Jump to content

Erik´s HZJ105

Erik

Recommended Posts

Fick äran att köpa Klydds Bosse för ett tag sen!

Har inga jättestora planer än för Bosse men några saker fanns att ordna med, bland annat fungerade ej varvräknaren eller AC när jag köpte Bosse av Klydd. 

Efter mycket felsökning på just vad problemet med varvräknaren var så testade jag att att använda kontaktspray i kontakten till sensorn för varvräknaren och vips så fungerade allt som vanligt igen, för ett tag. 

Efter någon vecka slutade hastighetsmätaren att fungera, felsökte även detta utan resultat, ODO mätaren tickade på som vanligt vilket gör att hastighetssensorn kunde uteslutas. Två dagar senare slutade även varvräknaren igen att fungera. Samtliga mätare vibrerade även så fort någon dörr öppnades kan tilläggas. Började kika på hur jordpunkterna längst ner vid A-stolpen såg ut och upptäckte att på förarsidan satt den lös och på passagerarsidan satt hela elcentralen felplacerad och inte alls fastskruvad i de jordskruvar som finns (Se bild).  Försökte på många sätt att flytta tillbaka den utan att skruva isär allt för mycket men då det enbart är ett fåtal millimeter till fläkthuset blev jag tvungen att lossa hela instrumentbrädan och fläkten för att kunna flytta tillbaka elcentralen. Tillbaka med allt! Inga vibrerande mätare och nu fungerar varvräknaren! enda problemet som återstod efter detta var hastighetsmätaren, lämnade in hela kombiinstrumentet på översyn och vid något tillfälle så har processorn på instrument gått sönder, fick köpa ett nytt kombiinstrument från Partsouq och nu fungerar allt igen!! Men nu har min bil bara gått 1 km! någon som har något tips på var man kan vända sig för att skruva upp kilometerställningen?

20180618_090039.jpg

20180618_164320.jpg

20180618_164326.jpg

20180629_103124.jpg

• Like 4

Grattis till bilköpet, trevligt att bilen stannar kvar på forumet. 

Med en puls/signalgenerator så kan du simulera signalen från givaren och med stillastående bil få räknaren att tro du kör, men beroende på hur många mil du ska upp till så kan det ta tid... 

56 minuter sedan, MFI9 säger:

Grattis till bilköpet, trevligt att bilen stannar kvar på forumet. 

Med en puls/signalgenerator så kan du simulera signalen från givaren och med stillastående bil få räknaren att tro du kör, men beroende på hur många mil du ska upp till så kan det ta tid... 

Tackar! Den ska upp i nästan 10000 mil, antar att det kan ta ett tag. ?

3 timmar sedan, Erik säger:

Tackar! Den ska upp i nästan 10000 mil, antar att det kan ta ett tag. ?

Med 200 km/h, som mätaren bör klara så tar det väl sådär en 500h eller ca 21 dygn ... ?

Edited by MFI9
  • Confused 1

Ett stort paket från euro4x4parts dök upp i tisdags, ett nytt AC rör till kylboxen. Jippi kall bil, blir det nu dåligt väder i Sverige så vet ni vem ni ska skylla på!

Även besiktning av drag och omregistrering till lätt lastbil gick som en dans, dock blev dragvikten 2900kg för att man inte kunde hitta hur mycket ramen tål. Kan Toyota hjälpa till att skriva intyg på 3500kg så skulle jag kunna få det ändrat senare, något som vet om Toyota Sverige brukar hjälpa till med detta eller är det bättre att kontakta Toyota Australien?

Kan tillägga att hitta ett drag till en 105a är inte lätt! Slutade med att jag köpte ett Steinhof drag till en 100 och kortade ner dragbalken med totalt 50mm och svetsade ihop det igen och monterade. Fick även använda andra skruvar än de som följde med.

20180703_075329.jpg

• Like 2

Gallret behöver bara sitta monterat vid reg besiktning, vilket var vad jag förstår det du gjorde. Återkommande besiktning har inte lastförskjutningsskydd (galler) som kontrollpunkt längre, det är numera föraransvar att bilen är rätt utrustad. 

Polisen som man aldrig ser på vägarna längre, kan kolla och anmärka om det saknas. 

• Like 4

7 timmar sedan, Erik säger:

Glömde ju tacka Mecki eller kanske rättare sagt Meckis fru, för lånet av gallret till besiktningen!!

Ingen fara, frugan hälsar att det var så lite så.

/ Mecki

• Like 1

Testade att tona rutorna på Bosse här om dagen och resultatet blev helt ok (nice from far, far from nice). Filmen blev till slut grattis från Ebay på grund av lite problem med säljaren, och det känns att filmen är av dålig kvalitet. (Svårt att krympa). Kommer inom kort att göra om arbetet med riktigt proffsfilm. 

Håller även på att kolla lite efter däck och skulle vilja ha lite tips och råd från er. Jag kommer i framtiden höja bilen med ca 2" och söker däck som är i storlek 32-33" och har upptäckt att det numera är svårt att hitta däck till 16" fälgar som inte är allt för breda (255-265) och som är godkännda för vinterväg. Har börjat titta mer på 17" och köpa black spoke fälgarna som Andh här på forumet säljer. Vad tror ni, är detta en bra lösning?

Ni som kör bilar med 1HZ motorn, kommer 33" kännas för slött på en redan slö bil?

20180711_180051.jpg

Edited by Erik

• 3 weeks later...

20180725_194323.thumb.jpg.d3a0704467c7210890308701df6dc314.jpg Passade på att kränga däck här i veckan, vilket slit! Börjar få respekt för de som håller på med detta till vardags! Krängde på BF Goodrich Mud-terrain som jag fick med när jag köpte bilen och passade samtidigt på att spraya svart gummifärg på fälgarna i väntan på riktig lackering. Blev ett helt ok resultat och vilken skillnad däcken gör på helhetsintrycket!

• Like 5

17 timmar sedan, Klydd säger:

Snyggt! Blev bra med svarta fälgar och de tonade rutorna ?

byta grill oxå??

Tack! Nja fick tag på en svart grill från en 105 från 2006 men den passade inte riktigt så grillen som är på, fick sig en omgång med gummifärg också. Fördelen med gummifärgen är att det bara är att ta bort den om man inte är nöjd.

Edited by Erik
  • Like 1

• 1 month later...

Lyckades efter lite letande hitta en "firma" som kunde återställa min mätarställning i det nya kombiinstrumentet, så nu är skydd din tidigare!

Och medans andra åker till Tyskland för att roa sig på Buschtaxiträffen, så fixar jag till en underredsbehandling ?. Hittade en produkt som heter isotrol som går att måla direkt på rost. Gjorde först rent hela underredet med hetvattentvätt och avfettningsmedel och därefter sprutade på isotrol grund och har nu lagt på ett lager isoguard pansar. Kommer lägga på ytterligare ett lager till imorgon och ev lite stenskottsskydd.

Jaja nästa år blir det kanske Tyskland för mig också!

20180908_201711.jpg

20180831_140444.jpg

• Like 5

57 minuter sedan, adventura säger:

Ser ju jätteint ut det där!!! Såg tidigare att du skrev om gummifärg, var hittar man det?

Å trevligt att se att vi är fler i denna del av landet :)

Plasti dip heter den ursprungliga märket tror jag, själv köpte jag färgen från Biltema vilken enligt många andra håller minst lika bra kvalité. Sök på gummifärg på deras hemsida. Dock tålde inte färgen en hetvattentvätt på 250 bar, men det är väl kanske inte så konstigt ?

• 7 months later...

Känns som att det var evigheter sedan jag skrev något här senast. Nu börjar det i alla fall hända en del. Just nu är det dags för omlackering då orginallacken var i dåligt skick med bucklor och klarlacken hade släppt på en del ställen. 

20190416_130141.jpg

20190416_130158.jpg

• Like 7

• 2 weeks later...