Gå till innehåll

lite funderingar runt expeditions fordon...!

lacrits68

Rekommendera Poster

Klydd har ju en skinande lösnin på problemet. Även om dom han har sitter bak kan man nog säkert få ett par kromade blinkersskydd fram också :)

Nu tyckte du att du var rolig va??! ;)

Det finns firmor som ägnar sig åt att förkroma metall, så hela staketet ni har fram på Er bil skulle kunna blänka lika mycket. :)

För er som missat, det är dessa små diskreta detaljer som Anders pratar om

skinande.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 6 months later...

Provade så att åka till Marocko med familjen i HJ60. Ungarna är 7, 11, 15. Genom hela Europa till Algeciras.

Vi tog det lugnt, fem dagar.

Att köra 380 mil på asfalt ser jag inte som en "expedition". Men jag ville en gång ge dom en känsla för hur långt det faktiskt är till Afrika. La in en del intressanta stopp på vägen, Sydfrankrike, Barcelona, Granada, Ronda. Och det fungerade utmärkt. För många fyrstjärniga hotell blev det, min enda invändning. ;)

Skulle vi göra om det fick det nog bli en lite mindre bullrig och mer bekväm bil.

Men - jag skulle hellre köra ner bilen själv och flyga ungarna med mamman till Marocko då Ryanair gör att det inte skulle kosta mera - snarare bli billigare. Och snabbare.

Och äventyret börjar inte på riktigt förrn man passerat norra Marocko.

Vi har alla olika krav på komfort och finesser, olika ekonomi och olika uppfattning om hur resor ska genomföras.

Åka längre ner i Afrika skulle jag inte göra med ungarna. Strictly for adults, som jag ser det. Vägen är för lång, det är för dammigt och svettigt, pisten är för skumpig och gränsövergångarna för sega. Man bör vara lite till åren för att uppskatta monotonin i det hela. Ungarna skulle jag ta till Island, Norge, USA, Australien.

Bilvalet är enkelt för min del. Ekonomin är oslagbar i en HJ60. Delar finns överallt och man kan fixa allt själv (om man vill). Förbluffande att den bara drar runt litern fullastad (3 ton+) genom Europa i 90 km/h. LC70 är ok, men bättre med fyra dörrar så 60 eller 80. Är man två finns det förstås mer att välja på. Nissan ok, men Toyota e bättre. Har inte kört eller ägt LR, men hört o observerat så mycket att jag avstår.

Efter att ha sett nyare bilar som blivit stående veckor och ibland månader med elektronikfel i Afrikat så är saken klar.

LC60 lr 80.

Jo, av nyare bilar jag skulle gärna köra med familjen i en Suburban. Tror den skulle klara ganska hårda äventyr. Suverän komfort och utrymmen. Råstark men törstig.

Länk till kommentar

• 1 month later...

hej!

"passade på" att prova en 300tdi defender ett tag nu! Jag är JÄTTE klyven i vad som gäller bilvalet!

defendern med 300tdi kan kännas "slö" på motorvägar men ju sämre väg desto bekvämare åk bjuder den! Den är TRÅNG för mig som lite större chauför...men det lastar STORA mängder och beteer sig väll fullastad. Samt att den går billigt!

delarna är billiga, kvaliten sisådär.....men den är tämligen lättmekad..!!

Är det någon i Umeå trakten som gar en LC75-78 som man skulle få klämma och känna på?

hur i tusan ska jag bära mig åt! ;)

--Janne--

Länk till kommentar

Jag skrev följande på ett annat forum för några månader sedan. Kanske inte helt relevant, men kanske till någon nytta:

“I have some of my own experience. For the 10 years before I reached Dubai I lived on the Balkans and in Africa. This is the time before I ended up behind a desk and I daily spent hours in the car on basically on no roads, negotiating mainly mud, trying to reach radio towers up in the mountains. We started off with land cruisers (75 series) on the Balkans but half the way thru my 3 years mission there we got additional vehicles; a fleet of new Geländewagens. It was always a fight to get one of those. Comfortable and very much capable in the terrain with diff locks in both axels. The lasted for about 6 months, then most of them were grounded while waiting for new springs and suspension. The cruisers continued working. I then moved to Africa and got Kigali in Rwanda as my home base but with responsibilities in Burundi, Eastern Congo, Tanzania and Uganda. I then got allocated a less then 6 months old Defender. I had this car for almost a year and I must admit I did not have much mechanical problems, but I’m far too big to get space in the driver’s seat. When we got a new fleet of Land Cruiser (75 troop carrier) I managed to swap mine. What a difference! The engine was less powerful but the ride comfort on the corrugated and muddy dirt roads was amazing. The springs and suspension are so much better. I had my LC for the coming 6 years and 300.000 km on African dirt roads. The only parts that were changed brake pads / disks and suspension.

From this point I have been sold on Land Cruisers. If I go back to Africa, my preferable choice would be a 70 series Land Cruiser. I’m confident my 200 series will do perfectly fine but the solid axels and the extra ground clearance of the 70 series will defiantly do even better (with the compromise of the comfort).

To me it is not a co-incident that UN, most of the NGO’s, the mining industry and even the pirates in Somalia uses the Land Cruiser…

The statement that started this thread was: “Every time I'm driving one of our LR's I'm thinking: "Glad I didn't buy a Toyota !"”. I must admit I did not have the same feeling driving down the corrugated dirt road in Africa 15 years ago…”

Länk till kommentar

• 1 month later...

Vad tror ni om Ford Excursion?

Baserad på Fords Heavy Duty pickup serie så det är ganska grova doningar under skalet.

Väääldigt rymliga

Stel framaxel.

Det finns hur många tillbehör som helst att köpa från USA eftersom de är väldigt populära att modifiera på andra sidan pölen.

Mycket bra dieselmotorer med bevisad hållbarhet. Det är inte Fords motor utan den kommer från International och sitter bland annat i amerikanarnas skolbussar, jordbruks maskiner, mindre lastbilar och i Fords pickuper förstås. Jag har läst om flera exemplar som gått en bra bit över 50 000 (svenska) mil utan annat underhåll än normal service. Det finns även de exemplar som gått över 100 000 mil utan allvarliga krämpor.

Mycket bra långfärdskomfort. (Även de få svenska tester som finns nämner just komforten vid långkörning som en av de bästa egenskaperna)

Förbrukning ca 1,2 - 1,5 l/mil. Tanken rymmer 180 liter.

Den allvarligaste nackdelen är väl att den antagligen inte är så vanlig i Afrika och liknande ställen.

Det finns ett antal filmer på Youtube med Ford Excursions i huvudrollen om man vill se lite film på hur den ser ut i diverse offroad situationer.

// Andreas

Länk till kommentar

Oj et var ett kul bil allternativ...

Har alldrig tänkt på Ford Excursions som en expeditionsbil. Stor, Rymlig och bekväm visst men vad mer ?

Tillgången till reservdelar är obefintlig när du kommer ifrån Europa eller US. Dessutom om du mot förmodan skulle hitta någon reservdel så kommer det bli minst lika svårt att hitta någon som kan skruva bilen åt dig.

Vet inte heller vad dina medtrafikanter kommer säga när du är tvungen att köra på tre körfält samtidigt för att komma runt svängarna då denna bil har ungefär lika bra vändradie som en silja färja.

Som med de flesta jänkare så är motorerna och drivlinan väll tilltagna och borde fungera utan större bekymmer. Värre är det med inredningen och elen som kan leva ett eget liv.

Fanns väll med 7.3L diesel om jag inte minns fel så kraft borde det finnas gott om.

Allt handlar väll igentligen lite om vad du tänkt ha bilen till.. men som expeditionsbil skulle jag nog välja en annan bil.. Tror t.om. att en Engelsk aluminium burk skulle få gå före.

Länk till kommentar

Oj et var ett kul bil allternativ...

Har alldrig tänkt på Ford Excursions som en expeditionsbil. Stor, Rymlig och bekväm visst men vad mer ?

Tillgången till reservdelar är obefintlig när du kommer ifrån Europa eller US. Dessutom om du mot förmodan skulle hitta någon reservdel så kommer det bli minst lika svårt att hitta någon som kan skruva bilen åt dig.

Vet inte heller vad dina medtrafikanter kommer säga när du är tvungen att köra på tre körfält samtidigt för att komma runt svängarna då denna bil har ungefär lika bra vändradie som en silja färja.

Som med de flesta jänkare så är motorerna och drivlinan väll tilltagna och borde fungera utan större bekymmer. Värre är det med inredningen och elen som kan leva ett eget liv.

Fanns väll med 7.3L diesel om jag inte minns fel så kraft borde det finnas gott om.

Allt handlar väll igentligen lite om vad du tänkt ha bilen till.. men som expeditionsbil skulle jag nog välja en annan bil.. Tror t.om. att en Engelsk aluminium burk skulle få gå före.

Oj nu var du hård tror jag :)

En jänkare har mycket fel hellt rätt men riktigt så illa är det inte dom brukar alltid ta en från a till b att en elhiss eller att en lampa osv konstant är trasiga stör sällan framfarten.

Tycker nog att min hilux är minst lika dålig i svängradien som min gammla silverado som är lika stor som bilen i fråga här ovan

Näer det gäller att skruva så är dom inge svårare att skruva med än en toyota & när det gäller delar bor vi ju själva i toyotas u-land när det gäller delar & vi klarar ju oss för det ;)

Men visst även jag väljer en toyota framför en jänkare :)

Länk till kommentar

Känns det inte som att en Excursion är för stor och för tung? Det måste ju finnas någon anledning till att de väldigt sällan syns som expeditionsbilar. Lättmekad kanske de är eftersom amerikanarna är hyfsat konservativa när det gäller konstruktion.. Men, allt i bilen är inte mekanik, så det finns säkert utrymme för krångel även på en sådan. Tillgång på reservdelar och kunnande spelar säkert också en stor roll om man är tex mitt i Afrika, men ska man köra expedition i Nord Amerika så passar den säkert utmärkt ;)

Jag slår ett slag för Toyota, men jag har ingen erfarenhet av någon annat 4x4. :)

Länk till kommentar

Jag körde ju suburban förut och kan ju säga att förutom soppaförbrukningen (bensin V8 och jättehjul) så fungerade den utmärkt som expeditionsbil. Gick att sova i baksätet utan att fälla det (på tvären) ;). En suburban med diesel skulle fungera utmärkt tror jag.

En Ford Excursion är enorm. Den får en suburban att se liten ut. Dessutom går dom alltid som tung lastbil men har man C-kort så är det ju lugnt. Så länge man håller sig till 7.3 liters dieseln är det bra motorer. Den senare 6-liters dieseln har varit massor med problem med. Sen finns det ju en 6.8 liters V10 också, slurp...

Blir det lite mer krävande terräng så är båda bilarna för stora. Dock klarar dom som dom flesta 4x4 mycket mer än man tror redan i orginalskick. Kan ju självklart byggas om för det också men då blir dom mindre lämpade för väg.

När det gäller reservdelar är säkert toyota bäst i afrika t.ex då det är den vanligaste bilen där. Åker man i europa eller österut så spelar det ju mindre roll.

/Johan

88_4d7b2dc776b5973cbbeef82a622eaf83_thumb.jpg

Länk till kommentar

Jag känner att jag behöver förtydliga hur jag tänkte. :)

Anledningen till att jag föreslog Ford Excursion var att om man kollar igenom historiken i tråden så finns det vissa krav som näms av trådskaparen och om man sammanfattar dessa så blir det ungefär så här:

* Barnen skall inte bli på dåligt humör för p.g.a. att bilen är jobbig att åka i.

* Bilen skall rymma ordentligt med packning så att man slipper använda släp eller lasta mycket på taket.

Dock har inga av de förslagna objekten passat trådskaparen:

* Toyota funkar komfort mässigt och på alla andra sätt, dock är utymmet för packning inte tillräckligt i de bekväma modellerna.

* LR 110 funkar utrymmesmässigt men inte komfortmässigt. Känslan är dock rätt. Men man behöver fler bra egenskaper än rätta känslan... ;)

Alltså behövs nya frächa idéer... :)

För utom det jag själv skrev om att tillgången på reservdelar i afrika förmodligen är sämre än för Toyota så ser jag inga giltiga invändningar.

Storleken och vikten är inget problem. Trådskaparen har tydligt sagt att riktigt offroadkörning var totalt ointressant.

Jänkarna är som sagt inte kända för att använda spjutspetsteknik i sina bilar, snarare tvärtom. Mekandet är nog inte krångligare än i en LC100TD i alla fall.

Jag har själv 3 st barn (ålder 5,7,9) så jag förstår utrymmesbehovet.

// Andreas

Länk till kommentar

Forden är för tung. Plus att ju större bil desto mer onödig packning. Sedan är spiralen igång. Tung bil - hög bränsleförbrukning. Nej för min egen del skulle jag spola idén. Är någon ändå ute efter en stor tung bil finns det bättre alternativ, tycker jag.

Länk till kommentar

Är någon ändå ute efter en stor tung bil finns det bättre alternativ, tycker jag.

Jag tror att det finns många som är nyfikna på de bättre alternativen, inklusive mig :)

Jag är som sagt själv i ungefär samma sits som trådskaparen och därför är jag nyfiken på alternativen. Helst så skulle jag så klart vilja använda en LC100TD för resor till Island, Atlasbergen, Kola och liknande. Problemet är att få lugn och ro i baksätet med 3 st barn i bredd...

Jämfört med t.ex. Unimog och diverse byggen på tunga lastbilar så känns ju Excursion smidig...

Suburban och Ford Expedition känns inte som några alternativ. De är inte lika grovt dimensionerade.

// Andreas

Länk till kommentar

Suburban och Ford Expedition känns inte som några alternativ. De är inte lika grovt dimensionerade.

// Andreas

En äldre (73-91) suburban K20 är nästintill odödlig. Dom nyare, speciellt 1500 modellen är lite klenare byggda.

Det är väl samma med toyota och många andra bilar, ju nyare desto mer komfortdetaljer och elektronik som kan krångla.

/Johan

Länk till kommentar

Jag svarar då jag har 3st barn 5,8 & 11år jag åker en Toyota Hilux dubbelhytt det verkar fungera för våran del (Tidigare ägaren av vår bil sitter i ´samma sitts dvs 3barn i likvärdig åldrar det fungerade bra för han med. Han köpte en dubbelhyttad hilux fast med stel framaxel i stället för våran)

Den packningen som inte rymms på flaket på en hilux den ska stanna hemma då det är mycket lastutrymme på en sådan.

När det gäller sov plattser räcker det gott med 2st stora taktält för 5perssoner :) 8-)

30827460.jpg

Baksätet är likvärdigt med en volvo v70 att sitta i. Sitter faktiskt ok i det själv

(Det är många mil med barn gjorda i min bil både med mina barn & pontus barn som ägde bilen tidigare har inte hört att han heller hade problem utan han har bara varit possitiv han med)[

Tidigare hade vi en 4-runner men den känndes lite för liten därav bytet till hilux

Länk till kommentar

• 1 month later...
  • 2 months later...

Kan inte riktigt bestämma mig ...

Har länge varit inne på en LC90 D4D 2001+, men nu verkar en HDJ100 från runt sekelskiftet inte så dumt heller.

Kravet är att den skall funka som dagligbil till frun (som kommer använda den extremt lite) och även funka som expeditionsbil, med Afrika som mål 2015.

Har sneglat lite på Hilux oxå men stannat där, det blir för mycket att välja på.

Eller är jag helt fel ute, är det bara 80an som gäller?

Jag tror/tycker inte det, men vad vet jag ...? :rolleyes:

Tilläggas kan att vi är två vuxna + 2 barn (11 å 3år nu => 16 å 8år 2015) som skall färdas i den, därför kanske 90an blir lite trång?

Well, alla synpunkter å tips är välkommna.

( Budget <200kkr )

Länk till kommentar

Vad jag förstår finns det numera ett antal LC 105 som är möjliga att importera till Sverige. Har sett flera som också varit turbokonverterade. Huruvida försvarsmaktens 105 or kommer ut på marknaden nu när fler Galten tas in som ersättare vet jag inte. Troligen har de en dispens som bara gäller försvaret men jag är inte säker. 105:an måste vara ett mkt bra alternativ och betydligt rymligare än 90:n. I den prisklass du antyder finns ju också HZJ 78 av senare årgång med spiralfjädring.

Länk till kommentar