Jump to content

Nya däck, råd sökes

jackie-o

Recommended Posts

Hej,

Vet inte om detta är ett ämne som diskuterats flitigt redan men vad använder ni för däck?

Behöver köpa nya inför byte tillbaka till sommardäck och är inne på antingen;

1) Cooper Discoverer ATT

2) Cooper Discoverer AT3 4S

3) Goodyear Wrangler All-Terrain  Adventure

Alt. 2 och 3 har snöflinga så skulle kunna köra med dom året om. Mina vinterdäck är 8 år gamla nu så slipper i så fall köpa nya i höst

Alt. 1 har bäst märkning för bränsle och våtgrepp.

Kör ni sommar/vinterdäck eller året runt?

Ska tillägga att jag kör 90 % på väg men vill ha ett däck som jag kan köra off-road med och dessutom ser cool ut : )

Tacksam för alla tips!

Edited by jackie-o

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Nu vintras stod jag och skulle beställa däck och fälgar, valet föll 265/70-16 Yokohama Geolandar G015 på 16” blackspoke från Tyrelia i Finland. 
5 st kompletta hjul landade på ca 14k hemlevererat. 

Hade Geolandar G012 på min 4runner och tyckte det var en bra kompromiss för ett AT-däck så ville testa dessa som jag upplever vara ett steg närmare ett stöddigare AT eller MT. 

Edited by ifconfig

Vad kör ni med för dimensioner? Funderar inför nästa köp.
Själv har jag sommar 265/75 R16 och vinter 205/75 R16. 

Äger två LC90 men bara en rullar idag (får bli bättring där) så därför är det rätt stor skillnad. De är inte upphöjda men dieselmodellen som står och väntar på mig har skärmbreddare eller vad det heter på svenska, den hade de större däcken. De mindre däcken tycker jag är för små men satt på bensinaren när jag köpte den. Ger ca +10 km/h på hastighetsmätaren. Edit: Tittade efter och Bensinaren är registrerad med 215/80 R16...

Edited by islänningen

• 10 months later...

Tjenare - Bumpar den här lite då det börjar bli dags för mig att se över vintersulorna… 

Mina vinterdäck idag är c-däck på min LC90 från 2000. 
behövs det? Eller har tidigare ägare kört på lite för tungt artilleri då? 

det står inte så mycket om c-däck på forumet, antingen för att få kör med det på sina LCs - eller så är det för att alla kör med c-däck och därför pratar ingen om det… kör ni c-däck?

Behöver renovera originalfälgarna också inför nästa vinter.

nån som gjort det och är nöjd? Vilken firma i så fall?

tack!

cw

11 timmar sedan, Klydd säger:

Inte säker, men står det inte i reg-beviset om man behöver c-däck. Kanske är vanligast med C i dessa dimensioner, så därav flertalet har det?

Klokt!

ah, står det i reg-beviset. Bra. Ska kolla.

tack

• 8 months later...

Tjeeeenare.... plockar upp en tråd.

Sitter och fingrar på att köpa nya vinterdäck.
Dubb.

- Min plånbok tycker att jag ska kolla nära på Sailun eller Hankook för då kan jag ha råd att passa på att köpa den där jakt-capen från Jagdhund jag spanat på ett tag... 

Men...

- De forum jag kikat på - jagrullar och bmw-forum - säger att man aldrig ska göra avkall på vinterdäcken då kina-däck har dåligt gummi som blir extra hårda när det är kallt ute och inte alls ger samma grepp som Hakka eller andra premiumdäck. Så där verkar de flesta mena att det alltid är rätt att köpa dyra vinterdäck. 

Men så tänker jag att Volvo och BMW är små lättviktsbilar som inte ger samma tryck på vägbanan som en LC90 ger. Så det kanske funkar med Sailun för vår typ av bilar...

plus att att LC inte är någon prestandabil likt BMW så det märks inte så mycket att däcken gör att det kanske vibrerar lite mer än med Hakka - däckmärket spelar mindre roll för att det ändå vibrerar och kränger en del i en LC som det inte gör i en BMW M3. Därför kanske det är viktigare med Hakka på BMW än på en LC...

Finns det nån som vet mer om detta och testat både Hakka (motsv.) och Sailun (motsv)? Är det värt att behålla loden-rocken ett tag till och vänta med jagdhund-capen...?

Säkerhetsmässigt?
Hållbarhetsmässigt? (Om sailun är OK och håller 5år går det på ett ut kostnadsmässigt... även om det är sämre hållbarhetsmässigt mot moder jord.)

Vibration 

etc.

Tack!
Cw

Troligtvis behöver du bättre däck till en LC än BMW/Volvo om du kör dem i samma hastighet, just på grund av att LC är större/tyngre bil.

Var händelsevis ute och ”övade” halkkörning på Stora Holm halkbana med jobbet förra veckan, instruktören där var av samma åsikt som forumen, satsa på kvalitet, det kan gälla livet för dig och andra.

/O

• Like 2

På 2022-12-23 på 18:54, traktorn säger:

Instämmer med föregående.  Vinterdäck snålar man inte med. Kinajunk är just kinajunk, ser ut som Vinterdäck men duger knappt på torr sommarväg.

Stort tack mr wib och traktorn! 

• Like 1

På 2022-12-26 på 11:20, Klydd säger:

Ett budget alternativ kan kanske vara begagnade. Ibland dyker även vettiga däck upp till rimligt pris på tex blocket

absolut - jag har hugg på dubbdäck från 2020 med mycket gummi kvar för en helt OK peng. Men det är inte toyota-fälgar... och det vill man ju helst ha...

Cw

• Like 2