Gå till innehåll

Navigation på surfplatta?

Klydd

Rekommendera Poster

Bra genomgång MrWib, tack för den. Några nyheter inför årets resor? Vi ska montera en iPad för navigation och.. jag är helt okunnig i detta men kan man inte bara använda Google Map nu när det är lokaltaxa i Europa? Eller är de program du nämner mycket vassare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra genomgång MrWib, tack för den. Några nyheter inför årets resor? Vi ska montera en iPad för navigation och.. jag är helt okunnig i detta men kan man inte bara använda Google Map nu när det är lokaltaxa i Europa? Eller är de program du nämner mycket vassare?

Tackar :)

Nä inga nyheter inför året, tyvärr kommer det troligen inte bli någon resa i år pga förhinder :( så har inte riktigt fokuserat på sånt.

Vi använde Google maps i Georgien med stor framgång, nothing beats Google ;) så det är troligen en nog så bra variant nu när internet finns fritt för alla (kolla bara upp vad som gäller med surfen i europa med abonnemanget ni tänkte använda, det skiljer en hel del hur mycket europa-surf som ingår osv mellan olika abonnemang hos samma operatör).

Sen är det väl aldrig fel att ladda ner Sygic eller liknande eftersom internet kan ju vara mer eller mindre frånvarande beroende på hur långt ifrån civilisationen man befinner sig.

Länk till kommentar

Jag slår ju ett slag för MapSource/BaseCamp och nRoute - Garminprodukter med flera år på nacken ( de har dessvärre slutat att utveckla det senare programmet ). Med en GPS mottagare kopplad till laptop och OSM kartor eller Garmins orginala kartor så kan man enkelt planera turer i lugn och ro hemma med MapSource/BaseCamp och sedan följa dessa via nRoute. Det är väldigt enkelt att importera eller exportera GPX filer till andra enheter som klarar att läsa dessa filer - View Ranger etc.

Skrev en liten införing här: http://www.overlanding.nu/garmin-nroute-mapsource-basecamp/

Länk till kommentar

• 4 years later...
  • 3 years later...
På 2022-01-26 på 01:46, Mr.O säger:

🗺️ 🧭  📱 💻
Snart 5 år senare kanske det är läge för en ny nomineringsomgång och Oskar utdelning? 🏆

🚙

Vet inte varför jag trillade in i denna tråden igen, men nuförtiden använder vi uteslutande Google-maps och skaffar e-sim i de länder vi besöker utanför EU, funkar kanon 👍

Finns det någon som använder något annat? 🧐

• Like 1
Länk till kommentar

Oj! Inläggen duggar tätt vilken aktivitet. 🤣

Kör oxo Google Maps men oftast Waze. Lite beroende på var man är. 

Att använda surfplatta skulle jag gärna slippa så mitt fokus har på senare tid legat på att hitta någon huvudenhet som klarar Android Auto. En som ändå klarar det viktigaste Toyota-original har. Dock skal jag väl säga att jag inte varit speciellt aktiv och inte heller lyckosam i mitt letande.

Lite off-topic. Så jag flyttar resten till en ny tråd i LC150 sektionen

image_2025-08-20_221707169.png

Redigerad av Mr.O
Lite off-topic. Så jag flyttar resten till en ny tråd i LC150 sektionen
  • Like 2
Länk till kommentar

Om man kör padda/platta så kan jag rekommendera Topo GPS (liknar gamla och numera döda Viewranger). App är gratis och kartor billiga. Och i Sverige finns Lantmäteriets topografiska kartor 👍💚

Även OsmAnd är helt okej.

Jag tycker Google Maps har för dålig kontrast, ibland svårt se mindre vägar.

Och det är för lite alternativ när det gäller hur man vill navigera.

Redigerad av MFI9
  • Like 1
Länk till kommentar

Google maps har knappt uppgraderats sen 2007, blekt och fattigt på information.
Ibland ger den så knasiga anvisningar att jag följer dom av ren nyfikenhet på hur fel det kan bli.
Dit jag åker är det ofta dålig täckning och då är maps.me ett budget offline alternativ.

• Like 2
Länk till kommentar

14 timmar sedan, priffe säger:

Google maps har knappt uppgraderats sen 2007, blekt och fattigt på information.
Ibland ger den så knasiga anvisningar att jag följer dom av ren nyfikenhet på hur fel det kan bli.
Dit jag åker är det ofta dålig täckning och då är maps.me ett budget offline alternativ.

Kan hålla med om att den ibland ger lite konstiga anvisningar/rutter, men man är ju ute på äventyr ... ;) 

Men dåligt med info, vad tänker du på då? Jag har då hittills inte missat något väsentligt, vad jag vet.

Länk till kommentar

Rutter är en sak. Men jag ser satellitbilderna som en bra grej. De brukar vara hyfsat uppdaterade. Vilket är bra om man letar vägar. Att även de som inte är med på kartan syns är ju bra. 

Dock kan man inte se om de är skottade, så det kan ibland leda till spännade äventyr att berätta om. Å andra sidan gäller det väl generellt vintertid kanske...

Länk till kommentar

5 timmar sedan, MrWIB säger:

Kan hålla med om att den ibland ger lite konstiga anvisningar/rutter, men man är ju ute på äventyr ... ;) 

Men dåligt med info, vad tänker du på då? Jag har då hittills inte missat något väsentligt, vad jag vet.

T ex om jag vill veta namnet på sjön eller byn jag passerar.
De hade utan ansträngning kunnat lägga till mycket information.
Och kontrasten suger så pass att google maps blir oanvändbar
Användare har efterfrågat en möjlighet att justera men google är ointresserat
google
image.thumb.png.90a213e37a76ef47f4cfc30900b19e3f.png

Bing något bättre, och mer kontrast

image.thumb.png.92e688871b431e4a771566ca30f8e193.png

Apple image.thumb.png.e3681f19794d7afcf9d580a67385f8bf.png

maps.me

image.png.ef2f951e11c304514eb0130bca54d76e.png

naturkartan

image.png

image.png

Redigerad av priffe
  • Like 3
Länk till kommentar

5 minuter sedan, priffe säger:

T ex om jag vill veta namnet på sjön eller byn jag passerar.
De hade utan ansträngning kunnat lägga till mycket information.
Och kontrasten suger så pass att google maps blir oanvändbar
Användare har efterfrågat en möjlighet att justera men google är ointresserat
google

Bing något bättre, och mer kontrast

Apple 

maps.me

naturkartan

OK, I get it, men jag är bara fokuserad på dit jag skall, aldrig omgivningen ;)

P.S. Filter överlämnade, hoppas de kommer till användning :)

• Like 1
Länk till kommentar

Här är rätt bild från apple maps. Lika tom som google, och dålig kontrast.

Maps.me är bra. Men i praktiken använder jag oftast google maps och tittar inte på screen, bara lyssnar på köranvisningarna.

Skäklipp.PNG

• Like 2
Länk till kommentar

På 2025-08-22 på 16:58, Klydd säger:

Är inte detta själva definitionen av att missa :) :) 

Ha ha ha, jo jag tänkte på det när jag skrev det, men sen tänkte jag att det får alla kloka själva förstå ;) 

Länk till kommentar

På 2025-08-23 på 11:04, priffe säger:

...

... Men i praktiken använder jag oftast google maps och tittar inte på screen, bara lyssnar på köranvisningarna.

Samma här, Google är ganska totalt värdelöst att se hur man skall köra, röstanvisningar är mer eller mindre ett måste. 
Det som är sjukt irriterande med det är att Google läser upp hela namnet på gatan, vilket i vissa fall är extremt långt så de knappt hinner berätta om nästa manöver, och seriöst, vem f-n vet vilken gata man kör på eller svänger av till eller skall till ... det är helt onödig info från Google, hoppas att de ändrar det snart.

Länk till kommentar

Vad som var förbluffande var hur google tappade intresset för att utveckla kartappen runt 2007-08.
För att istället helt gå in för att maximalt monetarisera algoritmerna.
Det var rätt deprimerande tider.

Text  Description automatically generated

• Sad 1
Länk till kommentar