Jump to content

Sensonic

Members
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Sensonic last won the day on January 12

Sensonic had the most liked content!

Community Reputation

24 Excellent

Profile Information

  • Location
    Göteborg
  • I drive
    Lc Prado 150

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. HEJ Sverige är en rätt liten marknad för LC ers så är inte så förvånad att det är väldigt svalt intresse för tillbehör. Till andra märken och biltyper har jag fått sålt tillbehör ibland på dagen till helt ok pris på blocket och märkesforum. Det är förvånande stendött så funderar på om det finns ett bättre alternativ. Kanske utomlands? Hur brukar ni göra? På denna sida är det väldigt få som tittar, så förståligt att det inte går att sälja något här. Har nya hjul, Passar förvisso andra bilar också. Winchfäste Hasplåt Huvskydd Rocksliders. ( lutar
  2. Att antisladdsystemet griper in är ingen garanti för att en sladd kommer förhindras. Är friktionen för låg i förhållande till de krafter som vill försätta bilen i sladd så fortsätter sladdandet ändå. Att få indikering på att systemet griper in inger bara falsk säkerhet då man som förare alltid ska fortsättta aggera tills läget är under kontroll. Antisladdsystemet tar aldrig över, Det är bara en hjälp och fungerar sålänge förare styr åt rätt håll. motstyr korreckt och lagom mycket etc. Men som jag sagt innan, vill man åka fort på snö. Köp en annan bil. tex en V60, en Passa
  3. Det som påverkar däckslitaget i praktiken är viktfördelningen vs vilket lufttryck varje axel har. Bilen har ju inte exakt 50/50 viktfördelning och dessutom varierar viktfördelningen med lasten man lägger i. För att få lika däckslitage behöver man i så falll kompensera för viktskillnaden med däcktrycket så att alla hjul får exakt samma effektiva radie och därmed exakt samma fotavtrycks area och rullomkrets. Det är i praktiken jäkligt besvärligt så istället kör man samma tryck i alla hjul och låter en axel slita mer just för stunden. Därav kan man rotera däcken för att inte ytterligare s
  4. Regler och rekomendationer för branschen är i ständig förändring.. Regler för EU marknaden likställs mer och mer för alla tillverkare. Historiskt har reglerna vart mer flytande och tillverkare har föreslagit den lösning de tyckt fungerat bäst och sedan har certifieringsorgan sagt ja eller nej. Här kan man läsa om genrella regler för hur ett antisladdsystem bör fungera på fordon för EU marknaden https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R13hr3e_.pdf
  5. Varför har ni fått för er att en lampa ska tändas som indikering ? När man är i en sådant läge så att ESC aktiverar så har föraren annat att titta på än på instrumentbrädan. I min LC hörs det tydligt när Pump och ventilpaket startar men ger ingen lampa. Samma ljud som när man kör med Crawl controlen. I de utvecklingsprojekt jag vart med i låter man lampan tändas endas vid de tillfällen tractioncontrole gör ett forcerat gaspetal lyft.
  6. Säljer 5 stycken kompletta hjul. Byggde ett 5e hjul för att få likadant reservhjul ! Nyckick !!! Har rullat ca 150 mil. Svårt att se skillnad på nya och dessa. Inköpta nya i Oktober 2020 265/65-18 Breddar lite utåt men sticker precis inte utanför skärmkanten , kanske att däcksidan hamnar ngn millimeter utanför. Fälgarna beställdes från USA med flygfrakt mha TH Petersson. Black Rhino är ett känd Offroad märke i USA https://www.blackrhinowheels.com/off-road-wheels-rims-dugger.php Däcken belv Pirelli Scorpion ATP . Rullar tyst och med helt ok styrpr
  7. Har en KCR box över. Har haft den på en 2017 Landcruiser 150 2000 kr plus ev frak alt hämtas i Gbg området.
  8. Jag kör enbart på B 0 , alltså 100 % fosildiesel sålänge jag är i närheten av åkerier och yrkesmackar som säljer det. Finns ingen anledning att köra på Biosmörjan eller stötta de stora mackarna när det finns andra alternativ. Man vet också att biobränslena är mindre skonsamma mot avgasreningen samt ger ngn procent högre förbrukning.
  9. Nä det är inte det dom erbjuder. Det är en frivillig uppdatering efter att motortidningar klagat på funktionaliteten i Rav4an. Däremot har de namgett produkten så att det låter som en uppdatareing och inte en påtvingad recall fix.
  10. Inte en changs att det går att påverka ESP tuning med en servicedator. Oftast är det Bosch, Continental eller Magna som tillverkar ESP, ( ESP är Bosch varumärke) och underleverantören gör också en stor del av kalibreringen åt tillverkaren för respektive bilmodell. ESP tuningen ingår i helbilsgodkännadet på samma sätt som överiga aktiva / passiva säkerhetsystem och avgasrening. ESP tuningen ligger ofta på en Nod ( databox) som inte har åtkomst till bilens ordinare diagnossystem. När jag i jobbet är på och kör tuning på motsvarande mjukvara så har vi från underleverantör beställt en spec
  11. Egentligen är det inte bakhjulsgreppet utan att bakaxeln styr ut bakaxeln mot överstyrning/sladd genom att bakaxeln vrider sig och vrider hjulen likande som framhjulen vrids av ratten. Fast givetvis med väldigt mycket mindre absolutvinkel. Förenklat kan man säga att det resulterar i dåligt grepp bak. ESP n har ca 300 tuningbara parametrar plus ytterligare logik i basmjukvaran. Skulle faktiskt kunna skaka fram en exempelbild på hur ett sådant mjukvaruverktyg kan se ut nästa gång jag är på jobbdatorn. Eventuellt kan man genom en tuningsesssion köra fram en ESP inställning som r
  12. Körde du med mittdiffen låst på vägen ? Big No No Well. Jag har noterat några saker som säger mig Toyota prioriterade ökenkörning före vinterväg. Styrningen: Eftersom styrväxeln sitter upphängd i gummikuddar så försvinner en stor del av den lågfrekventa feedbacken. Det är alltså svårt att känna när hjulen tappar greppet. Är här man prioriterat komfort och hållfastighet. Det ska gå att köra relativt hårt på en dålig väg / offroad. Jag har noterat att min LC 150 också är relativt plöstligt tail happy. Jag har testat lite och det går relativt enkelt att sn
  13. Tyvärr eller inte så är miljörelaterade reglerna för alla som vill sälja på EU marknaden efter 2021 sådanna att det inte blir lönsamt att tillverka annat än elbilar och relativt små hybrider. Straffbeskattningen på att ha en bil i modellprogrammet som drar 1 liter/ mil är så hög så att tillverkaren kommer få betala mer skatt per enhet än de kan sälja den för. Toyota är såpass stora så att det teoretiskt kan gå ha så låga utsläpp på sitt övriga modellprogram och att det i sin tur gör en högförbrukare med låg volym möjlig. Sannorlikare är att majoriteten av värdens rambyggda
  14. Har mer eller mindre bestämt mig för att stoppa en vinsch bakom orginal fronten. Rindab vill ha 27 000 kr för allt som behövs . 3400 kg Warn med fjärkontroll ,fäste och förlängning av frikopplingen ut i grillen. Jag misstänker att det kanske går att komma undan med ner mot halva priset om man vet var man ska leta? Har ni några tipps på andra leveräntörer än Rindab ? Givetvis smidigt att köpa allt från samma ställe och få modell anpassade grejer.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.