Gå till innehåll

Traktorns HJ60

traktorn

Rekommendera Poster

• 6 months later...

hänt mycket i mitt liv senaste halvåret men inte så mycket här på sidan. Blir troligen husägare nästa vecka och väldigt mycket tid har gått till renovering av det huset samt tömma det tillsammans med mina syskon (pappas hus och han dog i vintras)

Min kära trotjänare har varit sjuk. Den slutade ladda mitt i skörden. Kört med den ändå och laddat vid behov. Men nu när det blivit kallare gick det inte längre. Jag lämnade in generatorn till Skara bilelektriska för reparation. Han ringer upp dagen efter och säger att han är klar, eller rättare sagt, det var inget fel på den :blush:

Sätter tillbaka den och den laddar som aldrig förr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 months later...

hmmm, husrenovering tar tid från allt annat.

Min kära HJ 60 har bråkat med mig. Jag trodde laddningen var lagad sist jag skrev här men icke. Det gick bra några veckor men sen la generatorn av igen. Felet satt i det inbyggda laddrelät. fick hem det nya idag och nu laddar bilen igen.

Jag tröttnade på felskökandet i december och beställde en bytesgenerator från Toyota. Kom dagen efter och jag var glad ända tills jag skulle montera, Det inbyggda laddrelät fanns inte i lådan. Ringer till Toyota och undrar vad dom menar när jag får en halv generator. Dom beställer på stört och jag blir glad igen,,, i två timmar. Då ringer dom tillbaka och säger att dom kan inte få tag på något relä, slut i lager och går ej att beställa!

Min lokala bilelgubbe löste det problemet.

Länk till kommentar

• 2 months later...

Precis som Daniel2 har jag givit min bil lite kärlek idag. satte på sommardäcken och fick liv i diffspärrarna igen. den bakre spärren hade rostat fast och då gick det inte heller att dra i spaken till den främre spärren. Lite 55,6 och några lätta hammarslag gjorde susen.

Länk till kommentar

• 2 months later...
  • 6 months later...

mycket vatten under broarna mellan inläggen här.

Bilen blev bara vingligare under hösten så jag blev tvungen att göra något. Hissade bilen och kunde se att bägge P-ändarna glappade. Noterade även att stagen mellan bladfjädrar och ramen hade gjort sitt. Tillverkade ett par nya och vips så går bilen som en stridsvagn igen :)

post-2520-0-69595400-1514800945_thumb.jpg

Länk till kommentar

• 6 months later...

märks tydligt att jag blivit med hus i den här tråden , ett halvår mellan uppdateringarna!!

Nu har min pärla passerat 52000 mil och går som en klocka fortfarande. Det måste vara hål på avgasarröret för det kommer in avgaser i bilen när man öppnar takluckan.

Ska försöka vara lite mer aktiv här igen .....

• Like 2
Länk till kommentar

• 1 year later...
På ‎2018‎-‎01‎-‎01 på 11:02, traktorn säger:

mycket vatten under broarna mellan inläggen här.

Bilen blev bara vingligare under hösten så jag blev tvungen att göra något. Hissade bilen och kunde se att bägge P-ändarna glappade. Noterade även att stagen mellan bladfjädrar och ramen hade gjort sitt. Tillverkade ett par nya och vips så går bilen som en stridsvagn igen :)

post-2520-0-69595400-1514800945_thumb.jpg

texten ovan är en sanning med modifikation. Jag monterade dom nya stagen men P-ändarna blev liggandes orörda. Tills förra veckan. fick ett sånt där tokigt infall och tänkte besiktiga bilen, något som inte skett sedan 2015.

Det började redan för några veckor sedan när jag helt plötsligt handbromsen blev betydligt sämre. Jag kände att något hände när jag drog i spaken. In i verkstaden och lite koll vad som kan ha hänt. Från spak till hjul var allt helt men när jag drog i spaken bromsades bara det högra hjulet. När jag fick av trumman på vänster sida såg jag vad som hade hänt. Det ligger en kort vajer inne i trumman och den hade jag dragit för sista gången. Efter lite klurande och rotande i verkstan tillverkade jag en ersättare av en eker till min endurohoj. Jag sågade av örat från vajern och helt sonika svetsade på det på ekern efter att jag kapat den i rätt längd. Bockade sen den i en lagom båge och se på fan, den passade och funkar!

Och nu började tankarna, vad mer behöver fixas för en besiktning?

En glödlampa till skyltbelysningen byttes, Dom dammiga P-ändarna monterades och jag köpte två nya däck eftersom korden var framme på ett av framhjulen. Kvällen innan besiktningen lyfte jag upp bilen och kröp under i bak eftersom det lät lite som att avgasaröret låg emot bakaxeln. Inget fel på upphängningen. Till slut hittade jag källan till ljudet. en hållare till krängningshämmaren hade försvunnit med resultatet att hämmaren låg och skavde på bakaxeln. Hittade en lämplig plåt som jag skar ut en remsa av och bockade som den andra. lindade några varv med tunn gummiduk runt hämmaren och klämde dit hållaren.

Lite spännande var det att köra fram till besiktningen förra fredagen men det gick som en dans. Blankt papper!!

Nu har den gått 53 000 mil och går som en klocka.  Som lite kuriosa var jag bjuden på älgjakt i söndags och det jaktlaget hade en fin hemmagjord älgdragare. Tyvärr så la drivningen av när vi nästan hade fått älgen ut från ett hygge. En liten halvmånekil hade försvunnit från sitt läge vilket gjorde att kraften från motorn inte gick in i växellådan. Jag visste att jag hade ett skruvdragarbits i bilen och det kanske skulle gå att trycka dit. Kommer halvvägs till bilen när hjärncellerna vaknar till. vänder mig om och ser att avståndet till älgdragaren från den punkt som jag vågar åka till innan det blir för surt är ungefär 60-70 meter. Så istället för att hämta ett fjolligt bits hämtar jag bilen och släpar ut vajern, den räckte precis fram till dragaren. Drog in hela vajern och sen släppa på den igen och backa bilen 70 meter och samma procedur tre gånger så var älgen på farbar väg.

• Like 5
Länk till kommentar

• 1 month later...

På besiktningen noterades muntligt att en bladfjäder i fram var av. Det fixar jag på stört var svaret till gubben med rosthammaren. Nu blev det inte riktigt så utan jag körde vidare utan åtgärd. Det gick bra i några veckor men sen en dag när jag körde på en hyffsad skogsväg så small det till i fram och nosen på bilen sjönk något på vänster sida. Helt plötsligt så var jag nere på ett helt blad på vänster sida, och dagen efter behövde jag bilen.

Efter kvällsmaten fick det bli lite snabbmek i verkstaden. Jag hade luftbälgar liggandes som köptes för några år sen när bakfjädringen blev väl slapp. Nu var det bara att börja klura ut fästen för bälgarna och börja montera. Några timmar senare så vart bilen uppkäftig igen.

Det som står närmast på tapeten är att byta dämparna i fram för dom är tokslut.

• Like 2
Länk till kommentar

• 3 weeks later...
  • 6 months later...
  • 4 months later...

Lite livstecken från Kinnekulle

Landcruisern har nu rullat drygt 54 000 mil och är väl ungefär lika slö som den alltid har varit.

I höstas befarade jag att det var dags för nya dämpare i bak igen. Men vid närmare kontroll så var det det lilla ramröret som går på tvären mellan huvudramen som rostat av i bägge ändar. Körde med det onödigt länge men för några veckor sedan tog jag tag i problemet.

Jag skar bort det mest sönderrostade och svetsade dit "ny" metall i bägge ändar. för att få det lite starkare slog jag även i ett klenare rör utifrån rakt igenom huvudramen och in i "dämparröret".

Nu hänger nog det ihop i några år framåt.

091.jpg

093.jpg

095.jpg

098.jpg

• Like 3
Länk till kommentar

• 4 months later...

Gav bilen lite, lite kärlek idag.  Bytte till sommardäcken och ruskade liv i diffspärren på bakaxeln.  Den har en förmåga att rosta fast.

Noterade även att framaxeln har börjat svettas lite på vänstersidan.  Är nog ingen fara men det är väl bäst att kolla oljenivån. 

20210412_194335.jpg

• Like 2
Länk till kommentar

• 5 months later...

Långt emellan gångerna 

Höger bakljus försvann för några månader sedan och även belysningen på släpkärran om den var kopplad. Antagligen kabelbrott eller glapp i någon kontakt/koppling. 

Tog tag i problemet idag och försökte bli klok på kabeldragningen,  det blev jag inte. Men så mycket förstod jag att när draget monterades sattes även en 24/12volts omformare in i bilen. 

Ett mindre ormbo med kabeltjuvar högt och lågt låg gömt i ramen framför draget. Jag lyckades aldrig reda ut vilken sladd som skulle förse höger bakljus (och draget) med ström. 

Bytte taktik och fokuserade på hur omformaren var kopplad. Där gick det bättre.  Hittade in och utgång som rörde bakljuset. Testade att sno ström från vänster bakljus och kopplade in där strömmen från höger bakljus skulle komma in i omformaren. Inga gnistor och ingen rök någonstans.  Höger bakljus lyste igen och det blev även ström i släpvagnsuttaget. Problemet löst om än på ett lite udda sätt.

• Like 5
Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Igår fick jaktbilen lite mer kärlek. 

Så fort jag öppnade ett fönster eller takluckan kom det in avgaser i bilen. Åkte till Biltema och plockade till mig lämpliga rör och dämpare. 

Bakre dämparen var redan borta och med en sticksåg fick jag enkelt bort mellandämparen,  demonteringen tog max 10 minuter.  Lite längre tid behövdes för montering.  

Passade även på att byta trasiga glödlampor i instrumentbrädan. 

Tyvärr såg jag att bilen behöver mer kärlek när jag kom under den, rostangrepp på rambalk framför höger bakhjul. 

20211009_135333.jpg

20211009_134224.jpg

20211009_160726.jpg

20211009_160755.jpg

• Like 5
Länk till kommentar

• 5 weeks later...

Byta olja visade sig inte gå så enkelt som det brukar göra.  Att få ut oljan gick smärtfritt,  värre var det med filtret.  Istället för att släppa från gängorna så släppte ytterhöljet från resten av filtret,  inte så att det lossnade utan bara så mycket att när jag försökte skruva av filtret så snurrade bara höljet. 

Hur jag än gjorde ville det inte släppa från gängorna.  Slutade med att jag fick skruva av hela filterhållaren från motorn och bryta sönder filtret på arbetsbänken.  Efter det kom jag åt "muttern" som skruvas på gängorna och kunde lossa den och resterna av filtret. 

Istället för en halvtimme blev det 2 timmar för oljebytet,  men nu rullar den igen 🙂

• Like 3
  • Sad 1
Länk till kommentar

8 timmar sedan, Mr.O säger:

Vad var orsaken till detta eländiga problem? Kass filter eller dålig inoljning vid monteringen eller nåt annat?🤓

Fast efter 55000 kanske det kan bli så. Läge för "long life" filter vid 110000 tro? 🤣

Kombination av lite för starka nypor vid monteringen, kanske bristfällig inoljning av packning samt allmänt oflyt.

Byter olja varje tusende mil, brukar bli en gång om året ca.

Det gamla och det nya såg inte likadant ut där det sluter tätt mot filterhållaren vilket gjorde att jag inte våga gå loss på filtret när allt satt på motorn.  Med facit i hand hade jag kanske fått av filtret utan att lossa filterhållaren.

Jaja, nya bekymmer 

Bladfjädrarna börjar redan ge upp efter 55 000 mil. Flera har gått av i fram.

Tips mig gärna vart jag ska titta för nya, Toyota hade inga kvar..

• Like 2
Länk till kommentar