Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Fördelen med att vänta på delar är att man får gjort andra saker som man har dragit sig för att ta tag i. Sitter en grunka på dieselpumpen som kylarvattnet går igenom, den skall höja tomgången när det är kallt ute. Där den är bultad mot pumpen har det läkt diesel ibland, nu är den bortplockad och ersatt med ett lock.

154092791377167000_resized.jpg

154092791319648200_resized.jpg

Redigerad av Rylander
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...

Alla delar har kommit och bilen är körbar igen. Bromsarna blev inget vidare med original vacuum booster, den är nu utbytt mot en som har suttit i HJ60. Bromsarna blev betydligt bättre, men helst så skulle jag vilja ha en booster från en 80:a.

154186601856653800_resized.jpg

Alla punkter på att göra-listan är avbockade och nu gapar garaget tomt. Men inte länge till:rolleyes:

154186601918463800_resized.jpg

• Like 4
Länk till kommentar

På 2018-03-24 på 19:14, Rylander säger:

Lite händer det i Solrosgaraget men inte mycket, men en elektrisk kylarfläkt har kommit på plats.

Fick hjälp av sonen i dag med att byta gångjärnet på en av luckorna på skåpet.

152191079167650700_resized.jpg

Var hittade du det nya gångjärnet och hur mycket kostar ett sådant?

Går det inte att byta bara gummit?

Länk till kommentar

8 timmar sedan, yota säger:

Var hittade du det nya gångjärnet och hur mycket kostar ett sådant?

Går det inte att byta bara gummit?

Gummilisten gick inte att rubba, säkert i pressat och fast fastvulkad på något finurligt sätt. Beställde ett nytt av dom som hade byggt skåpet (Karossan). En del utgifter vill man glömma, men jag tror den gick på ca 1500kr. Gör dyrt men det var ju en engångskostnad <_<

• Like 2
  • Sad 1
Länk till kommentar

Det är som JAK skriver men jag har inte lyckats hitta vad koderna betyder annat än färgkoden 3k3 Garnet Pearl   http://www.toyotareference.com/4runner/1990-1995

Men på dom här sidorna kanske du kan hitta vad du söker.

http://importarchive.com/toyota/4runner/1990-1995/specs

/ Mecki

Länk till kommentar

Nu vet jag lite mer om kodernas betydelse, tack för hjälpen.

I dag var det dags att köra in bilen i garaget för att se vad man hade köpt, i med två nya batterier och den startade i ett huj.

154308002626977900_resized.jpg154308002688163600_resized.jpg

Började med att städa ur den invändigt, det gjorde susen den blev riktigt fin.

154308002861151200_resized.jpg

Hade hoppats på att slippa ta fram svetsen men det sprack:(, bakkanten på trösklarna och bakom hjulhusen bak behöver fixas till.

• Like 5
Länk till kommentar

Den ser ju riktigt fin ut nu , hyfs hjälper .  Har du tagit bort lastgallret så du kan provsitta ordentligt ?

Jag hittade vad axelkode G285 betyder.

G= 8" kronhjul

28= 4,30:1 utväxling

5= 4 pinion & limited slip

/Mecki

Redigerad av Mecki
  • Like 4
Länk till kommentar

Här lädervårdskitet jag pratade om att jag använde på säterna i 100:an .

http://www.gplcare.se/ladervard/leather-interior-care-kit-2x250-ml.html

Det blev riktigt bra och kan verkligen rekomenderas. En rengörning gjorde förarsätet mjukt och smidigt igen.

Är det väldigt smutsigt kan man köpa cleaner separat i större förackning destamma med skyddskrämen.

Det finns även läderfärg om man behöver fylla i på slitna/spruckna ställen.

http://www.gplcare.se/fargcreme/fargkram-gulbrun.html

/Mecki

• Like 3
Länk till kommentar

4 timmar sedan, Mecki säger:

Den ser ju riktigt fin ut nu , hyfs hjälper .  Har du tagit bort lastgallret så du kan provsitta ordentligt ?

Jag hittade vad axelkode G285 betyder.

G= 8" kronhjul

28= 4,30:1 utväxling

5= 4 pinion & limited slip

/Mecki

Lastgallret är borttaget och man sitter hyfsat men sätet behöver flyttas bak ett par cm för att det skall bli riktigt bra.

• Like 1
Länk till kommentar

Det gick inte att hissa ner rutan på bagageluckan och i.o.m det så gick det inte att komma in i bagagen. Misstänkte att det var brända reläer i styrboxen men den var hel som tur var.

154315665737364900_resized.jpg

Nästa steg var att provköra motorn till elhissen, även den fungerade.

154315665629567100_resized.jpg

Med motorn urplockad så gick det till slut att manuellt få ner rutan så att jag kunde öppna bagageluckan.

154315593193800700_resized.jpg

Det visade sig vara tröghet p.g.a ålderdom , lite rengöring och WD40 gjorde susen.

• Like 5
Länk till kommentar

En dålig lösning när man inte kan öppna lucka och komma in där bak om inte rutan är helt nere.

Och ett vanligt problem på 4Runner

Vänsterstyrda 4runner diesel är rätt ovanliga

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

Ja man får gratulera till köpet, har gått o funderat på den bilen flera år men man har alltid för mkt projekt redan :blink:

Om jag inte kommer ihåg fel så var det rost i dörrarna, det finns rostfria här på ön om du skulle vara intresserad, finns en hel 4-runner i delar..

Länk till kommentar

10 timmar sedan, ewoldern säger:

Ja man får gratulera till köpet, har gått o funderat på den bilen flera år men man har alltid för mkt projekt redan :blink:

Om jag inte kommer ihåg fel så var det rost i dörrarna, det finns rostfria här på ön om du skulle vara intresserad, finns en hel 4-runner i delar..

Dörrarna är rostiga men jag fick med fyra andra dörrar plus en bagagelucka, dörrarna skall bytas och bakluckan som sitter på bilen är det ingen fara med.

Funderade på att lägga ut en köpes annons här på forumet men tänkte att det är väl ingen idé, finns väl ändå ingen som har delar till en 4runner här i

Sverige, med det fanns det?

Det jag saknar är bakre kofångare. Är det något du har?

Redigerad av Rylander
  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar

Flitens ljusa låga lyser stark i Solrosgaraget , snyggt ?

Jag skall också skrapa bort resterna av underredsmassan från axlarna på 80:an för att måla istället.

Vad blev det för sorts färg ?

/ Mecki

Redigerad av Mecki
  • Like 2
Länk till kommentar

23 timmar sedan, Mecki säger:

Flitens ljusa låga lyser stark i Solrosgaraget , snyggt ?

Jag skall också skrapa bort resterna av underredsmassan från axlarna på 80:an för att måla istället.

Vad blev det för sorts färg ?

/ Mecki

Det gnetas på i garaget, vill bli klar med målningen innan helgen så jag kan köra ut bilen och städa ur garaget. Då är det dags att duka upp för garagefika.

Har målat med Hammerite, ramen är målad med slät färg och hjulupphängningen med hammered.

• Like 2
Länk till kommentar

Mycket snyggt @Rylander!

Det är snart dags för min gamla dam att få samma underställsbehandling. Vad använde du? Stålborste, tryckluft och allt annat du hittade?

I Nlck är det många som menar att Lanolin och/ eller Owatrol är det bästa som finns när det gäller att skydda sina älsklingar mot rostmasken. 

Vad gäller i Solrosgaraget?

• Like 1
Länk till kommentar

2 timmar sedan, Wiberg Sr säger:

Mycket snyggt @Rylander!

Det är snart dags för min gamla dam att få samma underställsbehandling. Vad använde du? Stålborste, tryckluft och allt annat du hittade?

I Nlck är det många som menar att Lanolin och/ eller Owatrol är det bästa som finns när det gäller att skydda sina älsklingar mot rostmasken. 

Vad gäller i Solrosgaraget?

En skarpslipad spackelspade och tryckluftsverktyg med roterande stålborste fungerar bra. Men fytti rackan var det dammar, använd andningsskydd annars kommer du att gå upp flera kg i vikt av allt bös du andas in.

Landolin och Owatrol har jag ingen erfarenhet av, brukar använda Biltemas rostskyddsmassa för underrede. Sprutar ett tunt lager på utsatta ställen, använder samma rostskyddsmassa rambalkarna och i hjulhusen brukar jag pensla på underredsmassa.

• Like 1
Länk till kommentar