Jump to content

Navigation på surfplatta?

Klydd
 Share

Recommended Posts

Okej, grabbar... jag hade tydligen fel. Men, mina erfarenheter från OSM tidigare då jag tryckte in dem i min Garmin var lite sådär.. Halva byn där mina föräldrar bor i Skåne saknades, och det får väl ändå räknas som civiliserade områden.

MotionX använder väl OSM, eller menar du att du gick online på island och tittade på Google/Bing kartorna?

Att skapa rutter på datorn hemma och lägga in i GPS för att följa sedan är bland de viktigaste funktionerna tycker jag. Har inte använt Basecamp, men väl Garmins äldre variant MapSource en hel del. Även tillsammans med OSM.

Vad använder ni för programvara till OSM när ni sitter hemma och planerar?

Jag är inte heller på jakt efter ren offroad-karta, men de minsta grusvägarna måste vara med för att det ska vara skoj att ut och följa kartan. Kan väl vara så att Island och andra ställen som besöks frekvent av kartintresserade personer har bättre detaljrikedom på OSM än "vanliga" områden?

Ingen aning vad MotionX använder, men den kartan skiljde sig iaf från den jag hade på min Garmin.

Det är ju som du skriver att OSM är ju uppbyggt av användarna till stor del och ju mer ställena besöks desto mer info finns det (?) på vissa kartor. Men det beror väl också på stor del från vilken server man ladar ner sina OSM från. De är väl inte sammanlänkade allihopa? Alltså uppdaterar jag en OSM karta över Serige så innebär det väl inte med automatik att alla andra OSM kator över Sverige uppdateras samtidigt ?

Skåne = civiliserat ... nja ;)

Testa att ladda ner en OSM från nån annan server, som sagt det finns ju en del att välja på.

Edit: Glömde skriva att enligt mig är Basecamp mycket mer lättanvänt än MapSource, men jag satte mig aldrig in i MapSource utan gick ganska snabbt över till Basecamp. Kanske missade några bra saker på MapSource?

Edited by MrWIB

Skåne ? Civiliserat :shock: .

Jag laddade ner en APP till läsplattan (android ) som heter Soviet Military Maps , den innehåller OSM + terrängkartor + gamla Sovietiska Militärkartor + nån typ av Google earth kartor, allt är väldigt detaljrikt. Kollade även rutten som vi tog när vi var på Kola och den var det inga problem med att följa.

I pro-versionen går det att lägga upp waypoints och om man går in och öppnar kartorna man skall åka efter så kan man använda dom även offline (tar dock lite tid att göra för man måste zooma in på den nivån man vill se ) däremot har jag inte provat att navigera efter dom utan dom har bara varit för planering.

När jag är ute och åker följer jag hellre papperskartor då jag tycker att man får en bättre överblick över området man är i vilket i sin tur bidrar till att resandet blir lite mer spontant i stället för en strikt förutbestämd färdplan ;)

"Den som inte har vett på att åka vilse får heller inte se något"

/Mecki

Skåne ? Civiliserat :shock: .

Jag laddade ner en APP till läsplattan (android ) som heter Soviet Military Maps , den innehåller OSM + terrängkartor + gamla Sovietiska Militärkartor + nån typ av Google earth kartor, allt är väldigt detaljrikt. Kollade även rutten som vi tog när vi var på Kola och den var det inga problem med att följa.

I pro-versionen går det att lägga upp waypoints och om man går in och öppnar kartorna man skall åka efter så kan man använda dom även offline (tar dock lite tid att göra för man måste zooma in på den nivån man vill se ) däremot har jag inte provat att navigera efter dom utan dom har bara varit för planering.

När jag är ute och åker följer jag hellre papperskartor då jag tycker att man får en bättre överblick över området man är i vilket i sin tur bidrar till att resandet blir lite mer spontant i stället för en strikt förutbestämd färdplan ;)

"Den som inte har vett på att åka vilse får heller inte se något"

/Mecki

Har köpt den appen oxå, men inte orkat sätt mig in i den mer är att den faktiskt verkar funka.

Sovjet verkar ha lagt ner mycket tid på att kartlägga världen :)

Vill man verkligen se mycket nytt av världen skall man slaviskt följa GPSen, utan att "rådfråga" papperskartor innan, den leder en alltid in på nya konstiga vägar man aldrig skulle ta om man tittat på en karta innan :D

Roligt att vi är överens om Skåne :D

Edited by MrWIB

Roligt att vi är överens om Skåne :D

Mycket intressant tråd gällande kart program mm.

Vad det gäller Skaune, så är det tur att detta är Svenskt, för annars hade större delen av den Svenska befolkningen varit både undernärda och nykterister :mrgreen:

Alla openstreetmaps kommer väl från http://www.openstreetmap.org/ och sen är det olika sidor som förpackar dem i format passande olika tillämpningar. Eller har jag missuppfattat? MrWib tipsa gärna om någon annan sida om du har någon bättre. För på denna sidan är fortfarande stora delar av skåne och sverige vitt.

Som sagt, möjligt att kartorna är bättre på andra håll i världen. Tittade tex lite på Kroatien där jag varit och min något gamla Garmin karta hade problem och där fanns vägar med. Dock så kanske även en modern Garmin karta har detta.

Mecki, jag gillar också papperskartor för överblicken. Men, man kommer betydligt längre idag med digitala kartor på en läsplatta än vad man gjorde för något år sedan på en vanlig GPS. iPaden var fantastisk när vi körde i europa och kunde ha överblick över en hel dags körning.

Skåne är fantastiskt! Mecki och MrWib är bara lite oerfarna på området tror jag :)

... Eller har jag missuppfattat? MrWib tipsa gärna om någon annan sida om du har någon bättre. För på denna sidan är fortfarande stora delar av skåne och sverige vitt.

Jag skall kolla när jag kommer hem och har mer underlag :)

Så då var man hemma ...

Länk till Garmins program som är nämt i tråden http://www8.garmin.c...t/mappingsw.jsp

Grymt bra karta till Island http://www.ourfootpr...e-island_e.html

Massor av olika OSM http://wiki.openstre...Garmin/Download

Denna har jag laddat ner ifrån http://garmin.openstreetmap.nl/ bla Sverige, delar av Ryssland (Kola) mm och det finns mycket detaljer

Om det är samma kartor överallt vågar jag inte säga, men de jag har "testat" (dvs laddat ner och kikat på so far) har funkat bra och det har funnits mycket detaljer/vägar.

Bifogar "testbild" från Bromölla, liten "håla" men ändå ganska detaljerat tycker jag :)

OSM apparna har ju sina egna download sajter (?) så de kartorna kan jag ännu mindre om, men som sagt den jag testade mellan Gbg - Sthlm några inlägg ovan hade ok detaljnivå.

Skall snart neråt Skåne till och lovar att testa den då oxå i någon riktigt riktigt liten "stad" ;)

post-862-0-53370600-1358269833_thumb.jpg

Tackar för den bror, nu har även jag fått ner div kartor. Men Sverigekartan runt tex Malung lämnade en del att önska. Har inte kollat de andra än.

Sen hade det ju varit fint att " merga " alla kartorna till en karta oxå, någon som prövat?

Kan tänka mig att det klarnar om jag bara sätter mig och labbar lite i lugn och ro.

BTW, jag upplever Muppsås som lite bättre/ lättare än Basecamp men det är kanske för att jag började med Muppsås?

Tackar för den bror, nu har även jag fått ner div kartor. Men Sverigekartan runt tex Malung lämnade en del att önska. Har inte kollat de andra än.

Alla invånare i Malung, ut å mappa era gator! :D

True, där saknas en och annan väg. Men man får väl helt enkelt acceptera att OSM bara är ett hjälpmedel av flera.

Jag skall kika på mina papperskartor över sommarens resmål och jämföra dessa med OSM kartan över samma område så får vi se vilken som "vinner". :)

Ill be back!

• 2 weeks later...

Skall snart neråt Skåne till och lovar att testa den då oxå i någon riktigt riktigt liten "stad" ;)

Eftersom Skåne är det närmaste vildmark vi kommer söder om dalälven var det dit jag begav mig på "Expedition OSM" ...

Efter att ha passerat åkrar stora som mindre länder, på vägar med flera millimeter förädisk snö på, utan att ha mött en bil på flera minuter var jag äntligen framme vid en stad som var så oansenlig att jag redan glömt dess namn ...

Där kunde jag snabbt konstatera att OSM-kartan inte skulle kunna ta mig hela vägen till slutmålet, och för att inte behöva övernatta i detta ogästvänliga och karga landskap var jag tvugen att ... starta min Navigon, ouch detta nederlag ... :D

För navigering i Sweden,

Navigon: 1

OSM: 0

Btw, hur F-N kunde normala människor hitta i Sthlm innan GPSen uppfanns?

Idag använde jag google-maps för navigering till fots, då kunde jag gå omkring och nästan se cool ut medan man fick direktiv hur man skulle gå i sina hörlurar :) Funkade ganska bra förutom när de höga husen täckte GPSsignalen, men då kan man snabbt ställa sig vid ett skyltfönster och låtsas vara sjukt intresserad av vad det nu är innanför, tills man är back online igen ;)

Imon blir det till att testa Russian military maps och se om de kan ta mig ut ur Sthlm, eller om Navigon ännu en gång får ta över :blush:

.........Btw, hur F-N kunde normala människor hitta i Sthlm innan GPSen uppfanns?

Idag använde jag google-maps för navigering till fots, då kunde jag gå omkring och nästan se cool ut medan man fick direktiv hur man skulle gå i sina hörlurar :) Funkade ganska bra förutom när de höga husen täckte GPSsignalen, men då kan man snabbt ställa sig vid ett skyltfönster och låtsas vara sjukt intresserad av vad det nu är innanför, tills man är back online igen ;)

Imon blir det till att testa Russian military maps och se om de kan ta mig ut ur Sthlm, eller om Navigon ännu en gång får ta över :blush:

Hahaha mmm håller med! Dessutom byggs det konstant om och stängs av vägar, broar och tunnlar. Volvos org RTI navi som jag hade i XC70 skall vara glad att den var fast monterad, annars hade den åkt ut genom fönstret mer än en gång!!! Körde tomtom på min SonyEricsson P1'a för många år sedan, och den åkte till slut "ut" (ner på passagerargolvet och gick i bitar) efter att ha guidat mej fram och åter längs bygget av Bonierhuset 4 ggr och uppmanat mej att göra en U-sväng. GPS'er är fantastiska :P

Jag tror dock att de Ryska militär kartorna är gjorda för att inta Sthlm, inte åka ut ur ;)

Hahaha mmm håller med! Dessutom byggs det konstant om och stängs av vägar, broar och tunnlar. Volvos org RTI navi som jag hade i XC70 skall vara glad att den var fast monterad, annars hade den åkt ut genom fönstret mer än en gång!!! Körde tomtom på min SonyEricsson P1'a för många år sedan, och den åkte till slut "ut" (ner på passagerargolvet och gick i bitar) efter att ha guidat mej fram och åter längs bygget av Bonierhuset 4 ggr och uppmanat mej att göra en U-sväng. GPS'er är fantastiska :P

Jag tror dock att de Ryska militär kartorna är gjorda för att inta Sthlm, inte åka ut ur ;)

:lol: :lol:

• 3 weeks later...

Ok, då var jag på det igen ...

https://itunes.apple.com/se/app/gps-navigation-2-skobbler/id335306430?mt=8

Bra app, om än otestad av mig för navigering. Med bra menar jag användarvänlighet och pris (85kr för hela världen).

Har alla många OSM kartor att ladda ner, det tar inte hela livet att ladda ner dem och de uppdateras med (jämna?) mellanrum.

Har suttit och jämfört olika appar (OSM) och pappkartor och kan konstatera som innan att det skiljer mellan de olika OSM kartorna så väl som mellan OSM och pappkartorna.

Well det är ju äventyr man är ute efter (?) så då är det väl bara att köra dit man tror är rätt för att sen eventuellt korrigera verkligheten efter kartan eller tvärtom :)

Sommarens resa skall ta oss genom ca 11 länder (kanske mer) och om jag lyckas navigera hem igen så skall jag återkomma här med utvärdering av såväl appar som andra navigeringsenheter :rolleyes:

Jag har laddat ner Navigon Europa för 749:- till den IPad med inbyggd GPS som jag nu har. Kartorna man behöver läggs sedan lokalt, dvs det finns inte behov av 3G eller nätverk.

Med Navigon som navigationsprogram och MotionX som komplement när man kör offroad så är man "hemma" tror jag. Har bara laborerat lite med MX och man kan även där ladda ner kartor lokalt, välja olika visningsvyer, mm, mm. Det finns massor med funktioner.

d1d02d3cc12a6b2c86530f0b57753ddb_zps7da3b3a3.jpg

• 1 month later...

Har försökt att lusläsa tråden men inte hittat svaret.

Jag skulle vilja ha en surfplatta/skärm/dator som kan ge mig GPS, backkamera och lite nöje i form av spotify eller iaf musik.

Är detta möjligt 2013?

Anledningen till att jag vill ha backkamera är att jag har en LC90 med reservhjul, dubbel hundbur och tre barnstolar i så sikten är inte optimal.

/Jonas

Har försökt att lusläsa tråden men inte hittat svaret.

Jag skulle vilja ha en surfplatta/skärm/dator som kan ge mig GPS, backkamera och lite nöje i form av spotify eller iaf musik.

Är detta möjligt 2013?

Anledningen till att jag vill ha backkamera är att jag har en LC90 med reservhjul, dubbel hundbur och tre barnstolar i så sikten är inte optimal.

/Jonas

iPad klarar det du nämner om du hittar en konverter och app som kan hantera en inkommande videosignal.

Du kan ju också googla på webbkamera till IPad eller extern kamera som ansluts via blåtand.

En Sony actionkamera vet jag har en app som går att köra via paddan där man får upp bilden. Borde ju vara möjligt med andra kameror också.

Jo jag har läst på lite under dagen.

Det verkar gå att få till gäller "bara" att hitta en vettig kamera som tål salt, smuts, vatten etc samt som går att fästa på ett bra sätt.

Sedan får man hoppas att den klarar att prata till Ipaden från utsidan av bilen.

/Jonas

Jo jag har läst på lite under dagen.

Det verkar gå att få till gäller "bara" att hitta en vettig kamera som tål salt, smuts, vatten etc samt som går att fästa på ett bra sätt.

Sedan får man hoppas att den klarar att prata till Ipaden från utsidan av bilen.

/Jonas

GoPro med WiFi är perfekt. Behöver ström men resten går över WiFi. Du kan också spela in. Finns app till iPaden.

• 1 month later...

GoPro har satt standarden, men här är ett alternativ http://www.ljudochbi...t/sony-hdr-as15

Fast sätta en kamera för 1500-2000 spänn på utsidan av bilen känns tveksamt.

Dessutom skulle det vara bra om de på ett smidigt sätt köra dem på 12V.

Vet inte om det behövs men kan vara en fördel med lite lyse på kameran kanske, även om backljuset lyser upp en del

Jag har dock svårt att hitta något vettigt alternativ på dealextreme

/Jonas