Jump to content

Mecki´s BJ42:a

Mecki

Recommended Posts

Här är våra bilar, bilden är tagen samma dag som vi hämtade 42:an, det kändes väldigt mäktigt med 2 st BJ40 på parkeringen även om det bara är tillfälligt då Pickupen är till salu.

229_24e5514eaa96fc32111901bc6c904a85_thumb.jpg

Jag har ingen speciell förkärlek till kamoflagemålade bilar, det bara blir så.

På 42:an var det inte mycket som hade undgått penseln och den gröna färgen, även inredingen hade fått en klädsam grön kulör.

229_0e5089602a4a1a5bb26a95c8553672bf_thumb.jpg

Vi satte igång direkt med att försöka få bort färg från dörrsidor och instrumentvaddering (vi var så uppe i uppgiften att vi glömde bort att ta kort på eländet), Först så provades bromsvätska, av erfarenhet så vet man ju att råkar man spilla det av misstag så tar det ju styggt på lacken.

Penslade på lite på dörrsidan för att testa så inte underlaget tog för mycket skada, väntade i hela 15 minuter........ inget hände. Den gröna färgen var lika grön som innan, möjligen så hade den blivit lite glansigare.

Började bearbeta ytan med en skottesvamp utan nått större resultat, då kom frugan med det grova artilleriet, nån form av stålullsboll som man använder till inbrända kastruller och efter alldeles för lång tid så hade det uppstått en liten ren fläck.

229_7049c646319f37a48be144281270d67b_thumb.jpg

Då kom jag ihåg att det stod en gammal burk med BUMS i boden, nu skulle färgen bort! ;)

Det fungerade perfekt men man fick jobba snabbt och på små ytor för att inte underlaget skulle missfärga.

:( Säg den glädje som varar, det var bara en lite skvätt med BUMS och det var mycket färg kvar som skulle bort. Det var bara att börja jaga nått som kunde ersätta BUMS eftersom det hade försvunnit från marknaden för flera år sedan. Efter att letat runt på div forum och läst dom mest fantastiska recept på hemkokt BUMS utan bli så mycket klokare så gjorde jag nått så omanligt som att gå till den lokala färgaffären för att fråga om råd, och visst hade dom en ersättare som dessutom var vattenbaserad och inte så hälsofarlig som den gamla, men skulle det funka :) ?

Det visade sig fungera aldeles utmärkt det var lite långsammare (där det tog 10 sek med det gamla så tog det 5 min med den nya) men det gjorde att man kunde arbeta på större ytor utan att riskera underlaget.

Nu är det mesta av färgen borta från inredningen och sätena har fått en ny överdragklädsel (bilder kommer)

På "att göra listan " står närmast att få dit baksätet (den främsta anledningen till att vi köpte bilen var att det var för trångt i Pickupen)

Göra en ny störtbur och få dit winchen (inte nödvändigtvis i den ordningen) Högt upp på den listan står även att göra ett safaritakräcke så att Hi-liften, några justa aluminiumlådor för dragstroppar mm och ev ett taktält kan få plats.

Det var allt för nu, återkommer allt eftersom det händer något nytt.

Grattis till BJ 42:an - har en likadan fast utan cammo.

Läste att du tänkte sätta in baksäte. Är det sittbänkarna som du menar eller tänkte du sätta in en soffa så att passagerarna sitter rakt fram? Såg att den sådan finns på http://coolfj40.stores.yahoo.net/seatbenchfj40.html. Har du hittat något annat säte som man kan sätta in och i så fall från vilket fabrikat eller bilmodell?

/CJ

Hej CJ.

Tackar. Roligt att det är några fler här som har 40 serien. Det verkade mest vara folk med nyare bilar här.

I vilket skick är din bil i? Finns den med här i "Garaget"?

Det är ett liknande säte som från coolcruisers där man sitter rakt fram. Enl uppgift från den förra ägaren så kommer sätet från en Mitsubishi Pajero , det går att vika upp så man får större lastutrymme. Jag skulle vilja ha orginal sittbänkar, men med en liten som sitter i bilstol så passar det inte så bra utan det får komma på framtiden.

Jag återkommer med bilder på hur bilen ser ut invändigt och detaljbilder på baksätet. Just nu ligger funderingarna på hur jag skall få plats med kök och förvaringsutrymmen på denna begränsade yta, idéerna finns dom skall bara överföras till verkligheten.

Tack Anton.

Håller med dig, det är nått speciellt med 40 serien. Eftersom att meka och fotografera är två av mina intressen så kommer det att komma mer här på framtiden.

Tyvärr så är tiden ibland begränsad, särskilt med två idrottande tonåringar och en aktiv 2,5 åring, ibland händer det mycket på kort tid och ibland så går det en tid mellan gångerna.

Hej Klydd.

Tackar.

Din "avundsjuka" går att råda bot på, pickupen är till salu ;)

Skall lägga upp en tråd på Säljes.

Först så stod en 45:a högt på önskelista, men eftersom terrängkörning åtminstone just nu är en passion så passar 42:an lite bättre. Det verkar ju vara ännu svårare att få tag på en 45:a, det fanns ett renoveringsobjekt på blocket i samma veva som jag hade köpt pickupen, sedan så har jag inte sett nån.

Men man vet ju aldrig. Är det så att vi fastnar mer för att göra expeditioner så är det inte omöjligt att vi börjar leta mer aktivt efter en större bil.

Det skall gå att få plats med det nödvändigaste utrustningen även på en begränsad yta, det gäller bara att tänka till. Jag följer trådarna ang terrängsläp och taktält och suger i mig all information och dom olika synpunkterna.

Hej CJ.

Tackar. Roligt att det är några fler här som har 40 serien. Det verkade mest vara folk med nyare bilar här.

I vilket skick är din bil i? Finns den med här i "Garaget"?

Det är ett liknande säte som från coolcruisers där man sitter rakt fram. Enl uppgift från den förra ägaren så kommer sätet från en Mitsubishi Pajero , det går att vika upp så man får större lastutrymme. Jag skulle vilja ha orginal sittbänkar, men med en liten som sitter i bilstol så passar det inte så bra utan det får komma på framtiden.

Jag återkommer med bilder på hur bilen ser ut invändigt och detaljbilder på baksätet. Just nu ligger funderingarna på hur jag skall få plats med kök och förvaringsutrymmen på denna begränsade yta, idéerna finns dom skall bara överföras till verkligheten.

Intressant med sätet. Får ta och titta efter om jag kan hitta något liknande. Har original sittbänkar men om familjen ska ha följa med är ju din lösning att föredra. Skicket på min bil är ganska bra - dock behövs viss rostlagning. Håller på och byter ut dropplisten kring glasfibertaket och ska även göra i ordning skärmarna och framrutan. Beroende på hur mycket jobb det är med framrutan funderar jag på att kanske köpa en i glasfiber. Någon som har erfarenhet av det? Bilder på bilen kommer så småningom. Ska följa ditt projekt med intresse.

/CJ

Så här blev det när den mesta av färgen hade försvunnit och den nya klädseln kommit på plats.

229_41fa50ed78217ad5a9f1d4af59b7ec56_thumb.jpg

Den nya klädseln.

229_4ae07cbee522f410bf73a1371c1943b6_thumb.jpg

Nu är även baksätet på plats.

229_b3e174415962697c004b0a540d9af65d_thumb.jpg

Sätet är placerat så att det skall få plats med en kylväska, här är det verktyslådan som får åka med.

229_043f13048e4d5f4f65c169c683c19a46_thumb.jpg

Sätet uppfällt.

229_dded69d65b832be12cd596e4abd785a1_thumb.jpg

Underredet på baksätet passar perfekt i rillorna i golvet, nästan som om det var gjort för ändamålet.

Bakre skruven går genom bakre tvärbalken, mittenskruven genom golvplåten med en stor bricka som mothåll på undersidan och den främre skruven får man skruva i plåten.

229_0338112116b11f1ac5ead50747e81305_thumb.jpg

På framtiden så skall det komma en plåt på ryggstödet för att dölja "spindelnätet" till klädseln , plåten skall även fungera som slitageskydd. Plåten under sitsen kommer även att fungera som flammskydd för spritköket.

• 9 months later...

Höjningssatsen är ett vinterprojekt.

Turbo-kitet skulle monteras efter det årliga besöket på SB för att det skulle hinna få lite patina till nästa besök.

I morse var det dax att hälsa på hos SB, allt var bra förutom att han tyckte att det rök lite väl mycke där bak ( mätarn slog nästan i botten) så vi fick äran att göra ett återbesök. :)

Så nu får turbon vänta tills att vi har passerat nålsögat för denna gång.

Jag tror att pumpen är lite för fett ställd.

Skall försöka att få in lite bilder här och ev en liten film på hur det blir.

Hur går det själv med ditt projekt ? Jag har inte varit så aktiv på forumet ett tag så jag har säkert missat något ,för jag har mekat bil till min äldste grabb som håller på att ta körkort.

Höjningssatsen är ett vinterprojekt.

Turbo-kitet skulle monteras efter det årliga besöket på SB för att det skulle hinna få lite patina till nästa besök.

I morse var det dax att hälsa på hos SB, .....jag har mekat bil till min äldste grabb som håller på att ta körkort.

Vinterprojekt!?!?! Det gör Du ju på 1-2 kvällar i garaget :) (säger han som hade det liggandes i garaget i 2år)

Precis samma tanke som jag hade gällande turbokitet, då "ser" nog inte ens bilprovningen att den sitter där, men ta bort turboglide dekalen på tryckröret till insuget :lol:

Jo barn har en förmåga att påverka ens egna projekt åt fel håll, och jag som har 3 barn hur skall jag få färdigt alla mina projekt??? :)

Det är så mycket man vill göra och alldeles för lite tid :)

Men 42:an har fått på sig sommarkostymen och det är körningar nästan varje helg. :)

I går så besökte vi ( Kungälvs Jeepklubb) Offroaders Bohuslän och deras fantastiskt fina körområde strax norr om Hedekas.

Dom har ett stort härligt körområde med fina slingor av varierande svårighetsgrad, nu fick vi bara se en liten del av detta område (då en bil av det Amerikanska fabrikatet som har gett gemensamhetsnamnet åt den typ av fordon som vi alla kör) hade lite problem med att bensinen kokade och bildade ångfickor med ofrivilliga stop som följd.

Men det verkar som om man kan ta sig runt med en ganska standardbil om man har lite större/grövre däck och en lagom höjning, vissa partier kan dock kräva winchning.

229_6aa52b84e9bf030c09e611daab95c48b_thumb.jpg

229_6efa710a89dcc051a9c8c34489349c18_thumb.jpg

229_efaf20d7e9659ef7938634485a4c0f57_thumb.jpg

• 2 months later...

Nu kan äntligen 42:an andas lite lättare, i helgen monterades turbokitet.

Vilket härligt "lastbilssound" det blev,synd att man måste arbeta annars så hade jag åkt omkring hela dagarna och letat efter trånga gränder att köra i bara för att höra ljudet studsa tillbaka till mig.

Här är några bilder från helgen.

Före:

post-917-009896200 1283881372_thumb.jpg

Nya pinnbultar.

post-917-098856300 1283881435_thumb.jpg

På plats.

post-917-069101300 1283881464_thumb.jpg

Klart.

post-917-097152100 1283881518_thumb.jpg

Att demontera det gamla grenröret och få dit det nya med Turbon tog ca 3 timmar , det som tog mest tid i anspråk var att få dit den nya ljuddämparen och få till upphängningen ordentligt.

Summa summarum så gick hela helgen åt utan att man hamnade i onåd hos regeringen pga att man tillbringat allt för långa kvällar i garaget.

Här finns lite mer bilder:

http://picasaweb.google.se/lh/photo/lrLnb5CayOoaMuTCeAlvV0ScfmsNMM50NezpBETLKTY?feat=directlink

Vitsen med att montera en turbo är ju 90% ljudupplevelsen eller hur ? :mrgreen: så då måste man ju göra en liten film.

Ha det!

• Haha 1

Snygg installation! Nu blev jag peppad på att göra min flipped manifold!

Vad är det för turbo du använder? Är det ett färdigt kit? Vad blev effekt skillnaden?

Tackar!

Det är ett färdigt kit från Turbo-Glide i Australien www.turboglide.com.au som "BJ42 Daniel" här på forumet tog hem för några årsedan.

Det är en Garret turbo ,tror den hette T28.

Dom rekomenderar att man inte ökar effekten till mer än 130 hästar för då påverkar det inte slitaget.

Det är en Garret turbo ,tror den hette T28.

Dom rekomenderar att man inte ökar effekten till mer än 130 hästar för då påverkar det inte slitaget.

När man inte har koll måste man kolla upp saker i efterhand. :blush:

Turbon heter M24 och effektökningen bör inte överskrida 30% dvs max ca 120 hästar.

Rätt skall vara rätt :geek:

Stiligt Mecki!

Och visst är ljudet viktigt. Men, låter det inte som att det fortfarande saknas något?? :unsure:

Typ 2 cylindrar... :wacko: :lol:

Tackar Klydd!

Saknas det något så är det i så fall 4 st och så skall det stavas Cummins :P

http://www.youtube.com/watch?v=Mz2Oh_DGo7M&feature=related

Tveksamt bara om det får plats i 42:an , men det får bli nästa vinterprojekt :rolleyes:

Tackar Klydd!

Saknas det något så är det i så fall 4 st och så skall det stavas Cummins :P

http://www.youtube.com/watch?v=Mz2Oh_DGo7M&feature=related

Tveksamt bara om det får plats i 42:an , men det får bli nästa vinterprojekt :rolleyes:

Problemet med Cummins är ju att man får amerikanskt skräp på köpet. Det är ju tydligt att bilen filmen har problem. Han har ju inte lyckats få i fyrhjulsdriften och det ser ut som framhjulsbromsarna låst sig. Dessutom har de tankat dålig diesel, men ser ju hur det ryker… :-) En modern motor behöver inte låta som en tennkulemotor från en fiskebåt.

Brant uppförsbacke, lågväxel och bra gas. Det enda som överröstar turboaggregaten tjutande är suset när luften sugs in genom snorkeln.

Jag håller med att ljudet spelar stor roll…

Problemet med Cummins är ju att man får amerikanskt skräp på köpet. Det är ju tydligt att bilen filmen har problem. Han har ju inte lyckats få i fyrhjulsdriften och det ser ut som framhjulsbromsarna låst sig. Dessutom har de tankat dålig diesel, men ser ju hur det ryker… :-) En modern motor behöver inte låta som en tennkulemotor från en fiskebåt.

Brant uppförsbacke, lågväxel och bra gas. Det enda som överröstar turboaggregaten tjutande är suset när luften sugs in genom snorkeln.

Jag håller med att ljudet spelar stor roll…

post-917-051080600 1284045018_thumb.gif Det är sånt man får räkna med :rolleyes:

• 3 months later...

Men va "%¤# här har man sovigt märker jag!!! Har totalt missat turboinstallationen! Snyggt!!! Var det lika bolton som det skulle vara?

Såg att Du bytt ut tryckröret till insuget, klokt :-)

Men varför har Du en ljuddämpare??? Turbon är ju dämpare nog ;-)

é de dax å vakna nu :P

Kitet passade som handsken, själva demonteringen och monteringen gick på några timmar. Det var tillpassandet av avgassystemet som tog lite längre tid.

Jag var tvungen att i efterhand komplettera med en avgasfläta för att få lite mer flexibilitet i systemet samt att det var inte så bra att ha hela avgasröret stumt monterat i fall man körde emot något i terrängen (risk för att knäcka nått vitalt )

Det rostfria röret mellan turbon och insuget var över från ett gammalt hojbygge, passade perfekt och ser lite snyggare ut.

Ljuddämparen är mest för att charma herrarna på Svensk Bilprovning ;)

Den låter så gött nu att det planerade stereo bytet har uteblivit :D

Nu efter nyår är det dax för nästa projekt, då ställs bilen in för att få axlarna målade och OME kitet på plats.

Ha det !