Gå till innehåll

Mecki´s BJ42:a

Mecki

Rekommendera Poster

• 2 weeks later...

Tackar !

Blev själv rätt nöjd med resultatet av dagens arbete trots att det återstår en strykning till.

Återstoden av den gröna färgen invändigt på golvet får vänta tills sommaren (läs vintern 2016) för nu koncentrerar vi oss på det vesentliga.

Med bara en månad kvar till Småland Traxx på 1:e maj-helgen är det bra om färgen hinner sätta sig lite innan rutorna skall monteras tillbaka.

Undertiden skall rocksliders och kofångare få lite ny svart färg samt undersidan skall gås över och bättras med Tectyl.

Några "efter bilder" också.

post-917-0-27817600-1428085289_thumb.jpg post-917-0-05987100-1428085323_thumb.jpg

Eftersom det är Påsk får ni en Påskblomma ;-)

post-917-0-64784200-1428085352_thumb.jpg

Glad Påsk !

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snygg färg. Den blir inte för fin för skogen hoppas jag;)

Hur var det att måla med roller. Var det svårt att få bort luftbubblor, behövde du slipa ned och gå över flera gånger?

Får man se en närbild? Har tidigare sett resultat med flammigt resultat av roller men kanske har att göra med vilken färg man väljer...

Länk till kommentar

Tack Jah. Ja, den blir fin i skogen ;-)

Skämt å sido men det är fler som ställt samma fråga så den är nästan att man börjar fundera i dom banorna när man på nära håll ser hur rak o fin den är i plåten,men bara nästan :-)

40-serien är grymt sköna att köra i terrängen så det har jag inte tänkt sluta med , fördelen med en "pensellack" är att den tål grenar och lite annat på ett bättre sätt och när jag tröttnat på att ränna runt i skogen kan jag (eller nån annan) blästra av allt och lägga en riktig lack .

I denna färgen har det inte uppstått några luftbubblor men jag har upplevt fenomenet tidigare med andra färger.

Nu när vi rullar använder vi en slät skumgummiroller och den lämnar en lätt vågig/knottrig yta . Jag skall se om det går att ta en bild på det nu när vi åker dit och skall fortsätta att måla.

/ Mecki

Länk till kommentar

Jag vet inte om det riktigt framgår av bilden vilken yta som lacken har men den är väl närmast att benämnas som "apelsinskal"

Det ser inte ut som att lacken är flammig , det är svårt att se i ljusrörsskenet så den bedömningen får vänta tills 42:an åter får se dagsljus.

post-917-0-97131400-1428250231_thumb.jpg

/Mecki

Länk till kommentar

Shit Mecki, nu blev den nästan för fin va?

Nu kommer du bara att hålla på och putsa istället för att köra ... ;)

Jag är nästan rädd för det Mr, men jag köpte ut ett par extra liter med färg i fall skogen är dum mot mig så det är nog ingen fara ;-)

/Mecki

Länk till kommentar

Snyggt!Så ska finishen på en 40:a vara :)

Att minimera/undvika bubblor i färgen om man rollar: ska färgen späddas ut så rör om den långsamt, skaka aldrig burken. Låt rollern ligga en stund i färgen och bli genomdränkt innan Ni börjar ;) Och testa på en annan yta först...

Länk till kommentar

Shit Mecki, nu blev den nästan för fin va?

Nu kommer du bara att hålla på och putsa istället för att köra ... ;)

Något har i alla fall hänt! Tidigare kunde man höra kommentarer i verkstaden som "äh, det ska tåla att användas" medan numera är det oftare "något som sett polermedlet för krom?" :D :wacko: :D

Att minimera/undvika bubblor i färgen om man rollar: ska färgen späddas ut så rör om den långsamt, skaka aldrig burken. Låt rollern ligga en stund i färgen och bli genomdränkt innan Ni börjar ;) Och testa på en annan yta först...

bra tips, tackar :)
Länk till kommentar

Tack för tipset Valdas, skall prova detta nästa gång :-)

Ont och elakt förtal Klydd :-(, jag har ett rykte att tänka på ;-)

Jag vet inte vad jag skall skylla på men jag citerar en gammal mc-kompis som krockade och krossade ansiktet mot ett el-skåp vid sidan av vägen "Den största komplikationen med olyckan är att jag har blivit pedant" . Så kan det gå :-)

/Mecki

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Det har legat nya lister till dörrarna och väntat i några år på att bilen skulle lackas.

Alla listerna till fönstren och även dörrlisterna och dörrhandtagen blev bytta.

Nya fönsterlister.

post-917-0-00373900-1429987267_thumb.jpg

post-917-0-50749300-1429987371_thumb.jpg

Dörrhandtag.

post-917-0-05056500-1429987425_thumb.jpg

I dag var det dax en tur i Boråsskogen i den nya kostymen.

post-917-0-88842200-1429987600_thumb.jpg

Skönt att stretcha ut efter några månaders stillastående.

post-917-0-75356600-1429987719_thumb.jpg

Lite träning inför nästa veckas körning på Småland Traxx.

post-917-0-85192900-1429987849_thumb.jpg

Tack Ulf och Klydd för bilderna.

/ Mecki

Länk till kommentar

Tack grabbar !

Jag hade turen i att få tag i ett någorlunda rostfritt exemplar så det har funnits mer tid till detaljer .sen tror jag det med att göra en rullande renovering gör att man inte gräver ner sig i arbete så man tappar sugen.

/ Mecki

Länk till kommentar