Gå till innehåll

Kommunikationslösningar

adventura

Rekommendera Poster

Vad körs det för kommunikationslösningar i era fordon?

Är det CB på 27mhz som gäller eller är PMR är alternativ, eller något annat?

Dom som CB, är det FM med max 4 Watt som gäller eller har någon uppgraderat och kör på nyare Radio med SSB och 12 watt.

Kända för och nackdelar?

mvh Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för tillfället ingen bil, men förespråkar 27mhz CB. Billigt, licensfritt och skaplig räckvidd med rätt antenninstallation. Jag har haft vanlig 4 Watt, men har för mig att ex @MFI9 har SSB i sin 78:a. Vidare så är de lagliga och fungerar i hela Europa. 

Nackdelar kan väl kanske vara att man kan få in störningar från olika källor på både nära och långt håll, men från min erfarenhet så har inte det varit några problem.

Länk till kommentar

Ok, det är fortfarande 27 mhz som är det brukliga... 

Jag hade nästan tänkt införskaffa en PMR för 444-446 MHZ (fordonsmonterad) men det kanske är onödigt då? Om man inte ska prata för sig själv vill säga :)... Fast det klarar man ju radio även om det är roligare med :) 

• Like 2
Länk till kommentar

vad skulle fördelarna vara med PMR om man skulle byta? Jag kan alldeles för lite om radio för att ha koll på detta. För mig är PMR sådana där små handapparater som barnen leker med :) 

Det finns även ett ytterligare licensfritt alternativ med CB på 69Mhz där man får sända på 12w om jag inte minns helt fel. Någon som provat dessa? 

Länk till kommentar

Nu är jag långt ifrån en expert.... men...

När jag var barn lekte vi med 27mhz radios med begränsad ljudkvalité och mängder med italienare som vi kunde lyssna på :)

Du har nog helt rätt Klydd när du säger att barnen leker med PMR radio idag, det gör iaf mina :). Dom har helt enkelt uppgraderat mot gårdagens teknik....

SKämt å sido, jag har kört en del radiokommunikation på jobbet, gjorde det enkelt och svängde in och handlade ett gäng med lite mer seriösa och dyrare PMR apparater och det har funkat fint för oss, bra ljudkvalité, (skapligt) bra räckvidd otroligt lite störningar etc. Sen är det ju väldigt enkelt att skaffa billiga handenheter och dom finns ju överallt, kan t.o.m lånas av ungarna om det krisar  ??...

69 MHZ kände jag däremot inte till.... vet du mer om denna, är den öppen i flera länder?

Redigerad av adventura
Länk till kommentar

Enkel sammanfattning:

27 MHz är fortfarande vanligt, radiomiljön är väldigt störd pga jonosfärstuds (italienare mm) under dagtid. Olika länder inom EU har olika kanalplaner, så har man en äldre burk så fungerar det inte överallt. Och med en nyare så får man programmera om vilket ofta görs via meny, det gör att det blir jobbigt att ändra fram och tillbaka. 

69Mhz, än så länge mest amatörradio och inte så många som har apparat. Risken är att man blir ensam och inte har någon att prata med. Relativt ostört och bra räckvidd. Relativt dyr utrustning. 

PMR/SRBR dvs 444/446Mhz har kortare räckvidd, är ostört utanför tätbebyggda områden. PMR är tyst på vardagar när kidsen är i skolan och SRBR är tyst på helgerna när folk är lediga från arbetsplatserna. Finns riktigt fina apparater med MIL-spec för den som har stor plånbok och enklare för den med mindre budget. 

Personligen föredrar jag SRBR vid samkörning pga få störningar och bra ljudkvalitet. 

Kör man 27 MHz så är SSB att föredra på någon kanal över 40, där kan vara hyfsa lugnt och räckvidden blir fantastiskt men SSB blir jobbigt om man är fler än två som pratar då man behöver justera clarifiern beroende på vem som sänder, alla ligger inte exakt lika i frekvens vilket gör att man behöver justera för att det inte ska låta "Kalle Anka" och detta samtidigt som man kör... 

Det finns naturligtvis andra uppfattningar och tankar, det jag skriver ovan är min uppfattning efter 40 år med olika former av amatör och piratradio. 

Länk till kommentar

så med lite fri tolkning av ovanstående, så var jag inte helt ute och snurrade med att förespråka 27Mhz :) :) 

@adventura, jag tror att ljudkvalitet är betydligt bättre på dagens apparater och har inte upplevt att det skulle vara något problem. Mycket hänger på att ha en bra antenn-installation för att få ut optimalt av radion. 

Vet inte hur det ligger till med 69Mhz och utlandet. Har för mig att det var nordiska länderna som släppt några kanaler på denna frekvensen fri.

Länk till kommentar

Nää det verkar som du kan vet vad du pratar om :) @Klydd.

Jag får nog ta och uppdatera min gamla 27 mhz burk med något modernare och göra ett försök...

Ja Antennen är ju en mycket väsentlig del av installationen, finns det tips om vad man bör tänka på vid införskaffande av antenn för att det ska bli så bra som möjligt?

Mvh Gustav

Länk till kommentar

8 minuter sedan, adventura säger:

Nää det verkar som du kan vet vad du pratar om :) @Klydd.

Hahaha den första i världen som sagt något sådant :D :D 

Jag har väldigt bra erfarenhet och fått mycket bra hjälp av Manuel på Limmared Radio & Data http://butik.limmared.nu/sv/ 

I min förra bil (HZJ105) hade jag en magnetantenn på taket efter rekommendation från Manuel, samt en Albrecht AE6110 för den var liten och lätt att montera. Jag tyckte det var en kombination som fungerade bra.

Min uppsättning, för referens

radion:

http://butik.limmared.nu/sv/mobilapparater/2581-albrecht-ae6110-40kanal-27mhz.html

antennen:

http://butik.limmared.nu/sv/mobilantenner/295-sirio-ml-145-mag-27mhz.html

Jag har även en bärbar liknande denna

http://butik.limmared.nu/sv/handapparater/3672-k-po-panther-40kan-amfm-27mhz.html

Länk till kommentar

8 timmar sedan, Klydd säger:

så med lite fri tolkning av ovanstående, så var jag inte helt ute och snurrade med att förespråka 27Mhz :) :) 

@adventura

27Mhz är som sagt mer stört samt att kanalplanen är olika i olika EU medlemsstater. Men om man bortser från det och inte ser fördelarna med UHF så är det såklart bäst med 27....?

• Haha 1
Länk till kommentar

• 4 years later...

Kanske är det dags att uppdatera så man får tillgång till bättre ljudkvalitet och längre räckvidd.

Vill ha en och liten smidig fordonsmonterad radio utan ett överflöd av rattar, knappar och spakar. Vad jag förstår så är det 69mhz radio man skall titta på. Några förslag på vad man skall handla för prylar, typ radio och antenn?

Länk till kommentar

Har funderat en del på detta också, men är verkligen 69Mhz lösningen?

Några funderingar

• är räckvidden idag ett problem? Och är den bättre med 69Mhz.
  • är problemet idag att det är 27mhz, eller att installationerna hos folk varierar och därmed begränsar räckvidd och ljudkvalitet?
  • Jag tycker inte räckvidd har varit ett problem med 27mhz när man jämför bra installationer/antenner.
  • jag körde med lång magnetantenn mitt på taket och har bra erfarenhet från det.
  • störningar och röster från långväga kan finnas på 27mhz, men störningar är väl inte heller ovanligt på 69mhz, och kommer bli vanligare tänker jag. Fler kanaler på 27mhz att välja på om någon använder den man just nu ligger på
  • fördel 69Mhz är såklart kortare antenn
  • nackdel att de flesta inte har och att man då kanske behöver både 27 och 69 då man kör ihop med några andra än de man vanligen åker ihop med
  • 69mhz är generellt dyrare utrustning

summa summarum; svår fråga.

Men, slår väl tillbaka till: är det värt pengarna och blir det bättre?

• Like 1
Länk till kommentar

Jag tänker att man får tänka lite på vilka man vill kommunicera med och vad de har, alt bestämma vad som ligger bäst inför framtiden (med de man skall kommunicera med).

Skall man vara kvar i det gamla så är det ju 27MHz och det har för mig fungerat utmärkt de otroligt få gångerna jag har kunnat/behövt använda det. Men som @MFI9 påpekar, det är ju olika band i europa, så när vi åkte karavan med polacker many moons ago, då var ju vårt 27MHz inte mycket värt.

Nu ser jag att man kan lösa det med denna https://butik.limmared.nu/sv/crt/2417-crt-mike-40kanal-27mhz.html, smutt! 
Då hade jag stannat kvar i stenåldern och kört 27 :) billigt och funkar ok, men som vanligt, kör man professionellt så kanske man skall köra på något mer modernt md längre räckvidd osv.

• Like 2
Länk till kommentar

• 1 month later...
På 2023-06-14 på 13:55, MrWIB säger:

Jag tänker att man får tänka lite på vilka man vill kommunicera med och vad de har, alt bestämma vad som ligger bäst inför framtiden (med de man skall kommunicera med).

Vilka man vill kommunicera med är naturligtvis det väsentligaste

På 2023-06-14 på 13:55, MrWIB säger:

Men som @MFI9 påpekar, det är ju olika band i europa, så när vi åkte karavan med polacker many moons ago, då var ju vårt 27MHz inte mycket värt.

Var man tänker kommunicera är ju oxo viktigt.

Om mobil telefon och mobilt internet fungerar kanske det är en sådan lösning som är bäst. "alla" har ju telefon.

Så var behöver man radio egentligen? Så klart finns det sådana platser. Å andra sidan finns det satellitösningar för telefon och internet. Dyrt kanske. Men var och när är radio att föredra i "internetåldern". Jag bara undrar lite okunnigt😇

Länk till kommentar

1 timme sedan, Mr.O säger:

Men var och när är radio att föredra i "internetåldern". Jag bara undrar lite okunnigt😇

Jag tycker radio funkar bra för ”grupp-samtal” när man är flera och kör ihop. 
Finns kanske någon app där alla kan prata och höra samtidigt?

Länk till kommentar

Det var väl ungefär det jag tänkte oxo.

Hörde idag att invånarna och soldaterna i Ukraina lyckas kommunicera med hjälp av sina privata mobiler i skyttegravarna vid fronten. Normalt används ju radio.

Så man kan ju tänka sig att tekniken helt enkelt har sprungit ifrån radion i våra sammanhang oxo. Det finns ju div olika appar för grupp chat. Det är ju antagligen bra. Dock kräver det väl en co-driver eller handsfree om det skall kunna vara riktigt praktiskt. Med tanke på den snabba utvecklingen inom it-tekniken är det säkert läge att kolla upp vilka möjligheter/appar/tekniker som finns i dag och som skulle kunna funka. 

Vi lever i en föränderlig värld. Radio kanske är helt ute. Oavsett hur det är med det kan det vara bra att veta när och var samt varför man skall / inte skall fortsätta köra med radio. 

Länk till kommentar

På 2023-07-29 på 21:01, Klydd säger:

Jag tycker radio funkar bra för ”grupp-samtal” när man är flera och kör ihop. 
Finns kanske någon app där alla kan prata och höra samtidigt?

Ni kan pröva appen Zello, funkar som komradio fast över din isp.

Länk till kommentar

Så länge man håller sig inom EU/Fri roaming funkar väl mobilen (även om jag tycker att "snabba" (typ: "vänta på mig, jag har tappat hjulet") gruppsamtal verkar osmidigt med mobilen), där det finns täckning, men för äventyrare utanför EU/Fri roaming/mobiltäckning så blir det jobbigt(Ie dyrt/omöjligt) att använda mobilen.

Så det blir ju som vanligt, ett användar-case, vad som funkar för den ena, funkar inte för den andra :) 

Glöm heller inte att bilen ser ungefär 100% coolare ut med en com-antenn ;)

• Haha 1
Länk till kommentar

2 timmar sedan, silverstål säger:

Är det ingen som har anammat aprs?

Jag fattar inte riktigt, vad är poängen med aprs? 

Läser detta
https://www.aprssweden.se/vad-är-aprs/informationssystem-för-amatörradio

Men det verkar inte riktigt vettigt att lägga tid och pengar på ett sådant system om du bara vill kommunicera i en grupp av bilar, eller vad missar jag? :)

Länk till kommentar

Kanske inte ett scenario om du vill vill kommunicera med en grupp bilar i din absoluta närhet då du ser alla genom rutan.

Med aprs det går att se var alla befinner sig plottat på kartan. Du kan exempelvis skicka meddelande och din position för en lägerplats, bästa vägen eller en fastkörning.

Kan ju ses lite som jägarnas hundpejlar från Garmin, fast 2-vägs och möjlighet till ljud.

Det är inte en jätteinvestering. Det går att fulköra med ljudkabel mellan en telefon eller surfplatta https://aprsdroid.org/ och en enkel radio.

Bättre är en radio med inbyggd tnc, eller en extern tnc http://www.mobilinkd.com/

Kör du ensam på längre resor i avlägsna områden kan, med betoning på kan, det gå att visa var man befinner på https://aprs.fi/ allt beroende på lokala radioamatörers täckning.

Med rätt antenn kan man skicka signal till ISS och på så sätt få världsomspännande täckning, åtminstone någon gång per dygn.

Satellittelefon är fetare ja och i en ev nödsituation är inget pris för högt, men jag kan absolut se användningsområden för aprs i alltifrån enklare till mer avancerade overlandexpeditioner.

Länk till kommentar