Jump to content

Felkod P20BB

mattan

Recommended Posts

Hejsan

Nu tändes lampan som man inte vill ska lysa....även fast det snart är Jul :-)

Motorlampan tändes tillsammans med antisladd-lampan.

Väl hemma igen kopplade jag in OBD II-läsaren för att få fram koden.

Fick fram P20BB.
Ut på nätet för att se vad det kunde vara.

Jag blev inte så mycket klokare av att få fram vad felet var. Men det pekar på "Reductant Heater A Control Circuit Low".

Vad betyder det och vad är det?
Är det en förvärmare till AdBlue?

Har bokat tid på verkstan på fredag.

Jag är bara ute efter att få lite mer kött på benen från Er andra där ute, som kanske har mer kunskap om det här.

Mvh // Mats

Hej.

Ja, den koden brukar tyda på det, har brottats med det på en annan bil.

Visste dock inte att LC:n hade AdBlue, men ser att du har en 2,8.

Min 3,0 från 2013 har inte det.

Intressant, återkoppla gärna om hur det gick.

/Tobias

Nu har jag varit till verkstan och fått domen...

Ett urearör behöver bytas.

Som jag letat mig fram till hade det något med AdBlue att göra. Men att ett rör skulle kunna ge den felkoden. 

Nåja. Förmodligen är det någon sensor i angränsning till röret som tycker något ät galet och larmar.

Nästa vecka blir det byte av en rörstump alltså. :-)

Finns för och nackdelar med att ha en bil som är "för" ny.

Det är inte så mycket man (jag) kan göra själv när det blir för mycket elektronik och givare kors och tvärs.

Roligare med äldre bilar och motorcyklar utifrån den synvinkeln...

Återstår sedan att se om "felet" blir lagat med den rörstumpen.

// Mats

• Like 2

Euro 6 bilar är ett gissel.  Avgaskraven tvingade in adblu systemen och ökade bränsleförbrukningen . Är väll i stort sett ingen biltillverkare som inte har bekymmer med igensättning av adblue i viss grad.

Egentligen skulle man köpa på sig ett gäng euro 4 och 5 bilar så man har dem att ta av. en Era som aldrig kommer tillverkas igen . 

Nu är jag hemkommen efter att ha fått urearöret utbytt.

Röret i fråga är ett uppvärmt rör mellan ureatank och partikelfilter.

Pratade med mekanikern och det var hans andra rör han bytt ut. Det tidigare var på en Hilux för ca ett år sedan. Så det borde inte vara en dussingrej som går sönder.

Art.nr: 77840-60020

1401615197_urearr_toyota.gif.0d3517be3a6225516be8d7020d5a39fe.gif

• Like 3
  • Thanks 1

• 1 year later...

Sitter här med samma felkod...   sedan semestern i juli, nere på Autobahn i Tyskland.  Bilen är en LC150 2016.

Lämnade in bilen på Toyota i Tyskland. Fick info att det var Ad-Blue pumpen som är trasig. Går ibland, och lägger sedan av. Samma motorlampa och anti-spinn som indikeras ovan i denna tråd. (Tillammans med Ad-Blue lampan bildar de nu samma som i problematiska Landrovers brukar kallas "The Three Amigos"...  haha)

Enl. offerten fr Toyota i Tyskland landar det på 45.000 SEK !!     Kollade här hemma - ungefär samma pris!  Bara pumpen i sig kostar över 30.000kr.

Jag skall på onsdag lämna in bilen för felsökning här hemma, på Toyota. Det är ett krav fr försäkringsbolaget. Får se vad det ger på verkstaden, om det är pumpen eller "röret" (som ovan här).

• Sad 1

På 2022-10-24 på 11:04, cervo99 säger:

Sitter här med samma felkod...   sedan semestern i juli, nere på Autobahn i Tyskland.  Bilen är en LC150 2016.

Lämnade in bilen på Toyota i Tyskland. Fick info att det var Ad-Blue pumpen som är trasig. Går ibland, och lägger sedan av. Samma motorlampa och anti-spinn som indikeras ovan i denna tråd. (Tillammans med Ad-Blue lampan bildar de nu samma som i problematiska Landrovers brukar kallas "The Three Amigos"...  haha)

Enl. offerten fr Toyota i Tyskland landar det på 45.000 SEK !!     Kollade här hemma - ungefär samma pris!  Bara pumpen i sig kostar över 30.000kr.

Jag skall på onsdag lämna in bilen för felsökning här hemma, på Toyota. Det är ett krav fr försäkringsbolaget. Får se vad det ger på verkstaden, om det är pumpen eller "röret" (som ovan här).

Så var det löst - för DENNA gång...

Beskedet idag var att det är/var pumpen för Ad-Blue som var sönder. Kostade eg. 45.000kr, men togs av motorskade-delen i bilförsäkringen. Landade för mig på 5.000kr då bilen gått 9.800 mil. Hade den passerat 10, som per idag, hade det varit 7.000kr självrisk.

Nu satte Toyota dit en begagnad pump o tank då detta är var försäkringsbolagen kräver, om sådana finnes. Därmed sjönk också kostnaden fr 45.000 till 22.000 för försäkringsbolaget.

Man hoppas ju att denna ersättningspump inte havererar...  😕      Skall man skaffa sig en 105:a istället, en diesel...? Eller en 60/62:a...   Ingen Ad-blue där...  :-) 

Edited by cervo99
  • Like 1

10 timmar sedan, valdas-76 säger:

Fyrtiofemtusen för en j*vla pump :-o  Helt sjukt tycker jag. I o m att bilen är knappt inkörd.

Går säkert att programmera bort skiten...

Jupp - HELT sjukt!  Det är dessutom säkert likadan pump som i en lill-Toyota med diesel... (Finns det fortfarande sådana...?)

Jag har kollat upp detta med programmering. Det finns sådana programversioner att installera, i och med att LC 150 i Australien etc inte har Ad-Blue.

Detta skall tydligen vara säkert, inte skada motor och inte ses vid kontrollbesiktning. Men vem vet...  ...och hur gör man OM det blir trassel?  Kan man lägga tillbaka originalprogramvaran fr Toyota?    Ad-Blue borde förbjudas...!

41 minuter sedan, JAK säger:

Verkar ju väldigt smutt! 
Men shit vilken  hemsida, sämsta färgvalen ever? Eller börjar jag bara bli gammal och skumögd ;) 

• Haha 2

• 4 months later...
På 2022-10-27 på 19:45, JAK säger:

De har något som heter "Adblue  off" för från 3000:- Det verkar ju smart. Funkar det på våra bilar och är det vettigt att göra?