Gå till innehåll

Hdj 80 1992


Halvvägs

Rekommendera Poster

På 2019-02-24 på 20:24, Halvvägs säger:

Hej, igen

det går troll i mitt köp. Hade en på gång i Malaga med fulldiff, manuell, snorkel orginalwinch i ett mycket fint skick. Säljaren ändrar sig i sista stund och vill behålla bilen. Detta är bil nr 2 som det händer. 

 

 Jo så är det faktiskt...

80:or växer inte på träden precis, och dom som äger dessa i någorlunda vettigt skick håller hårt i bilarna... Det är säljarnas marknad helt enkelt. Och den yngsta 80:an är 22 år gammal bil som har sina brister och detta får man acceptera tycker jag. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte att övertala även om jag bjöd 1000 euro mer än vad han begärde i annonsen!
Vad säger ni på forumet om följande bil.
Hdj 80 -91 

Fulldiff

Winch
Kingspring stötdämpare/fjädrar

AC

3 sätes rader / tyg

Taklucka

Absolut rostfri

Automat

Sidoskydd/under

Underskörnings skydd
Allt funkar perfekt och bilen har gått 16.000mil
Pris runt 230.000kr Har förstått  att bilarna kostar om de är fina. Är denna summa försvarbar på något sätt? Det enda som saknas på bilen är snorkel om man skulle vilja ha det. Annars är den höjd med "dyra" saker, nya däck visserligen på original 15" fälgar (33" BF, Mud). Dyr winch. Inredningen är i nyskick utan en massa hål för extra utrustning som tagits bort. Underredet är också i nyskick. Allt som jag antar att man vill göra med denna bil är i princip gjort på ett bra och smakfullt sätt.
Vad tycker ni? Är jag galen att ens fundera eller skall jag söka vidare? Sedan är det ju den stora  frågan om automat eller inte! Jag har inte ens tänkt tanken tidigare att köpa med automat men flera här på forumet verkar tycka att det funkar bra. Vad är för respektive nackdel med automat.

Mvh, K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara du som kan avgöra om det är värt det?Rent rationellt är det kanske svårt att motivera så mycket pengar för en gammal bil när det flesta sysslor säkert kan utföras av en LC120  eller tom en Pajero... 

Men HDJ80 är ju en ikon och skicket och miltalet du beskriver är tämligen unikt så det är nog däromkring värdet ligger. Om det är en riktigt fin 80 du söker är det garanterat vettigare att satsa på den finast möjliga du kan hitta än att tänka sig att fixa upp en billigare. Det blir oftast dyrare. Samma sak med alla eftermarknadsdelar. Har du ändå tänkt att utrusta bilen med dessa är det nog billigare att köpa en bil som redan har den utrustningen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker helt klart att det låter som det är värt det,  Vill man ha något så måste man ju förstås själv värdera hur mycket saker och ting får kosta... för min del så har jag min 40a som förvisso var billigare att köpa in, men budgeten för att färdigställa är långt mer än vad jag betalt för någon annan bil, både i pengar och tid.... och säkert inget jag skulle få igen om jag skulle sälja på blocket....

Alla kanske inte tycker lika som mig (frugan som exempel :))..... För min del är dock inget snack om saken, och något som jag vet kommer att ge mig många års stimulans och nöje....

 

Har du ekonomiskt utrymme och en tanke att behålla bilen över en längre tid så tycker jag att du ska köra på!

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, det lutar åt denna bil men vi får se vad för överraskningar som kommer fram nu när det börjar bli seriöst och vi förhandlar. En sak har jag inte fått ett vettigt svar på men de skulle kolla upp. Det är om kamremmen är bytt eller ej. Bilen har alltså gått typ strax under 16000mil. Jag har inte koll på vid vilket miltal som den behöver bytas vilket säkert ni har. Jag antar dock att om milen inte har passerats så borde väl tiden gjort det och därför bytas. Vad händer om kamremmen går av. Blir det ventilsallad eller stannar bara bilen?  Jag vet att en del bilar är så konstruerade att bara stannar vad säger ni. De skulle forska i saken men om jag inte får ett tillfredsställande svar, vad göra. Chansa eller byta i Spanien? Vet nog svaret ? kan man se på remmen om den är ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Halvvägs skall du köra bilen hem från Spanien, hade jag gjort fullservice innan, dvs bytt alla remmar och vätskor i bilen, skönt att veta för resan hem och garanterat billigare att göra i Spanien ?

Jag kör automat (fast 100a serien då) och skulle göra samma val igen. 

Din automat är ca 10år äldre, men kanske kan vara av samma modell ev, Toyota byter ju inte ut saker i onödan ;)

Det du får är en mer ”lättkörd” bil, som förbrukar ”lite” mer bränsle, vad som väger tyngst är ju upp till dig.

Vad jag har hört skall Toyotas gamla automater vara slittåliga och hållbara.

 

Ang priset är det ju sjukt svårt att avgöra, skall du inte köra mycket med den så kommer den nog behålla värdet, skall du använda den som DD så minskar värdet nog ganska snabbt. Värdet på dessa (äldre) bilarna består ju enbart i skicket de är.

 

Vet inte hur skattereglerna är för import, men om de är som för svensksålda bilar så kan du ju se fram emot skattefrihet om 2 år, bara det kan ju tala för köp :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Jo det lutar så klart åt en full service om jag skall köra upp den. Jag har kört typ 1500mil med min andra på 6år så det blir inte en dailydriver. Det skall vara samma regler som en svensksåld bil dvs det är åldern som räknas på bilen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Halvvägs 

Du borde verkligen undersöka miltalet och dokumentation på det. Det är extremt lite på en så gammal bil, och mycket av värdet ligger i att detta stämmer. 

Vet inte hur det gick med -96 automaten du skrev ngt om men tillägger här för referens i alla fall. Årsmodell 95-97, dvs med 24-ventilsmotorn fanns inte med automat (från toyota). Dock finns några som var ombyggda av en tysk(?) firma som nya. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Klydd
Det stämmer! Det är samma bil vi pratar om dvs 96:an visade sig vara en 91:a. Bilen vart registrerad i Spanien 1996 och därför kom den ut i annonsen som en 96:a
Man kan ju tycka att de skulle kunna lösa det (bilhandlarn) så att det vart rätt årsmodell. Här kan ni kolla vilken bil det är. Kom gärna med synpunkter om ni har några!

https://www.coches.com/coches-segunda-mano/ocasion-toyota-land+cruiser-hdj-80-station-wagon-en-malaga.htm?id=3594987

Mvh, K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan göra en enkel/snabb årsmodellbedömning genom att kolla grillen på bilen . 90-94 står det Toyota , 95-97 har Toyotalogon i grillen i stället.

Har bilen 15"-fälgar har den ingen ABS och är troligtvis en 90-91:a.

Är också lite skeptisk till att så gamla bilar inte har gått längre än 15-20tusen mil men visst man skall aldrig säga aldrig. 

Är bilen helt orginal så bör förarstolen vara i bra skick på så få mil men är den sliten eller tillplattad i sitsen vid utsteget eller helt utbytt kan man börja fundera.

Genom en helhetsbedömning på slitage och skick bör man kunna avgöra om bilen gått 20 tusen eller 40 tusen mil, tyvärr är det svårt att avgöra det på distans och på några foton. 

När det handlar om såpass mycket pengar vore nog det bästa att ta några veckors semester och åka ner och kolla runt på lite olika bilar för att kunna hitta det där perfekta exemplaret.

/ Mecki

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser fin ut. Tror dock inte att det är originalfälgarna, känner igen de där från 4Runner (om jag inte helt missminner mig). Man kan även se på instrumentbrädan att det är en tidig bil. Hittade inte heller foton på motorn...?

Anners ser inredningen väldigt fin ut! Ovanligt med icke sönderskruvad instrumentbräda, synd bara på de där blaffiga 6x9:orna... ;-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vart det fel!

jag har bilder på motorn och det ser bra ut. Inte super rengjord utan den ser bra ut. högtalaren stör mig inte speciellt mycket eftersom man måste ju lyssna på lite musik om man åker långt. Fälgarna är original till en 91:a, 16” fälgarna kom senare . Inredningen är som om den är ny. Svettas lite där kardanen går in i bakaxelm. Ser mera ut som fett som sakta vandrat bakåt från knutkorsen. Väntar på mera svar från säljaren men det kommer på måndag. Kommer se till att den servas av dem eller att de hellre går ner motsvarande i pris så ser jag till att det blir gjort på en verkstad som jag har koll på i Spanien 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får en känsla att bilen är (delvis?) omlackerad... 

Bakdelen ser alldeles för glansig ut, dessutom fel "apelsinskal" (bild nr. 9-10).

För den begärda summan  måste det vara riktig "mint condition" på bilen.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pratat med säljaren tidigare om ifall bilen är omlackad eller ej. Det skall finnas lite små detaljer som är omlackerat. en skärm ock balluckan. Det skall dock vara väl utfört.
Skall bilen vara i ett perfekt ej omlackerat skick menar du? Det blir nog svårt att hitta en bil som är helt perfekt, har ju trots allt gått 16.000mil. Jag håller med dig om att det är mycket pengar för en gammal bil (jätte mycket), men de verkar inte finnas i mängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-03 på 12:38, Halvvägs säger:

Har pratat med säljaren tidigare om ifall bilen är omlackad eller ej. Det skall finnas lite små detaljer som är omlackerat. en skärm ock balluckan. Det skall dock vara väl utfört.
Skall bilen vara i ett perfekt ej omlackerat skick menar du? Det blir nog svårt att hitta en bil som är helt perfekt, har ju trots allt gått 16.000mil. Jag håller med dig om att det är mycket pengar för en gammal bil (jätte mycket), men de verkar inte finnas i mängder.

 Ja, jag vet att det är svårt att hitta ett perfekt exemplär, men 16 000 mil är en knappt inkörd 80:a :)  Hoppas att det finns åtminstone några handlingar som kan styrka säljarens påståenden... Denna modellens stigande värde lockar till sig en hel del oseriösa bilsäljare som vill tjäna storkovan på det men hoppas att det är inte ett sådant fall.

 Är lacken original så är det ett mycket stort plus. Det finns alltid en förklaring varför en eller annan detalj är omlackerad (rost, plåtskador mm.) och sådana brukar skilja sig från resten av originallacken alltmer med åren. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, igen alla som följer mitt lilla äventyr.
Har fått hur mycket information som helst när det gäller denna bil och den är utan tvivel i ett mycket bra skick (superskick). Importerad till Spanien från Tyskland 1996. En ägare i 19år sedan nuvarande som åkt typ 500mil sedan han köpte den. Mil-talet verkar gå att styrka med hjälp av besiktningen.
Det som grämer mig lite är att det är automat (vet att många verkar tycka om det) och att det blir en hel del pengar som skall ut.
Jag gjorde en liten manöver och kontaktade den bil som jag var intresserad av tidigare men ägaren valde att behålla. Sockrade hans ursprungspris lite grand och han gav med sig.
Har fått se lite film på underredet och det är garanterat rostfritt, bara avlagringar av smuts och sand. Denna bil är en manuell bil från 1994. 28.000mil , fulldiff(fungerande), originalwinch, snorkel, 16", dieselpump/spridare nyligen genomgångna, kamrem nyligen bytt samt servad, bromsar från 95-97, fungerande AC, taklucka samt hel och ren tygklädsel (7-sits).
Den skall till en verkstad i eftermiddag för en genomgång av alla funktioner. Denna bil klar i Sverige för 145.000kr och den andra för 230.000kr.
Någon som har synpunkter ?

Mvh, Kristian

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, igen

nu är bilen betald och det vart 94:an, den manuella. Flyger ner med min dotter till Madrid den 3:e och min syster kör upp bilen från Malaga den 7:e bär det av mot Stockholm. Skall bli lite roligt med lite äventyr. Kamrem, filter, oljor är bytta nyligen. Dieselpumpen samt spridarna är genomgångna nyligen. Ac:n nyligen påfylld så förhoppningsvis kommer vi hem i ett stycke .

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, igen. Skall försöka göra ett par bilder under resan och dokumentera om det finns intresse. Det är som sagt en liten chansning det hela men det värsta är väl att bilen går sönder. Skall bli roligt att gunga fram genom Europa. Säljaren slängde med plåtfälgar med 275/70 med snällt landsvägsmönster så att jag slipper köra på M/T däck.

mvh, K

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Halvvägs, grattis till nya bilen! Jag tror det var ett bra val att chansa på den något nyare för en rimligare peng. Är bilen i skapligt skick så spelar inte miltalet någon större roll, den kommer hålla många mil till.

Självklart vill vi se bilder och få en reserapport! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.