Jump to content

Köptips GPS?

JAK

Recommended Posts

Nu jag har änteligen fått pengarna tillbaks för min Garmin 860 som bara har strulat hela tiden, har varit mer på verkstaden än hos mej. Så nu vill jag ha förslag vad ska man köpa i stället? Jag vill ha en GPS som är lätt att jobba med som även fungerar utanför bilen i varje fall ett par timmar. Varning för fartkameror är ju bra att ha. Söka platser direkt på kartan är nästan ett krav. Kom nu med förslag så jag kan köpa något nytt.

JAK

Har både Garmin o TomTom. För bilbruk i vardagen tycker jag TomTom är outstanding. Använder dock en handburen Garmin 60Csx i skogen o på snöskotern.

Något liknade 60Csx skulle passa men i ett annat fabrikat än Garmin och med större display samt även bilnavigation.

JAK

Kanske detta kan vara något?

Nokia Ovi Maps

Jag har en Nokia 5800 och håller just nu på att prova lite med dessa. Fördelen är att man får många kartor, man kan lätt bära med sig och om jag fattat rätt så kan man få google's satellit utseende på kartorna oxå. För vanliga kartor så lagrar man dem i mobilen, men för satellit så laddas de hem efterhand tror jag.

Nackdelen är väl att displayen är lite väl liten för att ha i bilen. Dock är den nog inte mindre än tex en 60Cs.

Finns ju även TomTom för iPhone: TomTom kit för iPhone

Det beror på vad du skall använda din GPS till:

- För väg navigation gör det inte så stor skillnad vilken enhet du väljer. Alla har i stort sätt samma kartmaterial. Välj märke/modell efter skärmens storlek / kvalité, användare gräns snitt och tilläggs funktioner.

- Offroading i Sverige (eller i andra länder med bra digitalt kart material) – Skaffa en GPS som han hantera topografiska kartor. Jag har ingen aning om vad TomTom kan göra men Garmin har. Tyvärr fungerar topografiska kartor inte i Nuwi eller Zumo. Du måste välja en handhållen eller en av dom äldre modellerna av marin navigatorerna. Garmin 276 är en klassiker som tyvärr inte tillverkas längre. En Colorado, Oregon, eller GPSMAP 60 / 76 fungerar bra. En PC eller PDA med Ozieplorer eller Fugawi fungerar också bra. Se bara till att den har funktionen att visa ”tracks”.

- Offroading i länder som inte har något digitalt kart material. Här är det PC eller PDA som gäller. Scanna dom karor du kan få tag på och lägg in dom i Fugawi /oziexplorer. Satellit foton fungerar också bra i öppna områden (savann / öken) efter som att man kan urskilja sand dynor, vägar och samhällen. Fungerar sämre i skog. Det som är enklast och kanske det enda du kan få tag på är aviation charts. Fortfarande topografiska men i skala 1:250.000.

Enligt min mening finns där ingen bra enhet som kan göra allt. Den bästa kompromissen är nog en PC med TomTom eller Garmin mobile PC för vanlig navigation och Fugawi /oziexplorer när man lämnar vägen. Har du tillgång till GSM / 3G / EDGE kan man också köra Google earth.

Jag gjorde ett inlägg i ämnet för en tid sedan och jag tror inte det har kommit så mycket nytt sedan dess.

viewtopic.php?f=22&t=168

Är du ute efter PC programvara så finns det mycket information på www.laptopgpsworld.com/

Själv kör jag med både PC och Navigator och tycker det fungerar bäst. Touratech QV på datorn och hittils har jag kört med Garmin City Navigator i navigatorn.

Dock är Touratech dyrt och krångligt, det tar lång tid att lära sig.

Dock är Touratech dyrt och krångligt, det tar lång tid att lära sig.

Då är det inte något för mej, du måste ta hänsyn till min ålder. Det är ju en fördel om jag hinner lära mej innan jag hamnar på hemmet :D

Det hade varit bra om det fanns en GPS som drevs med kugghjul o remmar i stället för kretsar o sladdar :lol:

JAK

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu har det hänt lite, kvitterade ut en minipc i dag. Kommer inom kort att lösa fastsättningen i taket, tanken är att den skall monteras upp o ned i taket framför backspegeln. Det finns den funktion som vänder bildskärmen i XP troligtvis även i Win 7. Det finns flera trådlösa tangentbord på marknaden men jag har nog fastnat för Dinovo Mini , eftersom den har belysta tangenter samt är väldigt liten som lätt slinker ner i handskfacket. GPS pucken kommer från Kjell & co. Programvaran som jag kommer att prova blir kartex. Sedan kommer jag att komplettera den med en enkel o billig GPS.

JAK

• 2 weeks later...

Kartex verkar bra för att använda i Sverige, har laddat ner det och kollat på det men har inte kunnat testa "live" ännu då jag väntar på min GPS-puck. Upptäckte dock att det bara fungerar med kartor från lantmäteriet ".rik" och inga andra kartor så ska man ut i eruopa och köra så måste man ha ett annat program.

Finns det något kartformat som är "standard" och som fungerar på dom flesta kartprogram som fugawi, touratech, mapsource etc.?

När man läser om kartprogrammen så verkar det som om alla ska ha sina egna kartor. Dom digitala kartor jag hittat står aldrig vilket format dom är i och vilka program dom passar till. Skulle uppskatta om någon som vet kan reda ut begreppen för jag ger upp snart...

• 4 weeks later...
Nu har det hänt lite, kvitterade ut en minipc i dag. Kommer inom kort att lösa fastsättningen i taket, tanken är att den skall monteras upp o ned i taket framför backspegeln. Det finns den funktion som vänder bildskärmen i XP troligtvis även i Win 7.

JAK

Funktionen som vänder bildskärmen finns inte i XP eller Win7. Utan den funktionen ligger tydligen i programvaran för grafik-kortet. O jag som då köpt en HP dator, så har då tydligen HP tagit bort den möjligheten :)

Jag som hade mitt takfäste så gott som klart :D

:D JAK :D

• 3 weeks later...
Nu har det hänt lite, kvitterade ut en minipc i dag. Kommer inom kort att lösa fastsättningen i taket, tanken är att den skall monteras upp o ned i taket framför backspegeln. Det finns den funktion som vänder bildskärmen i XP troligtvis även i Win 7.

JAK

Funktionen som vänder bildskärmen finns inte i XP eller Win7. Utan den funktionen ligger tydligen i programvaran för grafik-kortet. O jag som då köpt en HP dator, så har då tydligen HP tagit bort den möjligheten :mrgreen:

Jag som hade mitt takfäste så gott som klart ;)

:evil: JAK :evil:

Nu är solen uppe igen har hittat programvaran som löse mitt problem http://cybernetnews.com/cybernotes-rota ... ientation/ så nu återtar jag byggandet med min HP :D

JAK

.......Skaffa en GPS som han hantera topografiska kartor. Jag har ingen aning om vad TomTom kan göra men Garmin har. Tyvärr fungerar topografiska kartor inte i Nuwi eller Zumo. Du måste välja en handhållen eller en av dom äldre modellerna av marin navigatorerna. Garmin 276 är en klassiker som tyvärr inte tillverkas längre......

Som Martin säger, topografiska kartor is the shit!!! Garmin 276 har ersatts av 278, jag har den själv och är grymt nöjd med den, det var det enda som fungerade på Island sist. Vattentäta extrem PC'n för 40' pajade dag två, och RAM-mount kitet dag 4'a. Men 278 fungerar ännu :evil: Fast det vi hade mest nytta av, var den plastade papperskarta från Roughguides som frun köpt...till mitt stora förtret :mrgreen: Så håller nästan med Klydd gällande kompass ;)

Jag har haft några olika Garmin och Tomtom, och på vägarna i Europa eller USA var Tomtom helt överlägsen, både i grafik och på att hitta rätt väg.

Men de Tomtom jag känner till är värdelösa i terräng.

Hade enklaste Garmin Nuvi med till Afrika senaste resan, och den var helt adekvat.

Visade var jag befann mig, koordinater, altitud m m, och sparade tracks och POIs som ett minne av resan.

Garmins världskarta fick duga. Finns inga bra kartor för en del av de länder jag besökte (Mauritanien, Mali, Burkina m fl).

Vore man ambitiös skulle man kunna lägga in en del av de kartor som går att ladda ner på t ex

http://ml-datos.com/4/ficheros/mapas/

men jag har gått från teknikfreak till smått teknikfientlig på senare år!

Sen jag observerat hur en del lägger ner massor med tid på sina teknikprylar - ffa gps, när de befinner sig på gudomliga platser dit de tagit sig med stort besvär och antagligen aldrig kommer tillbaka - så tänker jag att gps-en inte förhöjer upplevelsen utan tvärtom.

Kan t ex inte tän ka mig att man behöver nån svindyr eller komplicerad navutrustning för att besöka Island?

Tror definitivt på papperskartan där. :mrgreen: Däremot på en del håll i Afrika kan gpsen bidra både till nöje och överlevnad. Och det är trevligt att kunna dela tracks och POIs med kompisar.

'bara mina 2 öre'

...Men de Tomtom jag känner till är värdelösa i terräng.

Garmins världskarta fick duga. Finns inga bra kartor för en del av de länder jag besökte (Mauritanien, Mali, Burkina m fl).....men jag har gått från teknikfreak till smått teknikfientlig på senare år!....Kan t ex inte tän ka mig att man behöver nån svindyr eller komplicerad navutrustning för att besöka Island?

Tror definitivt på papperskartan där. :evil: Däremot på en del håll i Afrika kan gpsen bidra både till nöje och överlevnad. Och det är trevligt att kunna dela tracks och POIs med kompisar.

'bara mina 2 öre'

Du är så klok så Priffe! Dock är ju behoven och intressena olika hos oss alla. Har också använt TomTom, men som Du Priffe och många andra skriver, är dom till icke offroad körning. En PC som bas är ju kanon, då man kan välja kartprogram, karttyp m.m.. Sedan finns det ju en uppsjö av prisnivåer att lägga sig på beroende på vilken kvalitets/driftsäkerhets och "flaschighets" nivå man vill uppnå. Själv byggde jag min fd HDJ80 ink. navigering för att åka till Island, Kola, Afrika, Asien m.m. och då satt jag nivån på bygget efter det. Men det är lätt att ta i lite för mycket :evil: men den rutt jag och Ronnie körde på Island krävdes mer än en papperskarta ;) Med en GPS, eller kartplotter kanske man skall kalla tex. Garmin 278 för, kommer man väldigt lång. Då man till dessa som till en "GPS-PC" kan använda en uppsjö av olika kartor/karttyper, tex. Garmins alla möjliga, Frilufskartan, gröna/blåkartan osv.. Dessa GPS'er är dessutom möjliga att ladda med sjökort och är vattentäta, vilket gör att man kan använda dom till båten, skotern, mc'en m.m. och är lätt använda. #&%"¤ nu låter jag nästan som en försäljare :mrgreen: Jag är iaf. sjukt nöjd med min Garmin 278 vilket gjort att min "super PC" för jämnan ligger i ett skåp och skräpar. Så är nog lite teknikfientlig nu mer jag också Priffe. Nu har jag förstört denna tråd tillräkligt!!!

Förstört? tror jag väl inte. Själv kan jag inte ge några smarta tips då jag inte djupdykit i gps-träsket av ovan nämnd anledning.

Men jag är också inne på att använda min netbook med puck för lite mer avancerade äventyr och en enkel Garmin fästad vid rutan. Så det är mitt förslag.

Förhoppningsvis kommer vi till Island i år, får vi se vad det blir för tekniknivå kanske kan jag låna jag tracks av Ronnie så kan jag slököra med Nuvin sen :mrgreen:

Förstört vad menar ni? Det är det är era synpunkter ja vill ha så ut med era åsikter bara.

Min tanke med PC är inte att jag ska ut på stora äventyr i värden utan det är alla småvägar som finns vid sidan om asfalten som jag är ute efter. Där kommer gröna kartan in som intresserar mej, man ser lite mer av det som finns på andra sidan granskogen. Den vanliga GPSen har mycket att önska när man har lämnat staden, den är ju så tokig att den varnar för grusväg. Min plan är som er det blir PC som man kan se vart vägarna leder och en billig GPS så man kan navigera genom storstäderna.

PS:Kompass har jag redan originalmonterad.

JAK

I Sverige är det ganska enkelt. Friluftskartan Pro (Lantmäteriets gröna karta) till Garmin funkar vad det gäller basfunktionerna på alla Nuvi även om Garmin inte berättar det.

Jag har en Nuvi 500 som jag köpte ny för 1600 SEK och den klarar förutom normala vägkartor även topografiska kartor och sjökort. Dessutom är den vattentät.

Annars har jag kört Fugawi på PC sedan 90-talet. Mest i båten men även med Gröna kartan i bilen.

Det är karttillgången som avgör - och mitt behov har bara varit Sverige vad det gäller topografiska kartor.

/Anders

• 2 years later...

Lånar denna tråden lite då ...

Har nästan 100% bestämt mig för en Garmin Montana 600, till Garmin finns grymma kartor både till Island (ourfootprints) och Afrika (T4A) och det verkar gå att ladda in vad som helst egentligen, bara man har rätt program.

Några invändningar emot?

Finns det bättre alt på marknaden?

BJ42Daniel, var köpte du din Island-karta? Det enda stället jag hittar den på e Amazon för typ 90dollars, medan Rough Guides har listpris på typ 10 dollars :( För att köpa direkt från Rough Guides verkar inte gå alls, även om man klickar på shop ... wacko.gif

Edit: Hittade den på amazon.co.uk för 7pund eller nått, tack för tipset ang kartan iaf, den kommer nog till användning :)

Edited by MrWIB