Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Det brukar vara minst 2 st filtrar på Denso pumpar, det ena på inloppet (5:25 i videon https://www.youtube.com/watch?v=SsWQ5XxUVAo , visserligen elektronisk 1KZ-TE men grundkonstruktion är lik den mekaniska)  och det andra under fuel-cut solenoiden(nr. 22602 på sprängskissen https://partsouq.com/en/catalog/toyota/part?catalog=EU&model_code=KZN130R-GKMSXW&group=2203 ). 

• Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en stabil frukost och en skvätt kaffe var det dags att tända upp i garaget och ta sig an filtren på

dieselpumpen. Kom inte så långt med detta, saknade en lång hylsa för att kunna komma åt filtret

som sitter på inloppet på pumpen?. Testade i stället med att köra igenom pumpen med Molly Diesel

Purge, efter bara ett par minuter så började rätta till sig. Körde igenom hela flaskan med Diesel Purge

med olika varvtal på motorn och nu verkar det fungera som det skall?

Redigerad av Rylander
  • Like 7
Länk till kommentar

Då var det dags att visa vad som fanns på pallen som kom från Euro4x4parts häromdagen. Det blev

nya kofångare fram och bak till bilen bl.a., fräscht med nya delar som matchar övriga bilen. Vill inte

borra hål i den nya kofångaren för extraljusen, får kolla i morgon om jag kan montera dom i frontbågen.

158178404037454900_resized.jpg

158178403936135100_resized.jpg

• Like 8
Länk till kommentar

Ett par saker återstår att fixa innan det är dags för besiktning. En sak är att fixa bränslemätaren som

inte fungerar, förmodar att det är givaren i tanken som har gett upp. Har letat runt på nätet efter fuel

sender 83320-80134 men hittar ingen. Däremot så finns det en som heter 83320-80120, denna är till

Hilux 2,4 diesel 88-97. Vad tror ni, vågar man chansa på att den skulle kunna passa?

Och en bild på hur det ser ut med frontbågen monterad.

158187861863356900_resized.jpg?width=136

• Like 4
Länk till kommentar

Det fick bli en tankarmatur till en LC90 diesel, hyfsat lik 4runners armatur.

158341943894691400_resized.jpg

Efter lite böjande och kapande så blev det riktigt bra.

158341944016537000_resized.jpg

Rengöring och lite underredsmassa gjorde susen.

158298235858252600_resized.jpg

158341943995188200_resized.jpg

Under tiden jag väntade på tankarmaturen så fick jag monterat side stepen. Av dom gamla

konsolerna fanns knappt något kvar så även här kom delar från en LC90 till användning.

158298236018715800_resized.jpg

Nu blir det en sväng till garaget för att montera tillbaka tanken och nästa vecka är det dags för besiktning.

• Like 4
Länk till kommentar

18 timmar sedan, MFI9 säger:

Fasen va fin den blir, nu när du ändå tröttnar på den så är det helt okej att du säljer den till mig 😉👍👌

Jo den blev fin, nästan för fin. Efter en välbehövlig tvätt för att få bort allt garagedam så ser den ut så här.

158349794990055300_resized.jpg

• Like 8
Länk till kommentar

I dag blev det en sväng till glasmästaren för att få hjälp med listerna runt framrutan, så nu tror jag att

allt skall vara klart inför besiktningen i morgon.

Det jag märkte när jag körde var att den behöver nog ha lite mer diesel så det blir lite mer fart på den.

Så frågan är, skall man skruva in eller ut bränsleskruven på pumpen för att den skall få mer diesel?

d7e.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

• Like 1
Länk till kommentar

1 timme sedan, Runekebab säger:

In är det ju på Lj70in iaf, skruva tills du hör att tomgången ökar till typ 1500 så får du sänka den på gasviren har ja för mej.

Toppen Patric, gjorde ett försök att komma åt justerskruven men det gick inget vidare. Får göra ett försök igen till helgen.

• Like 1
Länk till kommentar

Det blev en bra start på denna dag, bilen blev med beröm godkänd. Nästan 45 minuter tillbringades

hos bilprovningen, dom hade lite att göra och var pratglada. StefanT tittade in till bilprovningen och

förevigade en glad 4runner ägare.

79c.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

170.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

058.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

• Like 7
Länk till kommentar

En helt vanlig fredag kväll i Solrosgaraget, kanske inte men underbart när goa kompisar kommer och

överraskar i Solrosgaraget:wub:

dac.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

b77.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

1ee.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

Men säg den glädje som varar. Såg en liten pöl på garagegolvet i dag, kan det vara något sedan

festligheten i går kväll? En snabb inspektion under bilen, tjugo mil har jag kört med 4runner och nu är

det dags för reparation. Inget allvarligt, slavcylindern till kopplingen som läcker:huh:

d63.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

• Like 6
Länk till kommentar