Jump to content

SkogsJona

Members
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

SkogsJona last won the day on February 1 2019

SkogsJona had the most liked content!

Community Reputation

20 Excellent

Profile Information

  • Location
    Skellefteå
  • I drive
    Edit. Sålt Hiluxen och 4-runnern. Kör LC150 nu.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Aha, är det en 2013? Jag är nästan helt säker att det är 4 kolvar per ok fram på min 2014. Jomen lite får man väl tåla. Ändå hanterliga problem.
  2. Bak är det hanterbart! Fram är det nog bara att köpa nya ok... även om jag skulle hitta en repsats så är jag tveksam till att ta lös alla fyra kolvarna och fixa dessa. Tycker ändå det var lite pyssel när jag gjorde det bak. När jag hade lös fram så gick det att få liv i kolvarna men jag vet ju inte hur länge det stoppar..
  3. Hej igen, Ser att jag borde ha skrivit hur det gick med mitt värmeproblem. Var egentligen bara ett pinsamt fel. Jag hade läckage där motorvärmaren sitter. Är ju jag som monterat och klamret höll inte tätt så när kylarvätskenivån blev för låg så sluta det cirkulera varmvatten till det bakre värmepaketet. Efter påfyllnad och luftning blev det värme igen. Dock inte helt enkelt att lufta men jag körde värmarens cirkulationspump och klämde på dom grova kylarslangarna och då fick jag bort luften. Till vänster om motorn går kylarslangarna och där har slangen som går bak en hög
  4. Jag hade lös oken bak, tryckte kolven och polerade bort lite rost som blivit. Satte nya bussningar och damask. Smorde in damasken med bromsokfett. Sen rengjorde jag plåtarna du pratar och samt allt övrigt. Då var det ändå tight med dom nya beläggen så då slipa jag bort skägget som en nämnde. Fram fick jag igång tröga kolvar, bytte backar med samma procedur. Dock tog jag aldrig ur kolvarna då repsatsen jag beställt från Mekonomen inte alls passade. Tänker att det får bli när jag har tid samt fått tag i rätt delar. Bromsarna ligger iaf inte på längre, nog tror jag att du
  5. Nä inte säker men det är samma hjul som förbrukar klossar. Får prova det.
  6. Det måste vara fler här som upplever kärvande bromsar. På min bil är bromsarna helrenoverade av tidigare ägare. Lika fullt ligger dessa på till och från både bak och fram. Såg även en annons på en LC150 där det var bytt allt både bak och fram. Hur som, har beställt nån repsats med packning, labyrinttätning osv och tänkte ha lös oken till helgen. Nått man bör tänka på eller gjort samma sak? Jag har smort glidytor tidigare men det hjälpte nog inte. Utbytesok kostar runt 3-4 tusen så jag försöker helst avhjälpa felet själv..
  7. Har fått nå knas med värmepaketet. Spjällen längst bak i bagaget blåser kalluft oavsett vilken temp man väljer. Går att stänga av och reglera fläkten på panelen i baksätet men när det är i gång blåser det kalluft. Nån som råkat ut för nått liknande? Går det att nollställa spjällen med nån knappmanöver? Brukar ju finnas olika såna sätt till andra märken.
  8. Bromsarna verkar vilja ligga på i tid och otid på min. Brukar börja med att "motionera" bromsarna innan jag lämnar parkeringen. Känns så tydligt när man kör iväg om dom ligger an. Och ja, det är haft lös och smörjt, även bytt av tidigare ägare enligt historik. Sen kan det ju också förstås bero på att min mest körs på helger och därmed korkar ihop av dom långa uppehållen. Men jag upplever iaf att det går lättare om man bromsar några gånger på parkeringen. Kanske bara inbillning. Styrpinnarna som håller bromsbackarna i oken fram behöver nog bytas. Dock så är dom ju ett elände att f
  9. Jaha ? prova nog aldrig den röret med kroken. Dom andra passar iaf inte. Märkligt om den är 9,5 mm och dom andra drygt 10. Nåväl, antagligen därför! Tack ?
  10. Hallå, antingen är jag ute å cyklar eller så har jag tappat nått. Med risk för att bli dumlagd; Vilket verktyg ska man använda för att få ner extrahjulet? Jag måste ju ha tappat bort nått för inget passar nyckelhålet för att veva ner däcket ? det lustiga är att jag haft ner däcket förut men när jag av nyfikenhet skulle ta ner det passar inget. Däremot passar ett 3/8" skaft.
  11. Okej, just det du beskriver kan väl ha med inställningen på bilens kupefläkt. Hade en Hilux med Webasto och där var bilens fläkt lågt ställd, typ 1 av 6 steg och den verkade aldrig reglera sig själv. Man kunde reglera den för hand. Däremot blev ju motorn varm och när man starta bilen så visade tempmätaren att så även var fallet. Så jag tänker att det kanske är nån inställning när man programmerar Webaston i bilens styrning? Att den ska ge mer kupefläkt? För det är ju bilens kupefläkt som värmer kupén. Defan är kass, även fast jag kört den elektriska motorvärmaren under lång
  12. Har bara monterat Defa men det var väldigt enkelt. Dock tycker jag att det är för lite effekt i elementet, kunde gott vara några hundra watt till med tanke på vilken tid det tar och hur lite varmt vätskan blir. Är väl typ 13 liter? Skulle helst vilja ha dieselvärmare men priset avskräcker ännu. Jag tänker att systemet luftar sig själv? Jag körde pumpen ett tag innan jag körde igång motorn å värmaren när jag montera.
  13. Snyggt, men varför? Var du inte nöjd med Lightforce lamporna? Var själv sugen att komplettera rampen med två xenonlyktor. Inte för att det behövs utan för att det vore lite kul att inrama. Har rampen ovanför toyotaemblemet.
  14. Har faktiskt misstänkt detta, att bromsarna ibland ligger på. Har haft känslan att skivorna varit väldigt varma trots att man knappt bromsat. I servicehistoriken har faktiskt belägg och skivor bytts med kommentaren goodwill. Kanske är ett vanligt problem att bromsarna strular lite. Får bli en översyn.
  15. Okej. Jag har en likadan bil men nu med takbox och vinterdäck går den knappt under 1,2 liter milen.. Kanske inget speciellt fel på bilen men det känns lite saftigt. Börjar fundera på att göra nån motoroptimering med chip eller box. Förbrukningen kan verkligen skilja mellan likadana bilar. På Hiluxforum verkar samma bilmodell dra allt mellan 0,80 blandad till 1,1 typ.. sen påverkar ju körstil verkligen men det billigaste jag kört Pradon är 0,85 och det var långtur till fjälls sommartid. Hade en manuell Hilux med camper på flaket. Den var verkligen maxlastad och överlas
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.