytillverkad och gör man det rätt så blir ju bilen lite bantad där, annars kan man ju alltid lägga ut en förmögenhet och beställa alukaross från USA... :) vikten ska nog gå att lösa....

Länk till kommentar

3 timmar sedan, Gaup säger:

Ska vägas med full tank men det går  ju lura mätaren  att visa fullt..

Jag testade mätarna med en labbaggregat, och det funkar bra att lägga på en spänning över polerna för att få utslag på mätarna....

• Like 1
Länk till kommentar

Jag kollade lite om jag kunde hitta om Toyota har någon officiell tjänste och totalvikt på BJ40 men jag hittade inget .

Så jag kollade istället vikterna på dom BJ40 jag känner till och ingen av dom har samma värden.

En annan från 1980 har tjänstevikt 1850 och totalvikt 2450 

En från 1979 har tjänstevikt 2000 och totalvikt 2330 

Min 42:a från -83 har tjänstevikt 1900 och totalvikt 2350.

Alla bilarna har karosskod "skåp" och är reggade med 1 passagerare.

Jag tänkte att det borde finnas en totalvikt för BJ40-modellen men det kanske inte var så noga på den tiden.

För då hade ju totalvikten (vad bilen är klassad för) minus tjänstevikten (den faktiska vikten)  blivit lika med lastvikten.

Länk till kommentar

Det var något sånt här jag var ute efter.

20180930_100948.thumb.jpg.f046330aa658aba848676d88282c9adc.jpg

Hittade det i min svenska  instruktionsboken till pickupen.

20180930_101240.thumb.jpg.47ac61f49be9d3d07ab91978776c5c1d.jpg

Såna uppgifter på totalvikten kunde hjälpa dig om det fanns på BJ40 och om dina uppmätta vikter skiljer sig mycket från det som Toyota uppger. 

Skulle din framräknade totalvikt vara lägre än dom totalviktet jag tidigare nämnde får du hänvisa till dom andra BJ40 som är reggade här i Sverige och på så sätt få upp din lastvikt.

/ Mecki

• Like 2
Länk till kommentar

Ja det skulle ju underlätta med något sådant....

Tyvärr så stod det en totalvikt i de finska papperna.... Och det var nog den mest ”heliga” detaljen enligt besiktningsmannen.... Han sa att det är den enda detaljen som inte gick att påverka....

Men jag har gjort som vår vän MF19 i Lund, åkte till Biltema och köpte en mäktig hand vinsch för 229kr.... ska kontrollvägde allt nu och börja plocka av delar....

• Like 1
Länk till kommentar

Man känner sig ju kanske inte stolt precis.... men va ska man göra..... :) 

förra gången på besiktning kom det fram en herre och kände lite på front på bilen, sen sa han vilken jäkla stridsvagn.... Reaktionen bör inte bli den samma nu....

9E0285C2-AD75-48B3-9ACA-86F6DD3EDD59.jpeg

• Haha 3
Länk till kommentar

Summerat så ser det nu ut som följande

-70 kg på vinsch paketet

-10kg stötfångare

-30kg om jag tar dom små hjulen

Borde gå att få ihop ca 60kg på bränsle....

det blir 170kg..... skulle vilja få ihop 50kg till....

någon som vet vad hardtoppen väger?

kanske går att hitta riktigt lätta hjul, mina småsjuk väger 31,3kg styck

Fler förslag?

• Like 1
Länk till kommentar

Om någon mer är intresserad så kan jag lägga till om man lägger på en spänning 4,1VDC direkt över bränslemätaren så indikerar den full tank.... köra man över effekt resistorn som sitter på baksidan så behövdes 8,7VDC för full tank....

C9E78EE4-04BC-4A52-A0A3-085E02B9D865.jpeg

7EB9E90D-853F-41CE-B29F-2310BB22475A.jpeg

139ADCC0-B33D-4563-B677-8A6BDDC72A2A.jpeg

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 2
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Hittade lite roligare strålkastare från Asien för några veckor sen som damp ner i lådan idag .... 

priset var väldigt bra, 1200kr för 2 st plus någon hundring för frakt....

Halvljus, Helljus, DRL/parkering och blinkers.... Dom är E- och CE-märkta 

Passade inte rakt av utan jag fick lov att gå på och justera lite i bakkant med en fil... Men vilket fint ljus det blev.

Blinkers och DRL är i ringen, blinkersen släcker tillfälligt ner DRL lite snyggt.... 

E7C1AFEB-5987-4B8C-8495-DBD4DBF3663A.jpeg

41579943-5799-4AD8-94BB-9FDD805B95D7.jpeg

97DC7844-B9F4-4354-B9A0-0AE4688B4483.jpeg

9A9075F7-F37E-4397-A1DD-13D89E828026.jpeg

Redigerad av adventura
  • Like 1
Länk till kommentar