Gå till innehåll

Åretrunt däck?

Kallekula

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Land Cruiser 150 från 2016 och skall köpa nya sommar och vinter däck.

Det blir ganska dyrt?varför jag funderar på om det är bättre att köpa ett par feta åretrunt däck? Har någon tips på bra däck samt om det är en bra idé att köra på samma däck året runt i Göteborgstrakten?

Jag kör 95% landsväg och ca 2000 mil om året☺️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Kallekula säger:

... Har någon tips på bra däck samt om det är en bra idé att köra på samma däck året runt i Göteborgstrakten?

...

Nej!, det är aldrig en bra ide att köra med "åretruntdäck", de är alltid en kompromiss oavsett väder och vind. 
Skulle kalla det nödlösning att använda så kallade åretruntdäck, både du och bilen förtjänar riktiga däck :)?

Ett par Nokian dubb kan ju inte vara fel på vintern, sommar finns det ju oändligt urval, satsa på kvalite => lite dyrare, lite bättre ;)

• Like 2
Länk till kommentar

1 timme sedan, Kallekula säger:

Hej!

Jag har en Land Cruiser 150 från 2016 och skall köpa nya sommar och vinter däck.

Det blir ganska dyrt?varför jag funderar på om det är bättre att köpa ett par feta åretrunt däck? Har någon tips på bra däck samt om det är en bra idé att köra på samma däck året runt i Göteborgstrakten?

Jag kör 95% landsväg och ca 2000 mil om året☺️

Hej .

Jag kör också i GBG trakten. pendlar in till GBG från skogarna utanför Kungälv.

Kör med General Grabber AT2 i storlek motsvarande 35x12,5x16 på 80:an och dom rullar året runt utan problem. Brukar även dra husvagn upp till fjällen på vintern .

Mycket beror på hur man kör och vilken körstil man har, själv tar jag det lugnt och är det dåligt väglag tar jag det ännu lugnare ;) enda nackdelen jag upplevt är när det är mycket snömodd på vägen och man råkar ut för moddplaning men det beror mest på att däcken är lite väl breda för ändamålet.

Dessutom är det väldigt svårt/omöjligt att hitta vinterdäck i den däcksdimentionen.

På 100:an rullar vi på friktionsdäck på vintern i en lite mindre storlek. Dubbade däck tycker jag är bortkastat i den här regionen då man rullar 99% av tiden på ren asfalt.

Har man en tung högerfot och gillar att ligga på marginalerna i trafiken rekommenderar jag starkt riktiga däck avsedda för ändamålet.

/ Mecki

• Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentar

Jag har en likadan LC150 2016.  Upplever att den tyngd bilen har kräver däck därefter som greppar när vägen svänger.  Bara normal körning renderar ofta i släpp på ex en motorvägspåfart.  Jag känner nog att mina dubbade Nokian passar bra.  Odubbat har jag haft på många andra bilar.  Åretruntdäck skulle jag inte rekommendera.

• Like 2
Länk till kommentar

Har precis köpt nya vinterdäck till min 2013.

Dom gamla var från när bilen var ny.

Upplever att antisladden är lite "ruffare" än på en vanlig bil, det vill säga att det får sladda lite innan den griper in.

Det gör att den kan bli instabil när det är riktigt halt.

Därför skulle jag inte pruta på just vinterdäcken, utan kör dubbade premiumdäck.

Fick en rolig bild av en kollega som kan sätta fingret på lite tankar.

/Tobias

Däck.jpg

• Haha 2
Länk till kommentar

14 timmar sedan, Hannu säger:

Har precis köpt nya vinterdäck till min 2013.

Dom gamla var från när bilen var ny.

Upplever att antisladden är lite "ruffare" än på en vanlig bil, det vill säga att det får sladda lite innan den griper in.

Det gör att den kan bli instabil när det är riktigt halt.

Därför skulle jag inte pruta på just vinterdäcken, utan kör dubbade premiumdäck.

Fick en rolig bild av en kollega som kan sätta fingret på lite tankar.

/Tobias

Däck.jpg

Tack för alla svar!

Jag kommer köpa dubbfria vinterdäck, viking contact 7 och nya sommardäck med!

Trevlig helg!

• Like 2
Länk till kommentar

• 1 year later...

Jag jobbar med däcktester åt en inte helt okänd svensk biltillverkare....
Genom åren har det mesta marknaden har att erbjuda testats , resultat långt mer än vad jag kan och orkar skriva här har samlats. 

Några saker vet vi:

Det som styr grepet hos är vinter däck är

1 Gummiblandning

2 Mönstertyp

3 Dubb eller ej . Dubbar får enbart sticka ut 1.6 mm vilket gör att dom inte gör så stor nytta. Dubben är inte den avgörande faktorn längre som endel evist och felaktigt tror.

Ju mjukare gummiblandning desto bättre grepp, friktionsdäck kan ha mjukare än dubbdäck pga att dubben inte sitter kvar i de mjukaste. 
Låg hastighetsindex möjligör ännu mjukare gummi och bättre grepp i minusgrader. 

Grundprincipen i ett vinterdäck är att gummit ska förbli mjukt när det är kallt. Därav använder man en gummityp som absolut aldrig ska köras på sommaren likväl som ett sommardäck redan vid 4-5 plusgrader är för hårt och har inte i minusgrader att göra. 

Rullar däcket mestadels på bar asfal ska det va odubbat. Dubbarna blir trubbiga fort och gumminbalndningen i friktionsdäcket ger mer fördelar än dubben. 
Rullar däcket i norra norrland där det alltid är snöväg och i stort sett aldrig ser asfalt men däremot ihopfrusen packad snö.  Det är enda gång dubben kan ge en liten fördel. 

Kör aldrig vinterdäck i varmare än 5 plusgrader. Gummit torkar ur fort av värmen och gummit ger fullkommlig värdelöst grepp i värme.

Använd aldrig året runt däck.  De är dåliga på vinter .De är dåliga på sommaren .  För att klara livslängden över sommaren måste de ha en för hård gummiblandning för vinterväg. Det går inte att rätt med finurliga mönster etc, både asfalt och frusen väg är så fina i strukturen så gummit gör mer än mönstret.

Givetvis måste flytande media kunna absorberas i mönstret och många skärningar ger fler kanter som kan bita i vissa fall. 

Terrängdäck på vintern: För att terrängdäck ska hålla i skogen så används väldigt hård gummiblandning. Fullkommligt värdelöst när det är kall. Grova mönster kan i vissa fall rädda läget så de funkar hjälpligt i snö och flytande media  men sällan på is eller kall asfalt. 

• Like 5
  • Thanks 4
Länk till kommentar

• 2 months later...

Vad är Bridgestone Dueler H/T 840 P265/60R18 för något egentligen? Fågel eller fisk?

Det är märkt "M+S". Det säljs som "sommardäck" i Sverige, men som "all-season tire" i bl.a. USA. (H/T, H= Highway, T=Terrain)

Tänkte fråga de som har koll. Själv har jag ingen erfarenhet av det. Misstänker det kan vara ett "året-runt-däck", men av sådana har jag ingen egen erfarenhet och tänkte undvika få det.

Redigerad av Mr.O
Länk till kommentar

Ingen erfarenhet dueller däcket, men även bfg ko2 är ms märkta, säljs som åretruntdäck i andra länder och hade tidigare snöflinga. Helt livsfarliga när det är halt. 

Länk till kommentar

Det är lätt att förstå logiken om du kör med din bil som D.D.  Men använder man som jag Cruisern till både helg offroad, resor och i bland till vardags blir det inte lika logiskt att välja vinterdäck. Att tömma ur massor med luft ge sig ut i skogen över vassa stenar med "vanliga" hur bra dom än är vinterdäck är inte det första valet jag skulle göra. Jag har kört med BFG T/A tidigare och de var rent livsfarliga på snö och lättare is i rondeller. Senaste två åren har jag kört med Hankook Dynapro MT RT03. Funkar över förvänta på snö och mindre isiga vägar. I vissa fall funkar de lika bra/eller dåligt som Michelin x-ice north 4 som sitter på vardagsbilen :) Däck i all ära men hänger mer på föraren enligt min mening...

• Like 2
Länk till kommentar

Tack för alla svar!
Jo, skall det vara bra vinterdäck är de ju väldigt mjuka, så vassa stenar är knappast idealiskt.

Bridgestone Dueler H/T 840 P265/60R18 är uppenbarligen inga vinterdäck enl svenska regler eftersom Bridgestone kallar dem sommardäck. M+S är nog inget att bry sig om på dem då. Men sommardäck med M+S märkning känns lite "så där" minst sagt. Så det jag egentligen undrar om någon har erfarenhet av dem som sommardäck.

Länk till kommentar

Hej

Min 2016 hade precis de däcken du nämner, Bridgestone Dueller M+S (H/T).

M+S är i detta fallet Mud + Sand.  INTE snow.  Så har jag i alla fall läst på forum längre "söderut", där dessa bilar är betydlig vanligare.

Dessa däcken är tysta och rullar lätt. Där tar det slut med det positiva. Skitdåligt sidogrepp när det är blött, även sommartid. GARANTERAT dödsfarliga om det är vinter, om inte bilen då råkar vara parkerad under vintern...

Jag kör nu KM3 på sommaren och, under 3 mån vinter, Nokian Hakkapelitta LT3 dubbat. Dessa fungerade utmärkt bra även i djupsnö med något lägre lufttryck (25 PSI). Dessa har kraftigt förstärkta sidor och är för lätta lastbilar. Dock är de givetvis inte som KM2 eller KM3 om man kör i något vasst i skogen.

Länk till kommentar

• 4 years later...

Hej alla glada däcksgubbar.

Jag har jobbat med däck i 16 år på både Michelin och Goodyear så nått borde jag ha lärt mig.

Man väljer däck efter bil och körning, året-runt däck finns inte.

En del av er har fullständigt rätt när det gäller köregenskaper.

Lite råd:

Sommardäck fungerar ner till 5 plus grader sen är det vinterdäck som gäller.

Vinterdäck blir mjuka när det är varmare ute och bilens egenskaper för att ta kurvor, inbromsning mm försämras.

Dubbfritt eller dubbdäck jag har kört på det mesta och det är en smaksak. Är det isiga vägar så är dubbdäck mycket bättre än dubbfria, speciellt när det gäller att bromsa på våta isiga vägar.

M+S är en amerikansk märkning som inte betyder ett dugg hos oss,

Vinterdäck skall ha märkningen 3PMSF (3 peek mountain snowflake) för att vara lagliga.

Värme sliter mer på däck vid körning, men det som äter däcken är ultraviolett strålning dvs solens strålar. den torkar sönder däcken.

Rätt förvaring av däck som inte används är i en jordkällare, svalt och mörkt.

Så det enda som är lagligt i detta land är två uppsättningar däck och mest ekonomiskt övertid.

Jag har kört på Michelin Latitud cross på en ML320 och nu på min Hilux perfekt för det mesta av den lagliga körningen vi har i Sverige.

Om man kör på en terrängbana skulle jag välja BF Mud terrain.

Om ni har frågor gällande däck. feel free to ask 👍😊😊

• Like 2
Länk till kommentar