Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Nog saknas det avgashål, flera stycken saknas. Hoppas att krumeluren på grenröret kan väcka liv i

dom beskedliga kusar som finns.

Finns ju material för att borra upp nya hål för grenröret, så får det bli. Var ifrån tog du oljan och vattnet till turbon Lenni?

144379799990620000_resized.jpg

I brist på rätt gängtapp så blir det nog att prov montera däcken i morgon och riva ut inredningen i bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svår att få en helhetsbild i ett litet garage. Känns som att jag valde rätt höjning på bilen, behöver inte

kapa lika mycket som var tänkt från början i hjulhuset fram. Däcken går fritt från fjädrarna vid fullt

rattutslag så jag tror att jag slipper använda spacer.

144388829674676300_resized.jpg

Länk till kommentar

Plockat ur inredningen och städat. Hittade inga större förmögenheter, endas ett par gamla 10 öringar.

144396620798530800_resized.jpg

144396620745717900_resized.jpg

Vinkelslipen har fått arbeta lite.

144396620641058100_resized.jpg

144396620526205800_resized.jpg

Kartongen från gårdagens pizza kom till användning.

144396620841730100_resized.jpg

1mm plåt gick att forma lika bra som pappmallen.

144396620881989400_resized.jpg

Nästa vecka är det stängt i Solrosgaraget.

Two man one mission. Låter det kryptiskt? Det kommer att klarna :rolleyes:

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Lite funderingar och frågor kring turbo installationen. Kylningen till turbon, kan jag gåpå slangarna

som går till kupéelementet? I dag sitter det rör på trycksidan och returen för oljan på turbon, kan

man använda sig av slang och slangklämmor i stället på trycksidan eller är det för stort tryck där så

det kommer att läcka? Oljereturen har jag koll på men matningen kan jag ta den enl. bilden eller skall

jag gå på någon annan stans?

post-1136-0-78138000-1444899649_thumb.jpg

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

Det vanligaste och oftast smidigaste är att sätta ett t-kors på oljetryckskontakten (finns ett par dim på biltema) och en slang därifrån till turbon. Sätt dit en klok pressad stålomspunnen slang, brukar inte kosta mer än ca 200kr att få gjort.

Returen kör du gärna med stålrör iväg så du är ifrån den värsta värmen och sen slang ner i tråget över oljenivån. Kom ihåg att ha klok dimension på returen, minst samma som original..

Länk till kommentar

Läs dessa trådar så blir du nog lite klokare.

http://www.4wdaction.com.au/forum/viewtopic.php?p=1804137&sid=28a0cac17ea36b6850f250958c8a90b6

http://www.yotatech.com/f116/how-install-2-4-turbo-2-8-hilux-226456/

Kylvattnet ska du nog ta framme vid termostathuset istället för så som dom gjort i den ena beskrivningen

Länk till kommentar

Utgående axeln fram på f-lådan fick en ny packbox också, men där var det en ny variant. Utanför

packboxen sitter en filttätning, aldrig sett detta tidigare.

144544824442507200_resized.jpg?width=1280&height=720

Fick även gjort ett av fästena till syrdämparen, törs man säga att dämparen är till Land Rover Discovery

men det är väll som att svära i kyrkan så det är bäst att inte säga något :rolleyes:

144544824314985000_resized.jpg?width=1280&height=720

Länk till kommentar

Fick även gjort ett av fästena till syrdämparen, törs man säga att dämparen är till Land Rover Discovery

men det är väll som att svära i kyrkan så det är bäst att inte säga något :rolleyes:

Tror inte det är någon som är speciellt religiös här när det gäller bilmärken :D Hur lyckades du lista ut att det var just en sådan styrdämpare du behövde? Rätt slaglängd?

Länk till kommentar

Det var en chansning när jag beställde den, men ibland har man tur. Det är samma slaglängd på

dämparna. Var ute efter en med gänga i varje ända, lättare att bygga fästen för en sådan

dämpare. Att den sedan var biffigare än originalet och att den bara kostade ca 300kr inkl. frakt

var ett plus.

Länk till kommentar

• Klydd changed the title to Solrosgaraget.