Gå till innehåll

Henkes BJ40

Henkes BJ40

Rekommendera Poster

Nu har jag börjat med sidostegen/rock sliders. Stabila 50mm rör från lokala rörmokaren 😅

Nu är frågan...ska man försöka täppa till alla öppningar till 100% eller lämna öppet så det får luftas för att undvika rost?

34521E55-88CA-444B-B5F5-61831B14233F.jpeg

• Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 2 weeks later...

Är hemma igen efter en trip till ryska gränsen med Bj:n...succé!

Bilen gick kanon hela vägen med undantag av två mindre problem.

Handtaget på passagerarsidan, som haft en spricka ett tag, gick sönder. Kollade lite på eBay o hittar för ca 300kr. 
Har ni tips på andra ställen att kolla eller är det eBay som gäller?

För det andra fick den ett lite märkligt problem....startade utan problem på söndagsmorgonen o körde till ett krigsmonument. När jag skulle stänga av bilen så hände ingenting, vred av tändningen o tog ut nyckeln o bilen bara gick. All el förutom halv o helljus fungerade 🤔

Man det vara nått glapp i tändningslåset eller vad tror ni experter?

I övrigt blev jag väldigt nöjd med sidostegen, hjälper mycket när man ska ha med taktältet att göra 👌🏻

1699A701-B6B9-4C72-B21F-4F182EE2FEE2.jpeg

68C92FE3-45DC-4939-909A-7913ECFCE90E.jpeg

Länk till kommentar

Jag köpte ett par eftermarknadshandtag på Ebay eftersom dom gamla var dåliga och fula i kromet men dom höll inte många veckor. Godset i handtaget var mycket tunnare än orginal och går av där det går in i dörren till öppningsmekanismen. Efter att jag köpte orginal har det inte varit några problem, dom har hållt i många år.

Anledningen att motorn inte stänger av sig kan vara att relät till edic-motorn klibbar fast. Ge instrumentbrädan under handskfacksluckan ett välriktat slag eller två, det brukar göra susen 😁

Alternativt tar man loss relät och justerar det men så långt har jag inte kommit ännu 😉

/ Mecki

• Like 2
Länk till kommentar

13 timmar sedan, Mecki säger:

Jag köpte ett par eftermarknadshandtag på Ebay eftersom dom gamla var dåliga och fula i kromet men dom höll inte många veckor. Godset i handtaget var mycket tunnare än orginal och går av där det går in i dörren till öppningsmekanismen. Efter att jag köpte orginal har det inte varit några problem, dom har hållt i många år.

Anledningen att motorn inte stänger av sig kan vara att relät till edic-motorn klibbar fast. Ge instrumentbrädan under handskfacksluckan ett välriktat slag eller två, det brukar göra susen 😁

Alternativt tar man loss relät och justerar det men så långt har jag inte kommit ännu 😉

/ Mecki

Ok, tack för inputen på handtaget. Blir nog att beställa ett original....om ingen har ett begagnat till salu så klart!?

Hittade felet med belysningen och stoppen. Visade sig vara en av dessa bad boys...

Såg hel ut men testade med multimetern o fick ingenting igenom. Skönt med enkla fel 😊 

EE92FDE9-29F6-4A38-B936-FF0ACCB49C7C.jpeg

• Like 1
Länk till kommentar

På 2020-09-07 på 22:28, Henkes BJ40 säger:

Handtaget på passagerarsidan, som haft en spricka ett tag, gick sönder. 

Jag byggde ett eget handtag till min BJ40. Ta bara bort all aluminium och bygg ny del i riktigt stål. Använd pinne, fjäder och den vinklade plåtbiten från originalet . Ska se om jag hittar en bild på hur min blev...

Länk till kommentar

1 timme sedan, Jah säger:

Jag byggde ett eget handtag till min BJ40. Ta bara bort all aluminium och bygg ny del i riktigt stål. Använd pinne, fjäder och den vinklade plåtbiten från originalet . Ska se om jag hittar en bild på hur min blev...

ooh, bra ide"....ser fram emot bilder :)

Länk till kommentar

12 minuter sedan, Henkes BJ40 säger:

ooh, bra ide"....ser fram emot bilder :)

Inga jätte bra bilder! Själva handtaget är i 4mm plattjärn. Skulle kunna vara lite högre. dvs så det täckt fjäder och pinne bättre. Men det funkar lika bra som originalet och kommer inte gå sönder :)

1014546179_Skarmavbild2020-09-10kl_08_33_25.thumb.png.83279c12e7fe21b4ff61b2e7951d99a5.png2136705429_Skarmavbild2020-09-10kl_10_38_26.thumb.png.2fd9b9944123b4435fb745edc6ad08bb.png

Länk till kommentar

• 1 month later...

Dags för en liten update...

nytt handtag håller på att tillverkas, det gick inte att ’svetsa’. Materialet rann bara iväg när jag hettade upp det med gasen.

Så nu har jag gjort nytt av hederligt 3mm flatjärn, ska bara polera det o rostskydda innan jag monterar tillbaka det.

(bilder kommer)

Har börjat förbereda för snön nu oxå 😬

Förra lyftanordningen fungerade inte så bra då det blev för lite hävstångseffekt med vinklarna. Nu funkar det bättre 😅

76DCC79E-CD92-4A4A-BA97-F6DA39A72FBB.jpeg

B2F70784-DD87-4E43-A500-4F1B45AE56A7.jpeg

6EE28E05-728F-4800-B28E-B5E1B9605860.jpeg

• Like 3
Länk till kommentar

• 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Liten update...

Nu är oljor i motor o lådor bytta o rundsmörjning gjord.

Växellådsoljan var lite gråaktig så den känns bra att ha den bytt. Upplever att det är lite lättare att växla ner från 5:an till 4:an nu oxå. Förr fick jag ge lite gas när kopplingen var nertryckt för att växeln skulle gå i lätt men nu funkar det smidigare.

Hällde i en tillsats, Archoil, som en kompis säljer...kanske det gjorde susen, eller så inbillar jag mig bara 🙃

CE24EDFB-89CB-4F53-9778-6FB8037AA4D5.jpeg

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Och nu till nästa större grej på gång 😅

Har länge funderat på bästa lösningen för ”camping-el-och-kyl”.

Efter att pratat med en kompis som har en Crafter med solcell, inverter och vanligt litet 230V kylskåp blev jag såld på den idén!

Då behöver jag inte lägga så mycket pengar på en 24V kyl + att jag har 230V tillgänglig för att ladda laptop mm + att jag kan använda en del 230V verktyg o liten kompressor. Känns som den bästa allroundlösningen.

Tänker jag rätt eller vad har ni för erfarenhet?

Jag har tänkt mig en 100watt solpanel, 1500watt inverter med ren sinusvåg.

Låter det vettigt?

Redigerad av Henkes BJ40
Länk till kommentar

• 8 months later...

Problem i paradiset!! 😱

Startmotorn verkar ha lagt av i Bj:n...klickar bara när jag ska starta. Den har varit lite bråkig den senaste tiden, trodde att det var dåligt laddade batterier pga av lite körning, mest plogat snö med den på gården på sistone.

Men idag gick det inte att få den startad alls, bara klickar. 

Vad tror ni med erfarenhet (fast det finns väl inte så många men 'erfarenhet' av krånglande Land Cruisers 😉), är det bara att beställa en ny startmotor eller finns det nått annat jag borde kolla upp först/nått som går att reparera?

Länk till kommentar

Många gånger är det solonoiden ( den lilla burken uppe på startmotorn)som krånglar. Även själva startsignalen kan saknas, men hör du ett klickande ljud från startmotorn finns nog signalen.

Finns lite olika sätt att felsöka.

Signalfel: med lämplig skruvmejsel som man lägger mellan den strömförande grova anslutningen och den klena som sitter mellan dom grova kan man starta bilen om startsignalen inte når fram. 

Klickar det bara kan det vara dålig kontakt inne i solonoiden.  Kan kollas det med, men var försiktig.  Det är mycket kräm som rusar fram så hamnar man fel svetsar det bra. Om man kortsluter/kopplar ihop bägge grova anslutningarna på solonoiden och bilen startar är det knas i solonoiden. Blir reaktionen samma som när man vrider på nyckeln så är det själva startmotorn som krånglar.  På vissa måste man även få ström på det lilla stiftet för att drevet ska fara ut och greppa i startkransen. 

Om du inte har huvudströmbrytare på bilen så är tipset att du lossar jordklämman på batteriet och sätter en startkabel mellan minuspolen och jordkabeln.  Då kan du snabbt bryta strömmen om det skiter sig.

• Like 2
Länk till kommentar

23 timmar sedan, traktorn säger:

Många gånger är det solonoiden ( den lilla burken uppe på startmotorn)som krånglar. Även själva startsignalen kan saknas, men hör du ett klickande ljud från startmotorn finns nog signalen.

Finns lite olika sätt att felsöka.

Signalfel: med lämplig skruvmejsel som man lägger mellan den strömförande grova anslutningen och den klena som sitter mellan dom grova kan man starta bilen om startsignalen inte når fram. 

Klickar det bara kan det vara dålig kontakt inne i solonoiden.  Kan kollas det med, men var försiktig.  Det är mycket kräm som rusar fram så hamnar man fel svetsar det bra. Om man kortsluter/kopplar ihop bägge grova anslutningarna på solonoiden och bilen startar är det knas i solonoiden. Blir reaktionen samma som när man vrider på nyckeln så är det själva startmotorn som krånglar.  På vissa måste man även få ström på det lilla stiftet för att drevet ska fara ut och greppa i startkransen. 

Om du inte har huvudströmbrytare på bilen så är tipset att du lossar jordklämman på batteriet och sätter en startkabel mellan minuspolen och jordkabeln.  Då kan du snabbt bryta strömmen om det skiter sig.

Tack för tipsen!

Gjorde lite felsökning och nu funkar det fint igen.

Gjorde som så att plockade lös startmotorn o testade den med startkablar. Det visade sig att axeln med kugghjulet slog ut men snurrade inte.

Snackade med en mekaniker jag brukar anlita ibland o han var ganska säker på att det var ett par kopparkontakter inne i solenoiden som var slut.

Han hade rätt o nu är det fixat 😅

Alltid skönt när problem kan fixas på en timme och bara kostar 25€ 😁

2DD7B548-6CAE-40F8-89E4-CCE1DA723B14.jpeg

• Like 2
Länk till kommentar

• 2 years later...

Har börjat fundera på om det vore dags för en service på framaxelns packningar. Ser ut att fukta kring ena navet o båda knucklarna har lite fett som kommer ut.

nån som har tips på var jag kan köpa en komplett repsats?

Och finns det nån bra beskrivning på själva arbetet , typ länk till nån so

m gjort det o dokumenterat?

Skulle gärna göra det själv men det är första gången.

IMG_2920.jpeg

IMG_2921.jpeg

Länk till kommentar