Jump to content

Elektrisk motorvärmare

SkogsJona

Recommended Posts

Hej, ska montera motorvärmare (Defa slangvärmare med cirkulationspump) och funderar lite över vilken slang man helst går in på och vilken riktning allt ska sitta. Är det möjligen någon som har värmare som vill ta några bilder på hur just värmaren sitter. Då vore jag väldigt tacksam. Mvh 

• 11 months later...

Planera också att installera slangvärmare med cirkulationspump på min LC 150 2015.

Två frågor ; vilken är enklast montera DEFA eller Calix ?

I anvisningarna rek också att avlufta kylsystemet efter montering men jag kan inte hitta luftningsnippleln /nipplarna.

Nån som vet ?

12 timmar sedan, Sörgårda säger:

Planera också att installera slangvärmare med cirkulationspump på min LC 150 2015.

Två frågor ; vilken är enklast montera DEFA eller Calix ?

I anvisningarna rek också att avlufta kylsystemet efter montering men jag kan inte hitta luftningsnippleln /nipplarna.

Nån som vet ?

Har bara monterat Defa men det var väldigt enkelt. Dock tycker jag att det är för lite effekt i elementet, kunde gott vara några hundra watt till med tanke på vilken tid det tar och hur lite varmt vätskan blir. Är väl typ 13 liter? Skulle helst vilja ha dieselvärmare men priset avskräcker ännu. 

Jag tänker att systemet luftar sig själv? Jag körde pumpen ett tag innan jag körde igång motorn å värmaren när jag montera.  

• Like 1

• 1 month later...
På 2019-08-29 på 19:17, SkogsJona säger:

Har bara monterat Defa men det var väldigt enkelt. Dock tycker jag att det är för lite effekt i elementet, kunde gott vara några hundra watt till med tanke på vilken tid det tar och hur lite varmt vätskan blir. Är väl typ 13 liter? Skulle helst vilja ha dieselvärmare men priset avskräcker ännu. 

Jag tänker att systemet luftar sig själv? Jag körde pumpen ett tag innan jag körde igång motorn å värmaren när jag montera.  

Jag har en Defa, med kupéfläkt.  Håller med om att värmaren till motorn kunde ha högre effekt.

Då jag numera inte har möjlighet längre till att koppla in motorvärmarsladd så bet jag i det sura äpplet och monterade en Webasto med fjärr och div, största modellen (eftersom bilen är stor i kupén).

Jag betalade hisnande 34.000kr  (2018/11) för detta och är lite annoyed över att effekten inte är bättre. Det blir MAX ljummet i kupén om bilen stått en bra stund. VARMT blir det aldrig.  Det är precis att isen smälter undan fr rutorna.   Jag bor i Göteborg så vi pratar inte kalla nätter...

2 minuter sedan, cervo99 säger:

Jag har en Defa, med kupéfläkt.  Håller med om att värmaren till motorn kunde ha högre effekt.

Då jag numera inte har möjlighet längre till att koppla in motorvärmarsladd så bet jag i det sura äpplet och monterade en Webasto med fjärr och div, största modellen (eftersom bilen är stor i kupén).

Jag betalade hisnande 34.000kr  (2018/11) för detta och är lite annoyed över att effekten inte är bättre. Det blir MAX ljummet i kupén om bilen stått en bra stund. VARMT blir det aldrig.  Det är precis att isen smälter undan fr rutorna.   Jag bor i Göteborg så vi pratar inte kalla nätter...

Okej, just det du beskriver kan väl ha med inställningen på bilens kupefläkt. Hade en Hilux med Webasto och där var bilens fläkt lågt ställd, typ 1 av 6 steg och den verkade aldrig reglera sig själv. Man kunde reglera den för hand. Däremot blev ju motorn varm och när man starta bilen så visade tempmätaren att så även var fallet. 

Så jag tänker att det kanske är nån inställning när man programmerar Webaston i bilens styrning? Att den ska ge mer kupefläkt? För det är ju bilens kupefläkt som värmer kupén. 

Defan är kass, även fast jag kört den elektriska motorvärmaren under lång tid så visar aldrig tempmätaren nån reaktion när man "vrider på tändningen". 

Sjukt med priset, verkar vara mycket jobb men inget omöjligt. 

• Like 1

Finns många olika varianter på hur värmaren/styrningen är inkopplad. 

Bla var den är inkopplad i kylsystemet och om den startar hela klimatanl eller bara tvångskör kupéfläkten med ett motstånd. 

Värmaren brukar starta kupéfläkten när vattentempen är ca 40grader.

Prova att ställa klimatanl på full värme på rutan och en eller två staplar på fläkten. Slå på värmaren och se vad som händer. 

Startar klimatanl med senaste inställningen kan du enkelt styra hur du vill ha det. 

Tänk på att kupéfläkten på hög hastighet är en av de mer strömkrävande delarna under värmargången och belastar batteriet mer. 

• Thanks 1

• 3 weeks later...
På 2019-10-21 på 23:05, JanneJ säger:

Ljummet i kupe'n  ?.  När du lämnar bilen, har du då ställt in kupe' värmen på max temp  ? Det lärde jag mej när jag hade en "modern" bil...

Japp - tyvärr...  Yes, jag har koll på det. Tillämpar max värmeinställning/defroster men det är ändå inte ordentligt varmt, trots att jag köpte den största modellen för stora bilar..

På 2019-11-11 på 08:34, cervo99 säger:

Japp - tyvärr...  Yes, jag har koll på det. Tillämpar max värmeinställning/defroster men det är ändå inte ordentligt varmt, trots att jag köpte den största modellen för stora bilar..

Kontrollerade igårkväll igen.

Bilen igång, satte fläkt på 2:an och värme på MAX.   Stängde av bilen.

Två timmar senare gick webaston igång och en stund senare gick jag ut till bilen. 6 grader utomhus.

I bilen, efter att värmaren gått gissningsvis ca 20 min, var det "ljummet" och temp på luften som kommer i gluggarna är inte särdeles varm, knappt rumsremp. I bilen några grader varmare än ute.

Stängde webaston.

Startade bilen och då var fläkten fortsatt på 2:and och värmereglaget på MAX.

Är det normalt ?

Jag har en webasto 5Kw värmare i min LC 70 pickup och efter 20 minuter så har jag nog lite varmare än vad du beskriver, men inte så stor skillnad.Efter 40min är det nog 30 grader varmt...men den är bara 2 säten så utrymmet är litet. Webaston har 2 effektlägen och om det bara går i halveffekt så kan det vara svårt att få upp tempen. Har du kontaktat verkstaden som monterade den med dina funderingar ?

Fick precis bytt kontrollenheten till min Eberspächer 5kw efter 10 års trogen tjänst. Efter 20-25 minuter så är det riktigt varmt å gött i kupén. Jag måste ställa önskat fläktläge och styrka innan jag slår av tändningen. Noterade att även stolvärmen går igång när Ebern vaknar så här går det batteri så skjortan står. Men en go och varm bil på morgonen gör det ju lite enklare att ta sig till gruvan - Snövit går som DD om dagen då The Mighty Yaris tyvärr har gått hädan :(

• Like 2

Jodå, fick trevligt och bra svar av verkstaden (Bromma). De tycker det låter som något inte är korrekt och de tittar/fixar det gärna kostnadsfritt.  Bra!  Dock bor jag ju i Gbg och Bromma ligger långt bort...  särskilt om man skall köra dit med KM3'or   ?   Får se när jag kan ordna det

• Like 1

5 timmar sedan, cervo99 säger:

Jodå, fick trevligt och bra svar av verkstaden (Bromma). De tycker det låter som något inte är korrekt och de tittar/fixar det gärna kostnadsfritt.  Bra!  Dock bor jag ju i Gbg och Bromma ligger långt bort...  särskilt om man skall köra dit med KM3'or   ?   Får se när jag kan ordna det

Säg till när det blir dax. Har Webasto-centret 5 minuter bort. 

Då blir det miniträff på parkeringen bredvid.

Har knappt kört värmaren, också Webasto, på min LC150 sedan jag hämtade ut den, men inte heller upplevt någon megavärme. Ska ut och prova mer och återkoppla.

Att man behöver ställa värme och fläktläge innan känns B dock, så har det inte varit på mina tidigare bilar som då haft från-fabrik-värmare.

/dahl

• Like 1

På 2019-11-14 på 20:16, Dahl säger:

Säg till när det blir dax. Har Webasto-centret 5 minuter bort. 

Då blir det miniträff på parkeringen bredvid.

Har knappt kört värmaren, också Webasto, på min LC150 sedan jag hämtade ut den, men inte heller upplevt någon megavärme. Ska ut och prova mer och återkoppla.

Att man behöver ställa värme och fläktläge innan känns B dock, så har det inte varit på mina tidigare bilar som då haft från-fabrik-värmare.

/dahl

Exakt!  Jag har heller aldrig behövt göra några manuella inställningar i mina tidigare bilar, men då har det också varit värmare från fabrik.

Kommer ev upp den 11/12 och dumpar bilen där  :-)

• 3 weeks later...

TIPS OM PROGRAMMERING AV ELEKTRISK VÄRMARE

Hej, har LC90 men ämnet är ju inte modellspecifikt, så,

Jag använder elektrisk motor- och kupevärmare.

Motorvärmaren är på 600 W och kupevärmaren 1200 W.

Vid -5 grader verkar det verkar behövas uppåt en timme för att få kupen ljummen och rutorna isfria. Kupen är ju stor så det kanske är normalt.

Motortempmätaren ger inte något märkbart utslag men värmren ger förhoppningsvis lite lättare start och snabbare arbetstemp.

Bor i Göteborg så det här med värmare är mest en fråga om bekvämlighet att slippa nedisade rutor, men vad har ni för tankar och ideer?

Till sist har jag ett tips:

Använder Clas Ohlsons smartphonestyrda wifi/230V styrenhet https://www.clasohlson.com/se/WiFi-Smart-Plug,-Clas-Ohlson-Home/p/38-8192 för att hantera start av den elektriska värmaren.

Man kan starta/stänga värmaren ad hoc eller programmera scheman, t ex aktivera varje mån-tors kl 06-07.

Finns säkert andra men denna har funkat mycket bra.

• Like 1

Hejsan

Nyss nybliven ägare av en LC 150. Hade en LC 120 tidigare, men en MB mellan dessa. Så nu känner jag att jag kommit "hem" igen.

Till saken.

Har idag ingen värmare alls, men behöver då jag bor i Sundsvall.

Jag tog kontakt med Webastocenter i Bromma för att kolla pris och möjligheter. Såg då att om man har en hjälpvärmare så kunde man nyttja den och att de kopplar in något fiffigt för att få varm bil.

Så frågan är om det är någon som låtit göra det, eller vet om det över huvud taget går?

Webastocenter var själv frågande ska jag tillägga.

https://www.webastocenter.se/userfiles/files/Prislista_20191001_länkad.pdf 

Hittade annars en lite kraftigare slangvärmare som skulle kunna vara en kandidat. Dock inte Defa eller Calix, men en som använder sig av Defas kontakter.

https://www.tt-thermo.se/ 

Mvh // Mats

• Like 1

På 2019-12-09 på 10:03, mattan säger:

Hejsan

Nyss nybliven ägare av en LC 150. Hade en LC 120 tidigare, men en MB mellan dessa. Så nu känner jag att jag kommit "hem" igen.

Till saken.

Har idag ingen värmare alls, men behöver då jag bor i Sundsvall.

Jag tog kontakt med Webastocenter i Bromma för att kolla pris och möjligheter. Såg då att om man har en hjälpvärmare så kunde man nyttja den och att de kopplar in något fiffigt för att få varm bil.

Så frågan är om det är någon som låtit göra det, eller vet om det över huvud taget går?

Webastocenter var själv frågande ska jag tillägga.

https://www.webastocenter.se/userfiles/files/Prislista_20191001_länkad.pdf 

Hittade annars en lite kraftigare slangvärmare som skulle kunna vara en kandidat. Dock inte Defa eller Calix, men en som använder sig av Defas kontakter.

https://www.tt-thermo.se/ 

Mvh // Mats

Det var där jag monterade min Webasto, största modellen, för att värma kupéutrymmet tillräckligt.  De gjorde ett bra arbete och deras kundservice är på topp. De har svara på alla frågor och jag är välkommen när som helst för en ev justering eller efterkontroll.

Jag har en LC 150 2016 och den har ingen inbyggd dieselvärmare fr fabrik så den lösningen är inte möjlig.

• Like 1

• 1 year later...
På 2018-09-22 på 14:24, SkogsJona säger:

Hej, ska montera motorvärmare (Defa slangvärmare med cirkulationspump) och funderar lite över vilken slang man helst går in på och vilken riktning allt ska sitta. Är det möjligen någon som har värmare som vill ta några bilder på hur just värmaren sitter. Då vore jag väldigt tacksam. Mvh 

Såhär efter typ tre år... åter till topic.
Nu har jag oxo sett att både DEFA och Calix har bilder som visar var man kopplar in värmare med separat pump. Men de har valt helt olika placeringar.

Först DEFAs placering i den vita cirkeln.

1588620626_Defamontering001.thumb.png.9ab26094bf1609c6cf5bf801f1fa36dc.png

Sedan Calix placering i den svartvita cirkeln. Vid kupévärmeelementet.

bild_2021-10-19_230510.png.49e6e7bac469dfecc6d06272a73797fd.png

Den intresserade kan läsa detaljerna själv. Ingen anledning att kopiera mer ur monteringsbeskrivningarna.

Jag får en känsla av att Calix placering prioriterar att värma kupé framför motor och DEFA prioriterar motor framför kupé. Fast kör man inte kupéfläkten kanske inte skillnaden är så stor.

Dessutom kanske lite sent att komma med denna info nu. Men jag tyckte det var intressant att de valt olika lösningar. Möjligen är det helt enkelt så att när man har en cirkulationspump är inte placeringen speciellt viktig alls. Finns det någon annan synpunkt eller skäl till att den ena placeringen är smartare än den andra?

• Like 1

Så kommer nästa fråga. Var placerar man resten?

• Intagets kontakt
  • batteriladdaren
  • genomföringen till kupén
  • uttaget i kupén (är det smart med flera uttag? fram och bak t.ex.)
  • kupévärmaren
  • och var drar man kablarna smartast

Och kanske viktigast, vad skall man undvika...

Det är inte så att någon har koll på var det finns bilder på detta som man kan se på?

Hej 

Kan fota hur det är monterat i min bil, kör defa link med laddning, motorvärmare, gps osv. Allt sitter till vänster i bild mellan luftfilterbox och batteri.

• Intagets kontakt Vid fötterna långt upp
  • batteriladdaren till vänster bakom batteriet
  • genomföringen till kupén vet ej faktiskt men finns gott om hål i torpeden, viktiga är att vara noga så man inte skadar befintligt kablage
  • uttaget i kupén (är det smart med flera uttag? fram och bak t.ex.) vanligt dumt uttag i mitt fall men det spelar ingen roll då jag har defa link så kan ändå styra
  • kupévärmaren sitter horisontellt monterad ovanför fötterna på passageraren
  • och var drar man kablarna smartast

B4C1F94E-7A8E-4EF1-8830-305BDB0AA59B.png

Edited by Robert Gladh
  • Like 3

Nu kör ju inte jag Defa eller Kalix, eller elektriskt driven värmare - men ändå...  Om man bor där det är kallt tror jag man i dessa bilar får bäst nytta av att motorn värms optimalt, och att man kompletterar med kupévärmare där man anser denna står bra - ev två stycken för bättre spridning.

Jag tycker det är svårt att få till värmespridningen baktill i bilen om man på något sätt förlitar sig på bilens egen cirkulation. Det är en stor volym, och stora kylande glaspartier.

• Like 2

6 timmar sedan, Robert Gladh säger:

Kan fota hur det är monterat i min bil,

Ja tack! Lie bilder skulle vara väldigt bra om du har möjlighet

6 timmar sedan, Robert Gladh säger:

Intagets kontakt Vid fötterna långt upp

Hm hm "fötterna"??? Antar du menar in till kupén. Jag var väl otydlig för jag undrade om kontakten på bilens utsida där man kopplar in kabeln utifrån från "vägguttaget". Men sådant ser man ju på bilder.