Henkes BJ40 Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Hittade just detta forum, trevligt med märkesspecifikt! Bj:n jag har är en -79, motor bytt till en 2H från HJ60+turbo. Servo, skivbromsar fram, 5 växlad låda, vinsch fram o bak. Härlig bil som jag använder både som arbetsbil o hobbybil. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted November 17, 2018 Report Share Posted November 17, 2018 Hej Henke och välkommen hit. Trevligt med ytterligare en 40-serie här på forumet. /Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted November 17, 2018 Author Report Share Posted November 17, 2018 tack Mecki! Har kollat igenom din garagetråd, inspirerande läsning! En fundering när det gäller dina BMW-säten........hur upplever du att det är att komma i & ur bilen? Hade själv ett par säten från en Ford Eskort (tror jag det var) som jag monterade i BJ:n, men jag tycker det är trångt att få höger ben mellan säte o ratt och har därför börjat kolla på alternativ. Upplever du att dina säten är tillräckligt låga för att vara bekväma? Såg annars att Gaup tipsade om SAAB-säten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted November 18, 2018 Report Share Posted November 18, 2018 Tackar ? Jag har inga problem med att komma i och ur bilen pga sätet. Det jag gillar med BMW stolarna är att sittdynan går att förlänga så att man får stöd ut till knävecket vilket är skönt på längre resor. Man sitter också högt nästan som att sitta på en köksstol. Jag skall försöka att sänka infästningen nån centimeter för att kunna nyttja stolsjusteringen mera , nu är den körd i botten. / Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted November 24, 2018 Author Report Share Posted November 24, 2018 Ok....du har kanske original rattstång? Min är en med tilt från en Hj60, o den sitter inte hela vägen upp i urtaget på instrumentbrädan. Troligen därför det är lite trångt för benen ? Ska börja klura på hur jag kan lyfta den högre. Blev lite kvällspyssel igår, kanske färre säger att man har en jeep om dom ser vad det står i grillen ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted November 24, 2018 Report Share Posted November 24, 2018 2 timmar sedan, Henkes BJ40 säger: Ok....du har kanske original rattstång? Min är en med tilt från en Hj60, o den sitter inte hela vägen upp i urtaget på instrumentbrädan. Troligen därför det är lite trångt för benen ? Ska börja klura på hur jag kan lyfta den högre. Japp, jag har orginal rattstång och en lite mindre sportratt så det är gott om plats. Har du en styrsnäcka från 60-serien också ? (Blev lite kvällspyssel igår, kanske färre säger att man har en jeep om dom ser vad det står i grillen )? Helt rätt ? Det påminner mig om för några årsedan när jag och lillgrabben satt kvar i 42:an utanför affären och några gick förbi. Då säger sonen plötsligt : "Hörde du pappa, dom svärde, dom pekade på 42:an och sa Jeep ?" Då vet man att man lyckats ? /Mecki 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted November 24, 2018 Author Report Share Posted November 24, 2018 Japp, styrsnäckan är också fråga en hj60 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted November 30, 2018 Report Share Posted November 30, 2018 Välkommen till forumet, cool bj40! Skulle vara kul att se någon bild på motorinstallationen då jag gjort samma i min bj42, alltid kul att se hur man löst problemen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted December 1, 2018 Author Report Share Posted December 1, 2018 Nu är rattstången fixad ? Fick upp fästet några cm så nu har jag faktiskt nytta av tilten, blev perfekt! Det blev till att förlänga axeln mellan rattstången o styrsnäckan också eftersom splinsen var på gränsen med att räcka till. Enda sura i det hela är att instrumenteringen är död, lyser inte o visar inget på tankmätaten ? misstänker nått glapp i en kabel när jag varit där o bökat om ? får felsöka imorrn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted December 1, 2018 Author Report Share Posted December 1, 2018 På 2018-11-30 på 09:12, ewoldern säger: Välkommen till forumet, cool bj40! Skulle vara kul att se någon bild på motorinstallationen då jag gjort samma i min bj42, alltid kul att se hur man löst problemen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted December 5, 2018 Report Share Posted December 5, 2018 Okej, ja men det är något liknande fast ditt 2h grenrör ser helt annorlunda ut mot mitt, är väl olika årsmodeller.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted December 11, 2018 Author Report Share Posted December 11, 2018 IRRITERANDE! Nu lagom till mörkaste tiden så har LED-rampen lagt av. Började med att den blinkade lite ibland, som att det var nån glapp-kontakt. Sen var det bara vissa dioder som lyste och nu är den helt mörk. Nån som vet vad som är fel? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted February 4, 2019 Author Report Share Posted February 4, 2019 Längesen det blev uppdaterat här...? LED-rampen är igång igen iaf, visade sig att det var säkringen som var ”halvbränd”. Bytte den o nu funkar det fint igen! I övrigt har jag mest jobbat med snöbladet till bilen, funkar fint nu ? Ställde av bilen nu pga längre utlandsvistelse. Några tips på ”konservering” som är bra att tänka på när den ska stå typ ett år? Hur funkar det tex att ha en 12V underhållsladdare på ett 24V system? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 5, 2019 Report Share Posted February 5, 2019 Du skall vä inte behöva göra nån särskild konservering för ett års stillastående . Jag hade väl tömt tanken så mycket som möjligt och eventuellt ställt den på pallbockar för att inte däcken skall platta till sig. Det funkar inte så bra med en 12V laddare att ladda ett 24V system. Koppla i stället bort batterierna och ladda dom var för sig med underhållsladdare eller ladda dom fullt och ställ sedan undan dom. / Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted February 5, 2019 Author Report Share Posted February 5, 2019 Tack för tipsen ?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 31, 2019 Report Share Posted August 31, 2019 På 2018-11-17 på 15:33, Henkes BJ40 säger: Hittade just detta forum, trevligt med märkesspecifikt! Bj:n jag har är en -79, motor bytt till en 2H från HJ60+turbo. Servo, skivbromsar fram, 5 växlad låda, vinsch fram o bak. Härlig bil som jag använder både som arbetsbil o hobbybil. Kan man få se winschinstallationen bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted August 31, 2019 Author Report Share Posted August 31, 2019 7 timmar sedan, Larsson säger: Kan man få se winschinstallationen bak? Visst, inga problem! Det är förra ägaren som gjort installationen, och det verkar vara bra gjort. Har räddat mig flera gånger när jag inte kunnat vinscha mig framåt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted June 29, 2020 Author Report Share Posted June 29, 2020 Nu händer det lite grejer igen med BJn...håller på o rustar den för campingutflykter. Har en sån där kylbag man kopplar till cigg-uttaget, 12V, som jag vill använda men uttaget ger ju 24V i BJn. Jag har en omvandlare som används för att driva kupéfläkten. Tror ni det är safe att koppla in uttaget på samma omvandlare eller är det risk att den blir överbelastad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted June 29, 2020 Report Share Posted June 29, 2020 Det är nog mer risk för att den klipper strömmen i stället för att bli överhettad. Nu kommer jag inte ihåg hur många amper den omvandlare jag har i 42:an är på men när jag har släpkärran kopplad och drar på stereon samtidigt som jag blinkar o bromsar klipper den strömmen. Men det är väl säkrast att kolla innan du ger dig ut på äventyr. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted August 24, 2020 Author Report Share Posted August 24, 2020 Dags för en update igen! jag landade i att montera en till omvandlare som jag hade liggandes för att kunna driva kylbagen. Blev ett Afrika-inspirerat armstöd med mugghållare, förvaring och 12V uttag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted August 24, 2020 Author Report Share Posted August 24, 2020 Men största grejen som hänt är nog ändå att vi äntligen skaffat oss ett taktält! Har blivit några övernattningar på en del av de fina stränder vi har här på östra sidan bottenviken. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted August 24, 2020 Author Report Share Posted August 24, 2020 Nästa ”äventyr” som är inbokat är att köra så rakt österut som möjligt till vi kommer till ryska gränsen. Rutten är dragen på skogsvägar o grusvägar så långt det är möjligt, typ 90% av de 64 mil enkel väg som rutten är. Ska bli grymt kul 😁 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkes BJ40 Posted August 26, 2020 Author Report Share Posted August 26, 2020 Rotade runt lite i handskfacket igår o la märke till den här lilla grejen. Är det ett uttag, vad har det i så fall använts till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted August 26, 2020 Report Share Posted August 26, 2020 Det ska vara till en original sladdlampa om jag förstått rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 27, 2020 Report Share Posted August 27, 2020 Det stämmer, en väldigt praktisk arbetsbelysning. https://images.app.goo.gl/tH5X11UrDqVEnwVZ9 / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts