Jump to content

Hannu

Members
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Hannu last won the day on January 27

Hannu had the most liked content!

Community Reputation

52 Excellent

Profile Information

  • Location
    Boden
  • I drive
    LC 150 - 2013

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vet inte vilken årsmodell du har? Men här finns bra alternativ: https://www.downloadworkshopmanuals.com/index.php/toyota/8-workshop-manuals/746-toyota-land-cruiser-prado-workshop-repair-manual-download /Tobias
  2. Hej. Det viktiga är att kontrollera så att spänningen inde blir för hög, så att batteriet börjar att gasa (koka). Före gasning så kan man köra med betydligt högre ström än 1/10 av batteriets storlek i Ah. Så, mycket riktigt, har moderna laddare koll på detta, och reglerar ner strömmen när spänningen börjagr stiga för högt. Jag har svårt att tro att en laddare som är tänkt för permanent montage i en bil inte har någon sådan intelligens inbyggd. Den stora CTEK-laddaren som jag har trycker på med 25A en stund, tills spänningen stigit "tillräckligt högt", och då reglerar d
  3. Hej. Fiffig lösning du har på gång! Ja, jag körde med CTEK:s 5A modell första vintern, det fungerar utmärkt till undehållsladdning. Batteriernas självurladdning, samt det som bilen förbrukar, är långt mindre, så det gick bra. Det är när man ska ladda upp batterierna, när dom är en aning urladdade, då tar det alldeles för lång tid med en 5A laddare. Och speciellt på vintern, när man vill "trycka" lite ström genom batterierna, då är 5A nog så lite i och med att det är dubbla batterier, dom får ju teoretiskt sett bara halva strömmen per batteri. Strömmen som f
  4. Nej, det är är ju helt sant sant. Men jag tycker att en lampa faktiskt kan vara förebyggande, för då får jag en indikation på att bilen känner att någonting onormalt sker. Bilens konstruktion i sig tycker jag är den falska tryggheten i det här fallet.....stor, trygg och stabil, och plötsligt så släpper det. Men, jag köper dina förklaringar, det är en stor, tung och högbyggd farkost, som egentligen är konstruerad för att köras i terräng, och av förare som vet vad dom hanterar.
  5. Kanske inte så noga vilken lampa som man förväntar sig ska lysa, men jag håller med om att det är förvirrande när det är olika på olika modeller, om en lampa tänds eller inte. Det vi är eniga om här är att det är svårt att veta om antisladdsystemet griper in, eftersom många av oss upplever att det gör det alldeles för sent, med för liten effekt, eller inte alls. Men vi verkar få acceptera att det är som det är, och anpassa oss efter det, men jag håller med om att det är obehagligt i blixthalka. Drive safely!
  6. Hej. Jag har CTEK:s 10A modell: https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/mxs-10-eu I mina andra bilar har jag 5A modellen, men tänkte att två batterier kan kräva lite mer, speciellt när det är kallt ute. /Tobias
  7. Jag har satt CTEK:en inne i kupen, på passagerarsidan. Där är den inkopplad i samma 230V-uttag som kupevärmaren. Sedan har jag dragit en kabel (plus och minus) genom torpedväggen, och till det ena batteriet. Då blir CTEK:en enkel att koppla ur om man vill ha den till annat under sommaren, eftersom jag har original snabbkoppling kvar för laddaren. Och så blir även 230V-inkopplingen inte regelvidrig.
  8. Hej. Jag håller med "JAK", att så länga batterierna har samma kondition så kommer det att fungera bra. Har man en lite kraftigare CTEKmed ett så kallat "recond-läge" så kan man med fördel använda det ibland. Då forceras spänningen, men strömmen begränsas, och batterierna kan utjämnas, för att bli mer lika varandra. Risken kan vara, som någon redan skrivit, att om ett batteri blir dåligt, så kommer det aldrig att kunna få en chans att återhämta sig med parallell laddning. Det gör att batteriet kan börja sulfatera, och då är det i princip dödsdömt. Jag har en CTEK k
  9. Hej. Har samma upplevelse som tidigare talare. Min sambo körde i diket förra året. Dåliga däck, och ishalka, men lite märkligt beteende från bilen, utan att ESP har jobbat. Har även själv fått några plötsliga kast med den. Så jag funderar mer på om det är så att man medvetet gjort ett system som inte ska gripa in för tidigt, eftersom det egentligen är en "riktig" terrängbil? Och då kanske följden blir att det är värdelöst på riktigt halt underlag? Tänker som så att antispinn och antisladd är ju inte det bästa på en terrängbil, eller när man håller på att köra
  10. Hej. Nu köpte jag min LC begagnad, en 2013, och jag köpte den 2018. I vanliga fall byter jag bromsvätska varje år, och då har jag inte haft några problem av denna karaktär på mina tidigare bilar. Vet inte om LC har någon konstruktion som kanske är särskilt känslig? Så ingen vetenskap i det, bara mer en reflektion. Däremot kan du spara lite pengar om du byter oket själv. Jag tog ju loss mina, för att pressa in kolvarna i skruvstädet, och det var inte speciellt svårt. Så om du har lite tid över, och en bra verktygssats, så kan du göra det själv, och då f
  11. Hej. Ja, man kan ha otur med den, men min erfarenhet är att det är ett tecken på att någonting är "på gång". Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på LC:n, har inte haft isär den, men oftast så är det så att solenoiden skjuter in drevet i startkransen, och när det är längst in i sitt läge, så sluter den ett kontaktbleck som börjar dra runt startmotorn. Det jag oftast har råkat ut för är att solenoiden kärvar så den skjuter inte drevet ända in, och då sluter den inte heller kontaktblecket, och då börjar aldrig startmotorn att dra, den verkar alltså död. Lite fukt, som
  12. Hej. Jag skulle också satsa på startmotorn, det vill säga solenoiden, eller det som skjuter in drevet. Finns nog ingen genväg, knacka kan ju fungera, men då står du där igen, förmodligen när det är minst lämpligt. Så, om batterierna är bra, så skulle jag plocka loss startmotorn, och börja där. /Tobias
  13. Hej. Ja, den koden brukar tyda på det, har brottats med det på en annan bil. Visste dock inte att LC:n hade AdBlue, men ser att du har en 2,8. Min 3,0 från 2013 har inte det. Intressant, återkoppla gärna om hur det gick. /Tobias
  14. Hej. Ja, precis så var det. Den måste vara lite mer utsatt? Det blir intressant att se det till våren när jag byter däck, tänkte att jag skulle passa på att motionera oken då. /Tobias
  15. Kör du Rokon också? Ja, då snackar vi att man kan fortsätta där det även blir helt väglöst
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.