Jump to content

Tjarnstrom

Members
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Tjarnstrom last won the day on May 22

Tjarnstrom had the most liked content!

Community Reputation

97 Excellent

Profile Information

  • Location
    Örnsköldsvik
  • I drive
    KZJ73 och LN170L

Recent Profile Visitors

1220 profile views
  1. Nu har jag spenderat lite tid på Hiluxen. Först lite fakta. -99 Hilux 2,4TD, LN170L Precis slagit över på 38 000mil, de flesta av milen är rullade i Norrbottens inland så den har klarat sig bra från rost, förutom sidestepsen och stötfångaren bak. Dessa är tillverkade i Tyskland och pulverlackade. Rostat upp inifrån. Blev bara mindre och mindre kvar av dem när jag började pillra på dem. Slutade med att jag fick byta rören och lite till. Näst på tur är nya bussningar till bladfjädrarna och krängningshämmare. Om nu delarna letar sig genom tullen på vägen från Englan
  2. Tack för uppmuntrande ord! Nu ska jag njuta av bilen under sommaren, har bara kamrem och vattenpumps byte inplanerat. Näst på önskelistan är utväxlingen, skulle gärna fått smugit lite långsammare på lågen.
  3. Och så här blev resultatet. Väger in på 25kg.
  4. Efter lite spacklande och filler var det dags för lack. Jag kunde ha fixat mer med spacklet men jag var lite otålig och dessutom räknar jag med att det kommer behövas bättras på allt eftersom.
  5. För att få den stark stoppade jag in ett "fackverk" på insidan. Tyvärr inga bilder på färdiga resultatet, men ni fattar tanken. Laborerade med en båge för extraljus. Sålde samtidigt hjulen och beställde nytt. Med 15x10 ET-44 fälg. Vill inte ha större däck innan jag tittat över utväxlingen. Dessa var de största 33" jag hittade. Provmontering innan lack.
  6. Men stötfångare fram då? Jag hittar ingen som tilltalar mig. För klumpiga med winshen hängande långt fram. Det föll på att bygga en själv. Beställde hem 3mm plåt samt lite grövre järn för infästningen. Sen var det bara att börja klippa kartongmallar och prova mig fram. Många kapskivor gick det åt.
  7. Efter övervägande om att bygga en stötfångare med reservhjulshållare eller köpa en föll valet på att skicka pengar till Polen. Hem kom en plåtbit från Fabryka4x4. Positivt överraskad över finishen. De hade ingen till KZJ73 men efter lite mätande såg det ut att vara samma infästning som på HDJ70. Visande sig nästan sant. Sitter lite för långt och långt bak. Fick även kapa ett par cm på vingarna fram mot skärmbreddarna. Kommer eventuellt att justera hålbilden för en tightare passform i framtiden.
  8. Näst på tur var att bygga om rocksliders som jag hade över från min tidigare 120. Blev nästan helt om byggda. Höger sida var lite klurigt när avgasröret går mellan sparklådan och ramen. Svårt att få det helt stumt. De är bultande i karossfästen, ville undvika att svetsa i ramen. Klädde även de med plast för bättre glid.
  9. Under vintern 2020 tittade bytte jag tätningar och lager i spindlarna samt monterade en ARB air locker i framaxeln.
  10. Sitter en LSD i bakaxeln som inte gjorde mycket väsen av sig. Efter en del surfande fann jag ett kit från staterna som ersätter fjädern i diffen med två fjäderbrickor och en distan som skulle ge ett betydligt högre tryck. http://www.weirperformance.com/maxgriplsdkits.html Tyvärr inga bilder på kitet när jag monterade det. Bytte även lameller och mellan skivor när jag installerade kitet. Nu driver den på bra.
  11. Stänklappar monterades. In med en låda, förbrukningsbatteri för kylen och en kompressor med slangvinda. Även ett bord från Front Runner hitta in.
  12. Nästa steg var nya sulor. Valet föll på en uppsättning BFG KM3 i strl 33x10,5R15 på svarta plåtfälgar i 15x8 ET-25
  13. Börjar vara dags att skapa en garagetråd med min Land Cruiser KZJ73 -94 Köpte den av en trevlig herre på forumet våren 2019. Var då nyligen uppgraderad med Bilstein dämpare och OME fjädrar. Var även utrustad med Warn vinsch, Safari snorkel och dieselvärmare. Fyller på eftersom vad jag pysslat.
  14. Tackar. Har surfat in där ett antal ggr men inte tryckt på beställ än. Hade varit enkelt med en leverantör av sumogears i Europa men det har jag gått bet på än så länge.
  15. Ja, äldre bilar har en plåt på torpedväggen och modernare har även en klisterlapp i förardörrkarmen. Iaf dessa ställen jag känner till. En av de koderna ska vara färgen. C, color ger färgkoden.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.