Gå till innehåll

Henkes BJ40

Henkes BJ40

Rekommendera Poster

Inget svårt arbete att göra, det fixar du själv. Är ingen 40-gubbe men har några manualer sparade, titta om du hittar något här. Annars så har du en video på betet här https://youtu.be/KchjgdZsf5s?si=vRi9nT7er5S8O03c

Delar till arbetet finns säkert hos Euro4x4.

/Thomas

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte via ebay från en australisk firma, det var mkt billigare än från USA pga dollarkursen. Men det var två år sen redan. O jag har inte monterat delarna ännu...

https://www.ebay.com/itm/312955285496?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=1i6ygSAqS4O&sssrc=4429486&ssuid=CAunLfozRSq&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Länk till kommentar

• 2 months later...

Hej igen!

Har inte kommit mig för att byta packningarna i knucklarna än…blev mer prio på att få i en ny koppling.

Har länge tyckt att kopplingen tog väldigt långt ner på pedalen o på sistone så började den slira när jag gasade på lite hårdare, speciellt i fyrans växel.

Koppling beställdes o monterades i i helgen, inga större problem med den biten.

MEN….kopplingen tar fortfarande bara allra längst ner när jag trycker på pedalen. Jag ställde in ca 3-4mm spel mellan slavens tryckstång o gaffeln som kommer ur lådan. Då kopplade det inte ur alls 😕 
Nu har jag minimalt spel o det går att köra bilen men det skorrar när jag ska ha i backen o växlarna framåt känns lite svårare att få i.

Jag provade klämma åt slangen till slaven, då blev pedalen stum. Så det verkar inte som att det är huvudcylindern som läker invändigt. 
Slavens tryckstång rörs så fort huvudcylinderns stång rörs, ingen fördröjning där.

Har luftat, skitig vätska men verkar inte vara några bubblor.

Spontant känns det som att slavens stång rörs ganska lite. Jag mätte upp det till 12-13mm som den kommer ut maximalt.

Nån som vet om det är normalt eller ska det vara mer?

Nån som har några teorier att komma med innan jag provar med att köpa en ny slavcylinder?

IMG_3408.jpeg

IMG_3404.jpeg

Länk till kommentar

• 1 month later...

Tack för tipset @Mecki

I slutändan blev det att jag beställde en ny huvudcylinder o det gjorde susen.

Rätt så krångligt att få ut all luft ur systemet men när jag pumpade i vätska från slaven upp till huvudcylindern så lyckades det.

Kopplingen känns precis som den ska. 
Vissa forum rekommenderar att man byter slaven samtidigt som huvudcylidern. Jag snålade så vi får se hur länge det tar innan jag måste byta slaven också.

Länk till kommentar

Senaste nytt är att jag tagit itu med rosten i karossen, inte vidare kul men nödvändigt.

Passar samtidigt på att bredda framskärmarna 30mm så dom inte klagar så mycket på besiktning.

Svetsar oxå i rör som skärmkant vid bakhjulen, mest för the looks.

Nya baklyktor blir det oxå, infällda, kraftigare o lite stiligare än dom gamla fyrkantiga.

Som rostskydd/grund har jag använt Isotrol, nöjd med det än så länge.

Blir väl att spackla o grunda innan jag ställer av den så småningom, för att sen lacka hela bilen till våren/sommaren.

Är lite sugen på att prova Raptor Coating.

Nån som testat?

IMG_3468.jpeg

IMG_3460.jpeg

• Like 3
Länk till kommentar

Stilig kärra! 

körde själv ett varv raptor runt den gamla trotjänaren. Blev snyggt och grymt slitstarkt, väldigt enkelt att få till ett bra resultat. 

Har tyvärr inga bilder men slipade runt och under dörrar samt botten varvet på karossen sen deras grund och sen på med 3 lager raptor med spruta. Blev tok nöjd, jag valde dock svart färg. 

• Like 1
Länk till kommentar

12 timmar sedan, Adhd säger:

Stilig kärra! 

körde själv ett varv raptor runt den gamla trotjänaren. Blev snyggt och grymt slitstarkt, väldigt enkelt att få till ett bra resultat. 

Har tyvärr inga bilder men slipade runt och under dörrar samt botten varvet på karossen sen deras grund och sen på med 3 lager raptor med spruta. Blev tok nöjd, jag valde dock svart färg. 

Låter bra…jag kommer nog satsa på att ha samma gula färg så det blir väl att beställa brytfärg till transparent Raptor.

Hur är den att tvätta o hålla rent @Adhd?

• Like 1
Länk till kommentar

Igår var det kallt på morgonen o jag ville ha på motorvärmaren.

Efter typ 5-10min slog jordfelsbrytaren ut i huset. Knäppte på den men den slog ut igen.

Misstänker att själva elementet är kaput, har mätt upp kablarna o dom har inga brott.

Eftersom det är lite knepigt att komma åt att mäta på kontakten på elementet mätte jag på kabeln. Jag får ingen ’pip’-signal mellan det två polerna men ett visst motstånd verkar det vara.

Nån som har erfarenhet av detta? Är det elementet som är slut?

Och i så fall, hur får jag lös det gamla elementet o i n med det nya när det inte finns några synliga gängor?

IMG_3507.jpeg

IMG_3508.jpeg

IMG_3509.jpeg

IMG_3510.jpeg

Länk till kommentar

1 timme sedan, Rylander säger:

Jag fick samma mätresultat när jag mätte på min bil, ca 90 ohm. Det är inte så enkelt att det är fukt som ställer till problemet?

Jo, det kan det ju vara förstås. Kanske jag får prova ta in kabeldelen i värmen o låta den torka ordentligt.

Hoppas det funkar 

• Like 1
Länk till kommentar

Jordfelsbrytare löser ut pga att strömmen leds till jord. Det har inget med restens i elementet att göra. Så du ska mäta mellan fas och jord (naturligtvis utan att ha strömmen inkopplad) men du troligen inte något mätbart resultat utan en isolatinsmätare. Kallas även megger.

• Like 2
Länk till kommentar

• 3 weeks later...
På 2024-10-10 på 19:41, Rylander säger:

Jag fick samma mätresultat när jag mätte på min bil, ca 90 ohm. Det är inte så enkelt att det är fukt som ställer till problemet?

Verkar som att det var fukt som ställde till det. Tog in kablarna i värmen ett dygn o nu funkar det fint igen 😊

• Like 3
Länk till kommentar