Jump to content

lite funderingar runt expeditions fordon...!

lacrits68

Recommended Posts

Hej!

först: flytta tråden om ni tycket att den har hamnat fel.

Såhär är det:

Vi görde an mindre 350 mils expedition till Ryssland och kollade på lite WWII bunkrar, sajter och naturligtvis naturen&kulturen. Boende var givet vis i tällt. :)

Just nu har vi en LR discovery 2 men för 2 vuxna och 2 barn var det nästa minsta laget! vi fick precis med oss allt.

Nu till nästa sommarn så skulle vi nästa behöva nåt lite större! Vikten när man reser med barn ( yngsta 4år) så är komforten. är det inte OK så är det grin efter några mil. Discon har visat sig bekväm ( ny fjädring inför resan) och tyst.

ni som rest LC's vad har ni för råd&funderingar runt ämnet? Hur "rymliga" är LC's? Här i Norredelen av landet så är det inte så många bilar att åka och kika på! Tror nästa på en LC80 eller 90...BJ serien med bladfjädring är väll rätt "hård"?

hur är sittkomforten i en LC, har testat även LR 110 men den är TRÅNG och ingen vidare sittkomfort, fast bilen är ett nöje och köra.

vore tacksam för lite tipps runt ämnet!

MVH

Janne

Jag har haft en del expeditionsbilar under åren. Nu åker vi en LC 120. Vi är fyra personer (man och hustru samt två "barn" 12 och 14). LC120 är för liten för längre resor. 80'an är ok men börjar bli lite väl ålderdomlig. LC100 är det bättre alternativet för lite längre äventyrsresor. Optimalt tror jag är den nya LC200 men då börjar det kosta en del.

Ett annat alternativ och som kommer Land Rover Defender närmast är LC75/LC78. En rymlig bil som sväljer en familj på 4 stycken. Bilen är dock tämligen bullrig och med en relativt hög bränslekonsumption. Lite lastbil över det hela.

Jag vet inte vilka preferenser du väljer. Alternativet är ju också en Range Rover med TD-motor (storleksmässigt samma som LC120). Kvalitetsmässigt skulle jag nog välja en asien-bil.

Ett annat och bra alternativ är en nyare Toyota HiLux Dubble-Cab. Bra lastutrymme på flaket och ett taktält ovanpå detta. I somras körde jag med en Autohome Overland Large - och det gick riktigt bra att sova 4 st i detta.

På HilLuxen kan du också sätta två taktält om man vill.

För den stora familjen kan man också titta på större 4X4 USA-bilar med potent TD-motor. Dessa köper man hyfsat billig idag.

hej!

vad som kommer till bilen så är det:

1: en diesel

2: så mycket "mekaniskt" som möjligt! electronik knöligt att fixa utan testutrustning!

3: stora utrymmen/praktiska

4: bekväm åk

5: bonus om inte så buldrig! det går ju alltid att tillegsisolera! Svårare att bygga bilen större!

6: priset får inte bli för högt! LC 100-200 för dyra för att ranta runt halva världen! Samt om det händer nåt så drabbas man inte så hårt ekonomiskt!

7: reservdelarna ska finnas tillgängligt-slipper släpa mig sig allt!

jag tror att i en hilux så är det för knöligt att resa långt "där bak", ungarna vill ju se ut! :)

nåväll jag har ju hela året på mig att leta! annars får man bara dra ner på packning och åka disco tills man hitta nåt annat! :P

--Janne--

ps: kollade lite runt är inte 120 samma storlek som 90? ser nästa ut så på bild!

Jag har både LC 90 o LC 120. Har precis avslutat en resa på 5 veckor med 2 personer i en 120. Funkar bra, men som Peder säger, för 4 st är bilen för liten som expfordon. Utrymmesmässigt är nog 90 o 120 ganska lika, skulle tro att skillnaden med en Discovery inte är så stor. Beroende lite grann var man ska köra o hur pass svår offroad det handlar om så skulle jag nog även titta på Ivecos 4 hjulsdrivna mindre bussar/lätta lastbilar samt finns även sådan på andra tillverkares program.

Skall du hålla nere budgeten så tror jag på att köpa en HDJ80 eller en HDJ100 av de två lämpar sig HDJ80 bättre för lång resor främst för den stabila framvagnen men också för avsaknaden av elektronik. Det spelar ingen roll om dom gått 20-30 Tmil så länge servicen är ordentlig gjord.

Vi har åkt en bra bit över 100mil på en dag några gånger och det fungerar kanon men komforten.

Jag tror tyvärr inte på 200´an som expeditions bil. Visst den är bekväm, stabil och robust. Men den är också tung, dyr, IFS, mycket elektronik och så irriterar jag mig på dom utstickande blinkers lycktorna där fram. Hur kan man designa ett lampglas som sticker ut just på det stället som gång på gång får smällar av t.ex grenar?

Jag tror mer på 78´an med nya V8 Dieseln. Någon dom har provkört en sådan ?

Kör ganska mycket Hilux i jobbet och får hålla med dig om att man inte sitter något vidare där bak.

hej!

vi är inte så mycket för offroad mer än vad som situationer kräver..

men vad skulle man tro om en GAZ?

_DSC4262.jpg

:) :P

http://en.wikipedia.org/wiki/File:GAZ_66.jpg med skåp riktigt potent fordon! :D

skämt-o-sido svåraste vi stötte på denna gången var

_DSC3267.jpg

så extremt kan man inte tala om, en "viss" framkomlighet ska det ju vara!

är faktiskt också lite lur på en 80 eller 75/78a. enkla robusta bilar, att det inte är så bränle ekonomiska så spelar mindra roll, tex i rysslan kosta 1liter diesel 16 rubel. ( 40run=>10kr). Vår primära målet är just Karelen/Kola nästa gångarna!

--Janne--

IFS kommer endast till korta under mer extrem offroad. IFS ger en betydligt bekvämare bil. Jag har de senaste åren testat bilar med IFS-framaxel och finner dem extremt potenta under även tuffa förhållanden. Även förra året med min FJC på Kola och nu i somras i Atlasbergen, Sahara och Pyreneerna där LC120 (med modifierad fjädring) uppför sig med beröm godkänt. Vi såg också att tyngre bilar med stela axlar hade mer problem i sanden.

Även för 4 år sedan körde jag ganska tufft i Sahara med en LC100 (IFS) och den fungerade ypperligt.

Med rätt modifierad fjädring så är inte IFS till någon nackdel. Ser egentligen fördelar (lättare bil, bekvämare att åka i, betydligt bättre väghållning på vanlig väg, vid höga hastigheter på tuffa vägar och i stenöken är IFS en dröm att köra jmf med stel axel som lever sitt eget liv). Skall du köra mer extrem terrängkörning så är stela axlar att föredra.

Om du köper en nyare modell är detta inte det samma som elektroniska problem. Den elektroniska tillförlitligheten är oftast mycket hög jmf med äldre bilar (beroende på tillverkare förståss).

hej!

tar emot tacksamt alla argument! :) Kör inte och har inte tankpå att köra heller, "offroad", vill jag det köper jag en billi range rover med V8, och kör sönder den istället!

ycker dock att discon med ny HD fjädring var ett "nöje" att köra även på dåliga vägar! Nu har jag haft discon i 5 år så att man har kanske vant sig vid knepigheterna med den och kanske omedvetet undviker situationerna den missköter sig...!

I slutända är det jag själv som gör ett beslut utav vad jag upplevt, hört och känt!

Nu letar jag en kompetent bil som tar oss till och från våra äventyr!

Lägger hög prioritet på pålitlighet, ni som har besökt tex Kola vet ju att hjälpen finns inte alltid tillhands, eller ni som besökt tex Marocco, den delen mot Sahara...inte alltid lätt att hitta hjälp!!

som prio 2 kommer komforten då man har barnen med sig, det finns inget tråkigare än griniga barn på baksätet, då det tycket inte att det är kul längre!

--Janne--

lått oss fortsätta diskussionen!

Jag har precis avslutat en 21 dagars 1000 mila tripp med min 200. Jag kan inte tänka mig en bättre bil för expeditioner. Vi var i och för sig bara 2 i bilen men vi hade gott om plats för packning. Största delen av resan gick på väg men det blev en bit öken också. Jag har inte sett dom ”utstickande blinkers” som något problem. Dom sticker ju trots allt bara ut någon centimeter.

Mitt alternativ innan jag köpte 200:an var en 76:a. Jag han använt dom en hel del och som ni säger är dom bullriga och ganska obekväma. Men det hela föll på att motorn. Vill man ha en vänster styrd bil så blir det bästa man kan hitta den gamla 4.2 liters dieseln. 4.5 liters V8 dubbel turbon tillverkas bara för den australiensiska marknaden och då högerstyrd. Det samma gäller för 78 och 79:an. Hade den funnits vänster styrd hade jag nog haft en sådan i stället.

Det ryktas dock att när 2010 modellerna av 70 serien kommer att släppas med den nya motorn på vänster styrda bilar. Samtidigt och inte en dag för sent kommer dom att utrustas med ABS och airbags.

Om du köper en nyare modell är detta inte det samma som elektroniska problem. Den elektroniska tillförlitligheten är oftast mycket hög jmf med äldre bilar (beroende på tillverkare förståss).

Tror absolut att tillförlitligheten har blivit bättre på nyare bilar. Dock så slits även elektroniken, kommer det fungera lika bra när bilen har gått 20 eller 30 tusen mil? När den väl har rullat en del mil och man står mitt ute i Gobi öknen med ett roligt elfel då tror ialla fall jag att man kan hålla sig för skratt.

IFS fungerar kanon annars hade inte inte de flesta bilar inkl rallyn använt sig av just IFS. Dock så är det en klenare konstruktion än en stel framaxel.

Håller en IFS framvagn med div extra tillbehör 30000mil av expeditioner ?

Carls rekommendation om Iveco är inte så dum.. Tex Nya Daily 4x4 verkar vara ett allternativ.

Debatten fortsätter >>>

hej!

fick just en AHAAAA uplevelse! en IVECO!!!

Viste inte ens att dom fanns...! :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZWQ1PI03T-M

dubbelcab...sitter högt, rymligt, kan ta lite mer "payload" varför inte!

just det.....billiga vad dom inte..! :P

Men iden...varför inte!

http://www.akeritransport.se/epaper/pro ... dfs/97.pdf

http://www.carsbase.com/photo/photo_full.php?id=53975

tål och kikas på närmare! Om några år går dom säkert att få tag i "rätt" prisklass.

--Janne--

är faktiskt också lite lur på en 80 eller 75/78a. enkla robusta bilar, att det inte är så bränle ekonomiska så spelar mindra roll, tex i rysslan kosta 1liter diesel 16 rubel. ( 40run=>10kr). Vår primära målet är just Karelen/Kola nästa gångarna!

Har precis kommit hem från en "asfalts"-expedition i Norge med en BJ75á. Vi körde ungefär 250 enkla mil och trotts att bilen är gammal och har gått ganska långt så blev jag förvånad över bränsleekonomin. Under vanlig landsvägskörning (80-100km/h) så låg vi runt 1,08l/mil. Det får ses som ganska bra tycker jag. När vi var ute i Norge och körde mer kuperat runt Årdal-Aurdal och gick från havshöjd till 1300möh och liknande så kom vi som högst upp i 1,3l/mil. Nu ska detta inte jämföras med sand/ler vägar då det givetvis suger lite extra. Bilen i sig är gammal, 38' mil konverterad med en snurra och lite uppskruvad i pumpen men också 35'' däck. Så då kan man nog tycka att det är ok. 35'' däck är dock inte riktigt det optimala för långresor. Det blir lite stort sett till utväxlingen då bilen blir lite tråkig på 4:an/5:an sen för det ju trotts allt med sig extra slitage. 33'' är nog mer att rekomendera eller liknande dimension i 16''.

Men sen kan man alltid fundera, köpa en äldre bil som kanske får rustas upp och renoveras lite här och var kontenueligt. Eller så kan man köpa nyare och förhoppningsvis få ett antal år utan större kostnader i underhåll. Det är alltid svårt men du åker okey i en 75'a och som du skrev så är det inte så svårt att montera i lite extra isolering som är gjort i vår. Det skrammlar inte farligt. Men har man möjlighet att komma över en LC80 är det naturligtvis en bekvämare bil från början! Jag har dock inte erfarenheten att säga något om utrymmet för en familj. Där finns det andra som har mer erfarenhet :)

//

hej!

fick just en AHAAAA uplevelse! en IVECO!!!

Viste inte ens att dom fanns...! :)

Vi har tittat en del på just Daily 4x4 dubbel cab innan vi köpte en UNIMOG. Jag tror ganska starkt på den modellen. stela axlar med spärr bak, mitt och fram. Lite tråkig 3.0TD med ganska gott om kraft. 24 växlar framåt och fyra bakåt... Bekväm att åka i för hela familjen.

Har sett en del camper byggen på dessa..

Dom gammla har använts länge inom expeditioner..

Se lite från våra grannar.

http://turpaahjul.com/phpbb3/viewtopic. ... 1&start=15

och här

http://www.expeditionportal.com/forum/s ... hp?t=12189

Denna gillar jag starkt..

http://www.bimobil.com/deutsch/expediti ... hrzeug.htm

fler iveco länkar:

http://www.unicat.net/en/info/EX37-IvecoDaily4x4.html

http://www.unicat.net/en/info/TC33pico.html

Dom har också riktiga monster:

http://www.unicat.net/en/info/VXL16HD.html

http://www.unicat.net/en/info/MXXL24AH.html

Av flaggan att dömma så är det säkert någon lokal här i dubai som köppt denna leksak. Det blir mycket att gräva när man kört fast i sanden...

http://www.unicat.net/en/index.html

Hej!

Vi har en LC120 ExpeditionWORKS som vi ämnar avverka olika äventyrsresor med. Vi är fem personer, två vuxna och tre små barn (1,4,6 år). Eftersom barnen ännu är små fungerar det hyfsat med utrymme. Vi är enroute till Island och har avverkat våra första 3500km från Schweiz (där vi bor), Österrike, Czeckien, Polen och nu är vi i Sverige och besöker släkt och vänner. Eftersom centraleuropa har ett fantastiskt utbud av hotell, vandrarhem, guesthouses etc så har vi inte behövt campa så mycket. Efter sju nätter i våra taktält så känner vi oss ändå nöjda med utrustningen. Tältsetupen består av två Overzone (small) tält monterade inline, alltså en fälls framåt och en fälls bakåt, detta ger oss fint skydd över bakluckan och köksinredningen/entre till tälten. Vi har även tältsidorna som ger skydd och "privacy", dessa kan vara påkopplade hela tiden och ryms i skyddskapellet under transport. Efter vissa modifieringar av stängningsanordningen så går det på cirka en minut (!!!) att fälla upp hela klabbet, dock tar det lite längre tid att fälla ihop. Annars har vi inredningen i bakluckan som medger kanonutrymme för alla prylar. Det mesta har sin specifika plats och endast våra väskor är "mobila". Vi har tre stora TheNorthFace Duffle large, en för barnen, och en var till oss vuxna samt en 40liters dagryggsäck. (Återkommer med bild av packningen). Jag tycker att vi har plats för det mesta, visst har vi relativt bantad packning med inga problem. Det vi fick lämna hemma pga av utrymmesbrist var sandstegarna (tror inte att vi behöver dessa på Island :) ) samt Nespressomaskinen :P .

Utrymmet inuti bilen är med småbarn riktigt bra. Vi har en fyrtio liters vattentank på golvet vid baksätet vilket ger kanonstöd för barnen då dom sitter i ganska klumpiga barnstolar. Vidare har vi Toyotas fantastiska InCar entertainment av senaste generationen, en skärm+spelare vid varje nackstöd, filmer, minneskort, usb-minnen etc går att köra (mp3, DivX etc.) vi har lagt in 40 timmar sagor på sd-minnen och tjejerna kan själva välja underhållning. För att inte ögonen skall bli fyrkantiga på barnen har vi två olika rese-mode: Transit mode=okej med film, rita, pyssla, lyssna etc, det andra är Adventure mode: ingen film eller musik/saga utan omgivningarna får stå för underhållningen.

Om ni vill se bilder av bilen kan ni kika under Garage på detta forum.

Färjan lämnar Hanstholm den 28e juli och vi alla är riktigt laddade, skall bli superkul. Vill ni följa resan så kika gärna in på vår blogg: icelandexplorer.blogspot.com

170_4f9753ba3b159b6e91eee50d84873c52_thumb.jpg

Tänk på dina barn och tryck inte in dem i en fullpackad bil!

Min erfarenhet är att om man inte ska ut på extrem offroad så kommer man väldigt långt med 2wd (har kört en Peugeot 305:a genom Väst Sahara innan inlandsvägen byggdes, dvs 2 dag sand körning ) finns massor men kompetenta minibussar på marknaden. Har mött stora Mercedes och Renault bussar i Saharas sandöken... så det är inget ovanligt!

Jag har mest erfarenhet från sten och sandöken då jag rest genom Sahara tre gånger. Jag har gått mycket på vad Chris Scott skriver i Sahara Overland 2.http://sahara-overland.com/edition2/index.htm dvs. väldigt mycket old school.

Men som jag inledde tänk på dina barn :) AC, DVD och mycket plats, för hur kul är det att sitta i en bil hela dagen :P

hej!

tex an VW "multivan" med 2 zons AC, multimedia pack och MYCKETPLAST för packningen där bak! lite mer markfrigång skulle inte vara helt fel!

Så nog finns det fordon! Oftast dock man får kompromissa nåt!

Man märker ( av mig själv) att man är himla "insnöad" i LR, LC träsket att det är "enda" bilar som duger till! Sedan finns det himla dåligt med olika bilar i Swerige, det är väll inte precis en "svensson bil" man är ut efter!

nåväll...som någon sa att "debatten forsäter" och vi letar vidare....den som letar finner! :)

--Janne--

ps: har läst boken och några andra....varför ska man göra resan spartanskt och "plågsamt"?

ps: har läst boken och några andra....varför ska man göra resan spartanskt och "plågsamt"?

Beroende på vika länder i Sahara man reser i så innebär det fler kompromisser än komfort och framkomlighet! Dvs. det finns en helt del andra risker och problem vilket gör det svårare att välja bil!

Nu är det många fordon som är uppe på bordet..

Hur långa expeditioner har du igentligen tänkt åka? Min prior 1 är driftsäkerheten och tillgången på reservdelar. Oavsett hur bra bil du än har så går grejerna sönder. Det bra om det finns reservdelar och kunskap att tillgå. Vilka bilar finns det då reservdelar till i hela världen när det gäller vanliga bilar?..

LC 40, 70, 80 105, Hilux, Peugeots små bilar, Mercedes gammla dieslar, dom äldre defendrarna, Pajero

Då helt plötsligt blir urvalet bra mycket mindre.

hej!

dom här korta resorna kan man se som "träning" för mig själv och resenärerna....hur det ser ut är ungefär såhär:

1: när områden tex Russia, med sina dåliga vägar och vild mark. Nu i sommar, nästa sommar ev Kola, med 1938 års kartor. dvs gamla "by vägar", precis som i somras!

2: på 2-3 års sikt Marokko

3: på 5 sikt Afrika någon väg norr till syd eller syd till norr.

nu kan det ju hända att vi hinner avverka flera bilar under tiden, testa oss fram osv.

ang bilvalet så tycker vi att tex 110 är för "obekvämt trång" både för schaufören och för baksätes passaserarna inte hit heller.

Skulle tex discon varit lite större OK, olika toyotas finns inte ens att skåda "här uppe", ännumindre andra fordon.

åck åka 60-80 enväg bara för att "kika på nåt" är ju vansinnigt!

--Janne--

Är detta inte mer en ful husbil än en "äventyrsbil". Skulle nog valt en LC78 som plattform istället.

Glöm inte att dessa högbyggda bilar sällan kommer in på olika ställen (parkeringar, parker, viadukter m.m.) då husbilar ofta inte är önskvärda. De kostar också skjortan att ta dem på en färja.

Skall man ut på äventyr är det också viktigt att bilen får plats i en ISO container.

hej!

tycker/tror nog att den där stackars bilen är på gransen av sin last/motorförmåga! ;)

Nej, inga "husbilar", är nog inne på som Peder säger. Keep it simple... det där ekipaget skulle INTE ha klarat sig på vår "ryss safari" i somras. Alltför hög, tung och bred!

Fortfarande är det tankar runt 75/78 serien lc, 110 lr eller nån typ av "mini lastbil" med 4X4.

läser, funderar, pratar med folk som varit på "äventyr"....! vi får se...låt era åsikter strömma iN! :oops:

--Janne--

Även om jag är en frälst landcruiser ägare och har ägt och kört detsamma i snart 20 år så räknar jag inte ut geländewagen. Du har svårt att hitta en mer kompetent bil standard utrustad. Diff lock fram och bak som standard och dessutom har den axlar som är svåra att förstöra. Dämpare och fjädring ger upp jättesnart och måste bytas ut, men det samma gäller LC om man lasta tungt. Den har betydligt kortare hjulbas än en 78/79 och gasdämpare i stället för blad så framkomligheten är där inget fel på. Motorn lider av samma trötthet som den gamla 4.2 litaren utan turbo som man hittar i 79:an. Men på detta exemplaret är det löst.

Hade inte mercan varit så förbaskat dyr så anser jag att den vore ett utmärkt alternativ som äventyrs bil.

Jag håller dock med att man skall akta sig för högbyggda bilar. Det blir dyrt om den inte är inom ramen. Jag hade inte vågat ge mig ut på någon avancerad öken expedition efter som att tyngdpunkten är väldigt hög och risken stor att man rullar.

• 3 weeks later...
Men den är också tung, dyr, IFS, mycket elektronik och så irriterar jag mig på dom utstickande blinkers lycktorna där fram. Hur kan man designa ett lampglas som sticker ut just på det stället som gång på gång får smällar av t.ex grenar?

Klydd har ju en skinande lösnin på problemet. Även om dom han har sitter bak kan man nog säkert få ett par kromade blinkersskydd fram också ;)