Jump to content

Hannu

Members
  • Posts

    47
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Hannu last won the day on October 11

Hannu had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Boden
  • I drive
    LC 150 - 2013

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Hannu's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

59

Reputation

  1. Intressant. På mig gamla hederliga Volvo 940 med ECC (klimatanläggning) så kunde man koppla in en kabel från bensinvärmarens styrenhet, till ett stift på ECC:ns styrenhet. När detta stift blev spänningssatt så öppnade den luftspjällen mot rutan och golvet, samt körde igång kupefläkten på ett lägre varv. Så det var en inbyggd finess, som jag gjord för att nyttjas i detta syfte. Kanske finns någonting liknande på LC:n, eller så behövs det någon "modul" ytterliggare för att få till det. Men följa gärna upp om hur det gick.
  2. Ja, det var lite märkligt att det fanns jättefina bilder med i monteringsanvisningen, och en slangstump som skulle ersätta en del som plockades bort. Så satsen kändes modellanpassad, men det kanske har gjorts förändringar på bilen genom åren, som försvårar cirkulationen? Tänker på oljekylare eller dylikt. Det sitter även en dieselvärmara i Caddyn, men tyckte att det var onödigt att alltid köra den när man har tillgång till el. Och jag vet inte om dieselvärmaren var standard på den (årsmodell 2012), och om det kan ha ställt till det?
  3. Hej. Det är väldigt mycket problem med slangvärmare på nyare bilar, i alla fall vissa modeller. Det verkar vara svårt att få kylvätskan att cirkulera. Jag monterade en slangvärmare på våran Caddy, den höll några timmar, sedan brann värmelementet i den. Det är en likadan som jag har i min LC, med skillnad att jag även har pump i LC:n. Fick en ny, så skulle Mekonomen (där jag köpt den) kontakta Defa i ärendet. Den nya var jag jäkligt noga med, luftade enligt konstens alla regler, och körde bilen flera dagar, för att vara säker. Sedan provade jag den, och på morgonen hade den brunnit upp. Defa beklagade, och Mekonomen hade samtidigt inne en Mercedes där dom nu var inne på tredje värmaren, och nu skulle se om dom fick plats med en pump. Så på Caddyn fick det bli en så kallad "kontaktvärmare", där den ligger monterad utanpå, mot motorblocket. Kass lösning, men bättre än ingen alls. Så, jag tror att termostaten inte hinner slå av, utan det blir en kokning i systemet, tillräcklig för att lite luftbubblor ska bildas, och så brinner elementet upp. Bara en gissning, men eftersom fler verkar ha problemet, så tror jag att cirkulationen kan vara boven.
  4. Hej på er. En liten uppdatering, eller upprepning kanske man ska säga. Men som experiment så bearbetade jag bara bromsbeläggen på höger bak, inte på vänster, när jag bytte mina. Den vänstra sidan fick bara lite normal "putsning". Nu i helgen bytte jag till vintedäck, så efter 1500mil var vänster sidas belägg helt slut. Bilden visar ett nytt belägg till höger, i mitten det beabetade och till vänster det som jag inte filade ner. Tjockleken på ett nytt var 13,6mm, det bearbetade var 13,1mm, och det som jag inte hade bearbetat var 9,6mm. Det verkar finnas ett spår, kasnske en slitagevarnare, och den var på 9,9mm, så det var nog dags. Men nu slipade jag ner både vänster och höger rejält, och dom löper lätt som dom ska. Lite förvånad när jag frågar Toyotaverkstaden om hur dom gör när dom byte belägg bak. Jag hade in den där på kamremsbyte för några veckor sedan, och passade då på att fråga om just det här fenomenet. Svaret var: "Ingenting speciellt, men vi vet att dom brukar sitta ganska tight." Jag tycker att det var ett märkligt svar? Nåja, jag orkade inte tjorva vidare, det är som det är, och man får helt enkelt leva med det.
  5. Hej. Du ska egentligen se det som ett batteri, som är väldigt stort, eftersom dom är helt paralellkopplade. Så, helt rätt, kör du bilen kontinuerligt, och inte bara korta sträckor, så kommer batteriladdningen inte vara något problem. Fördelen att ändå ha en batteriladdare installerad, är att den får lite ström att gå genom batterierna, och värmer på så sätt upp batteriet. Höjer man temperaturen på batteriet (tänker vintertid, minusgrader), så ökar man kapaciteten på det. Ett fräsht batter har bara ca 50% av kapaciteten kvar vid 25 minusgrader, och är det då inte helt nytt så kan man räkna ut vad som hände när det blir nedkylt. Men, som sagt var, kör du bilen dagligen så bör du märka när det är dags för batteribyte. /Tobias
  6. Vet inte vilken årsmodell du har? Men här finns bra alternativ: https://www.downloadworkshopmanuals.com/index.php/toyota/8-workshop-manuals/746-toyota-land-cruiser-prado-workshop-repair-manual-download /Tobias
  7. Hej. Det viktiga är att kontrollera så att spänningen inde blir för hög, så att batteriet börjar att gasa (koka). Före gasning så kan man köra med betydligt högre ström än 1/10 av batteriets storlek i Ah. Så, mycket riktigt, har moderna laddare koll på detta, och reglerar ner strömmen när spänningen börjagr stiga för högt. Jag har svårt att tro att en laddare som är tänkt för permanent montage i en bil inte har någon sådan intelligens inbyggd. Den stora CTEK-laddaren som jag har trycker på med 25A en stund, tills spänningen stigit "tillräckligt högt", och då reglerar den ner efterhand. Supply-läget på CTEK är dock inte till för underhållsladdning, utan det är till för att kunna strömförsörja saker som drivs på 12V, och det är även bra att använda vid felsökning. /Tobias
  8. Hej. Fiffig lösning du har på gång! Ja, jag körde med CTEK:s 5A modell första vintern, det fungerar utmärkt till undehållsladdning. Batteriernas självurladdning, samt det som bilen förbrukar, är långt mindre, så det gick bra. Det är när man ska ladda upp batterierna, när dom är en aning urladdade, då tar det alldeles för lång tid med en 5A laddare. Och speciellt på vintern, när man vill "trycka" lite ström genom batterierna, då är 5A nog så lite i och med att det är dubbla batterier, dom får ju teoretiskt sett bara halva strömmen per batteri. Strömmen som flyter genom batteriet värmer upp det, och på så sätt så återfår du även kapacitet när det är kallt ute, så det blir en dubbel effekt av batteriladdningen kan man säga. Så i ditt fall hade jag valt en högre laddström, speciellt eftersom det blir korta inkopplingstider, så jag hade gått på 17A. Den borde ju innehålla en intelligens som gör att batteriena inte överladdas/kokar? /Tobias
  9. Nej, det är är ju helt sant sant. Men jag tycker att en lampa faktiskt kan vara förebyggande, för då får jag en indikation på att bilen känner att någonting onormalt sker. Bilens konstruktion i sig tycker jag är den falska tryggheten i det här fallet.....stor, trygg och stabil, och plötsligt så släpper det. Men, jag köper dina förklaringar, det är en stor, tung och högbyggd farkost, som egentligen är konstruerad för att köras i terräng, och av förare som vet vad dom hanterar.
  10. Kanske inte så noga vilken lampa som man förväntar sig ska lysa, men jag håller med om att det är förvirrande när det är olika på olika modeller, om en lampa tänds eller inte. Det vi är eniga om här är att det är svårt att veta om antisladdsystemet griper in, eftersom många av oss upplever att det gör det alldeles för sent, med för liten effekt, eller inte alls. Men vi verkar få acceptera att det är som det är, och anpassa oss efter det, men jag håller med om att det är obehagligt i blixthalka. Drive safely!
  11. Hej. Jag har CTEK:s 10A modell: https://www.ctek.com/se/alla-produkter/bil/mxs-10-eu I mina andra bilar har jag 5A modellen, men tänkte att två batterier kan kräva lite mer, speciellt när det är kallt ute. /Tobias
  12. Jag har satt CTEK:en inne i kupen, på passagerarsidan. Där är den inkopplad i samma 230V-uttag som kupevärmaren. Sedan har jag dragit en kabel (plus och minus) genom torpedväggen, och till det ena batteriet. Då blir CTEK:en enkel att koppla ur om man vill ha den till annat under sommaren, eftersom jag har original snabbkoppling kvar för laddaren. Och så blir även 230V-inkopplingen inte regelvidrig.
  13. Hej. Jag håller med "JAK", att så länga batterierna har samma kondition så kommer det att fungera bra. Har man en lite kraftigare CTEKmed ett så kallat "recond-läge" så kan man med fördel använda det ibland. Då forceras spänningen, men strömmen begränsas, och batterierna kan utjämnas, för att bli mer lika varandra. Risken kan vara, som någon redan skrivit, att om ett batteri blir dåligt, så kommer det aldrig att kunna få en chans att återhämta sig med parallell laddning. Det gör att batteriet kan börja sulfatera, och då är det i princip dödsdömt. Jag har en CTEK konstant inkopplad, som går när den elerktriska motorvärmaren går. Har gjort så på alla mina bilar, och tror att det kan ha hjälpt det stackars batteriet en del under vinterhalvåret, och med korta körsträckor. Nu kör jag nästan ingenting med min LC eftersom jag fick tjänstebil, så nu har jag en CTEK konstant inkopplad.
  14. Hej. Har samma upplevelse som tidigare talare. Min sambo körde i diket förra året. Dåliga däck, och ishalka, men lite märkligt beteende från bilen, utan att ESP har jobbat. Har även själv fått några plötsliga kast med den. Så jag funderar mer på om det är så att man medvetet gjort ett system som inte ska gripa in för tidigt, eftersom det egentligen är en "riktig" terrängbil? Och då kanske följden blir att det är värdelöst på riktigt halt underlag? Tänker som så att antispinn och antisladd är ju inte det bästa på en terrängbil, eller när man håller på att köra fast. Bara mina egna högst oventskapliga tankar, men känslan bakom ratten är i alla fall att ESP-systemet inte fungerar på riktigt halt underlag. /Tobias
  15. Hej. Nu köpte jag min LC begagnad, en 2013, och jag köpte den 2018. I vanliga fall byter jag bromsvätska varje år, och då har jag inte haft några problem av denna karaktär på mina tidigare bilar. Vet inte om LC har någon konstruktion som kanske är särskilt känslig? Så ingen vetenskap i det, bara mer en reflektion. Däremot kan du spara lite pengar om du byter oket själv. Jag tog ju loss mina, för att pressa in kolvarna i skruvstädet, och det var inte speciellt svårt. Så om du har lite tid över, och en bra verktygssats, så kan du göra det själv, och då finns det kanske en bonus i tillfredsställelse där. Märkligt som tusan att det inte finns ett främre bromsok att köpa till 2016??? Bakre ok verkar inte vara något problem, men vad tusan är det för skillnade med dom främre? /Tobias
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.