Jump to content

cervo99

Members
  • Posts

    73
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

cervo99 last won the day on October 20

cervo99 had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Lerum
  • I drive
    Toyota Land Cruiser Prado 150 2016

Recent Profile Visitors

1334 profile views

cervo99's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Reacting Well Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

53

Reputation

  1. Lyfter denna igen På lördag åker vi! Se länken ovan om ni har intresse
  2. Great! I love that car! Thanks for sharing all useful info as well. If not done yet - to protect your lovely car I suggest you make sure to give it a high quality rust protection, like "Dinitrol" or similar. Do this already now - before winter and all the road salt that we have here. Otherwise the underbody and chassis will rust really bad in a few years. Welcome to Sweden! BTW - I have the exact same tow hook on mine
  3. Jag har "samma" Webasto och installation. Även jag har noterat att värmen är ytterst "sparsam" under vintern. Jag har fått tipset, som du själv skriver, att sätta på Max och Defrost. Detta glömmer man alltid... suck. Om det finns en bra lösning som sköter detta automatiskt vore det kanon. Men 6.000kr är rätt saftigt... Betalade nog 34.000 inkl moms för eftermontering av min 2018
  4. Nu kör ju inte jag Defa eller Kalix, eller elektriskt driven värmare - men ändå... Om man bor där det är kallt tror jag man i dessa bilar får bäst nytta av att motorn värms optimalt, och att man kompletterar med kupévärmare där man anser denna står bra - ev två stycken för bättre spridning. Jag tycker det är svårt att få till värmespridningen baktill i bilen om man på något sätt förlitar sig på bilens egen cirkulation. Det är en stor volym, och stora kylande glaspartier.
  5. Det var synd vi inte visste innan - jag har mitt originaldrag liggandes i garaget - komplett så när som på elkablaget. ...och eftersom det ligger i garaget nu så är det ju helt klart "avtagbart"... hehe Du kunde fått det gratis.
  6. Ahh... OK Tack för info! Bra att veta. Jag får se hur jag hanterar fortsättningen kring uppdaterat rostskydd Inte så orolig att bilen skall rosta bort innan jag "packar ihop" ändå... haha Jasså! Akta dig för att hitta för mkt i min garagetråd. Kan bli dyrt med alla prylar...
  7. Du behöver även montera av alla ord. hasplåtar och tankskydd undertill. När jag lämnade in min hade de sprayat dessa, istället för att komma åt undertill - där det verkligen borde varit. Se denna post med bilder efter behandling. https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/502-smulan-cervos-lc150/&do=findComment&comment=6434 Har du däck du vill hålla rena o snygga bör du nog notera detta. Ser/minns att mina dåvarande originaldäck blev lite nedkladdade...
  8. Bry dig inte om att byta ut ordinarie ljuskomponenter, eller att konvertera. Riskerar göra bilen tillförlitlig, eller så kommer något annat problem om du har otur. Släng på ett par extraljus av bra kvalitet, med utformning som passar ditt behov - sedan klarar du dig och kommer inte att tänka på det urdåliga ord helljuset. Det är helt korrekt att en liten ljusramp långt ner i fronten lyser upp kraftigt precis framför. Kan vara bra på skogsväg/terrängspår - men inte i natten på landsväg. Skaffar du extraljus är det bra med "spot"-ljusspridning och placering i fronten. På så sätt får du ljuset långt bort, men även fördelen av att ljuset "slickar" vägen en lång sträcka. Jag har ett par kraftiga "spot" och en ramp med "spot"-spridning på taket. Det är inte optimalt vad avser spridningen. Det känns periodvis som att det är just en spot som sitter högt och ger en "prick" i vägbanan 400m framför bilen Därför har man så klart fler kompletterande ljus...
  9. Jag lämnade in min LC150 2016 på Dinitrol Rostskyddscenter i Gbg/Gamlestaden när bilen var 1 år gammal. HELT nödvändigt med behandling! Körde en "extra allt" där och det var nog bra. De hade bilen ett par dagar. Det inkluderade då ordentlig tvätt och ett dygns tork i torkhall etc. Nu, efter ett par år, kan jag känna att man borde göra en uppdaterande behandling. Syns i ramdetaljer etc. Mycket bra service på Dinitrol. Dock vill jag påstå att de missat att komma åt/skydda den delen av ramen som sitter på tvären längst bak, under original stötfångare. Den delen såg obehandlad ut när jag grejade med saker förra året. Annars bra. Tror att jag kom över en kampanj-period och betalade total 9.000 istället för ord. ca 12-13
  10. Vi tänkte rullar ner från Göteborg. Självklart vill vi gärna att fler rullar med för ÄN trevligare samvaro https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/1610-2021-lussefika-412-gemensam-tur-till-limmared-radio-i-gislaved/
  11. 😆 😆 😆 😆 😆 😆
  12. As-cool! Var det inte den gröna som figurerade inne på Stockholms finare gator (på bild jag sett) för något år sedan?
  13. Har inte alla LC 150 KDSS sedan länge, speciellt nyare som 2016 (inkl min egen) ? Mina erfarenheter om Ironman och installation kan du se i länken ovan
  14. Missat denna? Specifikt 40-serien nu, först. Ser att de ev kommer att komplettera med fler klassiska modeller framöver 😀👌🏻 https://www.toyota.co.jp/cmpnform/pub/co/landcruiser_form_en
  15. I Sverige fanns det kanske två system. I utlandet betydligt fler, om man då räknar in GX460 och deras Mark Levinson system etc Vad jag sett i olika filmer (YT) har de flesta kombinerat egna omvandlare, förstärkare och högtalare. Vissa har övergått fr 6x9 till runda 6.5" pga prisskillnader osv. Några videos har hänvisat till plug'n play-lösningar. Har dock ingen direkt länk då det var länge sedan jag kollade. Det finns även kabeldragningsdiagram och specar över vad/vad olika saker sitter original, och vilka impedanser etc högtalarna har. Du får nog googla runt lite. Här är en länk till en sida där en snubbe byter ut sina högtalare och även förbättrar ljudisoleringen i dörrar etc (ngt äldre bil - men samma princip). Skippa stereon som ligger först - scrolla ner... https://www.pradopoint.com.au/forum/-150-series-discussion-the-2010-prado/modifications-150-series/28241-audio-upgrade För egen del kommer jag nog ändå nu framöver att lämna in bilen till en firma som får bygga ngt passande med bra ljudkvalitet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.