Jump to content

cervo99

Members
  • Content Count

    53
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

cervo99 last won the day on December 3 2019

cervo99 had the most liked content!

Community Reputation

30 Excellent

Profile Information

  • Location
    Lerum
  • I drive
    Toyota Land Cruiser Prado 150 2016

Recent Profile Visitors

815 profile views
  1. Kör min på Samelsson & Jersby i Partille, intill "Järnringen". Bättre priser än stora Toyota i Gbg-omr. För "fix" och "byggande" på bilen har jag, som du sett i min byggtråd, använt en lokal verkstad 30km öst om Gbg. "Signehill". Ligger med på Google Maps...
  2. Hej Min 2016 hade precis de däcken du nämner, Bridgestone Dueller M+S (H/T). M+S är i detta fallet Mud + Sand. INTE snow. Så har jag i alla fall läst på forum längre "söderut", där dessa bilar är betydlig vanligare. Dessa däcken är tysta och rullar lätt. Där tar det slut med det positiva. Skitdåligt sidogrepp när det är blött, även sommartid. GARANTERAT dödsfarliga om det är vinter, om inte bilen då råkar vara parkerad under vintern... Jag kör nu KM3 på sommaren och, under 3 mån vinter, Nokian Hakkapelitta LT3 dubbat. Dessa fungerade utmärkt bra även
  3. Tack. Ja, lite surt.. MEN - jag tröstar mig med att det är förhållandevis BILLIGT mot andra bilar jag nyligen haft i min ägo. Service idag kostade 1/3 mot de andra bilarna, för motsvarande insats Man måste se det positiva...
  4. ...och så ringde de från Toyota (service...) Bromsoket måste bytas pga att det kärvat fast... F_N! 7.400kr för vänster fram. Ligger nu an och sliter på de nyligen bytta klossarna... Vad trött jag blir. Vet inte vilken kolv det gällde dock. Bilen är en 2016 med 7000mil. Bilen har rullat i trakterna Linköping, Göteborg och lite övrigt norr o söder. Material 4.300kr och arbete 3.100kr Suck Jag sa att detta är ett vanligt och känt problem med dessa bilar. Inget de kände till. Man önskar ju att tillverkaren tog till sig bristerna... 😕
  5. cervo99

    MrWIBs HDJ100

    Oj! INTE kul med sådan rost på drömbilen! Hoppas det går att råda bot på mha kunnig person. Du och jag behöver verkligen ett riktigt garage! Lättare att ta tag i saker och verkligen fixa. Att ligga ute på kartong, till grannarnas beskådande är inte topp... Hade varit skoj att lära sig svetsa, bl.a. för att fixa saker till/på bil. Skall vi leta reda på en kurs? Då kan vi bli experter, samtidigt som vi kommer igång med vårt däcksparkande o kaffe! Hoppas nu Corona-skiten ger med sig så vi kan resa/socialisera normalt igen!!
  6. Fina bilder! Gillar de bilarna - och den gula gör sig fint i naturen. Vid vilken plats kom ni fram till ryska gränsen? Var där någon tydlig gräns, eller som Sverige/Norge, bara "en skylt" ? Hade ni med er ved, eller löses på plats? :-)
  7. Min LC150 2016 med KDSS kan du följa här: (Många sidor före och efter kring bilens ombyggnad där i forumet) https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/502-smulan-cervos-lc150/page/16/ Detta Ironman höjningskit skulle ge 2" men resulterade i aningen mer. Kanske sätter det sig med tiden. Det är INGEN risk att du uppfattar dämparna som för mjuka... Valde +300kg load för fjädrarna bak. Ser du bor i Göteborg. Kom förbi o kolla på min utanför Lerum ngn dag. Kaffe ingår
  8. Det enda som oroar med dessa hybridlösningar är (Jag har själv haft Lexus 450h) är att de ofta har en CVT-låda till drivlinan. Jag HOPPAS Toyota inte slänger in en sådan i en TLC !!! AVSKYR CVT
  9. Tack. Det verkar, enl den specen, finnas två versioner med passande VIN. 100 resp 130 A. Dock är den med 130 A modellen som heter VX i många länder. Tveksamt om det täcker in det paket som här kallades "Nordic" eller "Arctic" med bättra kapacitet för kalla klimat. Men då är det inte under 130 i alla fall
  10. Halloj friends, Vet någon vilken storlek på generator som sitter i LC 150, ”Nordic Edition” med dubbla startbatterier? Denna är en 2016 års modell
  11. Hade också gärna haft de lådorna... Snyggt !
  12. Jag minns att min var inne för detta i höstas. Har samma årsmodell, 2016. De skulle gjort i samband med service, men även den gången kom utbytesdelen för sent så det blev återbesök. Har inte märkt någon förändring av något slag. Tror det är, som länkat ovan, en sak som bara har att göra med att uppfylla avgaskrav etc.
  13. Mmm.. Är väl delvis sådant man betalar Top $ för när man köper "märkesvaror" - dvs att de är "avstörda" och har kvalitetskomponenter. Exempelvis ljusramp som är E-klassad garanterar att den kan monteras utan att störa ut saker som radio-com och instrument. Därför kostar de mer och är även sådana som försvaret, polisen och räddningstjänsten använder på sina fordon
  14. Alltid lurigt med verklig fit/finish på dessa grejor... Tror det är svårt med originalfunktionerna kring bilens kameror, 360-view, offroad-wheel track presentation osv som har eget gränssnitt i bilens display. En annan sak som är lite svår att verifiera är hur mycket den stör ut bilens andra ev elektronik då jag antar den knappast är klassad enl norm för avstörning kring elektronik. Vi har andra exempel i flera forum där något så enkelt som två extra USB-uttag för att ladda mobil etc stör ut elektronik och radio osv.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.