Jump to content

Mr.O

Members
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Mr.O last won the day on May 25

Mr.O had the most liked content!

Community Reputation

7 Neutral

Profile Information

  • Location
    .
  • I drive
    LC150 2.8D 2016 (mm)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nu när Toyota drar ner på reklamen i samband med OS blir någon kanske en aning besviken... Tänkte försöka kompensera det minskade kulturella värdet lite med denna lilla YouTube film med titeln Toyota Land Cruiser Prado 2020. https://youtu.be/4L_aDN4AmGw
  2. Om jag fattat saken rätt finns det minst två versioner av ljudsystemet 2016. Min har en ljudanläggning som kallas JBL. Den har en demo-mode som berättar hur fantastiskt dess ljud är. Vad gäller andra årsmodeller och skillnader mellan olika år har jag inte koll på. Uppgradering av ljudet är alltid intressant. Har man sagt "A" kommer frågan om "B"...😉 Var hittar man info om dessa plug´n play högtalare tro?
  3. Det är inte lätt att veta om du har sämre ljud än normalt eller om du har högre krav än normalt. Eller något däremellan.😄 Smartast är väl att jämföra med en annan likadan bil som första åtgärd.
  4. Precis vad jag tänker. Man skall se det som ett batteri. Att ett batteri består av flera celler är det normala. Hur många celler avgör spänning, kapacitet och effekt (strömstyrka) hos batteriet. Två parallellkopplade batterier ger dubbla kapaciteten. Ja temperaturens inverkan är intressant. Jag tänkte inte på det först. Men två batterier innebär dubbla kapaciteten 200%. Vid -30C har man kvar 50% av kapaciteten, man har alltså 2x50%=100% kvar. Dvs med dubbla batterier har man samma kapacitet vid -30C som man har med ett batteri vid +25C. Ser man det så inser man att nyttan med en inbygg
  5. Så här tänker jag nu. Bilen har en generator. Den får sköta laddningen. När/om jag installerar elektrisk motorvärmare och i så fall oxo kupévärmare blir det nog samtidigt en 5A underhållsladdare. Calix för det har jag redan i andra bilar. Men oavsett det har jag nu skaffat jag en Audew "hjälpstartare" / "Jumpstarter" som kan starta bilen om batterierna skulle råka laddas ur så de inte klarar starta motorn. Bilen har en generator, som sagt. Den klarar nog batteriladdningen helt automagiskt när motorn väl är startad. Plötsligt blev behovet av en rejäl batteriladdare för snabbare laddning
  6. Tack! 2016 2.8Lit Diesel Man skulle ju vilja ha en manual med rätt motor...
  7. I en-batteri-bilar brukar jag ha Calix elektrisk motorvärmare, kupéuttag, kupévärmare (med brytare) och permanent inkopplad calix batteriladdare BC1205 i motorrummet. Den laddar batteriet när bilen är inkopplad till nätspänning, alltså när motorvärmaren går. Samma funktion som @Hannu beskrev tidigare. Men lite annorlunda kopplat. Planen är att enkelt kunna koppla ur motorvärmarelementet med en manuell eller fjärrstyrd brytare eller bara lossa kabeln. Med resultat att man kan underhållsladda med "mororvärmar"-kabeln. Calix har laddare med 5A, 7A och 17A för fast montering. Det ja
  8. Var får man tag i verkstadshandböcker till LC150 2016?
  9. Tack för all info. Har anlitat Motor Trend i Kungsbacka. Men kan egentligen inte bedöma om de är bra eller dåliga. Jag får intrycket att LC150 inte är speciellt vanlig på den verkstaden, så jag vet inte. Det som gjordes var lite smågrejer, som säljaren betalade, i samband med att bilen köptes. @cervo99 Eftersom jag har en 2016 väldigt lik din var det ett bra tips. Tack! Inspirerande att läsa om din bil och hur du använt den. 👍
  10. Tja, ett alternativ är att lägga upp ett par bilder, beskrivning av grejerna, samt vad du tänker dig för pris. Ev oxo varför du vill sälja. Med den informationen kanske du når någon av "de få" som tittar. Personligen, som nybliven LC150-ägare är jag nyfiken och intresserad av det mesta. Ärligt talat vet jag inte vad jag behöver/vill ha. Sånt jag inte tänkt köpa är bara intressant om det är väldigt billigt.
  11. Söker bra verkstäder i Göteborgsområdet som kan LC150 2016. Vilka kan ni med erfarenheter rekommendera?
  12. Det det är med rondeller läste jag på ett engelskt forum oxo. Men det blir ju tre svängar i en rondell höger in, vänster runt och höger ut, dvs två (lite skarpare?) höger och en vänstersväng. Det skulle ge mer slitage på vänster än höger sida. Fast jag tror att det totala antalet svängar är extremt mycket fler. De allra flesta svängar är ju inte i rondeller. Jag undrar om just rondellerna har någon märkbar betydelse för de flesta. Eller? Det jag tänkte på var egentligen om fyrhjulsdriften ger någon skillnad i slitage fram/bak. På fram- och bakhjulsdrivna bilar är skillnaden tydlig
  13. Nybliven ägare av en LC150. 🚙 Mina sökningar på nätet gav inget resultat. Eftersom jag saknar egen erfarenhet får jag fråga experterna med erfarenhet av verkligheten. Det står i manualerna att man skall rotera däcken enligt speciella scheman. Det behövs rimligen inte om slitaget hade varit jämnt. Vilka däck slits mest på LC150 vid vanlig daglig "medelbilsvenssonanvändning" på väg. Fram- eller bakdäcken?
  14. Tack för alla svar! Jo, skall det vara bra vinterdäck är de ju väldigt mjuka, så vassa stenar är knappast idealiskt. Bridgestone Dueler H/T 840 P265/60R18 är uppenbarligen inga vinterdäck enl svenska regler eftersom Bridgestone kallar dem sommardäck. M+S är nog inget att bry sig om på dem då. Men sommardäck med M+S märkning känns lite "så där" minst sagt. Så det jag egentligen undrar om någon har erfarenhet av dem som sommardäck.
  15. Vad är Bridgestone Dueler H/T 840 P265/60R18 för något egentligen? Fågel eller fisk? Det är märkt "M+S". Det säljs som "sommardäck" i Sverige, men som "all-season tire" i bl.a. USA. (H/T, H= Highway, T=Terrain) Tänkte fråga de som har koll. Själv har jag ingen erfarenhet av det. Misstänker det kan vara ett "året-runt-däck", men av sådana har jag ingen egen erfarenhet och tänkte undvika få det.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.