Gå till innehåll

Elektrisk motorvärmare

SkogsJona

Rekommendera Poster

På 2021-10-19 på 23:23, Mr.O säger:

Nu har jag oxo sett att både DEFA och Calix har bilder som visar var man kopplar in värmare med separat pump. Men de har valt helt olika placeringar.

Den intresserade kan läsa detaljerna själv. Ingen anledning att kopiera mer ur monteringsbeskrivningarna.

Jag får en känsla av att Calix placering prioriterar att värma kupé framför motor och DEFA prioriterar motor framför kupé. Fast kör man inte kupéfläkten kanske inte skillnaden är så stor.

Dessutom kanske lite sent att komma med denna info nu. Men jag tyckte det var intressant att de valt olika lösningar. Möjligen är det helt enkelt så att när man har en cirkulationspump är inte placeringen speciellt viktig alls. Finns det någon annan synpunkt eller skäl till att den ena placeringen är smartare än den andra?

Har kollat igen. Får korrigera mig själv. Tror jag har bättre koll nu. Både Calix och Defa kopplar in sig på samma slang, som går från värmeelementet och över motorn. Båda vänder pumpen så flödet går från kupévärmeelementet. Tekniskt är det nog ingen större skillnad. 

De väljer antagligen placering efter praktiska orsaker. Som var produkten passar bäst och är enklast att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-09 på 16:37, Rylander säger:

Här är ett alternativ och till ett vettigt pris. http://anabint.se/Produkter_Bildelar_Motorvarmare.html

ANABs värmare med inbyggd cirkulationspump och termostat förefaller passa alldeles utmärkt vad gäller slangdragning om man använder Calix-placeringen. 

Länk till kommentar

Fråga:
Jag vill veta var man lämpligast drar in en elkabel till ett kupévärmaruttag.

Alltså från motorrummet in till kupén någonstans vid fotutrymmet för passagerarutrymmet höger framsäte.

Planen är att placera en grenkontakt och en batteriladdare i motorrummet i utrymmet bakom högra batteriet. Så förslag på bra vägar från detta motorvärmarkablaget önskas. Finns det något förberett hål för ändamålet?

Det skulle vara mycket bra om de som har kunde lägga upp bilder på befintliga lösningar. Finns det någon installationsinstruktion där detta framgår, tro?

Länk till kommentar

5 timmar sedan, Mr.O säger:

Fråga:
Jag vill veta var man lämpligast drar in en elkabel till ett kupévärmaruttag.

Alltså från motorrummet in till kupén någonstans vid fotutrymmet för passagerarutrymmet höger framsäte.

Planen är att placera en grenkontakt och en batteriladdare i motorrummet i utrymmet bakom högra batteriet. Så förslag på bra vägar från detta motorvärmarkablaget önskas. Finns det något förberett hål för ändamålet?

Det skulle vara mycket bra om de som har kunde lägga upp bilder på befintliga lösningar. Finns det någon installationsinstruktion där detta framgår, tro?

Det finns ju flera gummigenomföringar i torpedväggen man kan gå in igenom. Jag brukar trycka igenom en rejäl flatmejsel jag har, sen tejpar jag fast det jag vill ha igenom och smörjer in med typ silikon. Sen är det bara att slita så följer det med. Det är ju gott om plats på LC:n. 

• Like 1
Länk till kommentar

Jo, det verkar vettigt. Tack.
Hittade en bild på genom vilken gummiplugg Webasto drar in kablar. Den vänstra alltså. Den ser ut att kunna funka bra.
image.png.34d73cffa0dd90b5b923a4d84e31e8d7.png

Vad betyder "fyrkanterna" i den högra pluggen tro... Att det är lämpliga ställen att trycka in skruvmejseln, eller kanske motsatsen?

Länk till kommentar