Jump to content

Navigation på surfplatta?

Klydd
 Share

Recommended Posts

Jo jag hittar en hel del färdiga paket med trådlösa backkameror.

Men vill helt inte ha flera skärmar i bilen, därför sökte jag efter en smidig liten kamera som kan prata med Ipad och tål att sitta ute.

Men å andra sidan kanske jag inte alltid kommer att köra med en Ipad i bilen, finns väl en stor risk att den får fötter då.

Så backkameran kanske man vill ha separat.

/Jonas

• 6 months later...

Ser najs ut. Kan man köra alla vanliga Windows program på den? Tex Garmin nRoute?

Är det förresten någon som provat lägga till egna kartor i MotionX på iPad? I senaste versionen ska det gå mot några kronors tillägg. Finns mer info här: http://tlcfaq.com/main/2013/08/motion-x-custom-maps/

Ser najs ut. Kan man köra alla vanliga Windows program på den? Tex Garmin nRoute?

Japp, det är ju en dator som jobbar "under cover" som surfplatta, så det är ett fullt fungerande W8.1.

Ganska bra prestanda i den oxå.

Helt nytt test

Tyckter Apples prylar är dyra, men denna var inte något direkt fynd heller :( Hur ligger det till med pekskärmsanpassning på vanliga Windows program? För det ska passa för navigering vill man ju gärna kunna peka på skärmen på stora knappar.

Fynd och fynd, man får se potentialen i den ;)

Pekskärmsanpassning är väl upp till programmakarna att göra så det vet jag inte, men man får väl hoppas att någon navigationsprogrammakare inser vad de borde göra och gör det :)

• 4 weeks later...
  • 3 months later...

Vad tror ni om Sygic?

Verkar bra och lättanvänt, 600kr för hela världen känns mer än OK.

https://itunes.apple.com/us/app/sygic-gps-navigation-offline/id585193266?mt=8

Det tråkiga är att det inte finns någon direkt ny recension på nätet, men användarna på iTunes verkar tycka det e ok ...

Svårt det här ...

Sommarens resa skall ta oss genom ca 11 länder (kanske mer) och om jag lyckas navigera hem igen så skall jag återkomma här med utvärdering av såväl appar som andra navigeringsenheter :rolleyes:

Oskar, vi vet ju att du kom hem, så hur går det med utvärderingen? ;)

Jag använder Sygic på mina min Android platta och telefon. Täcker mina behov. Enligt de tester jag läst är det samma kartor som TomTom använder.

Låter bra Martin!

Jag laddar ner och testar, orkar fan inte sitta och leta konstiga appar längre som kräver ännu konstigare sätt att få över diverse kartor man får ägna dagar åt att hitta på konstiga sidor på nätet, blah!

Oskar, vi vet ju att du kom hem, så hur går det med utvärderingen? ;)

Tja, det blev en hel del länder, varav de flesta klarades av med Garmin "bil-gps 42länder edition", i Albanien och länderna runt om användes Garmin Montana med OSM-kartor och det funkade bra.

iPad-navigeringen la jag ner ganska snabbt, som beskrivet ovan, jobbigt att hitta bra lättanvänd navigeringsapp.

Sygic it is tills vidare :)

Edit: har inte lagt ner Surface Pro inköp heller, så det kanske blir nått på den oxå.

Edited by MrWIB

• 2 weeks later...

Update :)

Det blev iPad Air 4G denna gången. Har hittat en del vettiga navigerings/kart-appar som jag köpt (men glömt av), och så blir det Sygic oxå.

Om jag hittar hem efter sommaren lovar jag försöka komma ihåg att ge lite feedback på de olika apparna som kommer användas.

• 2 weeks later...

Hmmm har torrtestat några navigerings-appar nu, och jag tror det är som vanligt, det finns ännu ingen fullkomlig.

Tycker verkligen om Sygic, den flyter på bra och har bra användarinterface, inte helt oviktigt tycker jag.

Har tagit tre printscreen från samma område med tre olika appar, mest för att få en känsla för dem.

Sygic (Navteq och Teleatlas 599kr för "världen" + 325kr för Marocko), väldigt "clean" och ger bra överblick över de större vägarna.

Zoomar man in kommer alla POIs och så vidare upp, mycket överskådligt.

IMG_0009.PNG

Detta är Galileo (OSM, 49kr), sjukt plottrig men blir bättre när man zoomar in. Men det är dumt att inte kunna få någon överblick, all info som visas pajar det lite.

Detta kanske går att ställa in någonstans, men jag har inte hittat var ...

IMG_0008.PNG

Och slutligen Skobbler (OSM, 85kr).

Lätt använd och ger helt ok överblick, lite lik Sygic.

IMG_0007.PNG

Eftersom all info inte finns på en och samma App så blir de tre en bra kombo, då hittar man nog det mesta :)

Edited by MrWIB

• 2 months later...

En vinnare är utsedd!

Årets Oskar i kategorin Navigerings app går till ....

Skobbler!!!! Wooohoooo .... *vissel och applåder*

Motivering:

Superenkel att använda

Superenkel att ställa in olika settings

Grym överblick på 10" platta.

Bra täckning på vägar osv

Sygic och Galileo förlorade på WO kan man säga.

Sygic stängde ner sig två gånger och då orkade jag inte försöka mer.

Galileo var så svår att få igång så jag slutade försöka ganska omedelbart.

Orättvist? Japp, sån är världen! ;)

Skobbler däremot hade nära nog alla POIs vi behövde, det negativa var att det var inte helt lätt att hitta dem via appen, men visste man koord eller ungefär var de låg så kunde man panorera dit och enkelt hitta det.

"Alla" vägar var med.

Det negativa var att det gick inte att stänga av navigatorns ljud, utan att stänga av iPadens ljud och det blir inte bra när man använder iPaden som ljudkälla till stereon.

Sen var det som sagt inte helt lätt att hitta vissa saker fast man visste att de fanns med på kartmaterialet. Men det kan ha varit ovana oxå.

Men med hjälp av Skobbler körde vi hela Marocko utan några problem alls, förutom då vi körde "offroad" och använde en Garmin Montana navigator med OSM kartor.

En sak till, man bör snarare titta på kartan vart man skall ist för att lyssna på rösten, rösten är lite förvirrad ibland ... minst sagt!

Men resan hade inte blivit lika bra utan en standard Garmin bilnavigator.

När bilen trilskades lite, sökte man bara på Toyota i närheten av där man var och vips hade man några Toyota verkstäder att välja på, inte att underskatta.

Användes dessutom två gånger denna resan :P

Och som sagt en Garmin Montana GPS för offroadkörning.

Dvs ta med tre olika GPSer så är du täckt för alla eventualiteter :D

Edit: Glömde skriva att Skobbler beräknar vägarna grymt snabbt med senaste iPaden, jämfört med min Garmin bilnavigator, och ger alltid tre väg-alternativ om det finns.

Edited by MrWIB

För vår resa använde vi Navigon Europa på iPad för all vägnavigering och jag tror även den hjälpte oss i samtliga fall att hitta camping.

För bergsvägarna i Italien som inte finns med på "vanliga" kartor använde vi MotionX med tillägget "custom maps" och nerladdade MapQuest kartor (delvis variant av OSM, om jag fattat rätt). Hade även laddat hem "tracks" över vägarna vi tänkt köra och superpositionerade dessa på kartan för att veta vart vi skulle :)

För vår del var detta en bra och och någorlunda enkel kombination.

Som diskuterats tidigare tar det en stund att ladda hem kartor till MotionX, men i det stora hela så är inte det ett problem tycker jag.

• 4 weeks later...

...

Som diskuterats tidigare tar det en stund att ladda hem kartor till MotionX, men i det stora hela så är inte det ett problem tycker jag.

Kan iof hålla med om att det inte är några jätteproblem med själva nedladdningen.

Men! det gäller för relativt små områden, typ Island (tog massvis med tid) eller ett område där man vet att man skall köra offroad/småvägar.

Jag började ladda ner MotionX kartor över lite större områden (länder typ Tyskland osv) och insåg då att det var mer eller mindre ogörligt att få till på ett bra sätt.

Dels blir filerna väldigt stora (iof beroende på zoom-nivå), och sen finns ingen bra sätt att veta vilka områden man laddat ner så det gäller att hålla koll så man inte laddar ner en massa i onödan, eller ännu värre, missar en stor fläck :P

Med lite tur så kommer väl snart en Surface Pro med GPSmodul-inbyggd, blir en given vinnare i sådana fall ...

• 2 months later...

Hittade en mycket trevlig app för ipad/iPhone för ruttplanering :)

Den heter Footpath och kostar 7kr

https://itunes.apple.com/se/app/footpath-route-planner-running/id634845718?mt=8

Lägger man till 29kr kan man dessutom exportera rutter.

I appen kan man enkelt skapa rutter, baserade på att följa vägar, eller raka streck mellan punkter, eller helt ritade på frihand. När man följer vägar så finns google, open Street map och open cycle map att välja på, (och någon topo-karta för USA).

När rutten väl är skapad så kan man spara den i appen, eller mer användbart exportera den till GPX och öppna direkt i exempelvis MotionX.

Håller med dig Carl ( fast inte helt på det där med 30 år ;) )

Det är inte mycket som slår det att veckla upp en papperskarta på motorhuven för att diskutera dom vägval som ligger framför en .

post-917-0-57734800-1415884218_thumb.jpg

"Personen på bilden har inget med övriga inlägg att göra" Eller jo , det hade han visst :lol:

/ Mecki

• 4 months later...

Tänkte lägga in ett tips här, vi åkte hela vägen Tadjikistan med hjälp av en smartphone med appen "maps.me"

Man laddar ner kartorna för de länder man tänkt åka igen, och sen är det bara att slå på GPSes så är det klart sen.

Finns både i gratisversion och en köpversion som ligger runt 30kr.

Det var vår räddning när vi blev av med kartan i Turkmenistan - lätt värt!

• 1 year later...

Ok, skulle vilja uppdatera mina erfarenheter ang navigerings-appar.

Skobbler heter numera - Scout, som ägs av företaget Skobbler.

Positivt för Scout (fd Skobbler)

- Enkelt att ställa in coord

Negativt för Scout

- Det går inte att navigera med den om man inte kör på landsväg och skall svänga höger/vänster nästa korsning, men även det visar den lite halvdåligt.

Eftersom det minuset gör den mer eller mindre oanvändbar i städer osv så rekommenderas den endast att plocka fram adresser med,

Sommarens (2016) resa sköttes till stor del av Sygic

Positivt för Sygic

- Har "alla" vägar med och sköter navigeringen utmärkt

Negativt för Sygic

- Sjukt ostabilt, "tabbar" du till annat program så hänger det sig och kräver omstart. Det luriga är att det är bara själva kartan som låser sig, det kommer fram små ikoner hur man skall köra fortfarande, men det är inte lätt att upptäcka.

Lösningen på det är att varje gång man "tabbat" ut så startar man om appen på ett par sekunder så upptar den navigeringen enligt senast rutt snabbt och smidigt.

Som en bonus, använde Gaia GPS för det lite mer "offroadiga" och den funkade kanon.

En riktigt bra sak som jag tyvärr upptäckte försent är att om du laddar ner ett GPX-spår, så frågar den om man vill ladda ner kartan runt spåret, hur smidigt som helst. Tyvärr laddade jag ner kartan först eftersom jag inte hade koll på denna funktion (och har inte testat den, gör gärna det :) )

Man laddar ner kartor genom att välja område och zoom-djup, lite segt men det funkar på mindre länder och områden.

Till skillnad (Har inte kollat på länge nu iof) till Motion X så ser man vilka/et område man har laddat ner.